מערכת COL צעיר | יום כ"ו אדר א ה׳תשפ״ב 27.02.2022

כשהרבי העיד: שירתנו יחד בגדוד ההגנה היהודי של אוקראינה

"שירתנו יחד בכוחות ההגנה היהודית בעיר יקטרינוסלב בשנת תרע"ט, כשה"לבנים" כבשו את עירנו", סיפר הרבי עשרות שנים לאחר מכן לכלתו של מי שלחם לצידו בגדודי ההגנה היהודיים • על הגדוד היהודי של יקטרינוסלב, והעדויות על חלקו של הרבי בפעילות ההגנה • מיוחד
כשהרבי העיד: שירתנו יחד בגדוד ההגנה היהודי של אוקראינה
"הצבא הלבן" במלחמת האזרחים ברוסיה

 

 

"שירתנו יחד
בכוחות ההגנה ביקטרינוסלב.."

 

מלחמות רבות ניטשו על אדמת אוקראינה במהלך ההיסטוריה. אחת מהם, התחוללה לפני כמאה שנים, כאשר הרבי נשיא-דורנו היה נער צעיר כבן 17 שנים והתגורר יחד עם משפחתו בעיר יקטרינוסלב – המוכרת כיום כדנייפר.

באותם ימים, התחוללה מלחמה עזה בין ה"צבא האדום" וה"צבא הלבן". כוחות הצבא האדום השתייכו לאנשי המהפכה הקומוניסטית, שביקשה להשליט סדר חדש במדינה ולבטל את שלטון ה"צארים" ששלטו ברוסיה במשך מאות שנים.

כנגדם נלחמו אנשי ה"צבא הלבן", שהתנגדו לקומוניסטים, והחזיקו גם הם בצבא רב עוצמה. במשך שנות המהפכה ניטשה המלחמה בין שני הצבאות בעוז, והערים הגדולות במדינה עברו מיד-ליד עד לנצחון הצבא האדום והשלמת המהפכה הקומוניסטית.

 

סדרת הספרים "מגילת הטבח" נכתבה בנסיון לתעד את הפרעות ביהודים בשנות המלחמה

 

הגנה נגד הפרעות

בשנת תרע"ט, כאשר המלחמה עוד הייתה בעיצומה, נכבשה העיר יקטרינוסלב על ידי חיילי הצבא הלבן בפיקודו של הגנרל דניקין. באותם ימים, היה יחסם של ה"לבנים" ליהודים, גרוע עוד יותר מיחסם של ה"אדומים". תחת שליטתם, נערכו פוגרומים ביהודים, רובם על ידי אספסוף מקומי אך חלקם גם על ידי חיילי הצבא הלבן עצמו. באותם פוגרומים נרצחו לפי חלק מהערכות – כ-200,000 יהודים!

בעיר יקטרינוסלב החליטו היהודים להקהל ולעמוד על נפשם, כדי לקדם את פני הרעה. בעיר הוקמו גדודי הגנה יהודית, שתפקידם היה לעצור את החיילים והפורעים ולהציל את היהודים מידי מבקשי רעתם. כ-117 יהודים שירתו בגדודי ההגנה היהודית.

ההגנה היהודית אכן פעלה היטב, וביחס לערים אחרות, התברר כי הפגיעה ביהודי העיר הייתה נמוכה עשרת מונים. השלטונות המקומיים גיבו את אנשי ההגנה היהודית ואף העניקו להם כסף ונשק, ואלו הצליחו לעצור את הפורעים.

 

מי עמד מאחורי פעולות ההגנה?

לימים סיפר מר מרדכי גובר, תושב יקטרינוסלב ואחד המפקדים באותו גדוד יהודי, לרב עדין אבן-ישראל ע"ה, כי ה'בן של הרב שניאורסאהן' – כך כינה את הרבי, הוא זה, שהקים בעת הפוגרומים ביקטרינוסלב את גדודי ההגנה ועמד מאחורי תכנון הפעולות. "הודות להגנה זו", סיפר גובר, "היה מספר ההרוגים ביקטרינוסלב, הקטן ביותר בכל רחבי אוקראינה, בה נרצחו בפוגרומים אלפי יהודים ר"ל".

 

מרדכי גובר ז"ל. שירת בגדודי ההגנה וסיפר על חלקו של הרבי בהקמתם

 

בספר 'תולדות לוי יצחק' מתואר כי בעת שמרת אסתר מרקיש, כלתו של הסופר היהודי פרץ מרקיש ביקרה בארצות הברית והייתה ביחידות אצל הרבי, אמר לה הרבי בין השאר: "את חמיך הכרתי היטב, שירתנו יחד בכוחות ההגנה היהודית בעיר יקטרינוסלב בשנת 1919 (תרע"ט), כשה"לבנים" כבשו את עירנו".

הפלוגה היהודית שהפילה את חתתה על הפורעים פעלה במשך שישה חודשים בלבד, לאחר שנאלצה להתפרק עם כיבוש העיר על־ידי הסובייטים, בסוף שנת תרע"ט. את אחדים מהם, שנתפסו עם נשקם בידם, עמדו השלטונות להוציא להורג, אך בהתערבותם של רב העיר רבי לוי יצחק וראשי הקהילה שוחררו וניצלו מהסכנה.

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.