מערכת COL צעיר | יום כ"ח אדר א ה׳תשפ״ב 01.03.2022

הרבי כתב לעורך כתב העת - "למה להוסיף בהפחדות"?

בשנת תשמ"א התריע הרבי כי המצב בעולם מסוכן – בגשמיות וברוחניות – והורה במכתב כללי להתחזק ולהתעורר • מדוע הורה הרבי להשמיט את המילה "נורא"? • "למה להוסיף בהפחדות"?
הרבי כתב לעורך כתב העת -
shutterstock

 

"למה להוסיף בהפחדות?"

 

אחד מכתבי העת התורניים החשובים שנפוצו בדור הקודם, היה הקובץ התורני "המאור" שיצא לאור בניו יורק, אך התפרסם בקרב לומדי תורה בעולם כולו.

בין דפי הקובץ נידונו עניינים תורניים שונים, והכותבים שפירסמו את מאמריהם בו נימנו על כותל המזרח של עולם התורה היהודי בדור האחרון. חשיבות נודעת בעיני גדולי הדור הייתה ל"המאור" ולעורכו הרב מאיר אמסל, שהתגורר בשכונת קראון הייטס.

 

ראש הממשלה מנחם בגין מכריז על הפצצת הכור בעיראק | קרדיט: י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומית

 

המצב מסוכן

בין עורך הקובץ הרב מאיר אמסל שכאמור התגורר בסמוך לבית חיינו, ובין הרבי נוצר קשר מיוחד. בין השאר התבטא הדבר בכך שלעיתים העניק לו הרבי שיחות מוגהות אף בטרם הם התפרסמו בין שאר החסידים. מעל גיליונות "המאור" התפרסמו מכתבים ושיחות מהרבי, ובשעתו הביא הדבר לפרסום דעתו של הרבי בענייני השעה בקנה מידה רחב.

בשנת תשמ"א, בין פסח לחג השבועות, הוציא הרבי מכתב-כללי יוצא דופן, שגרם לסערה עצומה בין החסידים. המכתב נפתח במילים "מצב הרוחני והגשמי - בעולם כולו, בנוגע ליהודים וליהדות, הלא יציב בכלל וההולך ומתדרדר ר"ל, השם ירחם ברחמיו הרבים .. גלוי הוא עתה לכל, אפילו לאלו שעד עתה.. עצמו עיניהם ואטמו אזניהם..". 

ימים ספורים לאחר מכן, נשמעו מהרבי ביטויים נוספים על המצב המסוכן שבו נמצא העולם. שבועות לאחר מכן, לאחר שהופצץ הכור בעיראק, קיבלו פתאום דברי הרבי משמעות חדשה, וסוף סוף הבינו רבים מהחסידים את משמעות המכתב והשיחות המיוחדות.

 

למה להוסיף בהפחדות? הגהת הרבי

 

מכתב נורא?

לאחר שיצא המכתב יוצא-הדופן, ביקש גם עורך "המאור" לפרסם את המכתב בכתב העת שלו. בטרם יצא הגיליון לדפוס, נשלח הוא לרבי על מנת שיאשר את הפרסום.

מעל המכתב נכתב בהדגשה: "מכתב נורא אל כלליות ישראל". הרבי מחק את המילה "נורא", וכתב: "למה להוסיף בהפחדות"?

לאחר מכן הובאה לרבי טיוטה נוספת לקראת ההדפסה, אלא שבה עדיין לא הושמטה משום מה המילא "נורא". גם הפעם מחק הרבי את המילה, ובמקומה כתב "מיוחד".

 

הטיוטה השניה

 

"אינו עניין להפחיד"

ראוי אולי גם לציין את מענהו של הרבי לרב ווינברג, לאחר שתמה מדוע ממשיך "מבצע תפילין" לאחר שהסתיימה מלחמת ששת הימים.

במענהו מבהיר לו הרבי [ההדגשה אינה במקור] "הסכנה דמצפון תפתח גו' רחמנא-ליצלן – גדלה יותר מאז ובהרבה, אלא שאינו ענין להפחיד את בני ישראל שליט"א – כי אם לעוררם ולעודדם אשר הכל תלוי בתשובה ומעשים טובים שביד כאו"א – ובפרט מצוה המטלת יראה ופחד וכו'".

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.