שלום לאופר | יום כ' אב ה׳תשפ״ב 17.08.2022

התמונה שהרבי כתב עליה: "אאז"ל?" • הסיפור המלא

הרב בן ציון בן הרב משה וישצקי, סיפר כי על תמונה זו, שמסר הרב וישצקי, הרבי כתב: "אאז"ל?" – היינו האם זה אבא? והכוונה שבתמונה ניכרים הסבל והייסורים, אך כמובן התמונה היא של הרב לוי יצחק.
התמונה שהרבי כתב עליה:

בכתבה שפורסמה באתר COL ב-ב' אלול תשע"ט הרב שניאור זלמן ברגר פרסם תחקיר על תמונות אביו של הרבי ובין היתר בקשר לתמונה הזו כתב את ההסבר הבא:

התמונה הגיעה לרבי בשנת תשכ"ו. המשפיע הרב משה וישצקי הביא לרבי תמונה של אביו מתקופת הגלות, התמונה דומה או זהה לתמונה הקודמת [היינו שתי תמונות דומות מאוד או שני עותקים של אותה תמונה]. הרב וישצקי קיבל את התמונה מר' הירשל רבינוביץ, אשר היה ממקורבי הרב לוי יצחק, בתקופת גלותו באלמא אטא, ובתקופה מאוחרת יותר התגורר בצ'רנוביץ והיה בידידות קרובה עם חסידי חב"ד ובהם הרב וישצקי.

הרבנית חנה ברשימותיה, מציינת כי היתה בידה תמונה מזמן הגלות, אך חששה לעבור את הגבול עם התמונה, וגם חששה להראותה לבניה, בגלל המראה הנורא של בעלה. השערה: הרבנית חנה לא כותבת מה עשתה עם תמונה זו, לפני שיצאה את הגבול, ואולי הותירה אותה בידי ר' הירשל רבינוביץ או בידי חסיד אחר שהעביר את התמונה אליו, וכאשר ידידו הרב וישצקי התכונן לעלות לארץ הקודש, מסרה לו.

הרב בן ציון בן הרב משה וישצקי, סיפר כי על תמונה זו, שמסר הרב וישצקי, הרבי כתב: "אאז"ל?" – היינו האם זה אבא? והכוונה שבתמונה ניכרים הסבל והייסורים, אך כמובן התמונה היא של הרב לוי יצחק.

בשנת תשנ"ו, בתערוכה הרביעית של ספרית ליובאוויטש, הוצגה תמונת הרב לוי יצחק, עליה כתב הרבי "אאז"ל". ונראה בפשיטות כי זו התמונה שמסר הרב וישצקי [בסיפור המקורי של התמונה מתשי"ב, היינו בתשורה שהדפיסו משפחת רסקין, וגם לפי הסיפור של ר' חיים שאול ברוק בשם ר' משה גרונר – על תמונה זו הרבי לא כתב אאז"ל. ואילו הרב בן ציון בן הרב משה וישצקי, מספר כי על התמונה שמסר אביו, הרבי כתב "אאז"ל". וגם מנהל ספרית ליובאוויטש הרב שלום דובער לוין, אומר כי ברור שהתמונה הנמצאת כיום בספריה ועליה הרבי כתב "אאז"ל" אינה התמונה שפורסמה בתש"ל].

 

הנה התמונה כפי שנדפסה ב"תולדות לוי יצחק" מהדורה חדשה: 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.