מנדי ברגר | יום ב' אייר ה׳תשפ״ב 03.05.2022

הראשון מסוגו בכל העולם: נחנך מבנה בנק הדם התת קרקעי

אמש נחנך מבנה שירותי הדם החדש ב"קריית מד"א" ברמלה, כאשר במקום יפעל בנק הדם התת קרקעי הממוגן הראשון מסוגו בעולם • המבנה החדש יאפשר את הגדלת הפעילות, הכנסת טכנולוגיות חדשות, יספק מיגון ואבטחה ובנוסף יכלול את כל המרכז הלוגיסטי של מד"א • בין הנוכחים בטקס היו נשיא המדינה, שר הביטחון, שר הבריאות, חברי כנסת, תורמים, ידידי מד"א מרחבי העולם, בכירי מגן דוד אדום, ראש העיר רמלה ורבה הראשי ומכובדים נוספים
הראשון מסוגו בכל העולם: נחנך מבנה בנק הדם התת קרקעי
צילום: דוברות מד"א

במהלך השנה מתרימים שירותי הדם של מד"א במדינת ישראל למעלה מרבע מיליון (כ-270,000) מנות דם מתוכן 71% נתרמות ע"י גברים ו-29% ע"י נשים, 93% מותרמים בניידות הדם של מגן דוד אדום לעומת 7% בתחנות מד"א ברחבי הארץ. 81% מהתורמים הינם תורמים חוזרים, שזו אינה הפעם הראשונה שתרמו דם והיתר תורמים חדשים. 

אמש (ב') נערך טקס חנוכת בניין שירותי הדם הלאומי של מד"א ע"ש ברני ובילי מרכוס בעיר רמלה. המבנה המתפרס על שטח של 48,000 מ"ר עמיד מפני רעידות אדמה וממוגן. שלוש מתוך שש הקומות בנויות מתחת לאדמה.

האירוע היווה את חנוכת מבנה מרכז שירותי הדם התת קרקעי והממוגן הראשון מסוגו בעולם. המבנה החדש יאפשר את הגדלת הפעילות תוך מתן מענה מקיף לצורכי מערכת הרפואה והבריאות בישראל ובצה"ל בהתאם לנתונים דמוגרפיים משתנים כמו למשל, הגידול הטבעי של האוכלוסייה בארץ. בבניין מרכז שירותי הדם החדש יפעלו מעבדות מתקדמות עם מכשור וטכנולוגיות ייחודיות מהמתקדמות בעולם במטרה להגביר את שמירת איכות מנות הדם ואבטחתן.

בניין שירותי הדם הלאומי הנוכחי של מד"א נבנה בשנות ה-80 של המאה הקודמת ואינו גדול מספיק כדי לעמוד בדרישות האוכלוסייה הגדלה בישראל. בעת הסלמות ביטחוניות שהתרחשו בשנים האחרונות, נאלץ הצוות להעביר את הפעילות למקלט במבנה המיושן, לכייל מחדש את מכשירי הבדיקה ולהתחיל שוב בפעילות במקלט הקטן, לאחריו שוב נאלץ הצוות לשוב לפעילות הרגילה מעל הקרקע.

בבניין החדש שבנייתו החלה בשנת 2018 ברמלה, טמונות מעבדות שירותי הדם מתחת לקרקע. הבניין החדש הממוגן יאפשר המשך פעילות רגילה גם בעת איומים ביטחוניים. בבניין החדש יופעל ציוד משוכלל שיאפשר בדיקות מהירות של מנות הדם. שירותי הדם של מד"א יוכלו להגדיל את תפוקת העבודה ובעתיד לטפל בכחצי מיליון מנות דם בשנה. בנק החלב הלאומי של מד"א ובנק הדם הטבורי הציבורי שמופעל גם כן ע"י מגן דוד אדום יפעלו גם הם בבניין שירותי הדם החדש ובמקום תרוכז גם כל הפעילות הלוגיסטית של מד"א, מה שיהפוך גם למרכז הלוגיסטי הגדול של מגן דוד אדום.

עלות הקמת בניין מרכז שירותי הדם ע"ש מרכוס 130 מיליון דולר שגויסו מתורמים נדיבים בעיקר באמצעות אגודת ידידי מד"א בארצות הברית, בהם בני הזוג ברני ובילי מרכוס, ד"ר מרים אדלסון ובעלה המנוח שלדון ז"ל ורבים וטובים נוספים.

הבניין כולל שלוש קומות תת קרקעיות ממוגנות ובטוחות, בהן חדר קור מאובטח יחיד מסוגו בעולם אשר ביכולתו בעת חירום להכיל עשרות אלפי מנות דם. בניין מרכז שירותי הדם החדש יוכל לתפקד גם תחת חירום והסלמה, וביכולתו לשמור על תפוקת עבודה מלאה ועצמאית באמצעות גנרטורים וללא תלות בגורמי חוץ נוכח ציוד המיגון המשוכלל. מגן דוד אדום, כארגון ההצלה הלאומי של ישראל, מחויב לעבוד 24/7 מסביב לשעון, גם ובעיקר בעת משבר ובשל כך בעת תכנון ובניית בנק הדם ניתן דגש מיוחד לנושא העבודה תחת חירום.

בקומת הכניסה של הבניין יפעל חדר התרמות דם אליו יוכלו אזרחים להגיע על מנת לתרום דם. בקומות התת קרקעיות יפעלו מעבדות בנק דם, חדר קור מאובטח המתפרש על פני כ-400 מ"ר, המוגן מפני איומים ובו יישמר מלאי הדם, מרכז תחבורה וחנייה לאמבולנסים החדשים והמאובזרים.

הטקס המיוחד התקיים בנוכחות נשיא המדינה יצחק הרצוג, שר הביטחון בני גנץ, שר הבריאות ניצן הורוביץ, חברי וחברות כנסת, תורמים מכובדים, מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש, קצין רפואה ראשי בצה"ל פרופ' אלון גלזברג, סגן קרפ"ר ד"ר נועם פינק, מר"פ העורף ד"ר תומר קולר, מנהלי בתי חולים וקופות החולים, ראש עיריית רמלה מיכאל וידל ורבה הראשי הרב יחיאל אבוחצירא, נשיא מד"א אבי זהר, יו"ר ועד הפועל של מד"א הרב אברהם מנלה, מנכ"ל מד"א אלי בין, סמנכ"לית שירותי הדם של מד"א פרופ' אילת שנער ואורחים מכובדים נוספים.

זיו שילון ששירת כקצין בחטיבת גבעתי ונפצע באורח קשה ואיבד את ידו בפיצוץ מטען במהלך הלחימה ברצועת עזה בשנת 2012 סיפר כיצד חייו ניצלו בזכות מנות הדם הרבות שקיבל במהלך הטיפול.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.