COL | יום א' אדר ב ה׳תשפ״ב 04.03.2022

"אנשים הגיעו בשבת לבית הכנסת בשוק טוטלי, לא האמינו"

"בשבת היה אצלינו כמו 'יום כיפור'. אנשים הגיעו להתחזק, להתעודד ולקבל חיבוק. היה שוק טוטלי, אף אחד לא האמין בחלום הכי שחור למציאות כזאת" • הרב משה וובר, משלוחי הרבי בעיר המלך דנייפרופטרובסק ומנכ"ל כולל תורה, שהגיע ארצה עם שלוחים נוספים השבוע בשל החמרת הלחימה באוקראינה, משתף בראיון לרדיו COL
השליח הרב משה וובר בבית הכנסת חב"ד הראשי בדנייפרו, בתחילת השבוע. ברקע: ממראות ההרס באוקראינה (צילום: שאטרסטוק)

"עד הרגע האחרון האמנו שנוכל להמשיך לשהות כאן במקום השליחות ולא להתפנות", אומר הרב משה וובר, משלוחי הרבי בעיר המלך דנייפרופטרובסק ומנכ"ל כולל תורה להרצל קוסאשוילי תבכנית הרדיו של COL. "עוד לא ממש הסברנו לילדים במה מדובר", הוא מודה.

הרב משה וובר מספר על המעבר הפתאומי וההיערכות המחודש של אברכי ולומדי כולל תורה ללימוד באמצעות ה'זום' מכורח הנסיבות.

"עד הרגע האחרון האמנו שנוכל להמשיך לשהות כאן במקום השליחות ולא להתפנות" אומר הרב משה וובר, משלוחי הרבי בעיר המלך דנייפרופטרובסק ומנכ"ל כולל תורה, שיחד עם שלוחים נוספים מדיינפרו הגיע השבוע ארצה לאחר שהמלחמה באוקראינה החריפה. "הכל קרה בבת אחת, והיינו צריכים להתרגל למצבים של עוצר לילי, אזעקות ומצב חירום אמיתי".

ארגון "כולל תורה בחבר העמים" נפתח לפני כתשע שנים ומארגן לימוד תורה יומיומי בקרב יהודי חבר העמים בהיקפים אדירים. בכוללים לומדים 2500 איש תורה בכל יום ב-100 ערים במדינות חבר העמים ובאירופה. עוד 1500 נשים לומדות יהדות ב-65 ערים במדינות חבר העמים ובאירופה.

הרב וובר משתף בראיון על המעבר הפתאומי וההיערכות המחודש של אברכי ולומדי כולל תורה ללימוד באמצעות ה'זום' מכורח הנסיבות.

הרצל קוסאשוילי: מה אומרים לילדים, איך מסבירים להם על השינוי הפתאומי והדרמטי?

הרב וובר: "לא ממש הספקנו להסביר להם וכבר היינו צריכים להתרגל יחד לאזעקות, הפיצוצים, והמצב שהשתנה בן רגע. ברגע אחד הכל השתנה."

"בדיוק לפני שבוע, ביום חמישי שעבר התעוררנו לקול נפץ עז, ופתאום בבת אחת המציאות השתנתה. העיר התמלאה ברכבים שעומדים בתור לתחנות הדלק ולחנויות המזון. טורים אינסופיים של רכבים שפונים מערבה ללבוב בגבול פולין. כבר למחרת ביום שישי הוכרז על עוצר לילי וכל המציאות השתנתה.

"בשבת, היה אצלינו כמו 'יום כיפור', הרבה הגיעו להתחזק, להתעודד ולקבל חיבוק קהילתי, בשלב הזה המלחמה עוד לא הגיעה אלינו.

מה הביא את המפנה שהחלטתם לעזוב?

"השליח הראשי הרב קמינצקי כל הזמן עודד את השלוחים שאנו נשארים ולא משאירים את הקהילות לבד. בשלישי בבוקר, החלו לפתע לירות על קייב, נורו טילים לעבר איזורים אזרחיים, הבנו שזה עובר ממבצע צבאי מוגבל למלחמה אמיתית כוללת וכל אזרח יכול להפוך למטרה. החמירו מאוד את ההגבלות והעוצר הלילי שהוקדם, כל תנועה חשודה ברחוב היתה מטופלת ביד קשה.

משיחה עם אחד מהשלוחים בשבוע שעבר, היא דיבר על מצב רגוע וכי כבר היו זמנים מתוחים יותר ולא אירע לבסוף דבר. איך קרה הפעם שכולם נתפסו לא מוכנים?

"זה היה שוק טוטלי, אף אחד לא האמין שזה יקרה בחלום הכי שחור, כולל המומחים הכי גדולים. דיברו על הפחדה, הסחה, ובמקרה הכי גרוע מבצע צבאי מוגבל. אף אחד לא דיבר על מציאות שטילים נורים על איזורים מאוכלסים ויש מלחמה על ערים מרכזיות באוקראינה.

"בליל שבת כשאנשים הגיעו לבית הכנסת, העיניים שלהם היו קרועות לרווחה, היו מאובנים מתדהמה על המצב, אוקראינה כל כך התפתחה ולא האמינו שיכול לקרות דבר כזה. השוק היה מאוד גדול."

האזינו לראיון המלא:

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.