COL | יום ח' אלול ה׳תשפ״ב 04.09.2022

הפרשן הפוליטי: "פיצול ביהדות התורה – צ'אנס שאסור לקחת"

הפרשן הפוליטי קובי בורנשטיין בתכנית הרדיו הפופולרית 'ליל שישי' עם הרצל קוסאשוילי, סוקר את המצב בש"ס שהשיקה קמפיין חברתי על מלא ואת המגמות לקראת הבחירות • מה שקורה ביהדות התורה עם הפיצול בין דגל התורה הליטאית לאגודת ישראל החסידית • וגם: למה הטיימינג של ההתפוררות ב'עוצמה יהודית' משחקת לידיו של איתמר בן גביר?
 הפרשן הפוליטי:
מה שרואים משם: יו"ר אגודת ישראל המיועד יצחק גולדקנופף, בסיור ביו"ש עם יוסי דגן. משמאל: הפרשן קובי בורנשטיין

הפרשן הפוליטי קובי בורנשטיין בתכנית רדיו הפופולרית 'ליל שישי' עם הרצל קוסאשוילי, סוקר את המצב בש"ס שהשיקה קמפיין חברתי על מלא ואת המגמות לקראת הבחירות.

וגם: מה שקורה ביהדות התורה עם הפיצול בין דגל התורה הליטאית לאגודת ישראל החסידית, ולמה הטיימינג של ההתפוררות ב'עוצמה יהודית' משחקת לידיו של איתמר בן גביר?

הרצל קוסאשוילי: לא נראה לך מתוזמן, ההתפרקות - היפרדות לכאורה של עוצמה יהודית בן ארי וברוך מרזל מאיתמר בן גביר? לא הגענו לבחירות וכבר מדביקים לבן גביר את המדבקה הממלכתית, "מה שרואים מכאן לא רואים משם".

בורנשטיין: "ענית לבד. אחד מהדברים שבאמת הובילו לפירוד מלכתחילה, בין 'עוצמה' ו'הציונות הדתית' של סמוטריץ',  זאת התובנה שבמצב הנוכחי בן גביר לא יקבל תפקיד שר. אנחנו זוכרים את האמירות גם של בכירים בליכוד שהוא לא יהיה שר. בשקט בשקט, גם היום הם אומרים את זה. זאת הבעיה הכי גדולה שהיתה לבן גביר. במידה והוא חלק מהציונות הדתית, לאחר הבחירות המו"מ יתנהל מול סמוטריץ, ינסו להרדים אותו בראשות איזו ועדה או שר בלי תיק והוא לא יסכים.

"כשהוא מגיע כיו"ר מפלגה עצמאית, יתייחסו אליו אחרת ויוכל לדרוש הרבה יותר. ביום שישי ישב בן גביר עם נתניהו, רצה לוודא שיקבל תפקיד שר. זאת הסיבה שיצאו ל'קמפיין הכשרה' מסויים. מרזל הרי פסול מריצה לכנסת ואנשי עוצמה רק יכולים להרוויח מכך. אז לא נורא, הם יכולים לספוג 'מריבונת' על הנושא.

מה שקדם לחיבור היו הסקרים שהפתיעו לכיוון סמוטריץ שהתנדנד על החסימה ובן גביר שפרח בסקרים. בן גביר לא עשה טעות בחיבור עם סמוטריץ'?

"הסקרים הכי אמינים הם אלו שנערכים קרוב לבחירות. רואים את זה בסקרים עצמם, שאחוז המתלבטים הולך ומתכווץ לפני הבחירות. זוכרים את הסקרים של פייגלין ואפילו 'ימינה' לפני 3 מערכות בחירות, שבסקרים קיבלו מספר מנדטים ובבחירות יצאו מחוץ לכנסת.

"גם בן גביר יודע שסקרים זה דבר מתעתע ותו לא. צריכים להגיע ל-60 אלף מצביעים שנראה כעת משהו ריאלי אבל מאוד קשה. אנשים מצביעים בסוף למוכר והבטוח וכולנו זוכרים איך בעבר בן גביר לא עבר את אחוז החסימה. בתוך מפלגה גדולה יותר הוא ימקסם קולות.


להאזנה לריאיון המלא:


 

ש"ס בעידן לאחר פטירת חכם שלום כהן ע"ה. השיקו קמפיין השבוע, שהולכים הכי חזק על הצד החברתי, לחם לרעבים ויוקר המחיה. את הקמפיין של התמיכה בנתניהו בגוש הימין הם סגרו מזמן.

"דרעי נתפס כסמן הכי מובהק באופוזיציה האחרונה. מי שניהל את האופוזיציה גם לאחר פיטוריו היה דרעי ויש לו חלק משמעותי בהפלת הממשלה האחרונה, המשיך להילחם עד הרגע האחרון. ש"ס ממותגת כמפלגה חברתית. עד היום הבליטו יותר את הנושא הדתי והרוחני, הפעם יבלוט הצד הכלכלי. בעקבות הממשלה האחרונה די ברור להם שזה הנושא העיקרי. כעת הם מנסים גם להביא מצביעים 'מבחוץ' ואת זה מנסים דרך הקמפיין החברתי.

יהדות התורה. לא מזהים את הסכנה בהתפצלות?

"מזהים את הסכנה. אם תהיה התפצלות מי שיוביל אותה היא דגל התורה. זה יקום ויפול על בעלז והחינוך העצמאי, נושא החינוך באמת חשוב לרב אדלשטיין, לא פוליטיקה. אם הוא יחליט להגיע לפיצול זה באמת על הנושא הזה. גם אם יש סיכוי שאחת המפלגות לא תעבור את אחוז החסימה, למרות שהם מאמינים כי במאמץ ועבודה נכונה שתי המפלגות יעברו.

ירוצו גם הפעם באותה רשימה לכנסת? ח"כ מאיר פרוש וח"כ אורי מקלב (ארכיון COL)


 

עד כמה זה מטריד את נתניהו הסיפור הזה, שבמקרה פיצול באגודה, קולות ילכו לאיבוד והוא לא יוכל להקים ממשלה?

"נתניהו רצה להיפגש עם הרב אדלשטיין אבל זה לא קרה. הועברו אליו מסרים ש"זה לא פוליטיקה, זו אידיאולגיה. אתה לא מבין בזה, אז אל תתערב בזה". בסופו של דבר זה כן יכול למקסם את הקולות. אנחנו יודעים שהרבה קולות שמצביעים בן גביר או ליכוד יחזרו 'הביתה' להצביע לאגודת ישראל ואותו הדבר גם בדגל התורה.

"יש סיכוי לא רע ששתי המפלגות יעברו את אחזו החסימה במקרה של ריצה נפרדת אבל זה צ'אנס שהן לא יוכלו ואסור להן לקחת".

 

 

 

 

 

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.