COL | יום ד' אדר ב ה׳תשפ״ב 07.03.2022

מצידו השני של הגבול: תחנת מעבר קלוז'-נאפוקה רומניה

בפרק הקודם נחשף סיפורו של בית חב"ד בצ'רנוביץ' בראשות השליח הרב מענדי גליצנשטיין, שהעניק סיוע לשלוחים ופליטים רבים עד לגבול עם רומניה • בפרק השני, חושף COL את סיפור צידו השני של הגבול הרומני, שם מנהל שליח הרבי הרב דובער אורגד ורעייתו פריידי מבצע לוגיסטי בקנה מידה ענק ובלתי נתפס • יתומי 'עלומים' שהגיעו אתמול (ראשון) בטיסה ארצה, החליפו כוח בתחנת בית חב"ד קלוז' וחוו שבת עוצמתית • ויש גם הפתעה לא צפויה: בסיוע השליח הרב אורגד, הרב וילהלם מצא לראשונה ברומניה את הסבא רבה שלו, ופרץ בבכי על קברו להצלחת המסע והשליחות
מצידו השני של הגבול: תחנת מעבר קלוז'-נאפוקה רומניה
שליח חב"ד בקלוז' רומניה הרב דובער אורגד, דואג לפליטים. משמאל, בשפות שונות: התכתבות אופיינית בין הנהג מהצד הרומני, לנהג האוטובוס מהצד האוקראיני

 


בכתבה הקודמת:

תחנת מעבר לגבול - בית חב"ד צ'רנוביץ'


לצד הטלטלה העצומה שחווה העולם, מיליוני פליטים שנעים מאוקראינה, ואסון בקנה מידה שקשה לקבוע את השלכותיו, פעולות השלוחים בוהקות ומעוררות קידוש ה' בעולם, לא רק בשל מה שהם עושים, אלא גם בגלל הנחישות, הדוגמא האישית וההקרבה שמגיעות מכוחו של המשלח, הרבי.

רבים מהשלוחים שסיפרו על הקורות אותם בשבוע המטלטל והדרמטי שעברו, כשחצו גבולות לצד פליטי הקהילות שלהם, תוך כדי מאמצי ההצלה, הזכירו ברגש רב את קבלת הפנים המיוחדת שהעניקו ברוחב לב שלא יתואר, השלוחים בקלוז' (קלויזנבורג רומניה), הרב דובער ורעייתו פריידי אורגד.

זוג השלוחים ושלושת ילדיהם בשליחות מזה שמונה שנים, ולפני ארבע שנים הגיעו לקלוז' רומניה ופתחו בית חב"ד חדש. הפעילות שלהם בעיקר עם אנשי הקהילה, כ-400 יהודים, ועוד למעלה ממאה סטודנטים יהודים, חלקם ישראלים, או מגיעים מכמה מדינות באירופה, צרפת, הולנד, שבדיה, גרמניה ושווייץ.

לא היה קל לתפוס את הרב אורגד לשיחה רגועה, כשכל פרק זמן הוא מקבל שיחה בהולה: פעם זה היה תושב הקהילה שנעצר והוא ללא מזון כבר 48 שעות, אחר כך קיבל קריאת חירום שיש הצפה באחת מדירות הפליטים, באמצע השיחה מגיעים מתנשפים כמה חסידים ("הגענו מהאדיטש". איפה יש מקווה הכי קרוב? וקברי צדיקים?...) במשך היום כבר הספיק לערוך הלוויה יהודית כדת וכדין, ובין לבין הוא חולש על מערך אוטובוסים מהגבול עבור השלוחים ובעיקר עבור קבוצות הפליטים שהם משגרים לרומניה.

הלוויה יהודית בה השתתף השליח, הבוקר בקלוז' רומניה


הרב דובער אורגד, מגולל ל-COL  מקורות הימים האחרונים:

"כשפרצה המלחמה לא ידענו שהמצב יחמיר כל כך וזה יהיה המצב. בהמשך השמיים נסגרו, והגבול מאוקראינה לרומניה הפך להיות ציר מרכזי מאוד במנוסת הפליטים.

"ביום שני בלילה, אני מקבל טלפון: "קבוצה של 150 איש בדרך אליך, צפי הגעה תוך עשר שעות". אלו היו יתומי ז'יטומיר, יחד עם אנשי הצוות ועוד אנשים בקהילה. בשלישי לפנות בוקר הם הגיעו.

איך הצלחתם להרים כזה פרוייקט בזמן כל כך קצר?

"יש לנו בבית מטבח מאובזר, אבל לא תעשייתי. זה היה באחת בלילה. אשתי פנתה בווטסאפ לסטודנטיות, והן התגייסו במהירות, הגיעו למטבח אצלינו בבית והתחילו לבשל ארוחת בוקר, וגם ארוחת צהריים וערב... תוך כדי אני כבר נסעתי לארגן את הפרודוקטים הנדרשים.

פניתי למקורב של בית חב"ד, שמאוד מקושר ברומניה. הוא השיג לנו חדרים במלון שבדרך כלל לוקח תשלום ללילה אחד - 150 דולר, חדרים ב-50 דולר ללילה. כך השגנו להם מקום לינה מסודר.

"במקביל, התחלנו לטפל בהכשרת מטבח המלון, השגנו גם טבח יהודי. כעת הכל זה רק לוגיסטיקה, לתאם שהכל יעבוד כמו שצריך. המלון קולט אורחים, האוכל בטיפול הטבח שלנו, ואני מטפל בלוגיסטיקה מאחורי הקלעים.

הרב אורגד מפקח מקרוב על הכשרות במטבח המלון


 

מעבר לדאגה באש"ל עבור הפליטים. אתם מסייעים לפליטים גם במעבר הגבול?

הרב אורגד: "אני מקבל טלפונים כל הזמן משלוחים שמשגרים אלינו אוטובוסים עם פליטים יהודים. האוטובוס שמארגנת הקהילה מגיע עד הגבול, הנוסעים יורדים וחוצים את הגבול רגלית, ומשם כבר ממתין להם אוטובוס שלנו, מהצד הרומני, שלוקח אותם ישירות לבית חב"ד...

איך עובר המערך הזה? מי מארגן אותו?

"גם פה היתה לנו סייעתא דשמיא גדולה. אותו מקורב פנה לאחד ממנהלי ציי האוטובוסים הגדולים ברומניה, לא יהודי, והלה מתגייס בכל יכולתו לעזור לנו. צריך להבין שמדובר בכמה אוטובוסים ביום... זה בכל לא פשוט, מבצע לוגיסטי מורכב. קור אימים, לעתים גם יורד שלג. ובנוסף לכל זה, הנהג מהצד שלנו יודע רק רומנית, לעומת הפליטים ונהג האוטובוס מהעבר השני שיודעים רק רוסית ואוקראינית. אפילו התיאום ביניהם לא קל, הם משתמשים כדי להבין אחד את השני ולאתר את המיקום המדוייק ב'גוגל תרגום'..."

 

נסיונות התיאום בין הנהג של בית חב"ד קלוז' רומניה, ובין קבוצת הפליטים מהאוטובוס בצד השני של הגבול


"סיטואציה הזויה"

איך פעלתם בשבת? זרם הפליטים הרי לא נעצר.

"היינו עם טלפון בכיס כל השבת, כל הזמן מגיעות שיחות משלוחים בקייב, אודסה, צרקס, וערים נוספות במרחב. הטלפון היה גלוי לעין כל, זה פיקוח נפש, כל כמה דקות מגיעה שיחה על קבוצת פליטים עם ילדים ותינוקות בלי אוכל ומים שתקועים במקום אחר או נעצרו במחסום. סיטואציה הזויה לגמרי שהרב מסתובב עם פלפון בשבת וכל דקה יש שיחה".

איך קיבלתם את הילדים מז'יטומיר?

"ירדו אחרי 30 שעות של נסיעה, סחוטים, גמורים. נעקרו מהבית, לא יודעים לאיפה יחזרו. פתאום רואים איזה רב מזוקן, דומה לרב שלהם ויש להם מקום לישון ולאכול. אנשים בכו כשירדו מהאוטובוס. אמנם אנחנו לא בשואה וזה לא דומה ולא כמעט. אבל התחושה היתה מצמררת, לשים את הראש, לנוח קצת ולהתאושש מהטראומה שחוו".

 

 

 

ספר לנו איך היתה השבת עם הרב שלמה וילהלם.

"היתה שבת מיוחדת עם הרב שלמה וילהלם וילדי בית היתומים. הוא ישב בהתוועדות אחרי התפילה ופשוט בכה. הוא השקיע 30 שנה ופתאום ככה ברגע אחד, לעקור הכל, לעבור למקום חדש... בכה עם היד על השולחן. לפתע הוא כמו התנער ממחשבות אלו ואמר: "הרעבע לא רוצה את זה. צריך להיות בשמחה. לא אנחנו בנינו ולא כלום, הכל שטויות. ממשיכים!" מדהים לראות את השינוי שחל בו, לראות איך שליח הרבי יודע לגמור את העצב ולהתחיל את השמחה, להמשיך הלאה.

במוצאי שבת, אירע משהו מרגש מאוד ומעין סגירת מעגל עבור הרב וילהלם. מספר הרב אורגד:

"יש לנו בבית חב"ד ספר על תולדות יהודי רומניה. הרב וילהלם נזכר שיש לו סבה-רבה מצד אימו שקבור בקלויזנבורג, ועד היום לא ידע איפה הוא קבור.

"עם כל זה שלמחרת בבוקר הקבוצה יוצאת לקראת הטיסה המתוקשרת ארצה, החלטתי לעשות מאמץ ולאתר את קבר ה'זיידע' של הרב וילהלם.

"כדי להקל על החיפוש, שאלתי אותו האם הוא זוכר אם נבנה על קברו 'אוהל' - מבנה, כי לפי מה שתיאר הוא היה רב מפורסם, והוא ענה שכן.

"יש באזור שני בתי עלמין יהודים. הוצאתי את הגוי האחראי מהמיטה, הגענו וראינו שיש רק שני מבנים, ולא מצאנו. הערתי גם את הגוי השני, שאחראי על בית העלמין השני, כבר היתה השעה אחת בלילה... כמו בסיפורים, האוהל השלישי היה אכן של סבו... הרב אשר אנשיל ליכטנשטיין ע"ה.

"הרב וילהלם התרגש מאוד ושם לב שהיום הולדת שלו בדיוק חל ביום פטירתו של הסבה רבה שלו.

"רבים השיב מעוון, תמים במעשיו": הרב שלמה וילהלם בציון סבו, אותו איתר לראשונה במוצ"ש האחרון


 

"הוא החל להתייפח בבכי על קברו: "זיידע, הגענו לכאן מאוקראינה עם ילדים יתומים שלא יודעים מה ילד יום, מבקש שתעתיר בשבילנו בשמיים..."

למחרת בבוקר יצאה הטיסה.

בעוד הרב אורגד מספר את סיפורו, כשפליטי בית היתומים בז'יטומיר כבר נמצאים במקום מבטחים זמני בארץ הקודש, ביישוב נס הרים, ממשיכים קבוצות פליטים יהודים להגיע לבית חב"ד קלוז', וידיו של השליח מלאות עבודה.

קבוצה מהאדיטש נמצאת כעת, מחר גם צפויה להגיע קבוצה מקייב, צרקס וערים נוספות.

מי מסייע לכם בכל הפעילות המדהימה הזו?

'ועד השלוחים' הרב דוד מונדשיין, הרב שלמה פלס ועוד יהודים טובים שמסייעים. עדיין זקוקים לסיעו גדול בשל היקף הפליטים שזורם לכאן כל הזמן".

מה המסר שלכם בעקבות המצב?

"בזמן הזה מתגלה נקודת הפנימיות שחסידים הם משפחה אחת. המסר מאוד פשוט, לעזור אחד לשני בצורה הכי טובה שאפשר.

"זו נקראת אהבת ישראל אמיתית וזה המסר בכל המצב הזה".

 


לתרומה ישירה עבור בית חב"ד קלוז' רומניה - לחצו כאן>>>

 

 

 

 

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.