שלום לאופר | יום ט"ז אלול ה׳תשפ״ב 12.09.2022

גלגוליה של תפילת "הנותן תשועה למלכים" • מאמר מרתק

כיצד הגיעה לידנו התפילה בכתב יד אדמו"ר הזקן? כיצד ידעו חיילי הצאר למצוא דוקא את התפילה הזאת? • התפילה שהפריכה את ההאשמות נגד רבנו הזקן • גלגוליה הבאים של התפילה בסידורים השונים וסופה של התפילה • מאמר מרתק מאת הרב משה לוי יצחק לאופר שי'
גלגוליה של תפילת
הקיסר פאבל ותפילת "הנותן תשועה למלכים" בכתי"ק אדמו"ר הזקן

תפלת "הנותן תשועה למלכים" בכתי"ק אדמו"ר הזקן

 

כאמור לעיל בכתבה על התפילה לשלום מלכי אנגליה שנעלמה מהסידור - זכה הגאון החסיד רבי ברוך אוברלנדר שליט"א, אב"ד ושליח כ"ק אדמו"ר זי"ע בהונגריה, למצוא ולפרסם (ראה בספר "הסידור" עמוד קסט ואילך) תצלום מכתב יד קדשו של כ"ק אדמו"ר הזקן נ"ע של תפלת "הנותן תשועה למלכים". התצלום יובא להלן.

 

מדוע נבחרו דווקא 103 פריטים אלה?

מקורו של כתב היד האמור נשמר בארכיון הממשלה הרוסית, שכן בתקופת מאסרו השני של אדמו"ר הזקן, בשנת תקס"א, נלקחו 103 ספרים ומסמכים מביתו, בחיפוש שנעשה על ידי השוטרים.

מספר חוקרים חסידיים דגולים עסקו בשאלה המעניינת מדוע בחרו השוטרים דווקא את 103 הספרים והכתבים שלקחו, ונאמרו על כך מספר השערות המשלימות זו את זו, תמציתן יובאו להלן.

הגאון החסיד רבי שלום דובער לוין שליט"א כתב בספרו "ספריית ליובאוויטש" (פרק א) כי הספרים האמורים נלקחו בתור מדגם מייצג לספרייתו של אדמו"ר הזקן, ואף פרסם את רשימת הספרים והכתבים במלואה מן המקור העברי שלה.

במאמר שפרסם הרה"ג הרה"ח רבי נחום שי' גרינוולד ב"פרד"ס חב"ד", גליון 6, עמודים 67-85, הוא מוסיף את ההשערה שהדברים שנלקחו הם אלה שאדמו"ר הזקן עסק בהם באותה תקופה. בהתאם לכך פירט הרנ"ג במאמרו באיזה תחום קשור כל פריט מן הרשימה האמורה לעסקו של אדמו"ר הזקן באותה תקופה.

 

כיצד ידעו המחפשים לבחור את הפריטים?

על שתי ההשערות האמורות הוסיף דודי-זקני הרה"ג הרה"ח רבי עמרם בלוי ע"ה במאמרו ב"פרד"ס חב"ד" (גליון 7, עמודים 109-114) את השערתו המרתקת, כדלהלן.

תחלה הוא מקשה על שתי ההנחות האמורות: כיצד ידעו המחפשים לבחור את הספרים והכתבים המייצגים את ספרייתו ושעסק בהם באותה שעה, וכי כל 103 הפריטים נערמו על שולחנו של אדמו"ר הזקן?

תשובתו היא: מעיון במסמכי המאסר של אדמו"ר הזקן מתברר שבין המאסר, באסרו חג הסוכות תקס"א, לבין החרמת הספרים והכתבים עברו למעלה מחדשיים, שבהם ידעו אדמו"ר הזקן וחסידיו מהן ההאשמות שטפלו עליו בכתב המלשינות.

 

תפלת "הנותן תשועה" הפריכה את האשמת המרידה!

ממשיך דו"ז ע"ה במאמרו:

לפיכך מסתבר שהחסידים ובני ביתו של אדמו"ר הזקן הכינו את הקרקע להחרמת הספרים, הן בסילוק כל הדברים שיכולים להוות סיוע להלשנה, והן בהשארת דברים שיועילו להפריך את ההאשמות. כך מסביר דודי-זקני ע"ה במאמרו את תפקידם של הפריטים בשני המישורים האמורים.

כיון שאחת מן ההאשמות על אדמו"ר הזקן היתה שהוא מורד במלכות – השאירו בכוונה תחלה את ברכת "הנותן תשועה", שכן מה יכול להפריך את האשמת רבינו כמורד במלכות יותר מברכת "הנותן תשועה" בכתב יד קדשו, כששמו של המלך פאוויל בולט ומהודר באותיות סת"ם!

ודברי פי חכם חן.

 

תצלום תפלת "הנותן תשועה" כפי שנדפסה ב"סידור שקלוב"

 

השינויים בין כתב היד לנוסח המודפס

השינויים בין נוסח כתב היד לבין הנוסח המודפס בסידור שהובא לעיל:

א. לאחר המלים "נתיבה", "רגליו" ו"לפניו" מופיעה בכתב היד נקודה, כעין פסיק הנהוג בימינו.

ב. במקום המלים "אדוננו פב"פ יר"ה", מופיעות בכתב היד המלים: "אדונינו הקיסר פאוויל פיטראוויץ ובניו יר"ה".

ג. במקום המלים "וישמרהו מכל צרה ויגון ונזק ויצילהו", מופיעים בכתב היד המלים: "וישמרהו ויצילהו מכל צרה ויגון ונזק".

יתכן שחלק מן השינויים (שנסמן באות א) נובע מהעתקה לא מדוייקת של מדפיסי הסידור, וחלק נוסף (שנסמן באותיות ב-ג) משינויים שערך אדמו"ר הזקן בנוסח, טרם הדפסתו בסידור.

ההבדל הבולט ביותר הוא השמטת שמו של המלך, ויתכן שסיבת הדבר משום שהמלך פאוויל כבר לא היה בין החיים בזמן הדפסת הסידור (נרצח בט' ניסן תקס"א), או משום שאדמו"ר הזקן סבר שבדפוס ראוי לקבוע נוסח שיהיה מתאים למספר דורות של מלכים.

 

"הנותן תשועה" בסידורים הבאים

מנהג הדפסת תפלת "הנותן תשועה" היה נהוג, כפי הנראה, גם בסידורים הבאים שנדפסו בנוסח אדמו"ר הזקן (מלבד ב"סידור עם דא"ח" דפוס קאפוסט תקע"ו).

כך, לדוגמא, בסידור "תורה אור" שנדפס בוילנא בשנת תרנ"ו נדפסה התפלה האמורה תחת הכותרת "תפלה בעד הקיסר יר"ה" כשבה מופיע שמו של הצאר באותה עת – ניקולאי השני, שהיה הצאר האחרון ברוסיה, ובני משפחתו. תצלומה להלן.

 

התחליף ל"הנותן תשועה" בסידורי חב"ד

בסידורי חב"ד שנדפסו בשנים שלאחר מכן, בארץ הקודש ובארצות הברית, עד ימינו אלה לא נדפסה תפלה זו.

על פרשת הדבר סיפר כ"ק אדמו"ר זי"ע ("תורת מנחם – התוועדויות", חלק יח, עמוד 107), שעסק בעצמו בהדפסת הסידורים הראשונים בארצות הברית:

"בשעה שהדפיסו את הסידור ["תורה אור", שהיה הסידור הראשון בנוסח אדמו"ר הזקן שנדפס בארצות הברית] (בשנת תש"א), שהה כ"ק מו"ח אדמו"ר בנאות-דשא במאריסטאון, והיתה אז שעת הכושר לשאול ולברר אודות מנהגים שונים.

נוסף לכך ביקשו אז מהרבי להכניס בסידור – במקום התפלה "הנותן תשועה" עבור הקיסר ניקולאי שהיתה מודפסת בסידורים הישנים, וכיון שהשמיטוה מהסידור [ראה גם בקונטרס "הגהות לסידור רבינו הזקן" פרק ד, סעיף לד], נשאר מקום ריק – ענין שיש בו הוראה לרבים: סדר ההפטרות שיש בהם חילוקי מנהגים".

עד כאן משיחת כ"ק אדמו"ר זי"ע.

 

בשולי הדברים

יש לציין למספר דיונים ופרטים נוספים בעניינים האמורים:

א. בעקבות הנדפס בשם המלך בדפוס הראשון של סידור אדמו"ר הזקן "פלוני בן פלוני" דן דודי הרה"ג הרה"ח רבי פרץ אוריאל שי' בצורך לייחס גוי בשם אביו. יעויין ב"סידור הרב", בהוצאת חזק, עמוד 458.

ב. על המקורות הקדומים לתפלת "הנותן תשועה" ראה ב"שער הכולל" פרק כו, סעיף א, וב"סידור רבינו הזקן" מהדורת הגאון החסיד רבי לוי יצחק ראסקין שליט"א, עמודים שח-שט.

ג. ב"פרד"ס חב"ד", גליון 7, עמוד 133, פרסם הגר"ב אוברלנדר שליט"א לוח השוואות של נוסח אדמו"ר הזקן לנוסחאות קדומות של "הנותן תשועה".

ד. תגובת הרה"ח רמ"מ שי' ברונפמן להערת הגר"ב אוברלנדר בעניין זה נדפסה ב"פרד"ס חב"ד", גליון 9, עמודים 148-149.

 

"ובא לציון גואל"

אנו תפלה שכשם שזכינו לפרסום תפלה זו בכתי"ק אדמו"ר הזקן כך נזכה לשרידים נוספים מסידורו ומהשולחן ערוך שלו שעדיין לא זכינו לאורם!

נחתום יריעה זו בלשון קדשו של אדמו"ר הזקן בתפלה הנידונה: "ובימינו תושע יהודה וישראל ישכון לבטח ובא לציון גואל וכן יהי רצון ונאמר אמן".

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.