חרדים10 | יום כ' אדר א ה׳תשפ״ב 21.02.2022

"אוקראינה בשר מבשרינו": מתיחות בעקבות נאום פוטין

הנשיא ולדימיר פוטין נשא נאום לאומה וחתם על הכרה בעצמאות המחוזות הבדלניים באוקראינה - דונייצק ולוהנסק, מה שמגביר את המתיחות עם אקוראינה והמערב • פוטין גולל ב'נאום לאומה' ששודר בשידור חי את ההיסטוריה של אוקראינה - וטען כי הקמתה הייתה "טעות היסטורית": “אוקראינה עבורנו אינה רק מדינה שכנה. היא בשר מבשרנו, דם מדמנו", אמר פוטין • ראש ממשלת בריטניה ג’ונסון הגיב: "חדשות נוראיות”
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בעת נאומו לאומה הרוסית (צילום מסך: הטלוויזיה הרוסית)

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הכריז הערב (שני) על הכרה  בעצמאותם של החבלים הפורשים מאוקראינה – הרפובליקה העממית של דונייצק והרפובליקה העממית של לוהנסק.

בנוסף, נחתמו גם הסכמי שיתוף פעולה והסכמי ידידות בין רוסיה למחוזות הבדלנים.  כל זאת, בניגוד ל’הסכם מינסק’ שנחתם מול אוקראינה ב-2014.

פוטין הודיע על החלטתו בשיחה מוקדמת יותר שקיים עם נשיא צרפת עמנואל מקרון וקנצלר גרמניה אולף שולץ – שנדהמו מההודעה, ואמר כי הוא יחתום על צו הכרה רשמי בנושא.

בנאום דרמטי מיוחד שנשא ל’אומה הרוסית’ ושודר בטלוויזיה – אמר פוטין:  “אוקראינה עבורנו אינה רק מדינה שכנה. היא בשר מבשרנו, דם מדמנו. יש לנו קשרים ענפים, קשרי משפחה. אוקראינה היא חלק מהתרבות וההיסטוריה שלנו.

“כדי להבין את פעולות רוסיה, יש לומר כמה מילים. אוקראינה המודרנית הוקמה בידי הבולשביקים. היא נוצרה בידי לנין. התהליך התחיל מיד לאחר המהפכה ב-1918.

“לאחר מלחמת העולם השנייה, סטאלין צירף את אוקראינה לברה”מ והעניק לה אדמות שהיו שייכות לשכנותיה פולין, הונגריה. לאחר מכן, משום מה, חרושצ׳וב העניק את קרים לאוקראינה. ככה האי הפך ל’אוקראיני’.

“הרעיון היה להכניס מספר עמים תחת המטריה הסובייטית. ככה נוצר המבנה הפדרטיבי. למה שיהיו להם את כל הדרישות האלו, הלאומיות, לרפובליקות שנוצרו זה מכבר, כאלו שאין להם שום זיקה? הבולשביקים ניסו לשמר את כוחם בכל מחיר. הם היו מוכנים לעשות הכל.

“יש פה טירוף של ריצוי לאומנים שונים ומשונים לסיבה לא ברורה, תוך רמיסת ההיסטוריה הרוסית של האזור. לאחר פירוק ברה”מ, הטעות של הפיכת אוקראינה לאומה הפכה לגורלית.

פוטין הבהיר:  “מעשי לנין היו טעות. לא ניתן ליפה את טעויות העבר. ההסדרים המדיניים הנוכחיים, יעילים ככל שיהיו, לא יכולים להיות הבסיס למבנה המדינתי. אינני מאשים איש. התנאים בזמן מלחמת האזרחים היו קשים. זו עובדה. בשל המדיניות הבולשביקית, נוצרה אוקראינה. לנין הואר היוצר והאדריכל של המדינה הזאת.

“המצב בדונבאס הגיע לנקודה קריטית. אני מעדכן אתכם בקבלות שהתקבלו והצעדים שאנו שוקלים. אוקראינה בשבילנו היא לא רק מדינה שכנה, אנחנו חולקים תרבות, נפש, שם נמצאים חברים שלנו, משפחה שלנו, אנחנו חולקים אותו דם”.

הוא הוסיף:  “אנחנו צריכים לומר באופן ישיר וללא פוליטיקלי קורקט – אני לא מאשים אף אחד, לאחר מלחמת העולם השנייה הייתה תקופה קשה. מדובר בעובדות היסטוריות. לנין היה מייסדה של אוקראינה, הכל מגובה על ידי מסמכים ועובדות היסטוריות, ועכשיו, אותם צאצאים של לאומנים, מפילים את הפסלים של לנין ברחבי המדינה”.

הנשיא הרוסי טען: “אוקראינה מעולם לא הייתה מיוחדת בלאומיות שלה, משנת 1991 היא בחרה בדרך של העתקת השלטון המערבי שלא לטובת עמה. כמו שאין לה היסטוריה ייחודית, אין לה שלטון ייחודי. השחיתות השלטונית שמדינות רבות, כולל רוסיה, סובלות ממנה, הפכו למשהו מפלצתי באוקראינה. משהו שלא אפשר לשלטון שלה להתייצב”.

לדבריו, “אוקראינה אינה ‘מדינה טבעית’ והיא נשלטת על ידי שבטים וקבוצות קיצוניות, וזה מה שהוביל להפגנות. פוטין האשים את המערב במימון המפגינים שדרשו את ההתרחקות של אוקראינה מרוסיה, וטען כי הממשל האוקראיני הוא ‘ממשל בובות’ אמריקני”.

במהלך נאומו, התייחס להפגנות בקייב ב-2013. “אי אפשר שלא להיזכר במותם של המפגינים שוחרי השלום שדמם נשפך ברחובות קייב על ידי רוצחים ופושעים, שאף אחד באוקראינה לא העניש ולא חיפש מאז. אך אנחנו יודעים מי הם ואנחנו ננקום את דמם”.

פוטין קבע: “יש לנו את הזכות להגן על הביטחון שלנו – וזה מה שנעשה. אוקראינה מוצפת בחודשים האחרונים בנשק של המערב, מדריכים של נאט”ו נמצאים שם באופן קבוע בתרגילים צבאיים. למה להפוך אותנו לאויב? אנחנו תמיד תומכים בדרך דיפלומטית, נאט”ו התעלמו מהדאגות שלנו”.

‘בכל הקשור לדונייצק ולוגאנסק – החונטה ששולטת בקייב לא מעוניינת בפתרון המצב. עכשיו כל יום יורים על יישובים אזרחיים. הם מכים באזרחים בנשק מתקדם. רצח אוכלוסייה אזרחית בלתי פוסק – ו’העולם המתורבת’ כביכול, מעדיף להיות עיוור כאילו הג’נוסייד הזה לא קיים. נאבקנו למען יישום הסכמי הפסקת האש,  אבל השלטון הרצחני רוצים פתרון צבאי.

“בהקשר זה אני רוצה להכיר בעצמאות החבלים דונייצק ולוגאנסק. אני בטוח שהכוחות הפטריוטיים בארצנו יתמכו בהחלטה שלי. תודה לכם”.

בתום הנאום פוטין חתם על ההצהרה שבה הוא מכיר בעצמאות שני המחוזות הבדלניים במזרח-אוקראינה וכן על הצהרת שיתוף פעולה וידידות עם ממשלי המחוזות.

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג’ונסון אמר בתגובה להכרזה: “מדובר בחדשות נוראיות”. הוא הוסיף כי לא הבין את המהלכים של פוטין וכי הוא עוד מקווה כי יחזור בו.

שר החוץ הלטבי אמר בתגובה לנאום: “האיחוד האירופי חייב להטיל סנקציות על רוסיה מיד לאחר שהכירה בעצמאות אזורי העימות של אוקראינה”.

מוקדם יותר הערב, בתום הערכת מצב שנערכה במשרד החוץ ושיחות עם שורה של גורמים בינלאומיים, החליט שר החוץ יאיר לפיד להנחות את צוות שגרירות ישראל בקייב בירת אוקראינה לעבור מיד למשרדים הקונסולריים שנפתחו בעיר לבוב במערב אוקראינה.

בצל ההצהרות האחרונות של נשיא רוסיה פוטין: פעילות שגרירות ישראל בקייב תעבור ללבוב. לפי הערכת השגרירות בשלב זה נותרו באוקראינה כ-7000 ישראלים. בכיר ישראלי: "הסבירות למלחמה עלתה משמעותית".

גם במחוזות הבדלניים באוקראינה - דונייצק ולוהנסק, שהיו במרכז נאומו של פוטין ונמצאים בסכנת פלישה בסבירות הגבוהה ביותר, פועלים שלוחי חב"ד, כמו ביתר המחוזות באוקראינה.

 

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.