כהנא צדק? • יחסו של הרבי אל הרב מאיר כהנא ותנועתו
קורות חיים
הרב מאיר דוד הכהן כהנא נולד בכ"ח תמוז תרצ"ד בברוקלין, ניו יורק.
היה רב במשך שנתיים בקהילת הווארד-ביצ' ברובע קווינס, באותה תקופה החל לשמש כעורך משנה בעיתון היהודי "דה ג'ואיש פרס" וכתב בו טור קבוע עד כמעט יומו האחרון.
בשנת תשכ"ח הקים את "הליגה להגנה יהודית" (JDL) – תנועה יהודית שנועדה להגן על יהודים מפני אנטישמיות. הוא הטיף לגאווה יהודית ולימד את אנשיו להתגונן ולהשתמש בכוח כנגד תוקפים. באותה תקופה החל את הקמפיין שלו למען שחרור יהודי ברית המועצות. הוא דגל באלימות כנגד מטרות סובייטיות כדוגמת דיפלומטים ואמנים רוסים ופעם אחת אף השתמש בחומר נפץ.
בשנת תשל"א עלה לארץ ויסד את תנועת "כך" ובמסגרתה רץ לכנסת. המפלגה נכשלה שוב ושוב במעבר אחוז החסימה.
הוא צבר אט-אט חסידים ומאמינים ודגל בשימוש בכוח למען מטרות שנראו לו צודקות. הטיף למדינת הלכה ולגירוש כל הערבים משטחי מדינת ישראל, עד אז סבר שצריך לקיים חופי רחצה נפרדים לערבים וליהודים וכדומה.
בשנת תשמ"ד הצליח להיבחר לכנסת ונכנס כח"כ יחיד מטעם סיעתו. הוא הרבה לנאום למען גאווה יהודית, היצמדות להלכה ולתורה. רבים מחברי הכנסת החרימו את נאומיו.
בסקר שערך "מודיעין אזרחי" זכתה רשימתו של הרב כהנא ל-11 מנדטים. הפופולריות שלו הלכה וגדלה ואיימה על אלה שחרדו מדעותיו ומהכוח שהחל צובר.
בשנת תשמ"ז הקים את ישיבת "הרעיון היהודי" ועמד בראשה.
בשנת תשמ"ח נפסל מלהתמודד לכנסת.
בערב ח"י חשוון תשנ"א נאם במלון "מריוט" בניו יורק בניסיון לשכנע יהודים לעלות לארץ. בסיום נאומו כשהתגודדו סביבו קהל אוהדים הגיח מתנקש מוסלמי לבוש כחרדי ירה בצווארו כדור בודד והרגו.
הרבי ויחסו לרב כהנא
לאחר הירצחו של ר' דוד אוקינוב בדרכו לתפילת שחרית עם תפילין בידיו, הגיע כהנא לנאום בשכונת קראון הייטס על החשיבות שבהחזקת נשק להגנה עצמית. דעתו של הרבי לא הייתה נוחה מכך והוא ביקש שיביאו לו את רשימת המשתתפים באירוע.
באחד הראיונות שהעניק השר לעתיד ח"כ איתמר בן גביר הרואה עצמו כתלמיד של הרב כהנא (אם כי מסתייג מחלק ממשנתו) טען בן גביר כי "הרבי מליובאוויטש והרב כהנא הפילו את מסך הברזל ושחררו את יהודי רוסיה". משפט יפה – אבל האם הוא נכון?
לא. למעשה כהנא רק הזיק למאמצים של הרבי בדרכו והרבי זעק מרה כנגד מעשיו – ללא הועיל.
ואלה הן העובדות:
בין השנים תשכ"ט-תשל"א ארגן בארצות הברית הפגנות אלימות נגד השלטונות הסובייטים, במחאה על אי מתן היתרי עליה ליהודי ברית המועצות.
הרבי הביע את דעתו בחריפות מספר פעמים נגד הפגנות אלו.
באחת ההזדמנויות אמר הרבי כי ניסה לפעול בחשאי כדי למנוע את ההפגנות, אך מכיוון שזה לא עזר הוא אומר בגלוי כי ההפגנות רק פוגעות ביהודי ברית המועצות ולא מועילות להם.
באותם ימים, זעק הרבי מקירות לבו נגד ההפגנות הללו. הרבי התחנן להפסיק אותן לאלתר, והסביר שלא זו בלבד שהן אינן מועילות להטבת מצבם של יהודי רוסיה, אלא הן גם מזיקות להם.
הרבי, שהשקיע מאמצים עצומים, בעיקר חשאיים, להיטיב ולסייע ליהודי רוסיה; שעשה פעולות – רוחניות וגשמיות – למענם; הבהיר שההפגנות הללו רק מקשיחות את לבם של אנשי הממשל הסובייטי.
אם חפצים אתם בשחרורם מעבר למסך הברזל – הסביר הרבי – עליכם לחדול לחלוטין מקיום ההפגנות.
אולם כהנא לא שעה לזעקותיו של הרבי. הוא סבר אחרת והמשיך להוביל את ההפגנות.
ויהודי רוסיה לא שוחררו. מצבם, כנראה רק הוחמר.
בוידאו: כהנא נישא על כתפי הרוקדים בהקפות שניות בכפר חב"ד
אבל האג'נדה של כהנא מומשה. בעבורו – ההפגנות ופעולות המחאה לא היו רק אמצעי להשגת המטרה, ההפגנות והפעולות היו המטרה בעצמה.
לכן הוא לא שת לבו לקריאתו והפצרותיו של הרבי. כי יסוד השקפתו היה שיש לבטא בגאון את הרעיונות והמסרים בהם מאמינים, אפילו אם הם לא ימומשו.
לא רק הדאגה ליהודי רוסיה היא שעמדה לנגד עיניו, אלא הצורך להפגין ולהביא לידי חשיפה את המסרים והרעיונות שדגל בהם.
לאחר נפילת מסך הברזל התבטא הרב כהנא כי כעת לאחר הנפילה הוא הבין כי הרבי מליובאוויטש צדק.
בתמונה: התוועדות שנערכה בבית שז"ר לחיילי צה"ל כחודש לפני מלחמת יום הכיפורים בהשתתפות: תא"ל צורי, הרב כהנא, הרב בן ציון שם-טוב, הרב אברהם לידר ור' דוד נחשון.
***
הקרבה הרעיונית בין כהנא למשנת חב"ד בנושאים כמו "מיהו יהודי" (שכהנא פעל רבות לתיקון החוק) או ארץ ישראל השלימה הביאו אנשים מסויימים לחשוב כי חב"ד קרובה לאנשי כהנא ואף היו כאלה שנהגו להצביע לממשיכי דרכו פעם אחר פעם בבחירות.
לנו אין אלא את דברי רבינו: הוא מעולם לא דיבר בשבחו של כהנא אולם כנגד מעשיו התבטא פעמים רבות.
בתקופת ההתנתקות הארורה פורסמה באתרנו COL הידיעה הבאה, שמלמדת כי בארגונים מסויימים שהיו כפופים לשרון השוו את חסידי חב"ד לאנשי כהנא כאנשים שנשקפת מהם סכנה לביטחון המדינה:
לאחר פטירתו עבר בנו בנימין זאב בחלוקת דולרים אצל הרבי והרבי העניק לו שטר לעילוי נשמתו. צפו בוידאו:
בקרוא''ע ) והמחבלים הם מעטים והשאר רוצים לחיות בשקט ומפחדים מהמחבלים אבל הרבי הזהיר תמיד שאם לא יטפלו המצב יחמיר ואם מותר לומר ע''פ דברי הרבי הנ''ל אז היום המצב החמיר ורואים שמחצית מערביי ישראל הצביעו לסוכני חמאס שמתעסקים כמעט רק בהצדקה ולגיטימציה לפגיעה וכו' ועושים רק מעט לטובת ציבורם (מה שעשו רע''מ כולל ה50 מליא' זה בעיקר לתשתית לאוטונומיה בנגב היל''ת ) וכן רוב תושבי הרצועה הצביעו בבחירות היחידות בס''ו לחמאס
והוא לא שמע לרבי
סלט של ציונות, משיח וכוחי ועוצם ידי. ובעיקר סלט.
הרבי התייחס לספר מהסוג הזה בהתוועדות (בשלילה) האם זה הי' הספר המדובר?
ב. הרבי הצדיק בפארבריינגענ'ס את מעשיו של עידוד ערבים לעקור מהארץ והדף את הטענות והרדיפות שהיו נגדו כך.
לא להתבלבל
אחד צדיק מפא''י
והשני רעשן
של מה? אין לנו אלא דברי רבנו
ופשוט.
וודאי תכתבו גם על יחסו של הרבי למפלגות אחרות הדואגים לתקציבי הישיבות וכו'
לכתחילה אסור לתת לגויים, אבל אם בשביל לתת ליהודים צריכים לתת גם לגויים, אז נותנים להם מפני דרכי שלום.
יש כאלו שמעוותים את דברי הרבי לאדמו"ר מסדיגורא על כך שמפרנסים עניי גויים עם עניי ישראל, שכאילו דעתו של הרבי שהערבים כאן הם במהות טובים אלינו והבעיה איתם רק בגלל שצריך לתרבת אותם, כי כשיש להם חוסר פרנסה הם פועלים בטרור, זה עיוות, כי הרבי לא רצה לתרבת ערבים, והטרור זה לא בגלל שהם ברמה סוציו אוקונומית נמוכה, אלא בגלל האידיאל האיסלאמי האנטישמי שלהם, הרבי רצה להוציא אותם מהאמונה באסלאם ולהכניס בהם חינוך של אמונה בהשם וקיום שבע מצוות בני נח, זה לא לתרבת, זה להכניס אידיאל אחר
לכן צריך לעבוד בשקט.
כהנא חשב שבשקט אי אפשר להפעיל את הפוליטיקאים באמריקה, ולדעתו הטענות מצד הפוליטיקאים לעבודה שקטה זה תירוץ כיסוי לכך שבאמת אף אחד מהפוליטיקאים באמריקה לא עובד למען יהודי רוסיה, (בגדול מצד הפוליטיקאים הוא צדק)
אבל הוא לא ידע על העבודה הפרטנית שהרבי עשה בשביל יהודי רוסיה, איך שהרבי בפינצטה הוציא אחד אחד, וידע על המצב של כל אחד ואחד שם וטיפל בהם באופן אישי.
.
קודם כל נתחיל בזה שהוא היה מהבודדים בעולם שהיה איכפת לו מיהודי רוסיה והוא לא ישן בלילה בשבילם.
אמנם הוא טעה בצורת הפעולה שתעזור להם, כי מנקודת מבטו האמריקאית הוא ידע שדברים שלא נמצאים על סדר היום לא מטפלים בהם, הוא לא האמין להצטדקות של פוליטיקאים שמטפלים בדיפלומטיה שקטה, הוא ראה את זה ככיסוי על כך שלא עושים כלום, לכן הוא החליט לעורר את הציבור היהודי בדרישה לאמריקה ללחוץ על רוסיה לשחרר את אחינו היהודים שם. והוא ידע שזה יהיה על ידי הד תקשורתי, והתקשורת באה כשיש פרובוקציה. לכן הוא עורר את הפרובוקציות כדי שיפעילו לחץ על רוסיה.
ובאמת הוא הצליח לעורר את הציבור היהודי באמריקה על הצער של יהודי רוסיה.