מערכת COL צעיר | יום כ"ו אדר א ה׳תשפ״ב 27.02.2022

כוח סוס: מי היה הממציא המבריק שהביא את הביטוי הזה?

מכירים את הביטוי "כוח סוס"? הוא לא נשמע לכם קצת מוזר? בכל-זאת, איך סוסים קשורים לעוצמה של המזגן בסלון שלנו? • הממציא המבריק ששינה את העולם, ועל הדרך השאיר לנו ביטוי מעניין שמחזיק מעמד עד היום • מעניין
כוח סוס: מי היה הממציא המבריק שהביא את הביטוי הזה?
shutterstock

 

 

"כוח סוס", מה זה?

 

ג'יימס וואט היה ממציא מבריק. כל מכריו יכלו לספר כי מאז ומקדם מוחו פעל שעות נוספות כשהוא מפיק עוד ועוד רעיונות יצירתיים.

הפעם הוא עמד מול המכונה החדשה שלו, זו שהיה בטוח כי תשנה את העולם, והרהר כיצד יוכל לשווק אותה היטב. הוא לא היה מוכן לאבד את הרעיון שלו בגלל פרסום לקוי. ג'יימס ידע כי הוא מחזיק בהמצאה שעלולה לשנות את עתיד העולם כולו, והוא ביקש למקסם את הפרסום שלה, כך שתגיע לכמה שיותר מקומות.

גלגלי מוחו נעו במהירות. זה לקח מעט זמן, אבל בסוף הוא מצא את הרעיון שהשביע את רצונו. מרוצה מעצמו, הוא יצא מהבית ופנה לאורווה.

 

ג'יימס וואט

 

מנוע שמחליף סוסים

מספר ימים לאחר מכן
הפרסום של ג'יימס עבד היטב. הזמנות מכל רחבי המדינה נחתו אצלו בזה אחר זה. כולם רצו את המנוע שהבטיח. ההמצאה הייתה נשמעת מוזרה – מנוע קיטור שיכול לעשות לבדו עבודה של כמה סוסים יחד? איפה נשמע דבר כזה? אם זה נכון, אמרו כולם, גם אנחנו חייבים מכונה שכזו.

ג'יימס היה הממציא של מכונת הקיטור המודרנית. עד שהוא הגיע, נסעו כולם בעגלות רתומים לסוסים ובהמות-משא. המכונות במפעלים הקטנים פעלו רק בידי אדם. כל מלאכה דרשה מאמץ של שרירים וכוח עבודה נוסף. ג'יימס הבטיח לחסוך את כל זה באמצעות המכונה שלו. פתאום החלו רכבות לנוע על גבי פסים, ובתוך זמן קצר החליפו במידה רבה את מלאכתם של העגלונים. מפעלים כבר לא היו זקוקים למספר כה רב של עובדים, מפני שמכונות הקיטור הפעילו את המכונות שלהם באופן אוטומטי. המכונה של ג'יימס וואט גרמה לשינוי אדיר. העולם חווה מהפכה.

 

 

כך נראה מנוע קיטור

 

פרסום מוצלח

הרבה המצאות גדולות אבדו או שגילוים התעכב, בגלל שאנשים לא הבינו את חשיבותם. ג'יימס הבין את זה וביקש לתת פרסום מוצלח למנוע הקיטור החדש שהמציע – כזה שיגרום לרבים לרצות להשתמש בו, וגם יבהיר את חשיבותו. הרעיון שעלה במוחו היה מבריק; הוא מדד כמה מסוגל סוס יחיד לסחוב, ואז יצא בפירסום שסיפר על המנוע שלו שיכול להחליף פעולה של כמה סוסים בבת אחת. הוא קבע מדד קבוע לקביעת עוצמתו של המנוע: עוצמתו של המנוע נמדדת לפי מספר הסוסים שהוא יכול להחליף. ומאז ועד היום התקבע המושג "כוח סוס" לתיאור עוצמתם של מנועים. ככל שהמנוע חזק יותר, הוא יכול להחליף עבודה שדורשת סוסים רבים יותר.

השימוש בסוסים היה רחב כל כך באותה התקופה, שהם היו הדוגמה הטובה ביותר בעזרתה ניתן היה להסביר את פעולת המנוע.

בפעם הבאה שתשמעו את המושג "כוח סוס", כבר תדעו איך הגיע הביטוי המעניין הזה לאוצר הביטויים שלנו..

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.