COL | יום ט"ז אדר א ה׳תשפ״ב 17.02.2022

במלאת ה'שלושים' לרב פלס: 'דבר מלכות' הגיע לויקיפדיה

במלאות 'שלושים' לפטירתו של הרה"ח ר' טוביה פלס ע"ה – החסיד הצנוע שהפיץ את תורת הרבי בקרב קהלים הכי רחבים בציבור, בארץ ובעולם, נפתח ערך חדש בוויקיפדיה העברית על ה"דבר מלכות" - העלון שיסד והפיץ במשך עשרות שנים
במלאת ה'שלושים' לרב פלס: 'דבר מלכות' הגיע לויקיפדיה
הרב טוביה פלס ע"ה, לומד מתוך 'דבר מלכות' (צילום: ויקיפדיה)

במלאות 'שלושים' לפטירתו של הרה"ח ר' טוביה פלס ע"ה - נפתח ערך חדש בוויקיפדיה העברית על ה"דבר מלכות" - העלון שיסד והפיץ במשך עשרות שנים.

חלקים מתוך הערך המלא שפורסם בויקיפדיה:

דבר מלכות (שבועון)

דבר מלכות הוא שמו של קובץ לימוד תורני בתפוצה שבועית הקשור לחסידות חב"ד, המרכז בתוכו שיחות קודש, מאמרי חסידות ואגרות קודש מאדמו"רי חב"ד, וכן שיעורים יומיים בחת"ת, רמב"ם, לוח היום יום והדף היומי.

הקובץ מופץ מדי שבוע ב-70,000 עותקים למנויים ולמוסדות. הקובץ זמין לשימוש והורדה ברשת האינטרנט ובאפליקציית מובייל. בשנות השיא הודפס הקובץ ב-150,000 עותקים וחולק בתחנות רכבת ובצמתים מרכזיים בישראל. קבצים במתכונת זו מתורגמים לשפות שונות ונדפסים מדי שבוע ברחבי העולם. יוזם ההוצאה לאור של הקובץ הוא הרב טוביה פלס.

בעשרה בטבת ה'תשנ"א - 1991 נשא רבי מנחם מנדל שניאורסון 'שיחה' בדבר מעלתן של ישראל, וזאת כתשובה כנגד רבנים בישראל שדיברו בגנות יהודים שאינם דתיים. הרב טוביה פלס מכפר חב"ד החליט לפרסם את הדברים גם בישראל והדפיס את השיחה כפי שהופיעה בעיתון כפר חב"ד, באלפי עותקים.

החל מאז, פורסמו בקביעות דברי התורה השבועיים של הרבי מליובאוויטש בקובץ בשם "דבר מלכות". לאחר מספר שבועות הורה הרבי לדבר עם הנהלת הוצאת הספרים הרשמית של חב"ד - הוצאת הספרים קה"ת כדי שחוברת דבר מלכות תצא באופן רשמי, עם הלוגו שלהם ודף שער שלהם.

בט"ו באייר תשנ"א חילק רבי מנחם מנדל שניאורסון לקהל בבית מדרשו חוברת 'דבר מלכות'. הקובץ כלל שיחות מהרבי על ענייני משיח בתורת הרמב"ם. הקובץ יצא לרגל יום השנה של אחיו, הרב ישראל אריה לייב שניאורסון.

גם לאחר פטירת הרבי המשיך הרב פלס להוציא את הקובץ במתכונת שבועית ואיגד בתוכו שיחות קודש אגרות והתוועדויות משנים קודמות, בהתאם לקביעות לוח השנה העברי.

בשנת תשס"ו התווסף לקובץ גם שיעור החת"ת והרמב"ם ובשנת תשס"ח הדף היומי. והוא החל להיות מופץ בעשרות אלפי עותקים שחולקו חינם בכל רחבי ישראל. וכן החל להיות ביקוש גדול לקובץ. בשנת 2007 התווסף לקובץ לוח זמנים שבועי ובו זמני זריחה, סוף זמן קריאת שמע, סוף זמן תפילה, שקיעה, צאת הכוכבים, כניסות ויציאות השבת בעשרות ערים ברחבי העולם.

בשלב מסוים החל הקובץ להמכר בסכום מסובסד ותפוצתו ירדה מכ-150 אלף גליונות לכ-70 אלף גליונות בשבוע.

בשלהי 2021 חולקה מהדורה מיוחדת של הקובץ בסופי שבוע למנויי העיתונים "מקור ראשון", "ישראל היום", "ידיעות אחרונות" ו"ג'רוזלם פוסט".

שנים רבות איל ההון לב לבייב תורם את ההדפסה וההפצה. לבייב מקורב לחסידות חב"ד ולרב פלס, שמו ושם משפחתו מופיעים בסוף הקובץ.

ביישוב כפר חב"ד ישנו רחוב בשם 'דבר מלכות'. בפורים ילדי חב"ד פעמים מתחפשים לקובץ.

לקובץ תפוצה רבה ובשימוש רב, וצוטט על ידי השופט אליקים רובינשטיין בפסק דין בבג"ץ.

מקור השם

כינוי שיחות אדמו"רי חב"ד בשם "דבר מלכות" נלקח משיחות האדמו"ר השישי של חסידות חב"ד, רבי יוסף יצחק שניאורסון, המכנה בשם זה את דברי התורה שאמרו וכתבו אדמו"רי חסידות חב"ד, על בסיס דברי חז"ל בתלמוד בבלי: ”מאן מלכי - רבנן [מי הם המלכים? - הרבנים]“ (מסכת גיטין, דף ס"ב, עמוד א' ובמסכת נדרים, דף כ', עמוד ב'). בעקבות כך עם השנים הביטוי 'דבר מלכות' נהיה כינוי לדברי תורת אדמו"רי חב"ד בקרב חסידי חב"ד.

בשבועון כפר חב"ד הודפס מדור קבוע בעמוד הראשון שבו הובאה תורת הרבי בשם זה, ומשם לקח הרב טוביה פלס את הכינוי.

מדורי הקובץ

מאמר חסידות - מאת הרבי מליובאוויטש עם ביאור בדרך אפשר.

ליקוטי שיחות - לפי מחזור הלימוד השבועי.

התוועדויות - שיחות קודש שאמר הרבי בפני חסידיו.

ילקוט לוי יצחק - על התורה - ביאורים בקבלה מאת רבי לוי יצחק שניאורסון

חומש - עם פירוש רש"י ורמב"ן על התורה.

תניא עם פירוש 'שיעורים בספר התניא'

היום יום - פתגמים יומיים מאת הרבי מליובאוויטש.

הלכות יומיות לעיון בספר הרמב"ם.

משנה תורה לרמב"ם - מחולק לשיעורים יומיים, במסגרת 'שלושה פרקים ליום', 'פרק אחד ליום' וספר המצוות עם פירוש רמב"ם לעם - מוסד הרב קוק.

נביאים וכתובים - עם פירושים.

משנה - עם פירושים.

אגרות קודש - לקט מכתבים מאת אדמו"רי חב"ד.

הדף היומי - עם ביאור 'אבן ישראל - שטיינזלץ'

דברי אדמו"רי חב"ד - תורות נשיאי חסידות חב"ד.

קריאת התורה - עם חידושי תורה בפרשת השבוע.

הפטרה - עם ביאור 'שי למורא' ו'עטרת מרים'.

לוח זמני השבוע - עם זמני זריחה, סוף זמן קריאת שמע, סוף זמן תפילה, שקיעה, צאת הכוכבים, כניסות ויציאות השבת בעשרות ערים ברחבי העולם.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.