מערכת COL צעיר | יום כ"ט אדר א ה׳תשפ״ב 02.03.2022

איזה טעם יש לצבע הירוק? הכירו את האנשים שיודעים בדיוק

סביבנו מסתובבים אנשים שיכולים 'לטעום' שירים ולהריח צבעים. עבור אנשים אלו אין הבדלה בין החושים והם מתערבבים זה עם זה • ההסבר על התופעה המדהימה, וגם מבדק קטן שעלול להשאיר אותכם מופתעים • מדהים  
איזה טעם יש לצבע הירוק? הכירו את האנשים שיודעים בדיוק

 

 

סינסתזיה מה זה?

 

רגע לפני שאנחנו מתחילים, תענו לעצמכם על השאלה הבאה. איזה צבע יש למספר 5? אם אתם לא יודעים, כנראה שאתם שייכים לרובה ככולה של האוכלוסייה. אבל אם המספר חמש בלט לכם עם צבע בולט, אזי, זו ההזדמנות לספר לכם שאתם חלק מארבעת אחוזי הסינסתזים החיים בינינו.

 

עירבוב חושים, איך זה עובד?

סינסתזיה, או בעברית, עירבוב חושים – כשמה כן היא. גורמת למי שלוקה בה לערבב בין החושים. כך סינסתזים יכולים לראות ריחות, לטעום שירים ולהריח צבעים. נשמע לכם הזוי? זה אמנם מדהים, אבל זו היא המציאות אצל קבוצה לא קטנה של אנשים.

אצל רובנו קיימת במוח מעין "מחיצה" שמפרידה בין התחומים השונים. חוש הריח לא מתערב בחוש הראיה, וחוש הטעם לא מתערב בחוש השמיעה. אבל אצל הסניסתזים המחיצות הללו לא קיימות; וכך הם יכולים להריח צבעים, ולחוש טעם בשירים שהם שומעים, לדוגמה.

 

shutterstock

 

עולם צבעוני

אנשים עם סינסתזיה חווים את החיים אחרת לחלוטין. העולם שלהם "צבעוני" הרבה יותר. תארו לעצמכם שבכל פעם שאתם שומעים מוזיקה, הצלילים נצבעים בצבעים עזים. או שבכל פעם שאתם מבחינים בחפץ צבוע בצבע אחר אתם חשים טעם שונה כאילו אתם נמצאים בחנות גלידות.

זה נשמע אולי מפחיד ולא נחמד, אבל מסתבר שמרבית הסינסתזים רואים במצבם "מתנה" גדולה. במקרים רבים מתבררים הסינסתזים כבעלי חוש אמנותי מפותח. חלקם מפתחים גם כשרונות בזכות החוויה המיוחדת שלהם. כך לדוגמה סינסתז השומע שירים, וכל צליל מקבל בעיני רוחו צבע אחר, עשוי בהחלט להצליח בתחום המוזיקה בזכות החוויה העזה והברורה שהוא זוכה לה.

 

בובה או קיקי?

אז בואו נעשה ניסוי ונבדוק משהו שיעזור לנו להבין את הסינסתזים.

שימו לב, עליכם לשייך את הצורות הבאות – איזו מהם "בובה" ואיזו מהם "קיקי". הביטו היטב בשתי הצורות, ובחרו איזו צורה שייכת לכל מילה:

ובכן, ניסוי שנערך בעניין מגלה, ש95% - 98% מהאנשים בוחרים בכינוי "קיקי" עבור הצורה הכתומה הזוויתית ובכינוי "בובה" עבור הצורה הסגולה המעוגלת. אם גם אתם בחרתם כך, בודאי אתם מתפעלים מהעובדה המפליאה. זוהי דוגמה לסינסתזה. כזו שגם אנחנו חווים במידה מסויימת. כעת אולי יקל עלינו להבין את הסינסתזים שרואים קשר ברור בין צורות וצבעים ובין שמות וטעמים. איזה עולם מופלא!

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.