COL | יום ט"ז אדר א ה׳תשפ״ב 17.02.2022

ממצא דרמטי: נמצאו חלקים חסרים בשו"ע של אדמוה"ז

השבוע התגלה כתב יד בלתי ידוע, של הסימנים קנ"ה–קנ"ו בשו"ע אדמו"ר הזקן, שבתוכו כמה קטעים חשובים שלא באו בדפוס ולא היו מוכרים לנו כל עיקר. הגילוי הזה נתגלה בשבוע האחרון על ידי הגאון רבי אברהם אלאשווילי שליט"א, שבעשר השנים האחרונות הוא מגדולי מנחילי תורת ההלכה של אדמו"ר הזקן בציבור החרדי • בשיחה מרתקת עם סופר 'כפר חב"ד', מנחם ברונפמן, הוא מספר על ההשגחה הפרטית המופלאה של מציאת הסימונים העלומים, על תוכנם ומשמעותם של אותם סימנים, ועל הדרך שבה השתלבו באופן שבו חיבר אדמו"ר הזקן את השולחן ערוך • אור חדש
ממצא דרמטי: נמצאו חלקים חסרים בשו

"מגלגלין זכות על ידי זכאי" |  הגאון רבי אברהם אלאשווילי שליט"א מספר ל'כפר חב"ד' על כתב היד העלום שהתגלה על ידו

מנחם ברונפמן

השבוע בא לידי ביטוי אחד המופעים המוחשיים ביותר לדברי חז"ל "מגלגלין זכות על ידי זכאי": נתגלה כתב יד בלתי ידוע, של הסימנים קנ"ה–קנ"ו בשו"ע אדמו"ר הזקן, שבתוכו כמה קטעים חשובים שלא באו בדפוס ולא היו מוכרים לנו כל עיקר. והגילוי הזה נתגלה בשבוע האחרון על ידי הגאון רבי אברהם אלאשווילי שליט"א.

איך הגעת בכלל לתגלית זאת?

"האמת היא שיש פה השגחה פרטית מופלאה, שמלבד ההתרגשות הכללית הגדולה, גרמה לי באופן אישי התרגשות פרטית מיוחדת כפולה ומכופלת. ואסביר.

"כמות עצומה מתוך אוצרות כתבי היד העשירים של ספריית ליובאוויטש – ספריית הרבי בניו יורק – עברו בשנים האחרונות דיגיטציה, וזאת בעבודה מאומצת של הספרן הרב יצחק וילהלהם (שעל עבודתו הגדולה מגיע לו 'יישר כוח' עצום). תוצאת עבודה גדולה זו היא שניתן כעת לגשת אל כמות עצומה של כתבי יד מגנוזות הספרייה באמצעות הרשת הדיגיטלית.

"אך לפני ימים ספורים עלה האתר לאוויר. כמה מחבריי העוסקים בעניינים אלו התרגשו מאוד מהגילוי המיוחד הזה, והחלו לנבור ולעיין בשלל כתבי היד שנפתחו לעין כל, ובשלב מסוים החלטתי שגם אני אציץ. וכמובן הדבר הראשון שעניין אותי הוא מה שהכי קרוב לליבי זה עשרות שנים – שו"ע אדה"ז. באופן שאיני יכול לראות בו אלא השגחה פרטית מופלאה ומתנת שמיים, מיד בהתחילי בחיפושי מצאתי 'ביכעל' של כל מיני כתבי יד, כרך של כמאתיים עמודים, בכל מיני עניינים. ולפתע גיליתי שם, בין שלל כתבי היד בנושאים השונים, גם העתק ייחודי של סימנים קנ"ה–קנ"ו בשו"ע רבנו.

"קשה להעביר במילים את ההתרגשות שחשתי באותם רגעים. זה עשרות שנים אני נושא בקרבי תקווה לגילויים חדשים מהחסר בשו"ע אדה"ז. הרי חסרים לא מעט סימנים וסעיפים (מתוך כשבע מאות סימנים בשו"ע או"ח חסרים לנו בשו"ע אדה"ז כמעט מאתיים סימנים, ובחלק מהסימנים חסרים גם סעיפים וקטעים שלמים. לדוגמה, הנה אנו קרבים לחג הפורים, ואין לנו הלכות פורים בשו"ע אדה"ז).

"והנה ברוך ה' לא רק שהתגלו כמה קטעים חדשים – אף שכולם אמרו לי: תשכח מזה, אין סיכוי בעולם שיימצאו עוד קטעים משוע"ר – אלא שקטעים חדשים אלו נתגלו על ידי. אומנם זהו גילוי מעט בכמות ביחס לחיסרון הגדול, אבל עדיין זהו גילוי שמשלים ארבעה קטעים שחסרו בסימן קנ"ו.

"האמת צריכה להיאמר שספציפית, כרך ביכעל זה הגיע לידי ספריית ליובאוויטש רק לפני שנים ספורות, כעשר שנים, כצילום מאוסף שוקן, כך שבעת העבודה הענקית על המהדורה החדשה של שוע"ר לא עמד ביכעל זה לפני המערכת; ובכלל המחשבה שניתן היה למצוא זאת – ספון בתוך ביכעל זה שבו דברים שונים ומגוונים – דומה למחשבה שיהיה ניתן לאתר מחט בערמה של שחת. אין זאת אלא השגחה פרטית מופלאה".

סדר חיבור השו"ע

"בעזרת ה' אני עובד כעת – באמצעות הוצאת קה"ת שכידוע היא האחראית הבלעדית על הדפסת שו"ע אדה"ז – על חיבור מהדורה מדעית רצינית של כתב היד הזה – דהיינו הסימנים המלאים (מהדורת כת"י מול מהדורת הדפוס) של סימן קנ"ה וקנ"ו לשו"ע רבנו, ובה גם ארחיב את הדיבור בכל הנ"ל".

לסיום, איך היית מסכם את המסר שלך מהתגלית הזאת?

"קודם כל, אני מרגיש שיש לנו כאן דרישת שלום שמימית מרבנו הזקן, דבר המהווה סימן שצריכים להתחזק בלימוד שו"ע שלו.

"ובכלל ידוע מה שאמר הרבי כמה וכמה פעמים, שכאשר נדפס משהו חדש הוא מעורר התעוררות חדשה ללמוד בדברים חדשים, כי כן טבע האדם להתרגש מהחדשות. אם כן מובן שעצם הגילוי צריך להוליד התעוררות חדשה בלימוד שו"ע אדה"ז בכלל ולימוד סימנים אלו בפרט.

"יש לציין שני דברים עיקריים הנזכרים בסימנים אלו, והם מצוות קביעות עיתים לתורה ומצוות אהבת ישראל, ואין ספק ששתי הלכות אלו הן הלכות כלליות שהן העוגן המרכזי של קיום היהדות בזמננו.

"ואסיים בנימה אישית (ועל דרך הלשון שאומרים בסיומי מסכתות), כשם שעזרני ה' למצוא כת"י זה, כן יעזרני להבא למצוא כת"י נוספים (והרבה שלוחים למקום), עד לגילוי הגדול של תורתו של משיח בקרוב ממש".

 

 

 

 

 

 

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.