חרדים 10 | יום כ"ג אדר א ה׳תשפ״ב 24.02.2022

בחזית: הצצה ל'חדר המצב' של ארבעה שלוחים בקו האש

הרב וולף מאודסה, הרב מרקוביץ מקייב הרב מוסקוביץ מחרקוב, והרב גוטליב מלבוב מגוללים בשיחה עם חרדים 10 את הדרמה בקהילותיהם • ההפתעה לרב, פינוי ספרי התורה, המחסור במיטות ועלויות האוכל למוסדות • מיוחד
בחזית: הצצה ל'חדר המצב' של ארבעה שלוחים בקו האש
תמונות: באדיבות המצלם

מלחמה באוקראינה: הרב אברהם וולף, שליח הרבי ורבה הראשי של אודסה, מספר בשיחה מיוחדת עם אתר חרדים 10, כיצד הקהילה היהודית בעיר, המונה 35 אלף יהודים, בתוכם 150 סטודנטים, יותר מ-120 ילדים בבית יתומים ובית אבות עם ניצולי שואה – מתמודדת עם הפלישה של הרוסים.

“קמנו הבוקר לעדי פיצוצים, לא היו אזעקות. כרגע אנחנו מתעסקים בעיקר בלהרגיע את היהודים, להרגיע את המוסדות עם למעלה מ-120 ילדים שגרים בבית יתומים ו-150 סטודנטים יהודים שגרים אצלנו. יש גם מעל 50 ניצולי שואה שגרים במושב זקנים של הקהילה היהודית – בכולם אנחנו כעת אנחנו מטפלים להרגיע אותם, לדאוג להם לאוכל, להספקה סדירה וקניות.

“אנחנו לא יודעים מה יהיה. קונים מוצרי מזון כמו קמח, סוכר, אורז, שמן ומים. בנוסף אנחנו מנסים להרגיע את היהודים שמתקשרים משעות הבוקר. אלפי טלפונים, ומאות יהודים שמגיעים לבית הכנסת לבקש עזרה. בקהילה היהודית יש לחץ, פחד והרבה חששות. אנחנו מנסים להחזיר אותם למסלול.

“כרגע עדיין לא נכנסו כוחות רוסיים לאודסה, אבל אנשים חוששים על החיים שלהם. אנשים שעברו את השואה, הם לא מבינים מה קורה – הם שומעים ‘בומים’ של התקפות ויודעים שרוסיה פלשה לאוקראינה. זה מחזיר אותם 80 שנה אחורה.

“אנחנו אומרים לניצולי שואה ש’יחשבו טוב ויהיה טוב’, להוסיף בתפילה, לסייע אחד לשני, לתמוך בשכנים במצב הזה.

“ביקשנו מהעובדים בקהילה היהודית שהם עובדים חיוניים – עשרות טבחים, נהגים ושמירה – להגיע לעבודה. מהעובדים הלא חיוניים ביקשנו לא לצאת מהבית, לכן גני הילדים, בתי הספר – הכל עובד בזום”.

על תכנית בריחה אמר: “יש תוכניות, בניינו תוכנית a וגם b וגם c. אנחנו ערוכים לכל תרחיש שנוכל לפעול בעצמנו, בעזרת השם. כל מי שנשאר פה הם אזרחי אוקראינה שלא יכלו להתפנות כלל. מי שיכל התפנה”.

חלקם התעניינו לעזוב את אוקראינה ולעלות ארצה?

“לא רלוונטי בכלל, חודשיים שלא ניתן היה להוציא דרכונים. הכל סגור. כרגע שדות התעופה סגורים, זה לא ריאלי. לכיוון המעברים יש פקקים של 35 קילומטר. בלתי אפשרי להתקרב למעברים.

“אנחנו ערוכים עם מזון. במצב שהמלחמה תגיע אלינו, אנחנו עורכים עם גנרטורים, דלק וטלפונים לווייניים. התארגנו איתם, כדי  שאם תיפול הרשת, נוכל לתקשר, נשתדל לתת מענה לכולם. מה שנוכל לעשות בכוחותינו הדלים”.

מה הסיבה שהם דלים?

“רק האוכל שקנינו והתארגנו הם מעל 300 אלף דולר, שיהודים סייעו”.

על הערכות של הגעת יהודים נוספים לאודסה – אמר: “אנחנו מאורגנים על שקי שינה למצב שיבואו יהודים מאזור חרקוב וקייב ומקומות נוספים – ונוכל  לקבל אותם אצלנו”.

הרב משה מוסקוביץ, שליח הרבי בחרקוב, בשיחה עם חרדים 10: “הכל התחיל בשעות הבוקר, התחילו פיצוצים בעיר. הגעתי לבית הכנסת, אנחנו מהבוקר מנסים לטפל באנשים, לתת מענה למאות פניות. אנחנו יודעים שהיהודים כאן צריכים הרבה עזרה ואנחנו עוזרים להם.

“כרגע יש קרבות ליד חרקוב, יש כוחות רוסים בכניסה לעיר. מה הולך שם אין דברים ברורים. יש לא רחוק מכאן טנקים רוסים, אנחנו עורכים לעזור במה שניתן.

“אנשים באים לבית הכנסת, הבית כנסת שלנו, השני בגודלו בחרקוב ואנשים באים למרתף ורוצים להישאר כאן הלילה. לא יודע כעת כמה אנשים ישהו הלילה בבית כנסת.

“היום בבוקר הגעתי מוקדם לבית הכנסת. חשבתי שלא יהיו אנשים, חשבתי שכולם יהיו בבית. אני רואה 30 אנשים מחכים לתפילת שחרית. אני שואל אותם: מה אתם עושים פה? אתם צריכים להיות בבית במקלט. הם אומרים: לא, אנחנו רוצים להתפלל, להיות יחד עם כולם. בזמן ששליח הרבי נמצא במקום יש תפילות, בית ספר. אם אנחנו נוסעים מכאן, הכל נסגר. בארץ אם הרב לא יגיע לבית הכנסת, אז לא תהיה דרשה. אבל פה זה מאוד תלוי בשליח. התפללנו, קראנו בתורה, אנשים התרגשו… אין מחשבה לעזוב. שליח לא יכול לעזוב. אפילו אין את המחשבה לעזוב את העיר.

“יש אנשים שאין להם משפחה והם לבד בעולם, אנחנו דואגים לדבר איתם – שילדים בבית ספר יתקשרו לשאול לשלומם. הרבה אנשים לא יכולים לצאת מהבית, בגלל שהם נכים, אנחנו מארגנים להם אוכל ותרופות”.

הרב אריאל מרקוביץ שליח חב”ד בקייב בספר שיחה עם חרדים 10 על המתרחש בעיר המופצצת משעות הבוקר – בה מתגוררים כ-100 אלף יהודים, הקהילה הגדולה במדינה: “היום בשעה 06:30 קמו פה לאזעקות ופיצוצים. חברים התקשרו וסיפרו שהבתים שלהם רועדים מהפצצות שהיו ליד הבית שלהם, באחד משדות התעופה כאן, ושני מבנים צבאיים בקייב.

“הוצאנו בשעה 05:00 הסעה גדולה של יהודים, מי שהצליח לצאת לפני השעה 06:00 בבוקר הצליח לצאת מהעיר. יש אנשים מהקהילה שנכנסו לרכב בשעה 06:30 ועד עכשיו הם עומדים בפקק לצאת מהעיר לכיוון לבוב.

“לכיוון מזרח אוקראינה הכל פתוח, לכיוון לבוב סגור. הסיבה שהם בורחים מערבה כי יש גבולות יבשתיים עם מדינות אירופה.

“אנחנו מקבלים מאות פניות מהבוקר. כולם בלחץ. אתה קם עם שלושה ילדים קטנים, שומעים אזעקות, אנשים חברים מתקשרים ואומרים שהבית שלהם רעד מהפצצות של מטוס. לא שעון מעורר שהכי נחמד לקום אליו.

“אף אחד לא בטוח במה שיקרה. מקווים לטוב. הרבה בתי כנסת פינו את ספרי התורה, מפחדים שתהיה ביזה בעיר, ללא קשר לחיילים. לא דווקא בגלל צבא כזה או אחר, בגלל שמתחיל בלגאן באיזו מדינה, אזרחים יכולים לקחת את החוק לידיים.

“אנחנו לא רק שלא פנינו, עכשיו הקמנו מקום נוסף לאוכל, מתגברים שמירה בבית הכנסת. בית חב”ד פעיל במתכונת מלחמה. עד עתה אין נפגעים יהודים – אבל יש פחד מפגיעה של יהודים, אם יגיע מטוס או טנק לא נוכל לעשות דבר. החשש קיים. בבוקר המלצנו לכולם לצאת, אבל  כרגע אין אופציה לצאת מהעיר בגלל פקקים. עדיף להישאר בבית ולא לצאת כלל, בכדי לא להיפגע”.

הרב מענדל גוטליב, שליח חב”ד לעיר לבוב במערב אוקראינה בשיחה עם חרדים 10:  “משעות הבוקר מאות אלפי אזרחים אוקראינים ומאות ישראלים מנסים להגיע לעיר ולשוב לישראל.

הוא מספר: “המצב בלבוב יחסית רגוע יותר, זה היה נחשב המקום השקט יותר באוקראינה, לכן באו לפה. היו כאן אזעקות, פיצוצים – ואנשים הבינו שגם כאן זה לא המקום הכי מוגן עבורם, ולכן אנחנו עובדים עם השגרירות, שהמליצה לישראלים ישר להגיע לגבולות ולא להגיע לכאן.

“מי שיגיע בכל זאת ללבוב, אנחנו הארגונים היהודים ניתן מענה, כולנו עובדים בשיתוף פעולה, לתת מענה לכל יהודי. כרגע עדיין לא יודעים כמה יהודים עושים את דרכם לכאן, כי רובם יוצאים ישר לגבול וחלקם תקועים בפקקים משעות הבוקר.

“בשעות הקרובות, לקראת הלילה, נדע כמה אנשים יבואו. כעת יש פניות בודדות, כעת זה תחנת מעבר. אם לפני שבוע הגיעו ישראלים בשביל לשהות פה, היום הם מחפשים איך לשוב לארץ,

“לקראת הלילה עובדים על מקומות שינה, אוכל ודברים רבים. ברגעים אלה אנחנו מכשירים מטבח גדול שכל מי שרוצה לאוכל, אנחנו מחפשים מקומות שינה, ה’פיק’ הגדול, להערכתנו יהיה בשעות הלילה, כשאנשים שברחו יבואו לשהות כאן. כרגע הם בפקק. הנסיעה בין קייב ללבוב היא שבע שעות. אנשים מחכים לצאת מקייב. בערב נראה גל של אנשים.

“הפניות יהיו במכה אחת. יש מחסור עצום במקומות שינה. כל העיר תפוסה. בשבועות האחרונים הרבה עברו לפה, לפני שלושה ימים היה קשה להשיג מקומות שינה.

“בעזרת השם אנחנו נשיג מקומות וניתן מענה לכל מי שיגיע”.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.