COL | יום ט"ז תמוז ה׳תשפ״ב 15.07.2022

36 שנה לחנוכת 770 בכפ"ח: הרב סודקביץ' בשיחה רוויית גילויים

36 שנים לחנוכת בית אגודת חסידי חב"ד 770 בכפר חב"ד, ט"ו תמוז תשמ"ו. הרב גרשון סודקביץ' מכפר חב"ד שהיה מעורב בכל שלבי ופרטי תוכנית הבניה וההקמה המהירה מתארח ברדיו COL לשיחה רוויית גילויים עם הרצל קוסאשוילי. "על כל שאלה והתלבטות קיבלנו מענה מיידי מהרבי", הוא נזכר, וגם מספר על ההתבטאויות הנדירות של הרבי להצלחת הפרוייקט • הרבי התבטא: "התחילו לבנות אבל כמנהג חסידים, משתהים. "חסידים בטלנים". עזבתי את העבודה במפעל עד שהבניין הושלם" •  הקשיים במהלך הבנייה והפתרונות השמימיים
36 שנה לחנוכת 770 בכפ
"24 שעות בעבודה סביב השעון": ר' גרשון סודקביץ'. מימין: אמירת 'לחיים' במהלך הבנייה

36 שנים לחנוכת בית אגודת חסידי חב"ד 770 בכפר חב"ד, ט"ו תמוז תשמ"ו.

הרב גרשון סודקביץ' מכפר חב"ד שהיה מעורב בכל שלבי ופרטי תוכנית הבניה וההקמה המהירה מתארח ברדיו COL לשיחה רוויית גילויים עם הרצל קוסאשוילי.

"על כל שאלה והתלבטות קיבלנו מענה מיידי מהרבי", הוא נזכר, וגם מספר על ההתבטאויות הנדירות של הרבי להצלחת הפרוייקט.

הרבי התבטא: "חסידים בטלנים". עזבתי את העבודה עד שהבניין הושלם"

על ההתחלה, המסר הראשוני שקיבלתם בוועד מהמזכירות של הרבי.

ר' גרשון סודקביץ: "הרבי דיבר שצריך לבנות לרבי הריי"צ נחלה בכפר חב"ד. יו"ר הוועד דאז הרב מנחם לרר כינס את כולם באמצע הלילה והתחלנו לדון "מה אנחנו צריכים לעשות?". התקשרנו למזכירות של הרבי, הרב בנימין קליין נכנס לשאול את הרבי. הרבי הוציא מהמגירה תמונה של 770 ואמר לו: "תגיד להם שיבנו דבר כזה בכפר חב"ד."

יש לציין שהרבי בשיחה התבטא "בכפר חב"ד או בסמוך לו". לא הבנו למה הרבי מתכוון ואז נודע לנו שטח הבנייה היה שייך לכפר תוחלת ופינו אותו. שבועות ספורים לפני כן צירפו אותו לכפר חב"ד. הבנו שזה מה שהרבי מתכוון ואז חיפשנו את המקום הכי גבוה בשטח וככה נבחר המקום הזה. הודענו לרבי וקיבלנו אישור.

אתם מבינים באותם ימים שהזמן שלכם עם הבנייה קצוב.

ר' זלמן סודקביץ: "בהתחלה הרבי דיבר שיבנו מהר אבל לא הלחיץ אותנו כל כך. טסתי לרבי ובאתי למזכירות שיביאו את התוכניות של הבניין. אמרו לי במזכירות "לך לעירייה". הלכנו לעירייה יחד עם עוד מישהו, פתחו את התיק והתיק ריק, הוציאו את הכל. בתיק היה רשום "שייך לבית אגודת חסידי חב"ד", זה היה תוך כדי פרשיית הספרים.

"חזרתי למזכירות, ושאלתי מה עושים? הרב בנימין קליין אומר לי: ר' גרשון, אין לך ברירה, קח מטר ותמדוד את הבניין. ואז הלכתי לרב שנ"ז גוראריה ע"ה ואמרתי לו שאני רוצה למדוד רק בלילה כי המצב מאוד מתוח. אמר לי: "תבוא לפה מעשר בלילה עד שש בבוקר ותעשה מה שתרצה. בשעות אחרות לא". לקחתי עיפרון, מטר וסרגל ומדדתי כל הבניין מלמעלה למטה וזה לקח לי זמן.

"חזרתי לארץ ומסרתי את הרישומים והמידות לאדריכל הרב מוט'ל גורליק והוא הכין לפי הרישומים והתמונות את התוכנית האדריכלית.

תוך כדי התוכניות שהכנתם לפי בקשת הרבי, לא היו עיכובים בירוקרטיים בארץ?

"היינו צריכים לקבל אישור של ועדה כי השטח המדובר היה חקלאי. כדי לסיים את זה מהר, הרב מנחם לרר הביא את הוועדה לכפר, לישיבה בביתו של הרב מרדכי אשכנזי ע"ה. באמצע הישיבה קם נציג המינהל ואמר "אנחנו עושים פה משהו לא חוקי, זה בית פרטי על קרקע חקלאית". ר' מנחם לרר הלך לשר החקלאות והכל הסתדר בזמן הכי קצר שיכול להיות. הודענו לרבי והרבי הדגיש שהכל צריך להיות חוקי ומסודר.

"באנו לקבל אישור של הועדה המחוזית על התכניות והם ביקשו להרחיב את הפרוזדור בעשרים אחוז. כל דבר שאלנו את הרבי, שענה על זה תשובה מעניינת: חסר לכם מקום בחוץ? למה לשנות, יש מספיק מקום מסביב?

"היו אנשים שרצו לתרום לטובת הבניין. הרבי ענה: "אין צורך, יש את כל הכסף הדרוש לבנייה". הרבי שילם את הכל, בדק כל חשבון.

אתם האמנתם שזה יכול לקרות בזמן קצר כל כך?

"בהתוועדות בל"ג בעומר הרבי דיבר שאמנם התחילו לבנות אבל כמנהג החסידים שכל דבר משתהים ומשתהים. הרבי אמר ביטוי "החסידים הבטלנים". החלטתי שאני לא נכנס יותר למשרד שלי במפעל עד שהבניין מושלם.

"עברנו סביב השעון, עשינו ריצפה תקרה, ריצפה תקרה, וחיכינו ללבנים האדומות המיוחדות שלא היה ניתן להשיג אותן בארץ. אמר לנו היבואן: "זה יקח בערך שנה". הלכנו למפעל רעפי אופקים, שבאותה תקופה התחיל לייצר אבנים כאלו. באנו למפעל עם ר' אריה יקונט (ז"ל) ויבדלח"ט ר' מוטל גורליק. מנהל המפעל ענה: בכמות הזאת מדובר בעבודה לכמה שנים". הסברנו לו יפה שאין ברירה וחייבים, כי הרבי אמר. הוא לא התווכח, והתחיל בעבודה. נסענו כמה פעמים לבדוק שהאבנים מחוספסות, בדיוק כמו שיש ב-770, ולראות שאכן הלו"ז מתבצע כמתוכנן.

"אגב, הוא הגיע לביקור בכפר לפני כחודשיים ואמר לי: "אני חייב לספר לך משהו: באו אלי אז חב"דניקים, הם היו נראים לגמרי מסטולים, הדרישה היתה בלתי הגיונית. אבל מה, הם הלהיבו אותי. לפני שהתחלתי לייצר את הלבנים האדומות, 80 אחוז מהן היו מתפוצצות בתנור. כשהתחלנו לייצר עבור 770 בכפר, 100 אחוז הצליח(!) וכך עמדנו בזמנים."

ר' גרשון סודקביץ' (מוקף בעיגול) במהלך הבנייה ואמירת 'לחיים'. נראה שני מימין ראש הוועד דאז ר' מנחם לרר


 

"העסקנו 130 פועלים בו בזמן בבניין. עבדנו יחד עם הקבלן 24 שעות סביב השעון. היתה כתבה באחד העיתונים שכל המהנדסים והאדריכלים צריכים ללמוד מהחב"דניקים איך בונים מהר.

"הגענו לשלב משמעותי בחזית הבניין – החלונות עם העיצוב הייחודי. ר' אריה יקונט הציע שניסע לחברון, שם יש מומחים ליציקות עם עיטורים וכדומה.

"עשינו חלון אחד וזה לא היה נראה כמו המקור. לא היתה לנו ברירה ועשינו בית יציקה בכפר חב"ד עם מומחה ליציקות. יצקנו את החלונות בכפר, העברנו אותם עם מנופים וב"ה זה הצליח.

כשהרבי דיבר על הבניין אמר: "הצליחו לעשות מראה מהבניין עד כמה שבגשמיות ניתן לעשות מראה מהבניין."

"אנקדוטה מעניינת: רציתי לנסוע לרבי בשליחות הוועד כדי למסור לרבי את המפתח. הרבי ענה שחבל על הכסף... אח של ר' מוטל, ר' שלום בער גורליק מנחל'ה נסע באותו זמן לרבי. הצענו לו שיסע כשליח שלנו למסור את המפתח. מסתבר כי הוא שכח לקחת את הסירטוק מהבית... הצעתי לו את הסירטוק החדש שקניתי כשתכננתי לנסוע לרבי. אמרתי לר' שלום בער: "אם לא אני יסע להביא את המפתח, לפחות שהסירטוק שלי יגיע לשם..."

 

האזינו לראיון המלא:

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.