מערכת COL | יום ב' אלול ה׳תשע״ט 02.09.2019

תעלומה: מי הביא לרבי את תמונת אביו ר' לוי יצחק זצ"ל?

תעלומה מרתקת אופפת את תמונות אביו של הרבי - הגאון המקובל הרב לוי יצחק שניאורסאהן זצ"ל, והשאלה המרכזית מי ומתי הביא לרבי את התמונה בה נראה הרב לוי יצחק בתקופת גלותו ●הסופר החב"די הרב שניאור זלמן ברגר חושף את היריעה המרתקת, וגם את השאלות שנותרו פתוחות ● ליריעה המלאה
תעלומה: מי הביא לרבי את תמונת אביו ר' לוי יצחק זצ


שניאור זלמן ברגר

תעלומה מרתקת אופפת את תמונות אביו של הרבי – הגאון המקובל הרב לוי יצחק שניאורסאהן זצ"ל, והשאלה המרכזית מי ומתי הביא לרבי את התמונה בה נראה הרב לוי יצחק בתקופת גלותו. והנה השאלות המפורטות:

האם התמונה שופצה בשנת תשי"ב על ידי ר' משה גרונר, ונמסרה על ידי הרבנית חנה לרבי, בנוכחות ר' משה גרונר והרב דוד רסקין? או התמונה נמסרה בשנת תשכ"ו על ידי המשפיע הרב משה וישצקי?

ואם יש שתי תמונות, איזו מהן הודפסה בליקוטי לוי יצחק תש"ל ואיזו הודפסה בתורת מנחם – תפארת לוי יצחק בשלהי שנת תנש"א?

ועל איזו תמונה הרבי כתב בכתב יד קודשו: "אאז"ל" דהיינו האם זה אבא שלי?

ואם בתשי"ב כבר היתה תמונה ברשות הרבנית חנה, מדוע כאשר האחיינית שלה – זלדה – ביקשה תמונה, השיבה הרבנית בשלילה? וכעבור מספר שנים הרבנית כתבה ברשימותיה כי אין תמונה?

שאלות אלו ואחרות, שוגרו אלי לאחרונה, בעקבות הפרסום בספר (שערכתי ויצא לא מכבר על ידי משפחת וישצקי) "ר' משה וויטבסקער" אודות תמונת הרב לוי יצחק, שהביא המשפיע ר' משה וישצקי לרבי, וכאשר התקרב כ' מנחם אב, יום הסתלקות הרב לוי יצחק, פירסמתי תגובה קצרה, אך השאלות והסתירות רק הלכו וגברו, והגירסאות וההוכחות הלכו והצטברו ללא יכולת להבין מה הגירסא הצודקת. במהלך התקופה האחרונה התפתח דיון מתמשך בין חברי קבוצה חב"דית חשובה, המכונה "דב"ט", ועם הזמן החלו להתברר מעט פרטים, אך בכל מקרה נותרו שתי גירסאות?

שתי תמונות או שני עותקים לתמונה אחת

במהלך בירור מעמיק בנושא, הגעתי למי שעסק בהדפסת התמונות בשלהי שנת תנש"א, על פי הוראת הרבי, והוא הרב חיים שאול ברוק, אשר עשה סדר בנושא ולאחר בירורים נוספים, אכתוב את תמצית המסקנות הברורות לצד השערות ומענות לשאלות.

הגאון המקובל הרב לוי יצחק שניאורסאהן זצ"ל אביו של הרבי, נאסר בשנת תרצ"ט והוגלה לקזחסטן. רעייתו הרבנית חנה הצטרפה לגלות כידוע, והמטלטלין שלהם, כולל כנראה תמונות נותרו בעיר מגוריהם דנייפרופטרובסק, ובשנים הבאות, הנאצים כבשו את העיר, וכל הרכוש של הרב לוי יצחק, אבד ומאז ובמשך שנים רבות לא פורסמה תמונת הרב לוי יצחק.

תמונת הרבנית חנה

התמונה הראשונה שהגיעה לרבי, היא תמונת הרבנית חנה. על תמונת הרבנית חנה, שמע ר' חיים שאול ברוק ישירות מפי בעל המעשה – ר' משה גרונר אשר עסק בעיבוד תמונה זו;

בשנת תשי"ב, הרבנית חנה הציגה בפני הרב דוד רסקין את תמונת בעלה, ולא ברור היום מהיכן ומתי השיגה תמונה זו. התמונה שצולמה כנראה בגלות צ'אילי, היתה קרועה, ונראו בה רק חצי פנים של הרב לוי יצחק. הרבנית ביקשה לעבד את התמונה, וכך התמונה נמסרה לר' משה גרונר, שעסק רבות בתמונות רבותינו, והוא דאג להשלמת החצי החסר ועוד עיבודים. התמונה הודפסה במספר עותקים והרבנית מסרה התמונה לרבי, כאשר הרב רסקין והרב גרונר נוכחים. ובפניהם הרבי תמה: [תוכן הדברים:] מי זה? והיה נראה כי ברור שהרבי מבין שזה אביו, אלא זו היתה תגובה למצב הנורא בו נראה האבא.

אין תמונה

בשנת תשי"ג, אחיינית הרבנית, המשוררת זלדה ביקשה תמונה או זכרון אחר, והרבנית כתבה לאמא של זלדה – גב' רחל שניאורסאהן, כי אין בידה תמונה. וכך גם בשנים הבאות כתבה ברשימותיה האישיות – אין תמונה. ניתן לשער כי התמונה עם ההשלמה, לא נחשבה אצלה לתמונה של ממש.

תמונת וישצקי

התמונה השניה הגיעה לרבי בשנת תשכ"ו. המשפיע הרב משה וישצקי הביא לרבי תמונה של אביו מתקופת הגלות, התמונה דומה או זהה לתמונה הקודמת [היינו שתי תמונות דומות מאוד או שני עותקים של אותה תמונה]. הרב וישצקי קיבל את התמונה מר' הירשל רבינוביץ, אשר היה ממקורבי הרב לוי יצחק, בתקופת גלותו באלמא אטא, ובתקופה מאוחרת יותר התגורר בצ'רנוביץ והיה בידידות קרובה עם חסידי חב"ד ובהם הרב וישצקי.

הרבנית חנה ברשימותיה, מציינת כי היתה בידה תמונה מזמן הגלות, אך חששה לעבור את הגבול עם התמונה, וגם חששה להראותה לבניה, בגלל המראה הנורא של בעלה. השערה: הרבנית חנה לא כותבת מה עשתה עם תמונה זו, לפני שיצאה את הגבול, ואולי הותירה אותה בידי ר' הירשל רבינוביץ או בידי חסיד אחר שהעביר את התמונה אליו, וכאשר ידידו הרב וישצקי התכונן לעלות לארץ הקודש, מסרה לו.

הרב בן ציון בן הרב משה וישצקי, סיפר כי על תמונה זו, שמסר הרב וישצקי, הרבי כתב: "אאז"ל?" – היינו האם זה אבא? והכוונה שבתמונה ניכרים הסבל והייסורים, אך כמובן התמונה היא של הרב לוי יצחק.

[ובספר תולדות לוי"צ מהדורה חדשה, מציין כי בגב תמונה זו כתוב שם איש המקצוע ששיפץ אותה "רסקינד" ומזה הוכחה כי זו התמונה מתשי"ב, אך אציין כי גם תמונת וישצקי מתוקנת מעט בצד שמאל למטה, ברקע של התמונה ולא בפנים של הרב לוי יצחק, ויתכן וזה איש המקצוע שתיקן תמונה זו. ויש עוד השערות].


פרסום התמונה

בשנת תש"ל, לקראת הדפסת הכרך הראשון של "ליקוטי לוי יצחק" תורתו של הרב לוי יצחק, הרבי ביקש ממזכירו הרב יהודה לייב גרונר, להכניס את תמונת האבא בספר, והרב גרונר תמה היכן יש תמונה כזו, הרבי השיב, כי אצל אחיו ר' משה יש תמונה. והרבי הוסיף כי בביתו יש תמונה, אך לא יהיה לו פנאי למוצאה. ר' משה מסר התמונה, שנדפסה בליקוטי לוי יצחק והתמונה הוחזרה לר' משה.

בשנים הבאות פורסם תולדות לוי יצחק מהדורה ראשונה, ובתחילתו תמונת הרב לוי יצחק, ובה ניכר כי איש מקצוע עבד לשפר להוסיף ולעבד את התמונה שפורסמה מספר שנים קודם בליקוטי לוי יצחק.

פרסום התמונה בשנית

התמונה השלישית הגיעה לרבי בשנת תנש"א. היתה זו תמונה מתוך תיק המאסר וצולמה בתחילת תקופה המאסר והיא הגיעה לרבי בפורמטים שונים ובהסכמת הרבי שופצה כדי שיוכלו לפרסמה בספר תורת מנחם תפארת לוי יצחק שיצא לאור לרגל ו' תשרי תשנ"ב, יום פטירת הרבנית חנה.

התמונה הוגשה לרבי ועל אחד העותקים כתב הרבי בכתב יד קודשו "אאמו"ר ז"ל". ובמקביל על פי הוראות הרבי, הודפסה גם התמונה שפורסמה לראשונה בשנת תש"ל. ושוב ר' משה גרונר נתן את התמונה ההיא מתשי"ב, והפעם לר' חיים שאול ברוק, אשר לקח את התמונה מר' משה גרונר, דאג להדפיסה, השיבה לר' משה גרונר. וגם שמע ממנו כיצד שופצה התמונה לבקשת הרבנית חנה.

פרסום תמונת וישצקי

בשנת תשנ"ו, בתערוכה הרביעית של ספרית ליובאוויטש, הוצגה תמונת הרב לוי יצחק, עליה כתב הרבי "אאז"ל". ונראה בפשיטות כי זו התמונה שמסר הרב וישצקי [בסיפור המקורי של התמונה מתשי"ב, היינו בתשורה שהדפיסו משפחת רסקין, וגם לפי הסיפור של ר' חיים שאול ברוק בשם ר' משה גרונר – על תמונה זו הרבי לא כתב אאז"ל. ואילו הרב בן ציון בן הרב משה וישצקי, מספר כי על התמונה שמסר אביו, הרבי כתב "אאז"ל". וגם מנהל ספרית ליובאוויטש הרב שלום דובער לוין, אומר כי ברור שהתמונה הנמצאת כיום בספריה ועליה הרבי כתב "אאז"ל" אינה התמונה שפורסמה בתש"ל].


שאלות פתוחות

לאחר שעשינו סדר בפרסום התמונות, יש עוד שאלות פתוחות:

מהיכן הגיעה תמונת הרב לוי יצחק, לרבנית חנה בשנת תשי"ב? ועל כך אין תשובה של ממש. אך יתכן שאחת מעותקי התמונה נותרו ברוסיה, ובתקופה זו נשלחה התמונה לרבנית חנה.

למה הרבי ביקש להדפיס את תמונת הרבנית חנה, כאשר חציה השלמה ושיפוץ, ולא את תמונת וישצקי שהגיעה כמעט שלימה? כמובן אין אנו מבינים ב'דעת עליון', אך ניתן לשער, כי היה קושי למצוא את תמונת וישצקי, או שהרבי ביקש לכבד את אמו (שכבר נפטרה) ולפרסם את התמונה שהיא דאגה לשפץ.

*

מי שיש לו אינפורמציה נוספת מוזמן לשלוח לרב ברגר:

[email protected]

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.