ביקור נדיר בבני ברק: הרב שוחט אצל ראשי הישיבות הליטאים
לרגל חג הפסח הגיע לביקור בארץ הקודש הגאון החסיד הרב עזרא בנימין שוחאט, ראש ישיבת אור אלחנן" חב"ד בלוס-אנג'לס. היום (רביעי) ערך הרב שוחט ביקור חג נדיר בבני ברק ונועד עם גדולי ישראל להתפלפל בדברי תורה ואגדה.
הרב שוחט ביקר אצל ראשי ישיבת פוניבז' הגאון הרב גרשון אדלשטיין והגאון הרב ברוך דב פוברסקי, ראשי ישיבת סלבודקה הגאון הרב דב לנדו והגאון הרב משה הלל הירש וגאב"ד בני ברק הגאון הרב יצחק אייזיק לנדא.
בשיחות החג שהתקיימו מתוך קירוב הדעת בין ראש ישיבת חב"ד וראשי הישיבות מבני-ברק העמיקו בדברי תורה והלכה בענייני הפסח.
גדולי התורה התעניינו אצל הרב שוחט על מבצר התורה 'אור אלחנן' חב"ד בלוס אנג'לס והגר"ע שוחאט סיפר על הקמתה בידי הגאון ר' שמחה וסרמן זצ"ל ע"ש אביו הגאון רבי אלחנן וסרמן זצ"ל.
- עם הגר"ג אדלשטיין
בחדווה רבה קיבל הגאון הרב גרשון אדלשטיין את ראש ישיבת 'אור אלחנן חב"ד', כשלאחר דברי ברכה שוחחו בלימוד בעניין שיטת הרמב"ם בעניין שתיית ד' כוסות, ודעת 'שולחן ערוך הרב' בסוגיה.
הגר"ע שוחאט השמיע ביאור על מקור החילוקים בשיטותיהם, הנובעת משיטתם הכללית בעניינים אחרים.
הגר"ג התפעל מהביאור והגר"ע שוחאט בירכו באריכות ימים והמשך הרבצת התורה. הגר"ג הכביר בברכות על גודל הזכות להרבות תורה.
- עם מרן הגר"ד לנדו, ראש ישיבת סלבודקה
בביקורו אצל ראש ישיבת סלבודקה הגאון הרב דב לנדו, עמד הגר"ע שוחאט על חידושו של מרן הגרי"ז מבריסק בעניין שני דינים בשתיית ד' כוסות.
הגר"ע שוחאט הקשה על כך שהגרי"ז מעמיד את הדברים על שיטת הרמב"ם בשעה שאין זה מסתדר עם לשון הרמב"ם, והגר"ד לנדו נענה שזו אכן קושיה חזקה.
הגר"ד השמיע חידוש בעניין "אילו קירבנו לפני הר סיני ולא נתן לנו את התורה" וביאר על יסוד דברי רש"י על הפסוק "לא בשמים היא" אשר אומר: "שאילו הייתה בשמים, היית צריך לעלות אחריה וללמדה".
והקשה הגר"ד לנדו: לכאורה איך ייתכן לעלות לשמים? אלא שהזמן היחיד בו התאפשר לעשות כן היה במעמד הר סיני עליו כתוב שהקב"ה הוריד את השמים להר.
הגר"ע שוחאט הטעים שהדברים מקבלים יתר בהירות ע"פ המבואר היטב בתורת החסידות ע"כ שמתן תורה פעל 'חיבור עליונים ותחתונים' - שהתורה והמצוות יהיו בגדרים של העולם ושל בני האדם, ושיעשו מהגשמיות חפצא של קדושה, ולא רק שיצטרכו 'לעלות לשמים' כדי להיות קשורים לקב"ה.
שני ראשי הישיבות שוחחו שעה ארוכה בקירוב הדעת ובעומקה של תורה.
- עם הגרב"ד פוברסקי ראש ישיבת פוניבז'
לאחר שיחה בעניין החילוק בשאלת ד' הבנים כפי שמופיעה בחומש לבין כפי שמופיעה בהגדה, סיפר הגאון הרב בערל פוברסקי שליט"א על שתי ההזדמנויות בהן נכנס ל'יחידות' בקודש פנימה אצל הרבי, בה דיבר עמו הרבי בדברי תורה וחסידות, וסיפר על הקושיה ששאל את הרבי בסוגיית 'בחירה' באומות העולם. הגרב"ד סיפר שב'יחידות' השניה הגיע להיוועץ ברבי בענייני בריאות חותנתו.
הגרב"ד פוברסקי אף נזכר בערגה בימים בהם עמד אביו מרן הגאון רבי דוד פוברסקי זצ"ל בראש ישיבת חב"ד בתל אביב, לפני שבעים שנה, ועל תלמידו המיוחד של אביו - ה'חוזר' הגאון רבי יואל כהן זצ"ל שנסתלק בשנה האחרונה.
הגרב"ד פוברסקי סיפר על ביקורו של ה'חוזר' אצלו, ועל כך שהראה ל'חוזר' את תמונת אביו בזקנותו ולא זיהה, ואילו כאשר הראה את תמונת אביו בשנותיו הצעירות יותר נענה ה'חוזר': "דאס איז ר' דוד ("זה רבי דוד!")
- עם הגאון רבי משה הלל הירש
בביקורו אצל הגאון רבי משה הלל הירש, ראש ישיבת סלבודקה, התעניין הגרמ"ה על הישיבה בראשה מכהן פאר הגר"ע שוחאט והתפעל לשמוע שבלוס אנג'לס עמלים מאות בחורים על עיון התורה.
הגרמ"ה הירש התעניין על סדר אמירת השיעורים של הגר"ע שוחאט ועמד על כך ששיטת הלימוד בחב"ד דומה לדרך הלימוד הליטאית.
הגר"ע שוחאט דיבר על דיוק בהלכות פסח בשו"ע הרב האם יש לשים את הכלים נאים בשולחן בסדר דרך חירות או זכר לחירות.
הגרמ"ה הירש כיבד את הגר"ע שוחאט ובני לווייתו באמירת 'לחיים' על יין והשיחה נמשכה שעה ארוכה מתוך קירוב הדעת וצלילה לעומקה של תורה.
- עם גאב"ד בני ברק הגרי"א לנדא
ביקור ממושך ערך ראש הישיבה הגר"ע שוחאט שליט"א במעונו של גאב"ד בני ברק הרב יצחק אייזיק לנדא, שזה לגר"ע שוחט הביקור הראשון מאז עלה הגרי"א לכהן פאר כרבה של עיר התורה.
ראש הישיבה וגאב"ד בני ברק שוחחו בסוגיית 'זכר למקדש' וחילוקי השיטות המובהקים הנראים בין דברי הרמב"ן לנאמר ב'שולחן ערוך הרב'.
הגרי"א לנדא אף השמיע ביאור בעניין "עד שבאו תלמידיהם", ולכאורה מדוע לא היו בכל הסעודה יחד עם רבותיהם? אלא שיש ללמוד מזה לדאוג ולהביא את דברי התורה גם לאותם תלמידים שאינם נמצאים סביב השולחן.
הגר"ע שוחאט והגרי"א לנדא אף שוחחו על חילוקי השיטות בעניין מצוות ספירת העומר בזמן הזה בין הרמב״ם לשולחן ערוך הרב.
הגרי"י קופרמן שליט"א, מראשי ישיבת ליובאוויטש בקרית גת שהתלווה אל הרב שוחאט בביקורים, השמיע בהקשר לכך ביאור בכך שהרמב"ם הכניס את דיני ספירת העומר דווקא בהלכות תמידין ומוספין, אף ששיטתו היא שמצוות ספירת העומר בזמן הזה היא מדאורייתא, ואם כן אין זה קשור דווקא לקרבן.
הגרי"י קופרמן ביאר את הדברים ע"פ החידוש של הגר"ח מבריסק שהקדושה קיימת, והוסיף ליישב על פי שיטת הרבי בעניין יציאה מירושלים בזמן הקרבת קרבן פסח בזמן הזה, מצד שבב' קרבנות אלו אלא לא נאמר 'ריח ניחוח' ואם כן שייכים בזמן הזה.
הגרי"א סיפר כיצד בהיותו ילד למד ב'ישיבת ערב' בבני ברק והביאו את התלמידים להיבחן אצל הגר"ע שוחאט.