שניאור דייטש | יום י"ט אדר א ה׳תשפ״ב 20.02.2022

בסקר על החברה החרדית: כמה אחוזים מחסידי חב"ד עובדים?

חברת 'דיירקט פולס' מציגה סקר עומק על היקף התעסוקה ואי התעסוקה בחברה החרדית • כמה גברים חרדים בגיל התעסוקה יש? כמה חרדים אינם עובדים? ומאיזה חוגים? ומה קורה בציבור החב"די, כמה לומדים ב'כולל' וכמה עובדים במשרה מלאה?
בסקר על החברה החרדית: כמה אחוזים מחסידי חב

חברת הסקרים ‘דיירקט פולס’, בבעלות שלמה פילבר, חוקרת את החברה החרדית לעומק בשנתיים האחרונות – והערב הם הציגו בפני הציבור את הממצאים שלהם על היקף התעסוקה ואי התעסוקה בחברה החרדית.

“לא בפעם הראשונה, באוצר מתכננים תכניות חשובות, אבל כאלה שאינן רלוונטיות לעתיד שצפוי לנו”, אומרים ב’דיירקט פולס’.

הנה הנתונים:

כ-78,960 גברים חרדים בגיל תעסוקה אינם עובדים כלל. הם מהווים רק 1.85% מתוך 4.2 מיליון איש המהווים את כוח העבודה בישראל.

רבים מהחרדים הללו נשואים, וכ-89% מבנות הזוג שלהם כן עובדות, רובן במשרה מלאה ובאחוז גבוה מהממוצע הארצי – כך שמדובר במשפחות המתבססות על מפרנס יחיד במשפחה.

“איך הגענו לתוצאות האלה?” שואלים ב’דיירקט פולס’ ומסבירים: “בחודשים האחרונים ביצענו מחקרי שטח שכללו מיפוי עומק של כלל האוכלוסייה  החרדית בישראל, עד לרמת הערים והשכונות.

“הנתונים שלנו מעלים, כי אוכלוסיית החרדים בישראל מונה כ-1,285,000 איש, שהם כ-13.5% מאוכלוסיית המדינה. (על סוגיית ‘מיהו חרדי’ נרחיב בהזדמנות אחרת)”.

הנתונים עלו במסגרת מחקרי עומק מקיפים, שכללו 2,500 נדגמים של כלל הקבוצות והמגזרים החרדים, סביב מגוון רחב של נושאים ציבוריים ומסחריים רבים.

רוב מכריע מהחרדים (70.1%) הם צעירים עד גיל 25 אשר נחשבים מתחת לגיל התעסוקה בישראל (גיל התעסוקה לפי הלמ”ס מחושב מגיל 25).

הגברים החרדים בגיל התעסוקה מונים כ-172,000 איש, כאשר 54.3% מהם עובדים במשרה מלאה או חלקית ורק 45.7% בחתך הזה (כ-79,000 גברים חרדים כאמור) לומדים על מלא.

בחברה החרדית ארבעה פלגים מרכזיים:  חסידים, ליטאים, ספרדים ואחרים, בהם חסידי חב"ד וברסלב, המשוייכים על פי הסקר לקטגוריה נפרדת.

“מתוך הפלגים הללו, האחוז הגבוה של הלומדים מתמקד בעיקר במגזר הליטאי, וזהו כאמור גם המגזר שבו הנשים עובדות באחוז גבוה אף משיעור תעסוקת הנשים בקרב כלל האוכלוסייה בישראל”, מסבירים ב’דיירקט פולס’.

“צריך לציין שהחברה החרדית ברובה מקדישה גם את העשור השלישי של חייה (גילאי 20 עד 29) ללימוד, אך ככל שעולים בגיל, אחוז הלא מועסקים יורד, וכל זה עוד לפני שהרחבנו על השינויים בדור החרדי הצעיר (גילאי 25 עד 35) שבו אחוז המשלבים לימודים אקדמאים ועבודה גדל כל העת”.

ב’דיירקט פולס’ מדגישים: “זהו רק קצה הקרחון של המהפכה שמתרחשת בחברה החרדית. ואם לסכם, פקידי האוצר, באיחור אופנתי, מנסים להציע פתרונות שהיו חשובים אולי לפני עשור – אבל הופכים ממלא להיות לא רלוונטים בשנים הקרובות”.

מעניין לראות את הקטגוריה של חסידי חב"ד, ששויכה יחד עם חסידי ברסלב, בנפרד מהמגזר החסידי הכללי: אצל הנשים, 42 אחוזים מהנשים עובדות במשרה מלאה, 29 אחוזים מהן עובדות בחצי משרה, 6 אחוזים בעיסוק אחר. רק 18 אחוז מהנשים לא עובדות.

ואילו אצל הגברים, ניתן לראות בשינויים בולטים לעומת הציבור החסידי הכללי: 24 אחוזים מהגברים עובדים במשרה מלאה, לעומת 15 אחוז בלבד בציבור החסידי הכללי, 25 אחוזים הוגדרו כעוסקים ב'עיסוק אחר' לעומת 12 בציבור החסידי, ואחוז הלומדים ב'כולל' בחב"ד וברסלב עומד על 6 אחוזים, לעומת 20 אחוז בציבור החסידי הכללי.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.