COL צעיר | יום ד' אב ה׳תשפ״ב 01.08.2022

טיסה לרבי לניו יורק בשש שעות - משהו אפשרי או חלום רחוק?

מטוס הנוסעים המהיר בעולם המריא בשאגה • זמן הטיסה הממוצע התקצר בחצי, ורבים ראו בו את עתיד התעופה • שורת ליקויים תכנוניים ותאונה אחת קטלנית – השביתו את המטוס כליל • זהו סיפורו של הקונקורד. האם יש לו מחליף ויום אחד נגיע לרבי בתוך כמה שעות?
טיסה לרבי לניו יורק בשש שעות - משהו אפשרי או חלום רחוק?
מטוס הקונקורד

 

טיסה לרבי בשש שעות – משהו אפשרי או חלום רחוק?

חלום של מטוס: הקונקורד

 

'טיסה לרבי' הפכה להיות חלק מהחיים שלנו כחסידים. ייתכן שיצא לכם לטוס בעצמכם, אבא טס לג' תמוז, האח הגדול טס לתשרי או שבכלל כל המשפחה מתכננת לקראת שנת 'הקהל'. בכל מקרה, אנו יודעים שהטיסה ארוכה ומתישה, לעיתים עם חניות ביניים. מה אם נאמר לכם שהיו ימים שבהם זמן הטיסה היה קצר בחצי? בואו נצלול קצת להיסטוריה הלא כל כך רחוקה...

כשהאחים רייט בנו את המטוס הראשון, הם לא חשבו שכעבור שבעים שנה בלבד יבנה מטוס שיטוס במהירות כפולה ממהירות הקול. מטוס הקונקורד, אותו בנו ממשלות בריטניה וצרפת, הגיע עד למהירות שיא של 2,330 (!) קילומטרים לשעה. לשם השוואה, מהירותו של מטוס נוסעים רגיל כיום נעה בין 800 ל-1,060 קמ"ש.

כדי להגיע למהירות גבוהה כל כך, על המטוס היה להיבנות בצורה צרה מאוד, כך שהכיל רק כמאה נוסעים, ללא מחלקת עסקים או מחלקה ראשונה. עם זאת, נוסעיו היו בעיקר אנשי עסקים, שנהנו מטיסה של שלוש שעות וחצי בסך הכל מלונדון לניו יורק, טיסה שאורכת כ-7–8 שעות במטוס נוסעים רגיל.

בניית מטוס ששובר את מהירות הקול הייתה הישג טכנולוגי חשוב מאוד, אך מבחינה פיננסית – המטוס היה כישלון מוחלט. כמות הנוסעים הנמוכה בכל טיסה לא כיסתה את מחירי הדלק הגבוהים ואת עלויות הייצור, ושתי חברות התעופה היחידות שהחזיקו אותו, בריטיש איירווייז הבריטית ואייר פראנס הצרפתית, עשו זאת רק מפני שהמטוס הפך לסמל יוקרה.

 

החלום התרסק

למרות ההפסדים הכלכליים, ריסוק החלום האמיתי אירע בכ"ב בתמוז ה'תש"ס, כ-24 שנים מאז שהמריא הקונקורד לראשונה. טיסה 4590 של אייר פראנס המריאה בשעה 14:42 מנמל התעופה שארל דה גול שבצרפת, בדרכה לניו יורק. פיסת מתכת שנפלה ממטוס אחר שנחת על המסלול כארבע דקות קודם לכן יצרה חור באחד מגלגלי הקונקורד, והוא התפוצץ. חלקים ממנו פגעו במיכל הדלק וסדקו אותו, וניצוץ שנוצר מחוט חשמל הביא להתלקחות הדלק שהחל לדלוף מהסדק שבמיכל.

האש החלה לבעור בכנף השמאלית של המטוס, והטייסים ניסו לחזור ולנחות בשדה התעופה, אך לא הצליחו, ודקה וחצי בלבד לאחר ההמראה – התרסק המטוס לתוך מלון סמוך וכל נוסעיו נספו. רק כשנה לאחר מכן שב הקונקורד לפעילות, אך הושבת סופית לאחר כשנתיים, בתחילת שנת תשס"ד.

המטוס התרסק. טיסה 4590 של אייר פרנס


 

אולי זה יקרה יום אחד

מאז ועד היום לא נבנו עוד מטוסי נוסעים על-קוליים, למרות שעל שולחנות השרטוט יש כמה כאלה, מהם תכנונים יומרניים אף יותר ממטוס הקונקורד הראשון, בתכולת הנוסעים, החיסכון בדלק וגם המהירות.

אולי ימריא יום אחד: דגם שנותר בינתיים על שולחן השרטוט


 

הטיסה מארץ ישראל לחצרות קודשינו בניו יורק עדיין אורכת כ-11–12 שעות במקום 5 שעות... ולנו לא נותר אלא להמתין בסבלנות לפלא הטכנולוגי הבא, שימריא משולחנות השרטוט וההדמיות - ויהפוך למציאות.

אנו מייחלים לטיסה האמיתית והמהירה ביותר, ברגע כמימרא: "ארו עם ענני שמיא" - לגאולה האמיתית והשלימה תיכף ומיד ממש.

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.