שניאור דייטש | יום א' אב ה׳תשפ״ב 29.07.2022

מחקר קבע: הרפורמים בקריסה, חב"ד בצמיחה אדירה

המונח שטבע הרבי הריי"צ, 'אמריקה איז נישט אנדערש', אותו המשיך ופעל הרבי נשיא דורנו, הפך למציאות מוכחת: נתונים של מחקר בארה"ב המתפרס על שני עשורים, קובע כי הרפורמים והקונסרבטיבים בקריסה, חב"ד בצמיחה אדירה • המחקר הופך את חב"ד לארגון היהודי המשמעותי ביותר ביהדות ארה"ב 
מחקר קבע: הרפורמים בקריסה, חב
צילום אילוסטרציה: ברוך עזאגווי

מנתונים של מחקר שמתפרס על שני עשורים נקבע באופן חד משמעי, הרפורמים והקונסרבטיבים בקריסה, חב"ד בצמיחה אדירה, וגם כמה נתונים שידירו שינה מנבחרי הציבור בישראל התומכים ברפורמים. כך מדווח אתר ערוץ 7.

נתונים מפתיעים במחקר שערך מכון 'פיו' (Pew Research Center) שמתפרס על שני עשורים 2001-2021 ומתפרסם בארה"ב. המחקר הופך את חב"ד לארגון היהודי המשמעותי ביותר ביהדות ארה"ב. לפי הנתונים של מצבת בתי הכנסת והמרכזים היהודיים, עולה כי חלה עליה חדה בהשתתפות של יהודים בפעילות במסגרות אורתודוקסיות. כך, כ-10% מיהודי ארה"ב מקיימים אורח חיים דתי מלא, וכ-38% משתתפים בפעילות של חב"ד. רובם המכריע של המשתתפים בפעילות חב"ד אינם אורתודוקסים וחלק ניכר ביניהם לא מזדהה עם אף זרם רשמי.

מגמה זו ניכרת במיוחד בקרב שכבות גיל צעירות. הדרך המתאימה ביותר להגיע לנתונים ברורים באשר למצב היהודים בארה"ב, היא דרך בחינה של מצבת בתי הכנסת בארה"ב, מדובר בנתונים קשיחים ובעובדות פיזיות. לפי הנתונים, בהשוואה למחקר מ-2001, חל גידול של כ-300% במספר בתי חב"ד בשני העשורים האחרונים, לעומת סגירה או איחוד של כ-350 קהילות רפורמיות וקונסרבטיביות (צמצום של כ-25%).

הנתונים הללו הפכו לא רק רוח גבית לתנועת חב"ד בארה"ב אלא תכנית עבודה לתנועת חב"ד בישראל. בשנה האחרונה חב"ד פיתחה מודל חדש שדומה בבסיסו לפעילות חב"ד בחו"ל, אם עד היום בתי הכנסת של חב"ד ומוסדות החינוך שלה פנו בעיקר לאוכלוסיות מסורתיות/דתיות, הרי שבשנה האחרונה נפתחו כ-12 בתי ספר חב"ד לחילוניים שרוצים 'מסורת יהודית באהבת ישראל' לילדיהם, תחת המיתוג 'שלהבות חב"ד' כך גם פותחו עזרי שליחות טכנולוגיים ופיזיים למאות בתי חב"ד הפונים לאוכלוסיה החילונית, כמו דוכני התפילין החדשים והמעוצבים שחב"ד תציב בקרוב בכל ערי ישראל.

לפי בכירים בחב"ד, "נתוני המחקר מלמדים עד כמה ראייתו של הרבי מליובאוויטש היתה מרחיקה לכת, אנחנו לא משנים מאומה מהדרך שהנחיל לנו הרבי, להיפך אנחנו מחדדים את המסרים של הרבי שהם רלוונטיים ביותר לזמננו, כיום הרפורמים באים ללמוד מחב"ד איך לפנות לדור הצעיר, והתשובה לזה היא אחת 'אמת', הדור הצעיר מחפש אמת ללא תחפושות וללא כל פשרות ולכן הוא לא ימצא זאת בתנועה הרפורמית, יחד עם זה אנחנו צריכים להעביר את אותם מסרים של החסידות בכלים וטרמינולוגיה של שנת 2022".

המציאות הפוליטית התזזיתית היום בישראל הובילה למצב שלא היה מקום המדינה בנושא הדת, למעלה מ-40 ערים ורשויות מרכזיות בישראל נמצאים כיום ללא רב, כשאין רב לעיר, אין מי שמרכז את נושא הדת בעיר בצורה מערכתית. וכשיש וואקום מישהו צריך למלאת אותו, הרב יוסף יצחק אהרונוב, יו"ר חב"ד בישראל, החליט לעבור לשלב חדש, לקחת אחריות על כל נושא יהודי בכל המרחב הישראלי.

אם יש גל עליה מאוקראינה בעקבות המלחמה, צעירי חב"ד יקימו קו טלפוני חם, יארגנו להם קייטנות ייעודיות עם השפה והמנטליות, וישלחו לכל משפחה ארגז התאקלמות יהודי מלא בכל טוב עם מתנות לילדים וגם ממחזור ברוסית ועד חנוכיה ופמוטות לשבת יחד עם מפה של כל בתי הכנסת דוברי הרוסית בישראל שמפעילה חב"ד בהצלחה.

כיום ארגון צעירי חב"ד בישראל נחשב מבין הארגונים של חב"ד בעולם לארגון החב"די הגדול ביותר, ובעצם למפעל היהודי הגדול בעולם. מי שעומד מאחורי המהפכה הזו, הוא ארגון צעירי חב"ד בראשות הרב יוסף יצחק אהרונוב, שעומד מאחורי המיזמים הגדולים של חב"ד וזכה לפרסים ועיטורים ממשלתיים על פועלו.

נתון מעניין שאמור להדיר שינה בקרב מקבלי ההחלטות בישראל, הוא היחס לישראל בקרב הצעירים המזוהים עם התנועה הרפורמית, ישנו טרנד הולך וגובר, במיוחד בחוגים הפרוגרסיביים, של התנכרות למדינת ישראל, צידוד חד-צדדי בנרטיב הפלסטינאי ודה-לגיטימציה של ישראל כמדינת אפרטהייד.

אמנם עד כה מדובר במיעוט של כ-20%, אך מגמה זו תופסת תאוצה ואינה זוכה לטיפול נאות בקרב הממסד היהודי הליברלי. המחקר מציין כי אנחנו עדים לאמירות של מנהיגים ליברליים לפיהם התמיכה בישראל הפכה לנושא שנוי במחלוקת.

לפי הנתונים, בקרב יהודים אורתודוקסיים קיימת הזדהות חזקה ביותר עם ישראל ותמיכה בלתי מתפשרת. ההזדהות והתמיכה פוחתות בזרמים הליברליים. כך למעלה מ90% מיהודים אורתודוקסיים רואים מכנה זהות משותף עם ישראלים לעומת כ-75% מהקונסרבטיביים וכ-60% מהרפורמים.

גם כאן, נכרת מגמת התרחקות מדאיגה בשכבות הגיל הצעירות, כאשר כמחצית מבני 18-29 אינם רואים מכנה משותף בינם לבין הישראלים, אינם מרגישים קשר חזק לישראל ואינם עוקבים אחרי הנעשה כאן. זאת לתשומת לב מקבלי ההחלטות בישראל הרואים בהכנסת ארגוני הרפורמים "אידיאל נעלה."

 

 

 

 

 

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.