חיים גולדשטיין | יום ל' תשרי ה׳תשפ״ג 25.10.2022

הדיווחים הפנימיים של הרב ברק'ה וולף ז"ל לרבי נחשפים

היום מצויין יום היארצייט העשרים-ושתים של דובר חב"ד הבלתי נשכח וחבר הנהלת ישיבת "תומכי תמימים" המרכזית, הרה"ח הרב שלום דובער (ברק'ה) וולף ז"ל, אשר נפטר בל' תשרי ה'תשס"א, והוא בשיא עשייתו הציבורית החב"דית • לרגל יום היארצייט, מערכת "ימי תמימים" מפרסמת בזה שורה ארוכה של מכתבים ודיווחים פנימיים שכתב ברק'ה לרבי לאורך עשרים שנה, המלמדים על היקף עבודתו הגדולה במסירה ונתינה למען כבוד ליובאוויטש, ולמען מוסדותיו הקדושים של הרבי בארץ הקודש
הדיווחים הפנימיים של הרב ברק'ה וולף ז

היום, יום שלישי א' דראש חודש חשון, ל' תשרי ה'תשפ"ג, מצויין יום היארצייט העשרים-ושתים של דובר חב"ד הבלתי נשכח וחבר הנהלת ישיבת "תומכי תמימים" המרכזית, הרה"ח הרב שלום דובער (ברק'ה) וולף ז"ל, אשר נפטר בל' תשרי ה'תשס"א, והוא בשיא עשייתו הציבורית החב"דית.

העלייה המסורתית על קברו של ברק'ה מתקיימת בבוקר יום שלישי, בחלקת חב"ד בהר המנוחות בירושלים, בהשתתפות רבים מבני משפחה הענפה, חברי הנהלת ישיבת "תומכי תמימים המרכזית", ידידים ומכירים, עסקני ציבור, אנשי תקשורת, וכן בניו השלוחים מחבר העמים, אשר מגיעים במיוחד לאה"ק.

בשבת האחרונה שבת בראשית נערכה בנחלת הרב חב"ד שבקריית מלאכי, שכונת מגוריו של ברק'ה, "קידושא רבא" רבתי, בהשתתפות מאות מתושבי השכונה, שנערך על ידי בני משפחתו של ברק'ה.

קורות חייו ופעלו של ברק'ה ז"ל, הלא כתובים על ספר "דובר שלום – חיים של קידוש שם ליובאוויטש", ובדפי הזהב של חסידות חב"ד ליובאוויטש בארץ הקודש.

לרגל יום היארצייט, מערכת "ימי תמימים" מפרסמת בזה שורה ארוכה של מכתבים ודיווחים פנימיים שכתב ברק'ה לרבי לאורך עשרים שנה, המלמדים על היקף עבודתו הגדולה במסירה ונתינה למען כבוד ליובאוויטש, ולמען מוסדותיו הקדושים של הרבי בארץ הקודש.

***

ישיבת תומכי תמימים המרכזית

ב"ה. כ"ט סיון תשל"א

כ"ק אדמו"ר שליט"א

כתבת מעריב רחל פרימור סיפרה לי שהערב בחצות חזר בורג, ולשאלתה ע"ד פגישתו עם הרבי ועל הפרסום אודות עבדים כנענים, תשובתו היתה:

"בשיחתי עם הרבי לא הושמעו טונים כאלו כפי שנתקלתי בעיתונות בעניין שיוחס לרבי כאילו ראשי המפד"ל הם עבד כנעני. נכון כי בשיחתי עם הרבי היו הבדלי דעות, הוא הדגיש כי דעתו הוא שעניין מיהו יהודי נוגע לכלל ישראל.

נרמז כאילו הרבי מליובאוויטש התבטא בדרשה שנשא לאחר מכן שיוחס לראשי המפד"ל 'עבד כנעני'. אינני בטוח שהיתה זאת דרשה של הרבי שנשא לאחר פגישתי איתו, עלי לבדוק זאת".

ברקע

***

ישיבת תומכי תמימים המרכזית

ב"ה. ג' סיון תשל"ב

כ"ק אדמו"ר שליט"א

אתמול נערכה אסיפת סיעת המפד"ל בכנסת, ומר שאול שיף מוסר את מה שהגיע לאזניו:

מר שאקי אמר שיש להפעיל לחץ על שרי מפלגת העבודה שישנו את חוק מיהו יהודי, היות ואנו מותקפים מכל עבר, ובכל מקום טוענים נגדנו, ואילו השרים שלנו לא עושים שום דבר.

מר וורהפטיג: אינך מכיר את ההסטוריה, ואדרבה עשינו.

גב' טובה סנהדראי: אף האדמו"ר מליובאוויטש מתקיף אותנו על מחדלנו.

ח"כ אברהם מלמד: הוא . . וזה לא . .

למשמע דברים אלו נתחממה האוירה ונתחשמלה, הרב נריה החויר. אלינסון צעק למלמד איך אתה מדבר, והיתה הזדעזעות כללית.

מר וורהפטיג: חייבים לומר את האמת שמעולם לא פגע האדמו"ר במפלגה, ואין לו מאומה לנגדנו, ורק טוען לענין מיהו יהודי, ובאמת רחוקים מלהיות שבעי רצון מהמצב. ניסינו דרכים שונות ולא הצלחנו.

סוכם לזמן ישיבה בענין מיהו יהודי ביום ב' הבא, ומר בורג יהיה הפותח.

(ש. שיף שאל אם מר בורג לא יצנן את כל העניין בדברי פתיחתו, ואמרו לו (מוסר תוכן הישיבה שסיפר כל הנ"ל) שמר וורהפטיג לא יניח להוריד את הנושא.

ברקע

***

ישיבת תומכי תמימים המרכזית

ב"ה. ה' סיון תשל"ב

כ"ק אדמו"ר שליט"א

מר שאול שיף מוסר שח"כ אברהם מלמד התבלבל במאד כשראה שדבריו נתפרסמו במעריב, ורץ במסדרונות הכנסת כמי שאחזו כו'. אח"כ שמע שח"כ יהודה בן מאיר וזבולון המר עומדים לפרסם הודעה שהסיעה תסתייג בה מדבריו של מלמד, הוא נגש אליהם והכחיש כל העניין. ולחיזוק דבריו קרא את ד. לוי ואמר לו הרי אתה היית באסיפה, האם אמרתי דברים אלו? כן, אמרת! השיב הנ"ל. אתה בעצמך שמעת? - כן! - אתה חרש! גם מזכירת הסיעה (שרה) אמרה ששמעה זאת, וח"כ טובה סנהדראי אמרה לה שמהיום והלאה היא לא שמעה ולא תשמע.

מר ד. לוי אמר לעתונאי ביצור שאם הוא יפרסם בשמו שאף הוא שמע זאת, הרי ייאלץ לפרסם הכחשה שלא אמר שהוא שמע.

מלמד גם היה אצל הרב זוין ובקשו למסור שהוא לא אמר, ולא התכוון וכו', ודבריו היו מכוונים אל דברי ברגמן וסיעת המפד"ל בארה"ב שהם מפרסמים שקרים.

גם אל שיף עצמו פנה (כמקורב אל חוגי חב"ד) ובקשו להסביר שלא אמר וכו'.

ברקע

***

ישיבת תומכי תמימים המרכזית

ב"ה. י"א סיון תשל"ב

כ"ק אדמו"ר שליט"א

מר משה אישון סיפר לי כי הרב גורן נפגש השבוע עם ראש הממשלה, הוא שהה אצלה כשעה וחצי. לדברי אישון ששמע מגורן, היא היתה גמישה והי' אוזן קשבת. הוא מספר לי כי בעיקר פעל אצלה זה שאמר לה שהרבי יפסיק להתקיף את המדינה ולמעשה הרבי אוהד את הארץ והוא ידיד טוב של הארץ. הוא אמר לה כי הרבי יכנס לכעין שביתת נשק ויתחיל לפעול בדרכי נועם, וזה מאוד השפיע עליה לטובה, ולמעשה כל כוונותיו של הרבי הם תיקון החוק.

ביום א' או ב' בשבוע הקרוב הוא צריך להפגש גם עם שמשון שפירא, וזאת במסגרת ההבטחה לפעול בענין מיהו יהודי, והוא רוצה להפגש עם עוד כמה שרים. הוא נפגש גם במוצ"ש עם השר חזני וזאת לא במסגרת הפגישות שלו, כי הוא בדעה כפי שאמר לי אישון שאפשר לפעול ולא דרך הדתיים, וחזני אמר לו שבטח צריך לתקן החוק והוא בדעה זו.

הוא נפגש עם רפאל ואמר לרפאל שעכשיו הזמן ללחוץ ועל ידי לחץ יפעלו אצל גולדה לשנות את החוק, הכוונה לחץ של המפד"ל. הוא כנראה דיבר עמו עד כמה שהבנתי, שילחצו בסיעת המפד"ל שצריכה להתקיים ביום שני הקרוב.

הוא סיפר לי שהוא לא פירסם זאת ולא רוצה לפרסם זאת עתה אלא לאחר שיפורסם בארה"ב. כפי הנראה הוא דיווח על כך לאלגמיינער ז'ורנאל, ואז שיוודע לו שזה שמה מפורסם, אזי הוא ידליף זאת, כעין סיפור שמגיע מארה"ב. אמרתי לו אולי גולדה עלולה לכעוס על כך, כי זה עלול להתפרש כהדלפה של ליובאוויטש. הוא אמר לי יתכן, ואולי ימנע באמת מפירסום הדבר. כפי הנראה הוא יתייעץ עם גורן על כך.

כמו"כ הוא סיפר לי כי גורן נוסע ביום חמישי הבא לשלושה ימים לקנדה למגבית של הבונדס. אמרתי לו בטח בשהותו שמה יצלצל לניו יורק ויוכל למסור הפרטים שלו מהפגישה עם גולדה ושפירא, ויתכן הוא אומר שיוכל לקפוץ לניו יורק. הוא אמר לי שהוא ידבר עם גורן על כך ויודיע.

סיפרתי לו בין הדברים כי שמעתי שהרבי דיבר בשבועות במוצ"ש שצריך לקרוע התעודות הזהות שהתגלו ככוזבים. אזי הוא אמר לי שאין כדאי לפרסם הדבר בינתיים כי זה עלול לעורר נגדו זעם של גולדה, ויצא כאילו גורן לא דייק בדבריו. אמרתי לו כי ברגע זה אין לי עדיין את השיחה בכתב וממילא אין אני עושה שום דבר.

 ברקע

***

ישיבת תומכי תמימים המרכזית

ב"ה. ח' כסלו תשל"ג

כ"ק אדמו"ר שליט"א

מהטלויזיה הודיעו כי התכנית על כ"ק אדמו"ר שליט"א ועל חב"ד תהי' אי"ה ביום חמישי י"ז כסלו בשעה 8.00 בערב (לענ"ד זה הזמן הטוב ביותר). התכנית תהיה חצי שעה. זה מה שהכין בזמנו לדרברג. כן יהי' בתכנית קטעים מהתוועדות של כ"ק אדמו"ר שליט"א, ככה אמר לי מר צביאלי הבוקר.

משה אישון מסר כי התכנית לי"ט כסלו תארך כ 50 דקות כפי שהוא קיווה, אין ידוע עדיין מתי בדיוק זה ישודר. זה יהי' בגלי צה"ל, ביום שישי זה הוא יראיין את ר' שמואל חפר, וביום ב' הקרוב הוא יראיין אי"ה את צבי גרינוולד, יוסף הרטמן, ופרופ' ברנובר, אולי גם אברהם לידר שישיר.

אישון אמר לי שהוא מקווה שמיידנצ'יק יעמוד בהבטחתו שיזמין את גורן בע"פ בפגישה עמו לבוא לכפר חב"ד לי"ט כסלו, ולא יסתפק במשלוח הזמנה, ואז יהי' בטוח שחב"ד לא עומדים מאחורי העסק האחרון של גורן והרב עובדיה יוסף. שאלתי אותו איזה קשר יש לנו, הוא אומר לי שמיידנצ'יק יבוא, ככה הוא הבטיח לו בעת שפגשו שלשום בתל אביב.

אתמול נסעתי יחד עם ר' זוסיא וילמובסקי לבארות יצחק, קיבוץ של המזרחי ליד פתח תקוה, שם התקיימה מסיבת חנוכת בית כנסת של וולפסון. כשהיינו שם הגיע לשם גם בורג, ורהפטיג, גורן. בורג שראה אותי קרא לי הצידה, ואומר לי, מה יהי' הסוף, שאלתי אותו איזה סוף, הוא אומר לי השפיכות דמים ששופכים דמו, באופן אישי.

אני אמרתי לו אין אני יודע מה הוא מדבר, הוא אומר לי אתם שופכים את דמי באופן אישי, אני בתור בן אדם פרטי, יומיים לפני הבחירות הדפסתם מודעות נגדי, באופן אישי. אמרתי לו אין אני יודע מי זה אתם. הוא אומר טוב, הם, הם לוחמים נגדי בתור אדם פרטי. אמרתי לו המלחמה היא לא נגדך ולא נגד אף אחד באופן אישי, היא מלחמה עד שתתוקן החוק. הוא אומר לי מה רוצים ממני, אני לא ח"כ, הזעיקו אותי באופן מיוחד בזמנו משודיה, או שוויץ אינני זוכר בדיוק מה הוא אמר, ואני לא הצבעתי כי אין לי אפילו זכות הצבעה כי אני לא ח"כ, רפאל הוא שהצביע בעד החוק הוא ח"כ, מה אתם יורדים לחיי באופן אישי, המודעות נגדי יומיים לפני הבחירות היו מכוונות נגדי באופן אישי, מה אתם רוצים מהחיים שלי.

שאלתי אותו אדרבא מדוע אתה לא מתקן החוק, הוא אומר אני רוצה, גם אני נפגשתי עם שפירא י.ש. שלוש פעמים, ונו, נו אני גם רוצה הוא עונה. אז תתקן החוק, הוא מתחיל להתחמק, ואומר לי אם יש לך מה לסדר תבוא אני מוכן לשמוע, אבל עד מתי ילחמו נגדי... והלך.

באותה המסיבה דיבר גם הרב גורן, הוא התחיל לדבר על מעלת הקיבוץ והישובים וכו', על מצוות ישוב ארץ ישראל, ועל המצווה הגדולה של לעבוד בארץ ולהצמיח בארץ. כאן החל להסתכל עלי ועל וילמובסקי, ואומר אני מוכרח לומר היות וישנם כאן נציגים של כפר חב"ד, שאני שמעתי זאת מהרבי מליובאוויטש, שיש מצווה גדולה לעבוד בארץ, והעשיה לעשות בארץ היא מצווה (משהו מעין דברים אלו הוא אמר).

ברקע

***

ישיבת תומכי תמימים המרכזית

ב"ה. י"ג טבת תשל"ג

כ"ק אדמו"ר שליט"א

הבוקר צלצל אלי . . ואמר לי כי קיבל מעוזרו האישי של יגאל אלון סקופ בלעדי לפרסום, ע"ד כי יגאל אלון שלח שליח אישי לכ"ק אדמו"ר שליט"א, ובו הוא מבקש תמיכה כספית מהרבי ע"ד הקמת ישיבה בחברון, ותשובת הרבי היתה שלילית. הוא אומר לי שהוא יכול לפרסם הדבר והי' רוצה לדעת את תגובת חב"ד בדבר, כי הוא יכול לפרסם הדבר ולקבוע הדבר משני הצדדים, ואם הוא, הכוונה יגאל אלון, יעביר הדבר למישהו אחר, אזי הנ"ל יפרסם הדבר ויראה הדבר בציבור שהרבי לא רוצה להקים ישיבה בחברון או נגד הקמת ישיבה.

הוא אומר לי שידוע לו מה שהי' בזמנו עם שמואלי, שהרבי רוצה דווקא בתוך חברון, ולא בקרית ארבע, אבל עתה לא ידוע הדברים, והם עלולים לפרסם הדבר מצד אחד, שיגאל רוצה להקים ישיבה בחברון ורצה עזרת הרבי מליובאוויטש, והרבי נתן תשובה שלילית.

הוא ביקשני אם אני יכול למסור הדבר מיד ולקבל איזה תגובה לדבר, שליובאוויטש ושמו של הרבי לא יצא מקופח בעניין, כוונתו גם בטח בסקופ של הדבר.

שאלתי אותו ע"ד מה שפורסם היום בעתונים מה שנריה דיבר אתמול בועידה של הסיעה שלהם בכנסת, ובו הוא מבקש לסדר ענין מיהו יהודי. הוא ענה לי מה שאישון אמר לי בזמנו וכתבתי כבר על כך, כי כל כוונתם היא לטרפד את מה שגורן רוצה לעשות בדבר, שאם גורן כן יתקן הדבר הרי המפד"ל יצאו מכל הענין בבושת פנים אחת גדולה. הוא אומר לי כי מכל הדבר שנריה אמר ורוצים כביכול לעשות, הרי בין כה לא יצא למעשה כלום, רק דבר אחד, והוא לטרפד במאמציו של גורן, וזה על דעת השרים של המפד"ל.

אתמול סיפר לי אישון, כי קיבל מכתב מהרבי והוא מאוד מרוצה וכו'. שאלתי אותו מה נשמע עם הרב בענין מיהו יהודי, הוא אמר לי כי לא נפגש כבר זמן רב עם הרב, אבל השבוע הוא יפגש איתו ויברר דברים אצלו.

...מוסיף לי כי יש עכשיו תיק נוסף, של אחד "ממזר" שהוא היום קצין בצה"ל, ובזמנו לפני כעשרה שנים פסק . . שמקובל כמקל גדול, ומאנשי המוח של גורן והוא קבע כי הקצין הנ"ל הוא ממזר, ועכשיו התעורר הדבר שוב, ועורך דין בן מנשה הידוע כעורך דין של הדברים אלו, לקח התיק, וכנראה עומדים להגיש בג"צ נגד הרבנות, וכאן גורן יקבל מכה כדבריו, כי הרב . . הוא כבר המקל והוא כבר פסק שהוא ממזר, וגורן לא יוכל לצאת מכך. הוא אומר לי כי התיק יעשה רעש גדול.

יאיר עמיקם, אהרן פריאל, וחיים בן חיים כתב עתי"ם אמרו לי (והם באמת ידידים) כי אנו כבר עוברים הגבול, ויש צורך להפסיק לפחות לכמה שבועות בפירסום על חב"ד בעיתונות, כי הדבר עובר הגבול ולא יתנו יותר פירסום לדברים. הם אמרו לי זאת לאחר שהעברתי להם הידיעות ע"ד מכתבו של אד"ש לחיילי צה"ל וכן העניין של אימוץ ה 300 ילדים ע"י כפר חב"ד. הם אומרים כי יעבירו הדברים אבל הם בטוחים כי היושבים בדסק בעיתונות לא יפרסמו הדברים, כי אנו כבר לאחרונה היינו יום יום בעיתונות וזה חייב לנוח.

למעשה במעריב כן פורסם היום ע"ד האימוץ ילדים ע"י כפר חב"ד.

ביום א' בערב בתכנית גלי צה"ל הי' שידור של ויכוח בין נפתלי קראוס ומתי גולן מהארץ. נפתלי קראוס הי' מאד חזק בתשובותיו והוא למעשה אשר התקיף את מתי גולן. הוא טען כי מתקיים טירור נגד הדתיים בארץ, הוא הזכיר את האסיפה שהתקיימה במלון דבורה בין גורן יוסף וורהפטיג ע"ד רבני בני ברק, וטען קראוס האם בגלל שהם לוחמים עם מצפונם צריך לפטר אותם (אגב עניין האסיפה שהיה בדבורה כפי שסיפר קראוס לא פורסם בעיתונים).

 כמו"כ הזכיר ענין הרב . . מחיפה, בלי להזכיר את שמו, וכן עניין . . גם בלי להזכיר את שמו, כן הזכיר שיחת אד"ש ע"ד שעליו להתפטר (הת' פייביש זלמנוב הקליט הדו שיח ובטח ימים אלו ישלח הסטנוגרמה לאד"ש).

ברקע

***

ישיבת תומכי תמימים המרכזית

ב"ה. י"ז טבת תשל"ג

כ"ק אדמו"ר שליט"א

...בעניין הבג"צ נגד גורן ע"י בורקבסקי, אזי בנתיים אי אפשר לקרוא לו גוי, וגורן עסוק בכתיבת החיבור שלו, והוא צריך להוכיח עד ה 9 דיינים שלפי דברי הרב עובדיה אין לו לגורן רשימה כזו והוא במצב כפי הנראה לא יוכל להוכיח זאת, והוא בצרה.

ואם הוא כן יוכיח גורן, אזי ממילא בורקבסקי נהי' גוי, והוא יצטרך להוכיח שוב ע"י בית דין של פתח תקוה ולעשות דיון חוזר ולהוכיח את יהדותו. בנתיים המצב הוא בקונפליקט בין גורן ובית הדין בפתח תקוה, אם יש או אין לגורן בית דין, אבל אם הוא יוכיח בפני הבג"צ אז ממילא בורקבסקי נהי' גוי.

בענין אליעזרוב ושלום מנצור שגורן רצה לפטר אותם בגלל שלא רצו לחתום, אמר לו הרב עובדי'ה שיוסיף עוד דיינים במקום לפטר אותם. הרב עובדי'ה מוסיף כי למעשה לתלמיד חכם אין מה לעשות ברבנות הראשית, כי יקחו מהם רק כאלו שיצהירו שיאמרו הלל עם ברכה ביום ה' אייר.

הרב ז'ולטי עצמו רוצה לעזוב כי אינו רוצה להיות עמו, והוא עומד למכור מגרשים שלו בשווי 2 מליון ורוצה להקים ישיבה ברמה ולעבור לשמה, ואז נשאר שם רק גולדשמיט שבטח יחכה עד שיוכל לצאת לפנסי'ה. ז'ולטי עצמו הוא בעל אמצעים גדולים ונחשב לעשיר גדול.

כל הנ"ל הוא משם חפר ששמע זאת מהרב עובדי'ה.

ברקע

***

ישיבת תומכי תמימים המרכזית

ב"ה. כ"ג טבת תשל"ג

כ"ק אדמו"ר שליט"א

...אמר לי אתמול שזילברשץ עוזרו של בורג, אמר לו כי מעתה יתנו לחב"ד מכה חזקה, הוא אמר עוד שהם הגישו בקשות חדשות לתקציבים והם יקבלו על הראש.

כמו"כ הוא אמר לו שמייזליש עיתונאי מהצופה שעובד מפעם לפעם לידיעות אחרונות, פנה אל בורג וכן אל היבנר בכל מיני שאלות ע"ד מיהו יהודי וכן רישום גויים כיהודים (הם כנראה אינם יודעים שהוא עובד בשביל ידיעות, הוא שאל מה קרה לו האם הוא קיבל כסף מחב"ד בשביל לטרטר את בורג. למעשה הנ"ל פנה השבוע לפלדי וביקשו לקבל חומר ע"ד מיהו יהודי והוא נתן לו אינפורמציה ישנה, שהוא לא ידע, והוא פנה לקבל פרטים ותגובה במשרד הפנים). הפירסומים שהיו בידיעות אחרונות ע"ד גיור הפלאשים זה הי' הסקופ של מייזליש הנ"ל.

כמו"כ סיפר לי שיף, כי מתי גולן אמר לו שבורג יתקן את החוק של מיהו יהודי בקרוב. שיף שאל אותו מניין לך, אז הוא אמר לו אמרתי לך גם בעניין הממזרים שזה יסודר תוך תקופה מהירה ביותר, כן אני אומר לך שגם עניין זה, ועלי הוא הוסיף, אתה יכול לסמוך. הוא רק מקווה שגולדה לא תוליך אותו שולל ברגע האחרון, וגולדה חייבת לו הדבר.

אישון אמר לי כי אתמול בדיון הנהלה של המפד"ל, אמר קירשנבלום בענין גיורי וינה, שמאז שהופסק הגיור שם הגיעו לארץ אלף משפחות מנישואי תערובת, ואז שגיירו בוינה הם גיירו את כולם אולם עתה שהפסיקו ובלי להכנס לויכוח מדוע הפסיקו, הגיעו כמספר הזה משפחות מעורבות לארץ, ואין יודעים אפילו איפוא הם, והם התבוללו לתוך עם ישראל מבלי יכולת לעקוב אפילו (הבוקר פורסם ידיעה בהצופה על הדיון שלהם במפד"ל, ודברים אלו לא פורסמו. שאלתי את אישון מדוע, הוא אמר לי כנראה מחוסר מקום, ושיש להניח כי יפורסם הערב).

אישון אמר לי עוד, שכדאי מאוד להתחיל כבר עכשיו לעבוד על הנציגים מרחבי תבל העומדים להגיע לכינוס העולמי של המזרחי המתקיים בעוד שבועיים לערך בירושלים, ולדרוש מהם שידברו על עניין מיהו יהודי, ושיגיעו להחלטה חד משמעית, ושלאחר מכן יוכלו לצאת בריקוד.

הוא אמר כי יגיעו מארה"ב מלונדון פריז ואפילו מאוסטרליה, וכנראה בפתיחה יהיו גולדה שזר גורן ניסים וכו' וכו', וכדאי כבר עכשיו לעבוד על כך. הוא אמר לי שלא כדאי להפיץ שם פמפלטים כי זה רק עלול להביא להתנגדות, אבל מאידך לתת חומר עוד בחו"ל לאנשים כדאי מאוד, והוא אומר שלא יתכן שמבחינה אידיאולוגית עלול מישהו להתנגד לכך, כי למעשה שמה החלטה אינה מחייבת למעשה כלום.

ברקע

***

ישיבת תומכי תמימים המרכזית

ב"ה. ז' שבט תשל"ג

כ"ק אדמו"ר שליט"א

אתמול לאחר שהי' הטלפון אודות שאין שינוי בעמדת אד"ש לאחר הפגישה עם שז"ר, צלצלתי למעריב ומסרתי הדבר, שנודע ממקור מוסמך, שאחר הפגישה עם שז"ר לא חלה שום שינוי בעמדת הרבי ביחסיו בענין הרב גורן. פגישת הנשיא עם הרבי לא הביאה לשום שינוי בעמדתו של הרבי, אשר ידועה היא מהתוועדויותיו הפומביות וכפי שנתפרסמו. מסרתי זאת גם לרדיו, אולם אתמול כפי הנראה לא פורסם הדבר לא ברדיו ולא בעיתון.

לאחר שנודע שהוא [=שז"ר] עומד להגיע בשעה 2.45 צהרים, נסעו שני אוטובוסים עם אנ"ש מכפר חב"ד, ועמדו בשדה התעופה בשער היציאה הרגילה ממסלול נמל התעופה, איפוא שממתינים תמיד ליציאות. כפי הנראה גולדה מאיר הגיעה לנמל, היא ראתה את אנ"ש עומדים משני צידי הדרך, היא גם נכנסה לתוך המסלול מאותו הדרך שנכנסים ויוצאים אנשים מכובדים ביותר ישר לתוך המסלול.

אני ואבי שי' הגענו לנמל התעופה קצת מאוחר, אבל בדרכנו פנימה בכביש ראינו שיוצאת השיירה המכובדה, והיא מכונית הנשיא וכן שני מכוניות של גולדה, וכפי הנראה עוד מכונה של משמר. אנו נסענו הלאה, וראינו שאנ"ש עוד עומדים במקומם (אגב מכונית הנשיא היתה מלאה, וכמעט בטוח שג.מ. ישבה בתוך מכוניתו של שז"ר, כי המכונית שלה עד כמה שהספקתי לראות היתה בלעדיה).

אנו הגענו למקום ואנו שומעים מהמשטרה שהגיעה למקום שאין יותר מה להמתין כי הם יצאו כבר. כאן התברר שהם יצאו מדרך אחרת לא מקובלת ושער יציאה צדדי.

בינתיים עברה מכונה מכובדת, יש אומרים שזה הי' ברבור, ויש אומרים שזה הי' בורג, אבל מיידנצ'יק אומר עד כמה שידוע לו הוא לא ראה שמה את בורג, ואנ"ש מחאו כפיים בחושבם ברגע הראשון שזה שז"ר, ומי שישב בפנים נהנה מאוד.

אנו עומדים ומגיע מיידנצ'יק ומספר שהי' לו בפנים דין ודברים עם ג.מ. אנו דאגנו שאנ"ש יחזרו לכפר חב"ד.

וכאן סיפר מיידנצ'יק, כי בעת עומדו במקום המכובדים ושז"ר הגיע אליו הוא אמר לו שהוא שמע שהרבי נשאר בעמדתו בעניין גורן וכו', ושז"ר ענה לו אבל אני גם נשארתי בדעתי. לאחר מכן החלו ליכנס למכונית. לפני היכנסו למכונית ניגש מיידנצ'יק לשז"ר ואומר לו, שאנ"ש מחכים לו בפתח השער היציאה ושישים לב לאנ"ש, מיידנצ'יק הבחין ששז"ר לא ענה לו כלום על כך.

בין השיחה הגיעה גולדה וניגשה למיידנצי'ק, ואמרה לו בתקיפות גדולה, "אני מתנגדת בכל תוקף שאתה תנהיג פה סדרים מאיזה שער הנשיא יצא ומאיזה לא" (היא כפי הנראה שמעה שמיידנצי'ק אמר לשז"ר שמחכים לו בשער, והיא כפי הנראה הבינה שמיידנצי'ק נודע לו מהתכנית להוציא את שז"ר ברגע האחרון משער אחר בכדי שלא יפגוש באנ"ש, חשבה בטח לתומה שמיידנצ'יק מעודד ששז"ר כן יצא מהשער איפוא שאנ"ש מחכים).

 מיידנצי'ק ענה לה "אני לא באתי לעשות כאן שום סדרים" והיא חוזרת על דבריה בתקיפות, "אני מתנגדת בכל תוקף לכך", והוא ענה לה שוב "תודה רבה", ואמנם השיירה יצאה כפי שכתבתי בשער אחר.

אני הפניתי את תשומת ליבו של מיידנצ'יק לכך שכפי הנראה גולדה ישבה בתוך מכוניתה של שז"ר, אז הוא אמר לי שבעת יוצאם מהמסלול הוא נכנס לבד למכוניתו, והיא למכוניתה, אבל כפי הנראה לאחר שהרחיקו קצת מהמסלול היא עברה למכוניתו של שז"ר, והם נסעו לירושלים.

לאחר שיקול הדברים, הוחלט ע"י מיידנצ'יק ואבי שנעביר לעיתונות, מבלי להתייחס לכל הדבר שאנו מכפר חב"ד באנו לקבל פניו וכו' וכו', ללא התייחסות לכל העניין הנ"ל. נכנסתי לחדר העיתונות פגשתי שם את כתבת מעריב, וכן כתב ידיעות, וכתב עיתים, את כתב הרדיו לא פגשתי כבר במקום. מסרתי להם את עניין אנ"ש שהגיעו לקבל פני הנשיא כמה מאות מכפר חב"ד, וכן מסרתי להם שעד כמה שנודע לנו ממקור מוסמך מצעירי חב"ד בארה"ב, אין כל שינוי בעמדתו של הרבי לאחר הפגישה עם הנשיא, ואכן הם אנשים שאני נאמן עליהם, והם העבירו הידיעה כפי שמסרתי להם (את עניין יציאתו של שז"ר משער אחר הם בכלל לא יכלו לדעת כי הם הרי נמצאים בתוך המסלול בפנים ולכן לא יכולים לראות בכלל מאיזה שער הוא יוצא).

מפקדי המשטרה בנמל התעופה ניגשו אל אבי ומיידנצ'יק בעת שעמדנו כבר לאחר המעשה, ואומרים לנו כי כשאין תיאום מוקדם איתם, לכן קורה אי נעימות. זה הי' כאילו משתמע מדברם שעניין יציאת שז"ר משער אחר כמו איזה פושע או גנב שעלולים לחטוף אותו, אבל ייתכן שזה הי' כבר תירוץ מוכן ברגע האחרון, ואמנם ברדיו בשעות אחר הצהריים לא נזכר עניין חב"ד בנמל התעופה, אבל ברדיו ביומן החדשות בערב, הזכירו עניין נציגי חב"ד בנמל התעופה, והזכירו את פגישותיו עם אד"ש שנמשכה עד שעה 3 אחר חצות לילה.

היום בעיתונות התפרסמה ע"ד ביאתו של שז"ר בעיתונים הארץ ידיעות מעריב שערים המודיע נייעס. בפוסט מוזכר רק שם אד"ש. בהצופה ודבר לא הוזכר עניין חב"ד בטכס בנמל, כל הכ"ע נשלחו בפ"ע, ע"י הנוסעים. במעריב זה פורסם יפה, בהארץ שערים והמודיע, גם פורסם חב"ד וגם פורסם מה שאמרו שחב"ד מסרה שאין שינוי בעמדת אד"ש לאחר הפגישה.

ברקע

***

ישיבת תומכי תמימים המרכזית

ב"ה. י"ב שבט תשל"ג

כ"ק אדמו"ר שליט"א

אתמול בערב הייתי בהיכל שלמה, התקיים שם דיוני הועידה של המזרחי. פגשתי שם את משה אישון והוא אמר לי שיש הצעה להחלטה בקשר למיהו יהודי, והוא שניסח את ההחלטה. לאחר ששמעתי זאת ניגשתי לר' יודל אלינסון, ואמרתי לו שיש הצעת החלטה ובטח הוא ישתדל לעזור להעביר ההחלטה. הוא התחמק ממני באומרו איך האב איצטער אנדרע חשובע ענינים, והסתלק ממני, הוא הסתכל אחרי, וראה כנראה שתשובתו לא מצאה חן בעיני.

לאחר מכן פגשתי את הרב ברגמן ופופקו, ואמרתי להם שבודאי הם יתנו ידם לעזור להעביר החלטה של סיכום בענין מיהו יהודי. פופקו אומר לי שאדע שהוא עמד על כבודו של הרבי בועידה, והוא עזר הרבה בענין זה, וכן ברגמן אמר לי שהוא דיבר וכו' וכו' (לאחר מכן ברגמן נתן לי את נאומו בועידה בעניין מיהו יהודי, ואמר לי שאבקש בשמו לנחשוני שיפרסם זאת בשערים). לאחר מכן ניגשתי לאהרון כהן, ועוד הפעם לאישון ובקשתי מהם שישתדלו בענין מיהו יהודי שיהי' החלטה.

לפני שהלכתי משם פגשתי שוב את אלינסון, והוא אמר לי שהוא יעזור ובודאי וזה מיותר לדבר. הוא מאוד הי' טרוד שמה בעניניו כנראה, אני שמעתי שהוא נשאר על כנו בועידה.

בורג ראה אותי שם הוא קרא לי הצידה ומוציא מכיסו תניא כיס, עם הקדשה של שז"ר וכתוב שם שאל אביך ויגדך זקניך ויאמרו לך. אמרתי לבורג שים לב מה כתוב שמה, מי דארף פאלגון דעם זיידין. והוא מראה לי שנדפס בכפר חב"ד ואומר לי זה מה שאני מחזיק אצלי בכיס. אח"כ הוא אומר לי תראה, לדקור אחד את השני אני יכול יותר טוב, אמרתי לו בודאי הרבה אתה מדבר מהרבה שפות. והוא אומר לי שצריך פעם אחת ולתמיד לשבת ולסדר ברוח טובה ובמחשבה את כל הענינים, צריך לעשות סוף לענין, נשב ונגמור את כל הפרשה, והלך.

עד כמה שהצלחתי לברר ע"ע, לא הי' בועידה כל סיכום או החלטה בקשר למיהו יהודי. אחד אמר לי שבורג אמר שלפני שעושים משהו בקשר למיהו יהודי צריך לדעת מהו יהודי, אבל ע"ע לא הצלחתי לברר משהו מדוייק. כפי הנראה האנשים עדיין נמצאים בירושלים ואין הם יכולים לצאת משם מחמת השלג.

אגב שאקי כלל לא הופיע בועידה וגם לא היה בפתיחה של הועידה.

יצחק שטרסברג ראש הלשכה של גורן הי' בשבת בנחלת הר חב"ד, הוא גיסו של משה קדנר. שוחחתי עימו קצת והוא אומר שגורן יצא מביקורו אצל שז"ר מעודד מאוד, כי לפי דבריו שז"ר אמר לו שאד"ש אמר על גורן שהוא בין הגאונים היחידים של דורנו, ובכלל הוא אמר לו שאד"ש דיבר עמו רק על צורת הפסק ועל התהליך שזה הי'.

הוא בכלל אומר שהוא אולי לכשעצמו אינו מחזיק כ"כ מכל דרכיו של גורן, אבל לגבי הרב עובדיה, ומה שהכריז בירושלים בזמנו, על הדיקטטורה ועל צורת ישיבות הרבנות, הרי הרב עובדיה הוא שדופק על השולחן ולא גורן, ומה יכול לעשות שבכל זאת יש לגורן רוב בישיבות הרבנות. הוא מודאג רק מזה שיש איזה תסיסה בקרב הספרדים, למשל בנתיבות עזתה וקרית שמונה, וזה דבר מסוכן וכו'.

הוא אומר שגורן מצפה בכליון עיניים למילת עידוד מהרבי. הוא אומר שיש עבודה רבה ותעסוקה כל הזמן, וחבל שהזמן הולך על הגנה בהתקפות נגד גורן, שהזמן הזה היו יכולים לנצל לדברים גדולים.

בעניין מיהו יהודי הוא אמר לי שגורן פועל בזה אבל הזמן אינו מאפשר לו והוא אומר שצריך לדאוג שזה יהיה על מפלגתי ופועלים בזה. והוא אומר שיש כבר 18 חברי כנסת מהמערך שמסכימים עם גורן, והוא מאמין שיסודר הדבר ופועלים בזה אנשים של גורן.

ברקע

ישיבת תומכי תמימים המרכזית

ב"ה. י"ח אדר ב' תשל"ג

כ"ק אדמו"ר שליט"א

לפני פורים וכמה ימים לפני שאל אותי כמה פעמים אישון אם שמעתי משהו על דבר ועדת הלכה, שאד"ש מעורב בזה, ושיש איזה מכתב. כמובן שהכחשתי שאין אני יודע כלום מזה, הוא שאל אותי כמה פעמים.

בתענית אסתר שאל אותי כתב אחד שמו שאול מייזליש, הוא כותב לפעמים בידיעות אחרונות וכן הוא כותב בהצופה, שהוא שמע ע"ד ועדת הלכה, ושאני יגיד לו פרטים, אישון שהי' נוכח שהוא שאל אותי צעק עליו מה איכפת לך וכו', ואין זה ענינך.

עכ"פ הוא צלצל אלי למשרד ואומר לי שהוא שמע שהיתה איזה ועדת הלכה ביוזמת שפירא, היינו שרוצים להקים כזה דבר, והרב שפירא יזם ותיווך בין חב"ד הכוונה אד"ש, ושאר ישוב הי' מתווך מצד גורן. והיו צריכים להקים שלושה רבנים, וגורן חייב יהי' להעביר כל דבר דרכם, ואם יקום כזה דבר אזי הרבי מליובאוויטש יכיר ברבנות הראשית ובהרב גורן. וביום שלישי שלפני תענית אסתר הודיע שאר ישוב שהתביעות של הרבי מליובאוויטש היו מוגזמות מאוד, ולכן העסק מבוטל.

הוא אומר לי זאת, ומודיע לי שזה מוכן בדפוס ידיעות אחרונות להדפסה ליום ראשון, בפורים.

אמרתי לו שאני לא יודע משום דבר, ואין זה עניני כלל, אבל הוא צריך לדעת שהוא מקבל אינפורמצי' מאנשים, והוא מערב את הרבי מליובאוויטש, אזי שהוא ידע שהוא מפרסם שקרים בשמו של הרבי, אני אתן הכחשה, אפילו שהדבר יעלה לי ממון רב, אפרסם מודעה גדולה נגדו, על השקרים שהוא כותב, והוא עלול בגלל זה לאבד את דרכו בידיעות אחרונות, שרק עתה התחיל שמה.

אז הוא התחיל אדרבה תן לי אתה פרטים נכונים, והוא מוסיף אני קיבלתי זאת מאנשים מהימנים ביותר. אמרתי לו שלא איכפת לי ממי קיבל, אם הוא יפרסם דברים בשם הרבי לא נכונים, אני אכחיש אותם והוא יסבול מזה, שהוא עלול יהי' להפסיד מעמדו בידיעות אחרונות. כנראה שהוא נבהל, ואמר לי שהוא הולך לדפוס של העיתון ומוציא זאת מהדפוס.

לאחר מכן איזה יום יומיים הוא מצלצל אלי ומודיע לי שהוא שמע עוד איזה פרטים בקשר לזה, וכאן הוא מערב את שמו של צימרמן, והוא אומר לי בלי הרבי, רק צימרמן. אמרתי לו תעשה מה שאתה רוצה, אם תכתוב שקרים אתה תסבול מזה וד"ל.

אותו מייזליש, אני עמו בידידות גדולה. הוא לא רצה להגיד לי ממי קיבל הידיעות.

מייזליש הנ"ל, פירסם לפני זמן מה בידיעות שהרב פירון מתייעץ בעניני הלכה בקשר לצבא עם הרב עובדיה יוסף, והוא סיפר לי שאחר הפירסום, קרא דיין לפירון, ודיין שואל אותו, מדוע הוא מתייעץ עם עובדיה ולא עם גורן (דיין קיבל על כך מכתב מגורן) (ככה סיפר לי מייזליש). אז פירון ענה לדיין . . לכן אין לו ברירה אלא להתייעץ עם הרב עובדיה (מייזליש הוסיף לי כי דיין ענה לגורן על מכתבו, ופורמלית שמכתבו נתקבל וד"ל).

מייזליש הנ"ל נסע עם הקבוצה שיצאה לתעלה למבצע פורים, והוא העביר שני ידיעות קטנות לידיעות אחרונות. הוא נשאר תקוע עם החבר'ה שאיחרו המטוס, וחזר רק למחרת, ויתכן שבגלל זה לא היה ביכולתו להעביר סיפור גדול על הפעולה.

אתמול הייתי בהצופה, והודיתי לדניאל על הפירסום של התמונה מהמשלוח מנות, וכן על השיחה של פורים וכו' וכו'.

אחר כך ניגשתי לדבר בקשר לפירסומו בעיתון של שבת איזה כתבה גדולה יותר עם תמונות מהפעולה. סיפר לי מייזליש הנ"ל שאישון מפחד לפרסם, שלא יצעקו עליו אחר כך (למעשה אישון הוא הבעל הבית באופן פורמלי על השבועון של שבת). בנתיים נודעתי שאישון יצא לחופש יומיים, ושמחה אהרוני הוא ממלא מקומו, מיד דיברתי עמו ועם מייזליש, וסוכם שמייזליש יכתוב והוזמנו התמונות בנוכחותי וסוכם שיהי' משהו לא גדול, ואהרוני אומר לי אתה רואה אישון מפחד מצעקות ואני לא.

היום צלצלתי להצופה ביקשתי את מייזליש לברר אם הכל בסדר, אומרים לי שהוא איננו, ואומרים לי שאישון ישנו. ביקשתי אותו, ושאלתי אותו נו אפשר אתה עושה לשבת משהו. הוא מתחיל לומר אין מקום והי' חומר מוכן מקודם, והם לא ידעו לכן כתבו, והוא מצטער, אולי יעבירו זאת פעם אחרת.

הוא לא יודע שאני יודע שהוא פיחד לעשות לאחר שהציע זאת מייזליש לו בתחילה, ואני חושב שהוא מפחד לא מדניאל אלא מגורן (אם נכונה השמועה שגורן פנה לדיין שלא יתנו לחב"ד ליכנס לצבא לפורים, כפי שפירסם אקסלרוד, ככה שמעתי מחפר ומיידנצ'יק שישנו שמועה כזו), כי חששו של אישון מתמיהה אותי ביותר, ובפרט לאחר שכבר הוזמנו התמונות ועשו הכתבה.

אישון עצמו שאל אותי לפני פורים אם אנו מביאים משלוח מנות לגורן. אמרתי לו שאנחנו לא נותנים משלוח מנות לרבנים הם יודעים לבד מהמשלוח מנות, אנחנו נותנים לחיילים ולאישי ציבור לא דתיים. היום הוא שואל אותי מדוע נתתם לפירון הוא הלא רב, אמרתי לו שהוא גם חייל ולחיילים אנחנו נותנים.

בינתיים הוא שואל אותי אם לפרנקל יש ברכה בקשר לרבנות תל אביב, אם הוא כתב לרבי וביקש ברכה. אמרתי לו מניין לי לדעת זאת.

הוא אומר לי שהוא מתכונן למרכז המפד"ל המתכנס ביום ב' הקרוב כ"ב אדר"ב בשעה 3 באולם בני ברית בתל אביב, ושמה הוא אומר לי נו, נצטרך לעבוד חזק מאוד, ולעמוד על המשמר בענין מיהו יהודי.

אגב בישיבת ההנהלה שהתקיימה לפני שבוע בתל אביב שהייתי שמה, למעשה לא הי' שם משהו מיוחד אלא התמונה הכללית היא אז זיי זיינען צוריסיען און צושעסון כפי דברי כתב של קול ישראל שהי' שם, שעל דבר קטנטן על איזה ועדה שאין לה כל משמעות, הם רבו בינהם שעה וחצי ממש, עם צעקות וגידופים וכו' וכו'.

בישיבת הנהלה זו גם דיבר אישון, והדיבורים היו שם באופן כללי על עבודת ההנהלה החדשה ועל ההכנות ואיך לצאת לציבור לפני הבחירות. היו שם כל מיני הצעות, ביניהם לצאת במודעות גדולות בעיתונים אחרים על עבודות המפד"ל והפעולות.

על זה דיבר אישון, והזכיר עניין הועידה האחרונה וההחלטה, ועל זה שרוצים לשנות שם את ההחלטה של מיהו יהודי. הוא נתן להם חזק על הראש, ואמר שבמודעות אפשר לקנות העיתון, אפשר להוציא 4 מיליון לירות לשנה על מודעות, אבל אי אפשר לקנות את הקהל הוא אינו מטומטם, הוא רואה מי אנחנו, מחליטים וחוזרים, והזכיר את ענין מיהו יהודי, איזה פנים יש לנו ברחוב, ומה אנו יכולים כבר למכור.

הי' לפני שבת סטטיסטיקה של תוצאות הבחירות שהראו שלמפד"ל יהי' ירידה ל 9 מנדטים. מישהו אמר שהוא לא מקבל את הסטטיסטיקה של העיתון, ואינו נבהל מזה. ענה לו אהרון כהן, אתה כבר בטוח עם 9, אני חושב על 8. גם אישון דיבר בעניין זה וקישר הכל על הפנים שיש היום למפד"ל מכל זה.

התמונה הכללית היתה שמה, אז זיי זיינען וי שונאים אחד עם השני (אבל מי יודע יתכן שעוד יתאחדו לקראת יום הגדול שלהם).

זבולון המר שאל אותי שם, נו האם אתה שמח מהכתבה שלי שהתפרסמה באותו שבת במעריב, איך דיברתי בעניין מיהו יהודי.

יצחק עוקד, שהוא כתב הג'רוזלם פוסט באיזור שלנו כאן בכפר חב"ד, הוא היום בשנת אבילות, אמו נפטרה לפני כחודשיים לערך. הוא ביקשני שאשלח לו סידור וכו' (הוא מתפלל בבית הכנסת חב"ד בראשון לציון ואומר שם קדיש).

הוא ביקש שאשלח לאביו שיחות על פרשת השבוע, כנראה שהוא ראה זאת בראשון לציון, עכ"פ סודר שמכפר חב"ד שולחים לאביו כל שבוע 10 שיחות והוא מחלק אותם בבית הכנסת במושב שלו שליד חדרה (שכחתי שם המושב). הוא אומר לי שאביו אמר לו שלאחר שהוא מחלק שם את השיחות, ניגש אליו אדם בבית הכנסת ואומר לו, מה אתה מחלק זאת אסור לחלק זאת כאלו דברים, הם דברים של אדם המתנגד למפד"ל. הוא אמר לי שאביו לא התפעל, וכנראה מחלק זאת הלאה.

ברקע

ישיבת תומכי תמימים המרכזית

ב"ה. כ"ט אדר ב' תשל"ג

כ"ק אדמו"ר שליט"א

שיף צלצל ומסר שהצליח לגלות עקבות של מגוייר רפורמי שקיבל תעודת זהות ובו רשום שהוא יהודי. הוא קיבל התעודת זהות 9 ימים לאחר שהגיש הבקשה לקבלה.

שם האדם הי' . . ת.ז. מספר . . מקום מגוריו הקודם פילץ הובין שבהולנד. שם אביו אדריאן שם האם אליזבת.

היום קוראים לו . . שם הרביי המגייר אותו הוא . . מבית דין צדק של הקהילות המתקדמות שבהולנד, היום הוא גר בעין הכרם שבירושלים.

שישה חודשים למד במכון אווג'ס שבערד, ביום חמישי האחרון בכ"ה אדר"ב קיבל התעודת זהות. הוא כנראה נמצא בארץ איזה 9 חודשים.

אתמול יום א' כ"ח אדר"ב, אמר הנ"ל לאנשי שיף הלוחמים במסיון, שהוא העביר כל המסמכים כולל התעודת גיור רפורמי, למשרד הפנים. שאלו אותו אם הוריו יהודים, אמר לא, לא האמא ולא האבא. הוא הציג בפניהם תעודת הגיור הרפורמי שבו כתוב במפורש, שזה מהקהילות המתקדמות בהולנד. בתעודת הזהות רשום שהוא יהודי. הוא גם לגלג על משרד הפנים.

שיף מוסיף שזה בא לו בעבודה מאומצת והשקעה גדולה וסיכום רק לאנשים שמסרו לו הפרטים. אמתי לו שהוא צריך לנסות להשיג צילום מתעודת הזהות וכן מהגיור הרפורמי, ואז יוכלו לעשות מסיבת עיתונאים להציג הדבר, אבל כרגע אין לך מה להראות לעיתונאים ואיך אפשרי לעשות מסיבת עיתונאים. הוא אולי ינסה עוד לעשות משהו. ברגע זה אינו רואה איך יוכל לפרסם הדבר.

ברקע

אגודת חסידי חב"ד בארצנו הקדושה

ב"ה. כ"ז ניסן תשל"ג

כ"ק אדמו"ר שליט"א

שיף סיפר לי היום, כי זה שהרב . . קיבל כושר לרבנות, שזה הי' כביכול בכדי להציג מועמדותו לרבנות תל אביב, אינו רק עניין של רמיה נגד הרב עובדיה יוסף, כי למעשה הרב . . לא יוכל להתחרות נגד פרנקל, וכל העניין הי' בכדי להשיג הכושר ולהתחרות בבוא המועד נגד זולטי בירושלים, ואמרו כביכול שזה עבור הרבנות בתל אביב, כי אם הי' ידוע זאת שזה עבור התמודדות נגד זולטי, לא הי' הרב עובדיה יוסף מסכים לכך והוא לא הי' מקבל הכושר, כשם שקוליץ לא קיבל, כי גורן התנגד לכך. זאת מסר לי שיף בסוד, בשמו של הרב שמחה מירון, ואמר לי שרק לאד"ש מותר לי לכתוב זאת.

אני מנהל משא ומתן עם יאיר עמיקם בנו של אליהו בכדי לכתוב כתבה גדולה מכפר חב"ד וזאת בתירוץ של 25 שנות הכפר, ומפעם לפעם הענין נדחה, אבל עכשיו אמר לי יאיר, שהוא מקווה שלאחרי יום ה' אייר יתפנה יותר ויוכל לסדר הדבר. הוא אמר לי שעקרונית יש כנראה הסכמה במערכת על כתבה מסוג זה, ורק מחמת העומס העניין נדחה מפעם לפעם.

עד עתה לא נתקבל כל שיחה מאחרון של פסח, וכן משבת זו שבת מברכים. היום נודע על ידי הרב הכט שצלצל הבוקר כי בשבת זו דיבר אד"ש בעניין מיהו יהודי, והזכיר בעניין של הגוי מהולנד[3], אבי ביקר את הכט, שיבקש את אנשי האיגוד שישלחו מיד השיחות.

ברקע

ישיבת תומכי תמימים המרכזית

ב"ה. ה' אייר תשל"ג

כ"ק אדמו"ר שליט"א

דברתי עם שטיינמץ שידבר עם זבולון המר, והוא דיבר אתו והמר טוען שבלעדו הי' המצב יותר גרוע, אבל בכ"ז אפילו כשיש איזה החלטה שיהא תלוי הדבר בבורג. שטיינמץ אומר שהמר התייחס אליו יפה ולקח אותו במכוניתו הביתה, כמו"כ הוא דיבר אתו ע"ד התפטרותו של שאקי.

שטיינמץ בעצמו עוסק עכשיו בהוצאת ספרות לנוער, הוא אומר שכיום יש בין הנוער החופשי צימאון מיוחד לעניני אידישקייט. בדעתו להוציא רבעון או דו שנתון והסופרים בו יהיו עדין שטיינזלץ, דב סדן, פרופ' אורבך, שלאסברג ועוד. לדעתו אפשר להפיץ שם גם עניני חב"ד כי חב"ד מתקבל על הדעת. הוצאת כל חוברת תעלה כ-10.000 ל"י וקיבל ע"ז תמיכת משרד החנוך כבר.

שטיינמץ אומר שכ"ק אדמו"ר שליט"א אמר לו שהוא יכתוב וכ"ק אד"ש ישלם. בדעתו לקבל גם תמיכה מבית הנשיא שתומכים בהוצאת ירחונים. לדעתו זה יכול גם להיות צינור לענין מיהו יהודי. כמו"כ סיפר על שכ"ק אדמו"ר שליט"א תומך בפא"י ואמר שרוצים לדעת את דעת כ"ק אד"ש בנוגע לבחירות בזמן יותר מוקדם ולא ברגע האחרון.

ברקע

ישיבת תומכי תמימים המרכזית

ב"ה. ט"ו אייר תשל"ג

כ"ק אדמו"ר שליט"א

ביום א' בערב הייתי יחד עם השלוחים בבית ידידינו. השלוחים נכנסו, קיבל פניהם בשלום. היינו גם יחד עם מיידנצ'יק ווילימובסקי.

מיידנצ'יק ביקש לשוחח ולספר שיחת אד"ש בשלוש שפות.

אחד חזר שיחה על עניין האומר דבר בשם אומרו באידיש, ואחד חזר שיחה באנגלית בענין הקישור של חודש אייר וחודש סיון ומעלת חודש אייר.

בעברית חזרו תמצית המאמר אל יפטר אדם מחברו ששמעו ביחידות, ושם סיפרו לו מה שאד"ש מסר עבורו כשיגיעו לארץ.

נתנו לו ההגדה של פסח עם חתימת שמות כל השלוחים, ועבר לפי השמות מאחד לשני. על חיטריק אמר זכור לי שאתם הייתם בברזיל, והפליגו לדבר על ברזיל, אחר כך לצייטלין שאל אם הוא ממשפחת פרופ' צייטלין שהי' אצלו לפני חצי שעה.

על ההגדה אמר לאחר שראה שם מכתבים מי"א ניסן, שאל ממתי הפך להיות היום הזה לחג, הכוונה מאיזה תאריך התחילו לחגוג זאת. אמרו לו שגם בשנת השישים הי' התוועדות גדולה. כן אמרו לו שכל השנים המכתב כללי לחג הפסח יוצא ביום י"א ניסן.

אחר אמר להם על שפת הדיבור שלהם, שיצטרכו אמנם לשוחח באוסטרליה על כל השפות, ובעיקר שפת יידיש, וגם אמר להם שיש שם בית כנסת של ספרדים ויצטרכו לדבר שם בעברית. כן אמר להם שיש לו באוסטרליה הרבה ידידים והוא מקווה שהם יעזרו לכם.

דיבר על הדרך מצוותיך שזה הספר החשוב ביותר והוא תמציתי מאוד ויסוד החסידות, ואמר שמהצ"צ יש הרבה כתבים, אבל מאדמו"ר הזקן יש מעט מאוד. סיפרו לו שזוכרים אותו מביקורו אצל אד"ש בפורים והראה להם המגילה שקיבל.

שתו לחיים ורקדו, שרו השיר יפרח בימיו צדיק, האזין בקשב רב, אחר אמר אם לא יהי' הדבר כמין יוהרה ונדון לכף זכות, אספר לכם דבר מעניין. והתחיל לספר, שלפני ששלחו האמריקאים את האפולו 11, כתב לו ניכסון שכל מדינה יכולה להצטרף במשהו במשלוח האפולו, ושישלח משהו, כי כל מנהיגי המדינות קיבלו גם אישור על כך. חשבתי הוא אומר אני אכתוב, רק חכמה שלי, צריך לכתוב גם משהו הקשור ללבנה וגם ברכה וגם בשבילינו, אז שלחתי הפסוק בתהילים "ורב שלום עד בלי ירח".

אחר כך קם להראות האבנים שקיבל מהירח עם ההקדשה מניקסון וכן המגילה שקיבל מהרבי עם הקופסה של כסף שמונח אחד ליד השני, וצילמו ליד זה, ויחד עם זה.

אמר לשלוחים שתצליחו ואל תשכחו מעצמכם, הוא אמר זאת על כך שאמרו לו שאנו חיילים, ואז כל חייל בטל למפקד שלו ואל לו לחשוב על עצמו. אמר להם אם תשכחו מעצמכם תשכחו גם מזולתכם, ולכן שאל תשכחו מעצמכם ותפעלו ומקווה שתרוו נחת, אם אתם תרוו נחת מהם אינו יודע אבל שתפעלו. אמר זאת בחיוך.

ברקע

ישיבת תומכי תמימים המרכזית

ב"ה. ט"ו אייר תשל"ג

כ"ק אדמו"ר שליט"א

לאחר שפורסם ענין הנאצי, כנראה העלו זאת בישיבת הכנסת בדיון על משרד הפנים, פרוש וורדיגר, וכפי שפורסם בעיתונות (שנשלחו בפ"ע) כפי הנראה העלה העניין חמתו של בורג, והם החליטו לפעול כנראה בעניין. הדבר הראשון שעשו, כפי דברי שיף, שגב' היבנר ביררה במשטרת הגבולות לברר האם הגיע לארץ אחד בשם חיטריק יוסף, ואמנם הודיעו לה שלא נכנס אדם בשם כזה בחודש האחרון (אם כאלו הם כל בירורם אזי!!!).

לאחר מכן סיפר לי שיף, שזילברשץ אמר לו כי עניין ההולנדי הוא שקר גדול גס. על כך אמר לו שיף לדבריו, שהוא יביא לו את ההולנדי למסיבת עיתונאים ואזי יראה אם שקר הדבר, על כך הוריד זילברשץ את ראשו מבושה. כך מספר לי שיף (אני אמרתי לשיף שיכול למסור בשקט את מספר הטיסה של השלוחים מתי הגיעו ומתי יצאו, ולפי זה יבררו עוד הפעם. כמו"כ סיפר לי שיף שמשרד הפנים שלח שני מכתבים אחד כפי הנראה לניו יורק לרבי, ואחד שלחו על שם חיטריק לכפר חב"ד (מכתבו לחיטריק הגיע וצולם, ונשלח בחזרה למשרד הפנים שעזב הארץ, נשלח על ידי א. פרידמן בפ"ע).

כן סיפר לי שיף שבורג קיבל מכתב אנונימי בלי שם מניו יורק ברוקלין, כתוב במכונת כתיבה, ובו כתבו מלא ארס ושנאה כלפי חב"ד שכל החצר זה שקר, מסתובבים שם גויים יהודים למחצה וכו', חב"ד מבזבזת מיליונים על תעמולת שקר, חילקו . . המון כסף, ועוד יתנו לו נוסף על מה שנתנו לו והיה כדאי שישלחו משרד חקירות לברר מה נעשה אצלהם, בכלל כל באי החצר הם אסופים וכו'.

הוא לא קיבל המכתב לידו, רק שמע ראשי פרקים (יש לי חשש שהם רוצים להדליף המכתב לעיתון). במכתב גם כתוב שחב"ד היא שעשתה מחלוקת בין רבנים, והוא כותב לשר מי שכותב המכתב, שהוא מתפלא עליו על שהוא מחריש למסע ההשמצות נגדו.

עוד סיפר לי כי ישבו ועדה מצומצמת של מטה ההסברה של המפד"ל בישיבה סגורה, והאנשים שישבו שם הם . . שהוא יו"ר מטה הבחירות, ודנו על ההסברה לקראת הבחירות. הי' שם ניתוח כללי על מה הולכים ולקראת מה הולכים. חזני העלה שאלה מה יהי' עם מיהו יהודי, ואיך יוכלו לעמוד בפני ליובאוויטש במסע שינהלו נגדם, והוא אומר שהבעיה עצומה שהרבי הפך להיות יריב פוליטי של המפד"ל.

שיף אמר על זה שאין זה נכון, היה שם כנראה דיון חם בנושא זה, ויש להם כעין הצעה והם אמרו לחזני, האם הוא יכול להביא הבטחה מפורשת משלושת השרים חתומה על כך שלא ילכו לקואליציה בלי מיהו יהודי, וזה יהי' בפירסומים הכי גדולים. אישון אמר להם שאין נכון הדבר, אף אחד לא יאמין והם לא יקיימו ההבטחה, ולשם מה היו צריכים לחזור מההחלטה של הועידה. כן היתה איזה הצעה לשלוח את משה אישון שיהי' מתווך בין הרבי והמפד"ל.

עכ"פ נשאר איזה חלל ריק לכמה דקות, אחר כך שאל חזני שוב מה יהי' עם זה, אמרו לו שהם מחכים לתשובות משלושת השרים ואחר כך יראו מה יהי' הלאה. אישון גם אמר להם, כי היום דיבר בורג בכנסת (זה הי' ביום ב' השבוע), ואפילו לא טרח עצמו לדבר על מיהו יהודי. חזני ענה שבטח הוא יתייחס בנאום הסיכום (זה מה שמופיע היום בעיתונים ונשלח בפ"ע).

ברקע

ישיבת תומכי תמימים המרכזית

ב"ה. א' אלול תשל"ג

כ"ק אדמו"ר שליט"א

לפני כמה ימים שמעתי שאביגדור ציפרשטיין מהנהלת המרכז העולמי של המזרחי התפטר מתפקידו במרכז העולמי, וצעק שהוא לא יכול לשאת בעול וממה שנעשה בהמזרחי בענינים דתיים שפשטו את הרגל וכו', והוא לא מאמין שהמזרחי יוכל להמשיך בצורה כזו, ואי לכך הוא לא רוצה לשאת באחריות יותר.

הדבר הי' כנראה בישיבת ההנהלה שלהם שהתקיימה לפני כמה ימים (כמדומני שפלדי כתב זאת גם לפני כמה ימים לאד"ש בשמו של אהרן כהן).

הבוקר צלצל אלי שיף והוא סיפר לי שציפרשטיין כתב מאמר לדניאל מהצופה ודורש ממנו לפרסם המכתב בערך בצורת הדברים שאני כותב לעיל, ודניאל לא פירסם הדבר עדיין ודניאל צלצל לצמח זמברובסקי שינסו לשכנע אותו שיבטל מאמרו ועלול מאוד המאמר להזיק להמזרחי. דניאל גם אמר לשיף שעלול אחר כך להתפרסם כל המאמר באלגימיינער ז'ורנל עם כותרת גדולה שהצופה לא רצה לפרסם מאמרו של ציפרשטיין.

שמעתי גם שבורג ורפאל רצו בזמנו אחר ציפרשטיין שיחזור בו.

כן סיפר לי שיף שבורג מלא עצבים ופחד מהמודעות של האיגוד, והוא רוצה להגיב בצורות חריפות ביותר, ושיף אמר לי כי אמר לו שלא יענה.

כן סיפר לי שיף שצילצל אליו אחד ממקור מוסמך בשם מועצת גדולי התורה, שאמר שאם יוקם האיחוד בין פא"י ואגו"י אז הרבי יבוא לארץ וינהל ויעמוד בראש המערכה.

היום שמעתי מאחי שי' שמנחם פרוש אמר למישהו בירושלים, שאד"ש העומד הראשי מאחורי כל המערכה, והכוחות שיש לשמחה אלברג, הם רק כוחות של אד"ש.

כן שמעתי שבכל הישיבות בירושלים וכו' סערה רבה בעניין האיחוד, והדבר הופך למערכה בין מתנגדים וחסידים. אנשי ירושלים אומרים שבבני ברק הדפיסו מחדש את החרם של המתנגדים על החסידים ואנשי בני ברק אומרים שהדפיסו זאת בירושלים, אבל לא שמעתי עוד ממישהו שראה זאת במוחש.

כן אומרים שאם ר' משה פיינשטיין יצא בעד האיחוד אזי יהי' פילוג בין המתנגדים ורק שך וקנייבסקי ישארו במיעוט ויד החסידים תהי' על העליונה, אבל אם פיינשטיין לא יצא בעד האיחוד אז שמולביץ וחברוני היינו מיר וחברון גם יהי' נגד, אז עלול שלא יצא לפועל האיחוד.

אגב כל ירושלים, היינו האיזור של מאה שערים, מלאה מודעות של הפעילים נגד צעירי אגו"י ושל צא"י נגד הפעילים בענין בית הכנסת בבני ברק בעניין הרבנים סיגלר או שיינפלד. כן מלאה ירושלים במודעות של נטורי קרתא בעניין מזכיר האו"ם, כפי שפורסם בכמה עיתונים.

היום ישנה ידיעה בהצופה שכאילו ממנה משתמע שהאיחוד כבר חתום בין פא"י ואגו"י. אומרים שלורנץ עצמו כן רוצה הדבר אבל הוא נתקע בין הפטיש והמגל, היינו הכרזותיו של שך.

ברקע

אגודת חסידי חב"ד בארצנו הקדושה

ב"ה. ח' אלול תשל"ג

כ"ק אדמו"ר שליט"א

שוחחתי היום עם עורך התכנית של הטלויזיה אשר תבחר את איש השנה, והוא מר אלי אייל מסופרי מעריב (הקטע בעיתון ידיעות שפורסם על כך שלחתי לפני ימים אחדים בנפרד).

מר אייל אומר לי שהתכנית עצמה תוקלט כמה ימים לפני ר"ה, והיא תשודר בעצם ליל החג של ר"ה.

בין האישים שעומדים להיבחר כאיש השנה, כפי שפורסם הם כ"ק אד"ש, הנרי קיסינג'ר, ולהבדיל הסנטור ג'קסון.

הוא אומר לי שאי אפשר עדיין לפרסם מי הם שאר האנשים, וכן לא ידוע עדיין מי הם עשרת העיתונאים שיבחרו את איש השנה (אישיות ישראלית לא תהי' בין המועמדים, מפאת הבחירות).

שאלתי אותו האם אי אפשר לדחות את הקרנת התכנית למוצאי שבת שלאחר ר"ה. הוא אומר לי שהוא אורח בטלויזיה, וצריך לפנות לממונים, ולבקש לפחות שידור חוזר במוצאי החג, ואם רוצים לדחות זאת צריך לפנות לממונה על הטלויזיה ועל רשות השידור.

שוחחתי היום גם עם ר' שלמה מיידנצ'יק על הענין, והוא אומר לי שעצם הדבר שכ"ק אד"ש הוא בין העשרה המועמדים להיבחר הוא דבר גדול מאוד.

אני אודיע על כך לר' שלמה מיידנצ'יק מה שאמר לי אייל, אולי הוא יפנה לממונים על הטלויזיה או יתכן דרך השר שמעון פרס או יגאל אלון הממונים על התקשורת והרשות השידור הכפופים למשרד החינוך שידחו את הקרנת השידור לאחר החג.

או יתכן שאין כדאי בכלל להתערב בכל הענין.

ברקע

ישיבת תומכי תמימים המרכזית

ב"ה. כ"א אלול תשל"ג

כ"ק אדמו"ר שליט"א

שיף סיפר לי היום שבורג עומד להוציא ספר לבן, שיקרא "תכלת לבן" ובו הוא יביא את כל פרשת מיהו יהודי, ואת כל האשמות שמאשימים עליו, ושהוא אינו אשם כלל וכלל בכל העניין והוא רוצה להוריד ממנו את כל האשמה ולתלות את הקולר על חיים משה שפירא.

הספר יכלול האשמות על חב"ד על האיגוד ועל הועד למען שלימות העם. עורך את הספר ומסדרו כפי שהוא אומר לי זה יהי' . . שכתבתי עליו בזמנו כמה פעמים. כן הוא אומר לי שהוא נמצא בתוך הענינים והוא ידע מכל צעד שייעשה.

הוא אומר לי שבנתיים שלא אעיז לפרסם הדבר. הבטחתי לו שעד שהוא בנתיים לא יתן לי אישור לא אפרסם מכל זה כלום.

הוא אומר לי שהוא מוכרח להיפגש עמי בארבע עיניים, ולא יכול לדבר על כך בטלפון ואני מתחמק ממנו משום מה. הוא כבר ביקש ממני כמה פעמים להיפגש בענין חשוב ואני לא יצא לי להיות בתל אביב בזמן נח (חושבני שהוא עומד במערכה למען בורג לקראת הבחירות).

כן הוא סיפר לי כי המפד"ל הציעו לאונטרמן לעמוד ברשימת המפד"ל, ואונטרמן סירב וגם שלח מכתב למפד"ל כנראה נגדם ומדוע שאינו רוצה.

ואמר לי כי כדאי לפוצץ הדבר שאונטרמן סירב להופיע ברשימה של המפד"ל.

עכ"פ צלצלתי לאילן גור כתב בירושלים שהוא ביחסים טובים עם אנשי אונטרמן והוא יברר אצל בידרמן אם הי' כזה דבר, והוא יעשה זאת אם יתאמת הדבר.

כן סיפר לי שיף שהוא סידר פגישה לבורג עם ברלינט מהנויארק טיימס, על ענין מיהו יהודי.

היום הי' בכפר חב"ד לוי יצחק ירושלמי, והוא ראיין שני בעלי תשובה מהישיבה לקראת ראש השנה ויום כיפור למעריב. הוא אומר שהוא מקווה שהסיפור של חיים פורר יפורסם לר"ה, ולגבי השני, אחד בשם לואיס שרק נמצא חודשיים בישיבה, אין הוא בטוח. עכ"פ הוא מקווה שהענין יסודר.

[ברקע]

ישיבת תומכי תמימים המרכזית

ב"ה. כ"ב אלול תשל"ג

כ"ק אדמו"ר שליט"א

שיף אמר לי היום כי יצחק קדמון שלח מכתבים לכל צמרת המזרחי שצריך לסגור את העיתון, כי הם מכניסים ידיעות על חב"ד מפעם לפעם, או לפטר את העורך דניאל.

דניאל עצמו אמר לי כמה פעמים שכל פעם שנזכר חב"ד בעיתון הוא מקבל טלפונים מדוע עושים זאת, בזמן שהם נלחמים נגד המפד"ל, ואז אמר לי מישהו לא זוכר אם שיף או אישון, שקדמון תמיד מצלצל להם מדוע מכניסים ידיעות על חב"ד.

היום פורסם בשערים המכתב לילדים בעניין הצדקה וזאת לאחר ששלחתי אתמול מברק לנחשוני, וכן לאחר שפלדי דיבר עם נחשוני.

להמודיע שלחתי גם בזמנו וכמנהגם לא פירסמו. בהצופה הבטיח לי שמחה אהרוני כמה פעמים שהוא יכניס זאת במדור החינוך שהוא אחראי על זה, אבל עדיין ללא תוצאות.

ברקע

אגודת חסידי חב"ד בארצנו הקדושה

ב"ה. כ"ז חשון תשל"ד

כ"ק אדמו"ר שליט"א

לאחר שחרורי מהצבא, כשהתקבל מכתב כ"ק אד"ש מתחילת מ"ח, הייתי עם המכתב בשערים (שהדפיסו זאת לאחר כמה ימים). כן הייתי בהצופה עם המכתב הזה, נכנסתי לדניאל, והוא אמר לי שעכשיו לא הזמן לכאלו דברים. אמרתי לו העולם צמא לשמוע את דברי הרבי. הוא אומר לי אף אחד לא מעוניין, את אף אחד זה לא מעניין וכו'. אמרתי לו אתה לא מעוניין אבל כולם רוצים לשמוע את דבר הרבי, והוא בשלו, אני לא אדפיס וכו'.

לאחר מכן הוא התחיל לומר שהמצב הוא קשה מאוד, ואם היו עוזבים את סיני לפני זמן רב לא היה קורה מה שקרה עתה, היו צריכים להסדיר הדברים מזמן רב ולא היינו מגיעים למה שהגענו עתה. אמרתי לו אם היינו מחזירים השטחים, אזי כולנו עתה מי יודע איפוא. הוא אמר לא נכון, היו צריכים להחזיר ולמצוא הסדר, היה לנו ויכוח וצעקות וכו'.

גם ר' יהודה נחשוני שהייתי אצלו נשמע מאוד פסימיסטי מכל המצב. הוא מאוד שבור, הוא אומר לי מה יהיה, עם מה נוכל לצאת לרחוב לקראת הבחירות עם ניתוחי מתים, מה יהיה. בכלל הוא אומר הלא אנו נמצאים בכנסת ואין שומעים לנו בכלל, אלא רק בכדי יוצא-זיין, עם הוכח תוכיח, אזי מספיק חבר כנסת אחד שיוכיח, כי בין כה לא שומעים, בשביל מה צריך שישיית ח"כים?

דניאל העורך מהצופה התחיל ללגלג על עניין מה שאד"ש אמר על כיבוש דמשק, אולי גם קהיר צריך לכבוש, איזו מילים אלו, כמה קורבנות היו נופלים. אמרתי לו שגם בעניין הטילים אמרו נגד אד"ש וכולם מודים בזה היום שהרבי צדק, אז הוא אומר לא נכון אף אחד לא מודה, והיו צריכים להחזיר השטחים ולא היה קורה מה שקרה עכשיו.

גם משה גלידאי סגן עורך הצופה, שתמיד היו לי ויכוחים מרים עמו על דבר ליובאוויטש וכו', אומר לי שהיו צריכים לצאת כל האדמו"רים בהכרזה גדולה, ושמבטיחים שלא לפחד ואין מה לדאוג הכל יהיה בסדר, ולקבל על עצמם כל האחריות למצב שהם משביעים את הקב"ה שהכל יהיה בסדר.

הוא היה הפעם יותר רגוע מבחינת אד"ש (יש לו שני בנים בחזית) ואומר שכל האדמו"רים צריכים לצאת ולהכריז בשער בת רבים שלא יהיו קרבנות, והכל יהיה טוב כי המצב חמור מאוד. הוא נראה מאוד שבור מהמצב והוא פסימיסט בצורה חמורה, הוא כבר רואה לנגד עיניו את הרוסים שמשמידים את כל עם ישראל.

ביקרתי עוד הפעם בהצופה עם ידיעה על כנס חב"ד. דניאל שלא ידע מה אני מביא לו, אומר לי החלטתי יותר לא לקבל שום דבר ממך, ואפילו לא רצה לראות, אין אני מקבל, זה לא הזמן אין מקום וכו'. אנחנו לא בדעה אחת, אני לא רוצה, והרגיש שהוא עבר הגבול לגבי. אמר שאין מקום, העיתון קטן, אזי אני אמרתי לו אין זה פילוסופיה זה חדשות. אם כך הוא אומר אין זה שייך אלי. ניגשתי לגלידאי שישב יחד עם אישון והיה לנו ויכוח בענין המצב, ואישון הזכיר לו עניין הטילים עד כמה שאד"ש צדק, והוא לא רצה לקבל, אבל הסכים לקבל החומר והעביר זאת למערכת לילה, שהדפיסה זאת בצנזורה שהוציא הקטע ע"ד שיחת אד"ש בענין דמשק וושינגטון[5].

המעניין ביותר שגם ב"שערים" שהבאתי להם השיחה הזאת אמר לי אריה אלברט שבלי אישור נחשוני לא יפרסמו זאת. צלצלתי לנחשוני הביתה והוא הבטיח שהעניין יהיה בסדר, ולתדהמתי הדפיסו הידיעה מהכנס, וצנזרו גם הענין של דמשק וושינגטון.

אני מסרתי גם לקול ישראל אבל הם לא שידרו, כן העברתי זאת לעתי"ם, והם כפי הנראה לא העבירו הדבר גם בגלל דמשק וושינגטון (הפחד גדול כנראה שאנו חיים במדינה של דיקטטורה, יש להניח שההוראות הם לא להדפיס בעיתונים דברים נגד הקו של הממשלה).

בעניין השיחה של שבת נח, השיחה התקבלה בארץ לפני שבוע. העברתי זאת למנחם ברש בצירוף סיפור של אנ"ש עם מבצעים שונים בבתי חולים, בכותל וכו', ועל מיפגש של חסידי חב"ד שחוזרים מהקווים, אבל עד עתה לא פורסם על ידו כלום מזה.

כן העברתי הדבר לעמוס חדד מהארץ וגם ללא תוצאות ממשיות.

אתמול שלחתי זאת לנפתלי קראוס, הוא אולי יעשה מזה משהו.

כן דיברתי עם דן בן אורה מרגלית, שיצא בינתיים מבית החולים והוא צריך לחזור לשם לבדיקות שלפני ניתוח כפי דבריו בעוד 9-10 ימים. הוא שאל אותי מה יש חדש מאד"ש. שלחתי לו השיחה של שבת נח, והוא ביקש לי לספר לו אם יהיה משהו משבת מברכים כסלו.

הוא אמר לי וביקש לכתוב לאד"ש כי . . יש לו הקלה מסויימת קטנה.

...מכפר חב"ד שהגיע הביתה, הוא היה בדרום, סיפר שהוא שמע בקשר הטלפוני שיחות בין אריק שרון לבין גורודיש, ובו גורודיש הודיע בקשר לאריק שיסוג במהירות חזרה, כפי הנראה באחד הקרבות. אז אריק אמר לו אני יודע שנסיגה מהירה זה קרבנות רבים ולכן אני לא נסוג במהירות. לאחר מכן גורודיש אמר לו תיסוג במהירות. הוא ענה לו אני אסוג כפי שאני מבין. כן הוא שמע בקשר שגורודיש אמר לאריק אל תמשיך בהתקדמות לא תקבל סיוע אוירי. אז אריק ענה לגורודיש אין לי צורך בסיוע אווירי עבורי, ובכך סיים את שיחתו עמו.

משה אישון סיפר לי כי בישיבת הנהלת המפד"ל לפני שבוע, שיבח מאוד משה קרונה את אד"ש ודיבר על גדלותו של הרבי, ואמר שאנו רואים את גדלותו שבזמן האחרון היה הרבי עסוק מאוד בענין עקרוני של עם ישראל, ולכן דיבר כל הזמן על ענין מיהו יהודי, אבל עכשיו שעצם קיומו של העם בסכנה הרבי לא מדבר על זה, אלא הוא מדבר על ענין שטחים והפסקת אש למיניהם. אישון אמר לי שהדברים שהוא אמר התקבלו מאוד בצורה יפה.

אגב הוא אומר לי שהוא רוצה לנסוע לי"ט כסלו, מי מוז זיך טרעפין מיט'ן רעבין, והוא שואל אותי אם עוד אקטואלי מה שרצו לעשות לפני שנה לערך בענין הכרטיס.

בענין המטבעות שמחלקים בין חיילים, הנה למשל ביחידה שלי שחילקו, הדבר התקבל להפליא מאוד אצל החיילים. שוחחתי עם כמה חבר'ה שלי לאחר שחרורי, ואחד אמר לי שהוא ניסה לבדוק אצל החיילים, וניסה לקנות מהם המטבע בכסף רב, ואף אחד לא רצה למכור לו. הרבה חיילים עושים חור במטבע ומצרפים זאת לדיסקית. הרבה עושים מזה ממש קמיע.

בענין הצפון שהיו אתמול, בטח מסרו דו"ח. שמעתי שפגשו גם את דיין וגולדה ודדו הרמטכ"ל אבל ניגשו רק לדיין, ורצו לתת לו מטבעות. אז הוא אמר שהרי זה רק עבור חיילים, אבל הוא לקח את החוברת עם שני המכתבים, רצו לתת לחיים, בינתיים הגיש אחד כוס תה, אז הוא אמר לחיים על התה והבחור שלנו אמר עמו לחיים על הוודקה (שמעתי שהיה זה זלמן סטמבלר מצפת). כן שמעתי שהיה בלתי מאורגן מבחינת רכב אבל הפעולה עצמה הייתה בהצלחה לאין ערוך.

על הפעולות היה ברדיו בגלי צה"ל מכך שנפגשו עם עיתונאים שלהם בקווים, ומסרו על כך בלילה ביום ג' פעם מהקו, ואחר שעה עוד הפעם מחתונה שהיתה במקום וגם שמה היו החבר'ה שלנו, ומסרו שוב ברדיו.

גם ביום ד' היה ב"גלי צה"ל" ביומן בשעה טובה, על הפעולה שמעו שירה, כן דיבר שם מאיר פרידמן, צבי רוטנברג וכן דיבר עוד אחד, שנשאל בין השאר עם מי תואמו הפעולות האם עם הרבנות הצבאית, והוא אמר לו שלא עם הרבנות אלא עם קצין חינוך של צה"ל. כן היה על הפעולה אתמול בלילה בטלויזיה כמה דקות על חב"ד עם חיילי צה"ל ברמה.

ביום ג' בערב רואיינו בגלי צה"ל גם לייב קפלן ומנחם לרר, שסיפרו על התנדבות חב"ד במלחמה. וכן לייב קפלן סיפר על חב"ד ועל אד"ש לפני המלחמה ועל שליחותו בצפת, ועל הרעיון בצפת. הוא הזכיר ע"ד הילדים שהובאו לכותל בשליחות אד"ש בט' אב וכן בימי הסליחות ועל כך שהרבי ראה זאת בעוד מועד.

היום בערב ירואיין ברדיו גלי צה"ל מאיר פריימן וכן עוד מישהו אולי מאיר פרידמן, לתכנית גדולה יותר. שני הדברים האלו הם גם ביוזמת גלי צה"ל.

ברקע

אגודת חסידי חב"ד בארצנו הקדושה

ב"ה. ד' שבט תשל"ד

כ"ק אדמו"ר שליט"א

היום בשעה 10 בבוקר התקיימה מסיבת עיתונאים בבית סוקולוב בתל אביב. מטעם העיתונות הופיעו: משה ברלינט מניו יורק טיימס, אחד מג'רוזלם פוסט, אחד מידיעות אחרונות, אחד מדבר, אחד מעתי"ם, אחד מהרדיו, אחד מהצופה וכן משערים. כן הופיעו שניים שכותבים בעיתונות יהודית בחו"ל, אחד בארה"ב ואחד באירופה.

מטעמנו הופיעו: מיידנצ'יק, צבי גרינוולד, זוסיא וילמובסקי, משה סלונים, מנדל וולף ואני. כן הופיעו שני מדפיסים שהיו בין הנוסעים להדפיס הספרים.

אקדים עניין הפירסום היום במעריב ובידיעות על המבצע של ההדפסה (כפי שנשלח בפ"ע). לפני כמה ימים היינו אצל נפתלי קראוס להתיעץ עמו ע"ד המסיבה, היינו אני ומיידנצ'יק. לאחר מכן הוא אמר לנו שהוא רוצה לפרסם הדבר באותו היום של מסיבת העיתונאים, כי לדעתו לא יפורסם במעריב לאחר שיפורסם למחר בעיתוני הבוקר, והוא מציע לפרסם זאת קודם, ואומר לנו כי למעשה כמעט הדבר היה מפורסם במעריב עוד ביום ד' העבר, ורק בנס כי ביקשו אצלו לאמת הדבר לכן לא פורסם, ומן הדין מגיע לו זכות קדימה. הוא אומר שבכלל נהוג הדבר שביום שיש מסיבה כזו הרי מעריב מדפיס קודם.

אני שוחחתי עמו שאולי יקלקל הדבר למסיבה אבל הוא התעקש כן לכתוב, ואומר לי שאתן גם לידיעות אחרונות. למעשה אני נתתי גם לידיעות, אבל הם פירסמו קצר מאד, אבל מעריב פרסם בשמו ידיעה גדולה (שלמעשה חושבני שלא היו מפרסמים בכזו צורה למחרת היום).

אנו הקדמנו המסיבה לשעה 10 בבוקר בכדי שאם יבואו העיתונאים שלא יהיה עדיין מעריב וידיעות בשוק, אבל למעשה כבר היה בשוק, וגם בידם ושאלו הייתכן, וביקשו שנתן להם ניוז שעדיין אין במעריב. עשינו עצמנו שלא ידינו בעניין הפרסום במעריב.

צבי גרינולד פתח המסיבה באמירת לחיים, ומיידנצ'יק הוסיף שזה ודאי לא היה לכתב מעריב המשקה המיוחד הזה. זה מצא חן בעיניהם וצבי התחיל להסביר עניין התניא וענין השליחות שנוסעים בשליחות הרבי, ומקיימים מצוות הרבי, ודיבר יפה מאוד.

אחר כך הסביר מיידנצ'יק על עצם הנסיעה וההוראה וכו', כמעט כמו שמופיע בכתובים שחילקנו בין העיתונאים. היו כמה שאלות וענינו להם. היו גם כמה שאלות על טיב ההדפסה ועל הצורה הטכנית של ההדפסה.

לאחר מכן נתנו לכולם לחיים ושתו ואמרו ברכה.

כן הם שאלו מספר שאלות על דעתו של אד"ש בענין הנסיגה כיום, סלונים התחיל להסביר קצת, כן היה תחת ידינו השיחה של שבת מברכים שבט. הראתי להם זאת והם העתיקו קטע שאד"ש אומר על עניין שאם כבר נסוגים ויש החלטה כזו מדוע צריך להמתין ושיעשו זאת בהקדם שלא יהיו נפגעים וכו'.

בדרך כלל היתה אווירה טובה.

למעשה נראה מה יהיה מחר מפורסם בארץ וכן בחו"ל.

ברדיו כבר היה בשעה 2 בצהרים במהדורות החדשות על ענין ההדפסה בפאיד.

ברקע

ישיבת תומכי תמימים המרכזית

ב"ה. כ"ו ניסן תשל"ד

כ"ק אדמו"ר שליט"א

ג'יימס רוזנטל מ"הארץ" מירושלים צלצל, וביקש למסור את מיטב ברכתו ותודתו על העונג שנגרם לו מהמצה שמורה והחבילה היפה הזו, והחוברת וההגדה הרצו"ב, למרות שאין מודים על מצוה כי שכר מצוה מצוה, אבל העונג שנגרם לו ולרעיתו זאת הוא מוכרח למסור. ובפרט ליוזם הרעיון האדמו"ר שליט"א, ומספר שבכל ארוחה וארוחה מהחג בכל ימי הפסח, היה אוכל כזית קטנה של מצה, למרות שהוא נמנה הוא אומר לאו דוקא מהנמנים ממש בחצר הרבי, אבל גם אנשים אחרים מתרשמים לטובה וזה גורם לאהדה רבה ומרבה את הידידות הרבה.

הוא ביקש למסור שאין הוא יכול לצאת עדיין מחוץ לירושלים, כי יש לו כאבים . . מפאת הניתוח שעבר, והוא מבקש למסור לכל הידידים כוואלף וחפר מדוע לא באים ואין קול ואין עונה, צריך להידבר קצת, מפעם לפעם. הוא מקווה ויש לו זיק של תקווה ששנינו יחד הוא אומר, אני הקטן והאדמו"ר, נוכל בעזרת השם להחליף דברים.

כן הוא ביקש למסור שהרב אליעזרוב שהוא מאנשינו והוא הרב של איזור מגורו, כיצד הוא משולב בחיים יחד עם ההווי שלנו בירושלים, הוא משלב את ההווי החסידי יחד עם ההווי הירושלמי, והוא משלב זאת בסדר מופתי ואידיאלי והוא בעל חכמת חיים, וכולם נושאים אותו על כתפיים.

הוא ביקש למסור כל זאת לכ"ק אדמו"ר שליט"א, ואת מירב התודות על העונג הרב שנגרם לו בערב החג כאשר הופיע האיש שלנו עם המצה לחג הפסח.

ברקע

ישיבת תומכי תמימים המרכזית

ב"ה. י"ז תמוז תשל"ד

כ"ק אדמו"ר שליט"א

משה אישון מציע שיפעלו בארה"ב על שיינפלד שישלח מכתב קריאה מטעם הסתדרות הרבנים אל גורן שלא לוותר ולא לאפשר למפד"ל להצטרף לקואליציה ללא שירשם בחוק במפורש שגיור צריך להיות כהלכה. וששיינפלד יכתוב בצורה חד משמעית שכתלמידו ומקורבו של הרב סולובייצ'יק ידוע לו כי סולובייצ'יק לא נתן ידו לשום שינוי בענין זה.

כמו"כ הוא מציע שהרב זוין יצא נגד הנוסחה של "דור דור". אישון סיפר שהיה לו שיחה לזוין עם גורן וגורן שכנע אותו שהנוסחה דור דור היא סכנה גדולה, ושזוין אינו מעלה על דעתו שהרב הראשי שינה את דעתו זו, וגם ידוע לו כי הרב סולובייצ'יק מתנגד לכל שינוי. ואולי כדאי שזוין יזמן אליו את חברי מועצת הרבנות לפני שיתכנסו ביום ד', ושואל אם אפשר שהרב זוין יקבל מברק בענין זה מכ"ק אדמו"ר שליט"א.

בראיון ברדיו עם שרה פרנקל אמר היום גורן שיש לו הרושם שהפרסומים הם מוגזמים ולא מדוייקים. מועצת הרבנות אמרה את שלה ואם המערך יאות לקבל את שינוי חוק השבות אז אפשר לדבר על הצטרפות המפד"ל לממשלה והוא אופטימי לפי הידיעות שקיבל שלמערך יש נכונות לשנות את החוק. הוא סיפר שהיו בירורים בענין זה בארה"ב, הוא עצמו שוחח ע"כ עם הרב סולובייצ'יק והשיחה שניהל אתו היא לא לפרסום, אף איש מהארץ לא נפגש אתו, והענין יוכרע בארץ ולכן אין דברים ברורים והכרעת הפרסומים בענין זה מוקדמים.

ברקע

אגודת חסידי חב"ד בארצנו הקדושה

ב"ה. ה' אב תשל"ד

כ"ק אדמו"ר שליט"א

אתמול הייתי בכנסת ונפגשתי שם עם אברהם מלמד, והוא אמר לי בקשר למכתב שהבאתי לו בעניין מענק לישיבה, שהשבוע לא יוכלו לדון בעניין הדברים האלו, כי וועדת הכספים עסוקה כמעט כל הזמן בעניין חוק בריטניה, והוא מקווה כי בשבוע הבא מקווה שיצליח להעביר המכתב לדיון און דורך שטופן דאס.

כן פגשתי שם את בורג, והוא אמר לי נו, השווה אותי עכשיו לדורו של אחאב, מתי ישווה אותי לדורו של קין.

הוא אמר לי שזה רצח אופי, איפה ההגיון, הוציאו אותנו מהממשלה, והכניסו את הגברת (אלוני) איזו ממשלה זו, ממשלה יוונית מה יהי', לי איכפת? אני צמוד לכסא? הרי אתה רואה וכולם רואים, מה אני ירבעם בן נבט?

הרי כל ראשי הישיבות באים עכשיו וצועקים חמס, לא מקבלים מענקים, כולם רואים את חסרוננו בממשלה, אני לכשעצמי מצדד בישיבתנו בממשלה אבל אם אומרים שאני צמוד לכסא, הרי אני מראה שאני בחוץ. לי לא אכפת כבר כולם באים בטענות אלי, ואני אומר להם הרי אמרתם שאני צמוד לכסא, עכשיו שכולם יראו שאני לא צמוד, וכמה לא טוב שאנו בחוץ, הישיבות לא מקבלות כסף, הממשלה יוונית, והמצב לא טוב ליהדות ולמפלגה בפרט.

שוחחנו שם עם מנחם הכהן, היינו אני ומיידנצ'יק, והוא אמר לי, שהמפד"ל תהיה בפנים בסופו של דבר, את מפ"ם ישכנעו בסיבה שאם לא המפד"ל אזי יהיה ליכוד לאומי, והם לא רוצים ליכוד ויסכמו בלית ברירה לנוסח ולמפד"ל, ולגבי ל"ע הוא אומר קול והאוזנר הם לא חברי כנסת, ואם יצאו מהממשלה הרי הם יסתובבו כמו גולדה ועוד כאלו פנסיונרים שמסתובבים, וגם בכנסת לא יהיו, ממילא הם לא כאלו טפשים, ובסופו של דבר יסכימו גם הם בלית ברירה, ולגבי ר"צ לא יהיה כל אסון שהם יהיו בחוץ וזה לא משנה.

שוחחתי גם עם דן פתיר מדבר, והוא אומר שהם כרגע בחוץ וזה אבל לא סוף פסוק.

שוחחתי גם עם יוסף חריף ממעריב וחגשי אשר מדבר, ע"ד המבצעים וכן ע"ד שיחתו של אד"ש מער"ח אב. אגב פתיר אמר לי שהוא העביר הדבר לעיתון ולא פורסם (אני שלחתי אליו השיחה).

מיידנצ'יק שוחח עם ח"כ אמנון לין ועם אריק שרון, ושניהם אמרו למיידנצ'יק בפעם הראשונה שהם מודאגים מאד מהמצב והם טוענים שתהיה מלחמה והם חוששים מאד למצבו של העם היהודי. הוא שוחח עם שניהם ע"ד חזרתו של אריק לצבא, והם סיפרו לו על ההתנגדות הגדולה שיש לזה מאנשים פוליטיים שלא איכפת להם המצב ורק הפוליטיקה שמדריכה אותם, ללא כל איכפתיות למצבו האמיתי של הצבא שכולם יודעים שהוא חמור מאוד.

כן מיידנצ'יק שוחח עם שר הפנים הלל, וכן שוחח עם ידלין שר החינוך.

ברקע

אגודת חסידי חב"ד בארצנו הקדושה

ב"ה. י"ג אב תשל"ד

כ"ק אדמו"ר שליט"א

ביום ט' באב שודר ברדיו בחדשות בשעה 2 בצהריים שזה לפי ערך זמן טוב ע"ד הוראת אד"ש משבת להגביר המבצעים, ואמרו שחסידי חב"ד יוצאים היום לחמישים ריכוזים להניח תפילין לפי הוראת הרבי, והזכירו ענין המבצעים.

כמו"כ ביום ג' בלילה בשעה 9 בחדשות אמרו ע"ד בתי הכנסת הניידים הפועלים על ידי חב"ד בדרום הארץ, זה היה תמצית של ידיעה כפי שהופיעה בשערים אתמול, ונשלח בפ"ע.

הידיעה של ט' באב שודרה גם בחדשות בשפה הרוסית.

אתמול בערב היתה ידיעה ברדיו בחדשות בשעה 9 בערב, הידיעה שמתפרסמת היום בעיתון על המשמר ועיתון ידיעות, ששולמית אלוני תציע הצעת חוק נגד הונאה במזוזות.

נפתלי קראוס אומר לי שזה שטות גדולה שפנו אליה, ועל אחת כמה וכמה שפירסמו זאת. הוא אומר לי שהיום בערב הוא צריך לדבר בגלי צה"ל עוד הפעם על ענין המזוזות, והעיקר על הזיופים שבמזוזות. הוא אמר לי שאם ישאלו אותו חו"ד על ענין הפניה לאלוני הוא יסתייג מזה, כי דעתו שחב"ד לא צריכה לפנות אל אלוני, והוא יגיד שזה עשה מישהו על דעת עצמו.

 בענין התכנית בטלויזיה זה פועל כראוי, הוא אמר שאתמול עשו עוד סידרה של צילומים, צילמו אצלו בבית, וכן אצל סופר מזוזה בכפר חב"ד. כן צילמו לפני שבועיים צוות שלנו שפועל במבצע מזוזה בתל אביב. אומר שיתכן שבשבוע הבא יעשו עוד סידרה של צילומים אולי בירושלים, ואולי לא יעשו כי לא יצטרכו.

התכנית עצמה תשודר לפי חשבונו בערך עוד שבועיים עד שלוש.

השיחה של שבת דברים פורסמה היום בידיעות, בשערים וקטע בהצופה. אני העברתי זאת לכולם כולל גלי צה"ל, רדיו וטלויזיה. לא שמעתי עדיין שזה שודר במקומות אלו.

כן העברתי הידיעה שפורסמה אתמול בשערים ע"ד בתי כנסת ניידים להרבה מקומות כרגיל, ואגב ממעריב הכתב צלצל אלי וביקש פרטים והתרשם מאוד מהידיעה, ולמעשה לא פורסם כלום באלו מקומות עדיין.

אגב, כל הידיעות שאני מעביר ומתפרסמים בשערים מועברים בעת אחת לכולם, ולפלא גדול על שלא מתפרסמים. שאלתי השבוע את בצלאל לנדא מדוע לא מפרסמים כל פעם דברי אד"ש בהמודיע, ואמר לי שצריך שיהיה בחירות אזי יפרסמו יותר, הוא הוסיף לי שהוא מודה להשם שמפרסמים דבריו.

ברקע

ישיבת תומכי תמימים המרכזית

ב"ה. י"ד אב תשל"ד

כ"ק אדמו"ר שליט"א

בהמשך למה ששוחחתי עם ישראל קצובר שהוא מהאחראים על המחלקה הדתית ברדיו, ואחר שהתחלתי לשלוח לו חומר שוטף ממה שמתפרסם על ידי חב"ד, הוא הודיע לי היום שבמוצאי שבת תתקיים בתכנית "מלווה מלכה" ברדיו בגל הראשי בשעה 9.05 במוצ"ש, על זלצמן וליפסקר והשירים שלהם, ועל חב"ד על נסיעה לרבי וכו'. התכנית תהי' כמעט כולה מוקדשת לשירים של שניהם ובליווי סיפורים על חב"ד.

כמו"כ הוא סיכם שלקראת ח"י אלול הוא יעשה תכנית "קבלת שבת" שתהי' משולבת עם מוסדות חב"ד בירושלים, הוא סיכם על כך שטוביה בלוי יעזור לו בכך.

אתמול בערב הופיע נפתלי קראוס בגלי צה"ל ודיבר על עניין מזוזה ועל הזיופים בזה, ועל הפסולים שבהם. כן אמר בתשובה לשאלה על הפניה של איש חב"ד לאלוני בקשר לזיופי מזוזה, שלא חב"ד פנתה אלא איש פרטי בחב"ד לפי בקשת איש חסיד של אלוני, והמשיל הדבר להורקנוס שבנה את בית המקדש, ואם הישועה תבוא ממנה תבוא עליה ברכה.

שוחחתי עם אישון אולי הוא יעשה משהו לגלי צה"ל לשבוע הבא על אביו של כ"ק אד"ש. הצעתי לו אולי לראיין את יונה כסה בזה. הוא אמר לי שהוא איש מפא"י ויש גם קצת פוליטיקה בגלי צה"ל אבל הוא יבדוק ויתן תשובה. כן שוחחתי עימו שוב על גלי צה"ל בעניין המבצעים והוא מבטיח לי כל הזמן לבדוק.

אמרתי לו שלגבי כ' אב לא חייב להיות יונה כסה יכול להיות גם מישהו אחר, העליתי הרעיון של יונה כסה שאולי זה יותר טוב לו.

מנסים לדבר עם יונה כסה שיכתוב מאמר ב"דבר" ואולי ב"הארץ" אם יתנו, על אביו של כ"ק אד"ש. מטפלים בזה סלונים אולי ע"י מיידנצ'יק.

ברקע

ישיבת תומכי תמימים המרכזית

ב"ה. י"ז מנחם אב תשל"ד

כ"ק אדמו"ר שליט"א

שוחחתי הבוקר עם הרב לאו והוא אמר לי שהיו הרבה מאוד אנשים, כמה מאות, אתמול ב"יד הרב מימון", בעת שהוא דיבר על מיהו יהודי.

הוא אמר לי שהוא דיבר מאוד חם, ודיבר את מה שצריך לדבר. הוא הזכיר את אד"ש, והוא דיבר הרבה מאוד נגד הפשרות ורק צריך להיות כהלכה, ואסור לקבל כל פשרות בענין. הוא התקיף את המפד"ל על שלא עמדו בתוקף לפני 4 שנים, ועכשיו על כל הגישה שלהם במשו"מ הקואליציוני.

גם דיבר שם פלדמן מאטלנטה, גם הוא דיבר טוב, וגוגנהיים דיבר בקרירות קצת. רצו"ב קטע מעיתון הצופה המסקר בקצרה מה שהי' שם. אולי פלדי סידר שיהיה שם מישהו מאנ"ש להקליט זאת, אבל פלדי כרגע בצפת, וקשה לברר זאת.

שוחחתי עם גב' שפרה גולומבוביץ בענין הברית החדשה בקיבוץ רגבים, והיא אמרה לי שהיא מתלבטת קשה ולא יודעת איך להוציא את הברית החדשה מהספריה. אמרתי לה שאולי תעשה זאת יחד עם . . שהיא תיסע לאלמנה והוא יגש לספריה בקיבוץ. היא אמרה לי שהיום ומחר היא עסוקה אולי תיסע מחרתיים לשם. שוחחתי גם שימסרו ל . . שיסע עמה לסדר הדבר, ויקחו עמם תנ"ך בכדי להחליף שם בספריה את הספרים.

היא אמרה לי שלאלמנה יכולה לנסוע אבל אינה יודעת איך לסחוב ספרים מהספריה. סיכמתי עמה שיחד עם פרידמן תעשה זאת ויש לקוות שיעשו זאת.

אגב, היא ספרה לי כי היא קבלה מכתב מהמסיון בארה"ב שמציעים לה עזרה והיא יכולה לפנות אליהם אם יש לה שאלות. היא אמרה לי שאני יתאר לעצמי אם לכפר חב"ד הם שולחים מכתב אז להיכן הם כבר מגיעים.

ברקע

אגודת חסידי חב"ד בארצנו הקדושה

ב"ה. י"ח אב תשל"ד

כ"ק אדמו"ר שליט"א

אתמול בערב בשעה 10 בלילה שודרה במהדורת החדשות הידיעה על המזוזה ועל השלום בית שזה הביא, כפי הידיעה שפורסמה היום ב"הארץ" ונשלח בפ"ע.

הבוקר בשעה 8 בחדשות שודרה הידיעה ע"ד ש- 250 בחורי הישיבה של כפר חב"ד ויתרו על החופש שלהם ויצאו לישובים ברחבי הארץ לקיים את מצוות הרבי במבצעי השמירה שעליהם הכריז. כן נאמר שחסידי חב"ד בארץ מגבירים את מבצע לימוד התורה בימים אלו לרגל מלאת שלושים שנה לפטירת אביו של כ"ק אד"ש.

אגב, ידיעה זו מתפרסמת היום בקצרה בעתון המודיע. למעשה שלחתי שני הידיעות הנ"ל לכל אלו שאני שולח תמיד הידיעות.

היום מתפרסם בשני עיתונים שנשלחו בפ"ע תמונות ממבצע חב"ד בצפון. גם תמונות אלו נשלחו דרך צלם עיתונות לעוד מערכות ואולי עוד יפורסמו.

שוחחתי הבוקר עם ר' שלמה מיידנצ'יק ע"ד שבמעריב לאחרונה חלש מאד בפרסום של חב"ד. למשל היום מתפרסם בידיעות ובהארץ ובמעריב לא. כן היה בשבוע שעבר לגבי כמה דברים. בנוסף על כך ששיחות אד"ש מתפרסמות בידיעות מהר יותר ובמעריב כמעט ולא מתפרסמים. הוא מציע לקחת את שלום רוזנפלד לארוחת צהריים ולשוחח עמו ארוכות על הנושא.

היום צלצל אלי דוד מרגלית מהרדיו (הוא אחיו של דן מרגלית שהיום שליח הארץ בושינגטון, שהיה אצל ר' בנימין קליין בחג השבועות), הוא רצה לעשות תכנית ברדיו על בחורי ישיבות כן לצה"ל או לא לצה"ל, ורצה לעשות תכנית חיה מהישיבה בכפר. בקשתי ממנו לשחרר אותי מהנושא, אבל בינתיים העליתי בפניו רעיונות לגבי מבצע מזוזה שיתלווה לחוליה שיוצאת או לשידור ההתוועדות. שני הדברים האלו מצאו חן בעיניו, ויתכן שיהיה מזה משהו בקרוב.

אמרתי לו שאני צריך לצאת לצבא מחר לשלושים וחמשה יום, והפניתי אותו למאיר פריימן או למאיר פרידמן מצא"ח, ואם לא אחזור היינו לא אשתחרר (מיידנצ'יק מנסה לשחרר אותי אבל עדיין לא הצליח) מחר אזי הוא ינסה לעשות זאת יחד עמו, אבל אם אשתחרר נעשה זאת יחד ויתכן שיצא לכ' אב משהו מהשידור או בשבוע הבא מהמבצעים. הוא עובד בעיקר לתכניות ארוכות בלילה, לא תכניות של חדשות.

הייתי לאחרונה עם מיידנצ'יק כמה פעמים בכנסת, ואריק שרון כבר שאל אותו כמה וכמה פעמים מדוע אד"ש לא יוצא בקריאה בעניין ההתנחלויות ביהודה ושומרון, הרבי יכול להוציא אלפי אנשים לרחוב ומדוע לא עושה זאת. זה היום הדבר החשוב ביותר שישנו ובמקום שיבואו חב"דניקים לחווה שלי להניח תפילין עם הדרוזים שיצאו להתנחל (מיידנצ'יק ענה לו שבאו להניח תפילין עם השומר הצעיר שרצה להיכנס לחווה שלו). הוא אמר זאת למיידנצ'יק כמה פעמים גם עניין הדרוזים שלו, וגם ענין שאד"ש לא יוצא בקריאה שזה הדבר החשוב ביותר שישנו היום לעם היהודי.

ביקרתי יחד עם מיידנצ'יק אצל שז"ר, ואנשיו רואים במוחש את הניסים שאד"ש עושה עם שז"ר והיו כולם בהתפעלות. הוא עצמו ביקש למסור לרבי שהוא מאמין בתפילותיו, וביקש שימסרו לו ד"ש. שז"ר ישב וחשב כשישבנו אצלו, שאל אחד מאנשיו מה הוא חושב, ענה מיידנצ'יק הוא חושב חסידות, על כך ענה שז"ר סי איז איך א ענין.

מיידנצ'יק התחיל לשיר ופרצת והושיעה את עמך, הוא נהנה וחייך. הוא נראה לגבי השבוע שעבר מצויין, כך אומרים אנשיו.

לפני כן הוא שוחח עם שמואל תמיר בטלפון מהכנסת. בהזדמנות שמיידנצ'יק שוחח עם איש של שז"ר בבית אם אפשר לבוא, ביקש תמיר לדעת משלומו של דודו, והוא שאל אם אפשר לדבר עמו, ותמיר דיבר בטלפון עם שז"ר, זה לבד מראה שמצבו משתפר.

שאול שיף ודני וורמוס אמרו לי כי המפד"ל מכינה תכנית עם פטיציה של אנשים שלהם מכל הארץ שיפנו אליהם שיעזבו עכשיו את כל הדברים השוליים, וכעת מצב חרום שמוכרחים להכנס לממשלה לרגל המצב הבטחוני. הם מארגנים שתהיה פניה כביכול למנהיגים מהאנשים במדינה והסניפים שלהם שהם מוכרחים להיכנס לקואליציה.

ברקע

ישיבת תומכי תמימים המרכזית

ב"ה. כ"ט אייר תשל"ח

כ"ק אדמו"ר שליט"א

קבעתי פגישה לאחד מהימים בשבוע הבא, עם . . הוא היום מזכיר עתון "הארץ". הוא נתן בזמנו הוראה לעורכי הלילה שיפסיקו לתת כ"כ הרבה פרסום לעניני חב"ד ושיחות כ"ק אדמו"ר שליט"א בעיתון שלו, היינו איפוא שהוא מזכיר.

ואמנם מאז חלה ירידה תלולה בעיתון הארץ לידיעות על חב"ד ועל שיחות כ"ק אדמו"ר שליט"א.

אינני יודע עדיין איך לשכנע אותו ואיך לדבר עמו שהוא הרי לא יודע שנודע לי הדבר מבפנים.

הננו לבקש ברכה מכ"ק אדמו"ר שליט"א שאצליח לשכנע אותו לבטל את רוע הגזירה.

שוחחתי עמו היום ע"ד שישלח כתב לכסות את חגיגות מתן תורה לאלפי ילדים שיבואו בימים אלו לכפר לקראת חג השבועות.

כן שוחחתי עם רבים מכל התקשורת שיבואו לכסות אירוע זה בכפר המתחיל מחר.

קבעתי עם עמוס לבב מעיתון "מעריב" על כתבה על ביכ"נ צמח צדק ועל השלוחים ועבודתם בעיר העתיקה ובירושלים. הוא כבר ביקר השבוע פעם אחת והתרשם ואי"ה יבוא עוד פעם לסכם הדברים.

הנני לבקש את ברכת כ"ק אדמו"ר שליט"א להצלחה בעבודתי, ובין השאר להצלחה בשטח הפירסום בכתבי עת.

ברקע

ב"ה, י"ב מנ"א תשמ"ט

כ"ק אדמו"ר שליט"א

בהמשך למכתבי הקודם בו כתבתי ע"ד הקצבות משרד הדתות במסגרת ועדת הפיתוח, למוסדות הבאים:

כפר חב"ד, מקוה נשים - עוד 150 אלף ש"ח. לפני שנה סך 400 אלף ש"ח; צפת - ביכ"נ חב"ד בבניה - 50 אלף ש"ח; עכו - בית חב"ד ביכ"נ חב"ד - 50 אלף ש"ח; חיפה - ביהמ"ד חב"ד - 20 אלף ש"ח; כפר חב"ד - ביכ"נ בביסל"מ - 50 אלף ש"ח; קרית גת - ביכ"נ תו"ת - 20 אלף ש"ח; ראשון לציון - ביכ"נ חב"ד - 20 אלף ש"ח; נתניה - בית חב"ד ביכ"נ חב"ד- 20 אלף ש"ח; יבנה - בית חב"ד - 15 אלף ש"ח.

הנה לאחר לחץ של ראש העיר לוד, מר מקסים לוי, על משרד השיכון ניאותו להכניס בסופו של דבר גם את המקווה נשים חדש שהולכים לבנות בשיכון חב"ד לוד. למרות שבמועצה הדתית במקום כועסים, וממשרד הדתות הוקצב סך של 150 אלף ש"ח לפרויקט זה.

כן הוקצבו:

בית שאן - ביכ"נ חב"ד - 10 אלף ש"ח; ירושלים - ביכ"נ חב"ד בית ישראל - 50 אלף ש"ח.

זאת בהמלצתו של הר' יהודה רבינוביץ אצל אנשי האוצר, וזה עבור בית הכנסת שר' שמואל הלפרין הולך לשפץ בבית ישראל.

בנפרד סידרתי לבית חב"ד אילת, דרך מחלקה אחרת במשרד הדתות 20 אלף ש"ח לפעילות חב"ד בעיר. לא הצלחנו להשיג עבורו בניית בית חב"ד בינתיים.

במשרד העבודה והרווחה, אושר בינתיים בשלב התחלה מענק מיוחד למעונות יום של חב"ד בקירוב של 100 אלף ש"ח וזה יחולק למעונות יום העומדים בקריטריונים של מעונות יום של משרד העבודה והרווחה:

חב"ד נתניה; חב"ד קרית גת; חב"ד נחלת הר חב"ד; חב"ד כפר חב"ד; חב"ד צפת; חב"ד רשת.

כן יקבלו ממשרד זה כמה מוסדות פנימיתיים הקצבה. עדיין לא ידוע כמה.

ברקע

ב"ה, י"ב מנ"א תשמ"ט

כ"ק אדמו"ר שליט"א

הרב יעקב יוסף שי' התקשר אלי הבוקר, ושאל אותי למה אני מחכה בפרסום הספר שמונח לפניו "כבוד חכמים עטרת פז" בו ישנו הקדשה מאביו לכ"ק אדמו"ר שליט"א. וחבל שעוד לא יודעים מזה ברחוב.

אמרתי לו שאנו נעשה זאת ושלא יהיה מוטרד, אבל הוא אומר לי, דבר כזה היו כבר כולם צריכים לדעת ומה שיותר מוקדם.

כן הוא סיפר לי שאביו נפגש עם רבין ווייצמן ביחד, ובנפרד עם רפול וגנדי. עם גנדי הוא ישב שעה וחצי וזה עשה עליו רושם כביר. גנדי ניתח הדברים יפה ובהיר. לדעתו אביו שינה את דעתו אחר שיחתו עם גנדי, בכך שהוא לא ייצא נחרצות בענין זה, והוא הוסיף שכל זה לא אקטואלי עדיין בכלל, והוא יהיה הרבה יותר מתון מכפי שהוא חשב מראש להיות פסקני. דבריו של אביו יישארו בלי פסקנות החלטית.

כן הוא מסר לי שהערב הוא טס לברוקלין וישהה במחיצת כ"ק אדמו"ר שליט"א בתפילות הימים הנוראים וביום ראשון הבא ייגש לכ"ק אדמו"ר שליט"א לקבל דולר.

ברקע

אגודת חסידי חב"ד בארצנו הקדושה

ב"ה, ז' שבט תש"נ

כ"ק אדמו"ר שליט"א

בפרסומים בעיתונות בארץ לקראת יום י' שבט, לקחו חלק מספר אברכים. במודעות הגדולות בעיתונים המודיע, הצופה, שערים, ערב שבת, וכן בעיתון פוסט, שצריך להיות עוד מודעה, נתן חסות לזה הרב יוסף שי' גוטניק.

במאמרים הגדולים שפורסמו בהצופה, בפוסט, בשערים, בערב שבת והמודיע לקחו חלק האברכים הרב מאיר זיילר, הרב טוביה פלס והרב מאיר לרר.

חלק מהעיתונים העברתי כבר לכ"ק אדמו"ר שליט"א, חלק שלחתי היום בפקס, וחלק יגיע אי"ה ביום א'.

בהמודיע היום, היה מאמר שסידרתי שיפרסמו, שכתב אייזנבך. כן היה מודעה גדולה של קה"ת והמודעה של גוטניק.

בהצופה היה מאמר על עמוד שלם, וכן תמונות ומודעה גדולה של קה"ת, וכן מודעה של גוטניק ומאמר של שיף ששלחתי בפקס.

בפוסט היה מאמר על עמוד שלם מסודר יפה מאוד, וכן מאמר של שטיינזלץ ששלחתי בפקס.

הנני לבקש ברכה עבור כל האברכים שלקחו חלק בפרסומים לקראת י' שבט, ושנוכל לבשר בשורות טובות ושכ"ק אדמו"ר שליט"א ירווה מאתנו רק נח"ר אמיתי.

שלום דובער בן פעסיא

אגודת חסידי חב"ד בארצנו הקדושה תובב"א

ב"ה. ב' דר"ח אד"ש ה'תש"נ

כ"ק אדמו"ר שליט"א

בהמשך למה שכתבתי בדבר הכתבות בעיתונים ליו"ד שבט,

לאחר שיחות עם העורכים של ידיעות אחרונות הם אישרו סופית שיעשו כתבה על כ"ק אדמו"ר שליט"א ועל חב"ד ואושר שזה יהי' במוסף של שבת או חג של העיתון, והוסכם גם לשביעות רצוני שהכתבה תיעשה על ידי מר עמוס נבו, שהוא לעני"ד כתב טוב וידיד חב"ד. בזמנו בשנת ה- 70 בי"א ניסן הוא עשה כתבה גדולה ביומן בגלי צה"ל שהייתה כתבה נהדרת יפה וטובה.

עמוס נבו מציע לעשות את הכתבה מכיוון כזה שעדיין לא נכתב אף פעם. לכתוב דבר שירצו לקרוא ושהציבור יהי' מעונין לקרוא ולא לכתוב דבר שכבר נכתב כמה פעמים, למרות שלאמתו של דבר אין כמעט נושא בחב"ד שלא כתבו עליו מכל כיוון אפשרי, ומטרתו הוא מוסיף לכתוב דבר שעוד לא נכתב.

עמוס נבו מציע לכתוב על חב"ד כאימפריה כלכלית עצומה שיונקת כוחה מהרבי, עוצמה כלכלית שבסופו של דבר היא בסך הכול עוצמה רוחנית. בדבריו הוא רוצה למכור מוצר עם עטיפה שונה מהרגיל. הוא רוצה גם להתמקד בכיוון של הפניות אל הרבי, הפ"נים המגיעים מכל העולם, הפאקסים, טלפונים, מכתבים, מברקים וכמובן גם על היום ראשון, אשר באים אלפים אל הרבי שליט"א לקבל דולרים וברכה. הוא רוצה לשבת להכין בטוב טעם ולהכין את הנסיעה אל הרבי כדי לבוא לחוות ולראות הכל מקרוב (לדעתי לא כדאי שהוא יסע לבדו אלא ללוותו על ידי מישהו אם יסתדר ואם יהי' צורך אולי אני אסע עמו).

הוא רוצה עוד להפגש עם אנשים מכאן על נושאים האלה, זיילער - פלוקטקס, ברנובר והמפעל שלו בנגב, כלומר אנשי חב"ד כלכלה והקשר לרבי. אני גם הצעתי לו לראות את חב"ד בפעילות בעולם לאס אנג'לס, מוריסטון וכו' וכו'. הוא אומר שאם החומר יצא טוב אז יכול להיות שהכתבה תשתרע על פני 4-5 עמודים במוסף ובידיעות אחרונות אין צורך לפרט כמה זה כדאי. הוא מתכנן זאת לקראת חג השבועות ורוצה לבוא לאחר חג הפסח. הוא רוצה גם להיפגש, לדבריו, עם "שר האוצר" של חב"ד.

הנני לבקש ברכת כ"ק אדמו"ר שליט"א שהדבר יצא לפועל ויביא אך ורק קידוש שם ליובאוויטש.

ברקה

השר לענייני דתות

ב"ה. י"ט סיון תש"נ

כ"ק אדמו"ר שליט"א

זה עתה נסתיימה קבלת הפנים וטקס חילופי שרים במשרד הדתות. השר שאקי נכנס לכהן כשר הדתות והשר המר יצא למשרד החינוך.

אני הייתי בטקס.

המכתב הראשון של פרופ' אבנר שאקי הוא מכתב ברכה לכ"ק אדמו"ר שליט"א, שביקשני להעביר לכ"ק אדמו"ר שליט"א.

ברקע

השר לענייני דתות

יום ג' י"ט בסיון ה'תש"ן

לכבוד האדמו"ר מלובביץ' שליט"א

ניו-יורק

כבוד האדמו"ר שליט"א

עם כניסתי היום, בשעה טובה ומוצלחת, למשרד לענייני דתות, כשר לענייני דתות, לעונג הוא לי לכתוב לכת"ר שליט"א ולבקש את עידודו ואת ברכתו.

יהי רצון שה' יחזק את ידי ואת ידי הממשלה החדשה כולה, להתמודד בהצלחה בבעיות הקשות שלפנינו, ולעשות לביטחון האומה, לביצור התורה בה, להבטחת שלמות התורה, העם והארץ.

אמן.

פרופ' אבנר חי שאקי

ב"ה, י"ז טבת תשנ"ב

כ"ק אדמו"ר שליט"א

הנני להודיע לכ"ק אדמו"ר שליט"א, שלאחרונה השתדלתי עבור כמה וכמה מוסדות ובתי חב"ד במשרדי ממשלה, לפי בקשתם, וב"ה הצלחתי להשיג תקציבים עבור הרבה מוסדות של חב"ד ממשרד הדתות. במסגרת המענקים שחולקו לאחרונה קיבלו עוד מוסדות רבים של חב"ד תקציבים שונים.

להלן רשימת המוסדות שקיבלו לאחרונה מענקים, וכן רשימת מוסדות שקיבלו במשך הזמן האחרון מענקים. הרשימות באלפי שקלים.

מענקים לאחרונה:

אש"ל ירושלים – 30; אור שניאור גליל – 25; את"ה כפ"ח – 25; ארגון גרוזיה חב"ד לוד – 20; בית חנה נחה"ח תיכון – 20; בית חנה י-ם תיכון – 20; בית חנה צפת תיכון – 15; בית נפש חיה חיפה – 15; בי"ס למלאכה כפ"ח – 30; בי"ס למלאכה נחה"ח – 20; בית חב"ד יבנה – 15; בית חב"ד ירוחם – 15; בית שמחה כפ"ח – 15; היכל מנחם ספריה י-ם – 15; ועד כפ"ח "דבר מלכות" – 35; חמ"ה נחה"ח – 15; יד תומכת לוד – 25; כולל אברכים צ"צ י-ם – 25; כולל נחה"ח – 30; כולל אברכים כפ"ח – 25; כולל הרב לנדא – 25; כולל שמי"ר – 50; מכון אלטע צפת – 20; מכון אסנט צפת – 10; מכון חיה מושקא צפת – 15; מכון אהלי שם כפ"ח – 10; מתיבתא ישיבה קטנה נחה"ח – 20; מרכז חב"ד ת"א – 15; נשי חב"ד המרכזית – 25; צא"ח המרכזית – 30; צא"ח אילת – 20; שערי חסידות ספריה ב"ב – 20; שפרה ופועה נחה"ח – 20; תורת אמת י-ם – 30; תו"ת קרית גת – 30; תו"ת כפ"ח - 40; תו"ת לוד – 50.

מענקים במשך הזמן האחרון בכמה השלמות עבור פעילות תרבות ופיתוח:

צא"ח המרכזית פעילות – 150; ניידות חב"ד פעילות – 55; שמי"ר פעילות – 30; חב"ד צפת פעילות – 23; מקוה כפ"ח פיתוח – 60; תו"ת לוד פעילות - 7.5; ביסל"מ כפ"ח פעילות – 10; תו"ת ק"מ קוזלינר פעילות – 5; יד תומכת פעילות – 20; תו"ת ק"ג פעילות - 20-15; חב"ד עכו פעילות – 15; חב"ד ערד פעילות - 15-10; נפש חיה חיפה פעילות – 5; היכל מנחם י-ם פעילות – 5; חב"ד כפר סבא פעילות - 1.5; בית חיה חיפה פיתוח – 30; ביכ"נ חב"ד צפת פיתוח – 30; צא"ח אילת פיתוח – 30; ביכנ"ס בית פנחס תו"ת כפ"ח שיפוצים – 15; ביכ"נ בית אליעזרוב ביסל"מ כפ"ח שיפוצים – 15; תו"ת כפ"ח       - 35.

ישנם עוד סכומים שונים למוסדות שונים נוספים של חב"ד שאינני זוכר אותם והרשימה לא תחת ידי.

הנני לבקש ברכת כ"ק אדמו"ר שליט"א שיברך אותי שאצליח בעבודתי ושאוכל לבשר רק בשורות טובות.

שלום דובער בן פעסיא

 

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.