שניאור דייטש | יום י"ג אב ה׳תשפ״ב 10.08.2022

פתרון יצירתי למשבר הדלק: רכבים חשמליים לסיוע הומניטרי

התארכות המלחמה באוקראינה שגרמה להתייקרות בשוק האנרגיה העולמית הביאה לאסון של ממש על שוק האנרגיה האוקראיני • ב'פדרציה היהודית באוקראינה' מצאו פתרון יצירתי: רכישת עשרות כלי רכב חשמליים שיחולקו בחינם לקהילות • 8 כלי רכב כבר הגיעו ליעדם והוכנסו לפעולה בקייב, דניפרו, חרקוב, צ'רניגוב ופולטבה
פתרון יצירתי למשבר הדלק: רכבים חשמליים לסיוע הומניטרי

הפתרון היצירתי למשבר הדלק באוקראינה: הקהילה היהודית רכשה רכבים חשמליים לשינוע תרופות וחולים

התארכות המלחמה באוקראינה שגרמה להתייקרות בשוק האנרגיה העולמית הביאה לאסון של ממש על שוק האנרגיה האוקראיני.

אחרי שהרוסים הפציצו את רוב מאגרי הנפט של אוקראינה כדי להביא לשיתוק הצבא, הגביל הממשל בקייב את הכמות שאיתה יוכל כל אזרח לתדלק. כך, מלבד מחירי הדלק שהרקיעו שחקים, כל אזרח יכול לתדלק רק כעשרים ליטר בכל פעם וגם זאת אחרי שהוא עומד זמן רב בתור שיכול להימשך גם 6 או 7 שעות, ובתנאי שתחנת הדלק בכלל מתפקדת ומחזיקה דלק במאגריה.

העובדה הזו הכבידה מאוד גם על פעילותה השוטפת של הקהילה היהודית באוקראינה, ובגלל ההגבלות החמורות לא ניתן היה עוד להסתובב בקלות ולחלק מזון לנזקקים, תרופות לקשישים או להוביל לטיפול רפואי דחוף את מי שנזקקו לכך.

בשל כך החליטה 'הפדרציה היהודית באוקראינה' לרכוש 40 כלי רכב חשמליים שיחולקו בחינם לקהילות בכל רחבי הערים הגדולות והבינוניות במרכז ומזרח המדינה ובאמצעותם תיעשה הפעילות הרווחתית השוטפת. כלל הסף שנקבע לחלוקת המכוניות הוא שעל הקהילה היהודית באותה עיר לבצע חלוקת אוכל ותרופות לכל הפחות 3 פעמים בשבוע. 

8 כלי רכב מתוכם כבר הגיעו ליעדם והוכנסו לפעולה בקייב, דניפרו, חרקוב, צ'רניגוב ופולטבה. 5 מתוך הרכבים נרכשו בעלות מסובסדת מחברת וולוו, שזכיינה באוקראינה הוא יהודי ופעל להשגתם במחיר מוזל. 

הרב מאיר סטמבלר, יו"ר 'הפדרציה היהודית' מספר הערב ל-COL: "הפדרציה חיה את השטח באופן עקבי ופועלת בהתאם לכל התפתחות. אנו משתדלים לענות תמיד על כל הצרכים ולהיות צעד אחד קדימה. לפני המלחמה הספקנו להתארגן עם מחסני מזון שכללו עשרות אלפי קילוגרמים של ירקות ומצרכי יסוד שהצילו פשוטו כמשמעו חיים של אלפי יהודים באוקראינה. ברגע שהבנו שמטרת הרוסים היא לפגוע בתשתיות, דאגנו מיד לייבא מכוניות חשמליות כדי שלא להשאיר את אותם קשישים וחולים ללא תרופות ומזון בסיסי. הזמנו מסין 40 מכוניות כדי לחלקן ללא כל עלות לקהילות יהודיות ברחבי המדינה, בדגש על אזורי העימות. 

מוסיף הרב סטמבלר: "בגלל המלחמה יש ביקוש אדיר למכוניות האלו באירופה בכלל ובאוקראינה בפרט, וזה מאט את הגעת המכוניות אלינו בפועל. בשל כך אנו רוכשים מכל סוכנות שניתן להשיג ממנה במדינות הסובבות אותנו – רומניה, פולין והונגריה. 

"חשוב להדגיש שגם הרבה אחרי המלחמה, המכוניות האלו יעזרו לנו מאוד שכן הן חוסכות ב-90 אחוזים את עלויות השינוע של הקהילה לטובת הנזקקים. ברור לנו שהרבה מאוד אנשים יכנסו למעגל העוני במדינה בגלל המלחמה, ובמשך שנים אחריה. מבחינתנו זה צו השעה, כך שמדובר בהשקעה הכי חשובה כרגע".

רבה של העיר פולטבה הרב יוסף יצחק סגל שקיבל את אחד הרכבים מעיד כי "אנו מכינים 6 ימים בשבוע מאות מנות חמות בכל יום לחולים, נכים ונזקקים באמצעות מערך מתנדבים שמחלקים את המנות לבתי הנזקקים שפועל מטעם בית חב"ד בפולטבה. כשהחל המחסור בדלק הרכבים שמחלקים את האוכל לא הצלחנו לבצע את החלוקה כי אין דלק! האוכל כמובן לא חולק והנזקקים התקשרו כל העת לברר מה קרה ומתי יגיע האוכל, כשבמקביל גם תרופות בסיסיות והכרחיות שאנו מספקים להם כמו אינסולין, תרופות ללב ועוד לא יכולנו להביא לביתם. יו"ר הפדרציה באוקראינה, הרב מאיר סטמבלר נחלץ מיד לעזרה ודאג למימון עבור רכב חשמלי. ב"ה הצלחנו להשיג את הרכב - זה כשלעצמו מאוד קשה, כי הביקוש גדול וכמעט ולא ניתן למצוא רכבים על חשמל זמינים לקנייה.

עבור הקהילה הרכב החשמלי הוא כעת הצלת נפשות ממש. יהודים רבים, בהם חולים וקשישים, יכולים כעת לקבל אספקה יומית של אוכל מבושל ותרופות". 

הרב שלמה סלומון, רבה של קרמנצ'וג - שעשרות אזרחים בה קיפחו את חייהם בהפצצת הקניון בחודש האחרון - מעיד גם הוא על ההכרח במכוניות החשמליות בצל המצב המלחמתי הסבוך:  "זה פתרון פנטסטי. בחודשיים הראשונים למלחמה, כשהדלק ממש אזל היו לנו מקרים של כמה יהודים בעיר שכמעט מתו בגלל המחסור בתרופות ובמזון שלא יכולנו להעביר אליהם.

יש אצלנו יהודי שלטענת משפחתו מצבו הרפואי התדרדר בגלל שלא הצלחנו להעביר לו תרופות קבועות שהוא לוקח. הרכבים החשמליים ממש מצילים חיים במובן הכי פשוט של המילה ועוזרים בשגרת החיים השוטפת. אני ממש מקווה בשביל היהודים בשאר הקהילות שיקבלו מכוניות חשמליות עבורם בהקדם האפשרי".

צפו בתיעוד מהשטח:

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.