שניאור דייטש | יום א' חשוון ה׳תשפ״ג 26.10.2022

יובל אחרי המלחמה: ר' ברק'ה דיווח לרבי, היום נמצאה התמונה

"הרבה חיילים עושים חור במטבע ומצרפים זאת לדיסקית. הרבה עושים מזה ממש קמיע", תיאר במכתב מפורט לרבי הרה"ח ר' ברק'ה וולף את המפגש המיוחד עם שר הביטחון משה דיין, בעיצומם של קרבות מלחמת יום הכיפורים • התמונה ההיסטורית, בה נראה חסיד חב"ד ר' זלמן סטמבלר במפגש ואמירת 'לחיים' עם שר הביטחון משה דיין, נחשפה בימים האחרונים באתר לע"מ
יובל אחרי המלחמה: ר' ברק'ה דיווח לרבי, היום נמצאה התמונה
שר הבטחון משה דיין ולוחמי צה"ל אומרים 'לחיים' עם חסידי חב"ד בעיצומה של מלחמת יום הכיפורים. משמאל: ר' זלמן סטמבלר (צילום: לע"מ)

רק לאחרונה פורסמה תמונה היסטורית, ובה נראה חסיד חב"ד ר' זלמן סטמבלר, אומר "לחיים" עם שר הבטחון משה דיין וחיילי צה"ל, בעיצומם של קרבות מלחמת יום הכיפורים.

התמונה פורסמה רק כעת, כ-50 שנה אחרי המלחמה.

דיווח על האירוע נמצא באחד המכתבים שפורסמו כאן ב-COL, ששלח הרב ברק'ה וולף לרבי במשך עשרות שנים. "הרבה חיילים עושים חור במטבע ומצרפים זאת לדיסקית. הרבה עושים מזה ממש קמיע", כתב ר' ברק'ה לרבי בתיאור מפורט על פעילות חסידי חב"ד בימי הקרבות.

הקטע פורסם בכתבה מיוחדת לרגל היארצייט ה-22, ובה מכתבים ודיווחים של הרה"ח ר' ברק'ה וולף על פעולות חסידי חב"ד בארה"ק במשך עשרות שנים, אותם שלח לרבי. מהעולה במכתבים, פעל הרה"ח ר' ברק'ה בשליחויות רבות במאבקי הרבי על שלמות העם, שלמות התורה ושלמות הארץ, ובמיוחד בנושא תיקון חוק 'מיהו יהודי', וכן היה אחראי על פרסומים בתקשורת הכללית.

פעילות נוספת ומעניינת שעליה מדווח ר' ברק'ה לרבי, היתה על כינוס תשב"ר בכותל המערבי, "להשבית אוייב ומתנקם", בחודש אב תשל"ג, כחודש וחצי לפני פרוץ המלחמה הקשה.

הנה המכתב המלא:

אגודת חסידי חב"ד בארצנו הקדושה

ב"ה. כ"ז חשון תשל"ד

כ"ק אדמו"ר שליט"א

...מכפר חב"ד שהגיע הביתה, הוא היה בדרום, סיפר שהוא שמע בקשר הטלפוני שיחות בין אריק שרון לבין גורודיש, ובו גורודיש הודיע בקשר לאריק שיסוג במהירות חזרה, כפי הנראה באחד הקרבות. אז אריק אמר לו אני יודע שנסיגה מהירה זה קרבנות רבים ולכן אני לא נסוג במהירות. לאחר מכן גורודיש אמר לו תיסוג במהירות. הוא ענה לו אני אסוג כפי שאני מבין. כן הוא שמע בקשר שגורודיש אמר לאריק אל תמשיך בהתקדמות לא תקבל סיוע אוירי. אז אריק ענה לגורודיש אין לי צורך בסיוע אווירי עבורי, ובכך סיים את שיחתו עמו.

...בענין המטבעות שמחלקים בין חיילים, הנה למשל ביחידה שלי שחילקו, הדבר התקבל להפליא מאוד אצל החיילים. שוחחתי עם כמה חבר'ה שלי לאחר שחרורי, ואחד אמר לי שהוא ניסה לבדוק אצל החיילים, וניסה לקנות מהם המטבע בכסף רב, ואף אחד לא רצה למכור לו. הרבה חיילים עושים חור במטבע ומצרפים זאת לדיסקית. הרבה עושים מזה ממש קמיע.

בענין הצפון שהיו אתמול, בטח מסרו דו"ח. שמעתי שפגשו גם את דיין וגולדה ודדו הרמטכ"ל אבל ניגשו רק לדיין, ורצו לתת לו מטבעות. אז הוא אמר שהרי זה רק עבור חיילים, אבל הוא לקח את החוברת עם שני המכתבים, רצו לתת לחיים, בינתיים הגיש אחד כוס תה, אז הוא אמר לחיים על התה והבחור שלנו אמר עמו לחיים על הוודקה (שמעתי שהיה זה זלמן סטמבלר מצפת). כן שמעתי שהיה בלתי מאורגן מבחינת רכב אבל הפעולה עצמה הייתה בהצלחה לאין ערוך.

על הפעולות היה ברדיו בגלי צה"ל מכך שנפגשו עם עיתונאים שלהם בקווים, ומסרו על כך בלילה ביום ג' פעם מהקו, ואחר שעה עוד הפעם מחתונה שהיתה במקום וגם שמה היו החבר'ה שלנו, ומסרו שוב ברדיו.

גם ביום ד' היה ב"גלי צה"ל" ביומן בשעה טובה, על הפעולה שמעו שירה, כן דיבר שם מאיר פרידמן, צבי רוטנברג וכן דיבר עוד אחד, שנשאל בין השאר עם מי תואמו הפעולות האם עם הרבנות הצבאית, והוא אמר לו שלא עם הרבנות אלא עם קצין חינוך של צה"ל. כן היה על הפעולה אתמול בלילה בטלויזיה כמה דקות על חב"ד עם חיילי צה"ל ברמה.

ביום ג' בערב רואיינו בגלי צה"ל גם לייב קפלן ומנחם לרר, שסיפרו על התנדבות חב"ד במלחמה. וכן לייב קפלן סיפר על חב"ד ועל אד"ש לפני המלחמה ועל שליחותו בצפת, ועל הרעיון בצפת. הוא הזכיר ע"ד הילדים שהובאו לכותל בשליחות אד"ש בט' אב וכן בימי הסליחות ועל כך שהרבי ראה זאת בעוד מועד."

היום בערב ירואיין ברדיו גלי צה"ל מאיר פריימן וכן עוד מישהו אולי מאיר פרידמן, לתכנית גדולה יותר. שני הדברים האלו הם גם ביוזמת גלי צה"ל."

 

דובער (ברק'ה) וולף


צילום: לע"מ. תודת המערכת לשולח התמונה

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.