צבי סופר | יום י' אדר א ה׳תשפ״ב 11.02.2022

גם אם אתה חושב עצמך לארון קודש, תלמד מארון העדות

גם בשעה שאדם לומד ומתפלל או כל עיסוק אחר חשוב מעין כמוהו, עליו להיות בתנועה כאילו בדי הארון מחוברים אליו, להיות בתנועה של נכונות לצאת ולתת יד • טורו השבועי של שליח הרבי בבאזל שבשוויץ הרב זלמן וישצקי - מיוחד ל-COL
גם אם אתה חושב עצמך לארון קודש, תלמד מארון העדות

רבי ישראל בעל שם טוב ישב פעם עם תלמידיו בבית מדרשו, הם למדו או התפללו. ברחוב הסמוך לבית המדרש עבר עגלון לא יהודי עם עגלתו ועקב הביצה החורפית לא יכול היה להמשיך במשאו, העגלה כבדה והסוס לא יכול לה. הכניס העגלון את ראשו לתוך חלון בית הכנסת וביקש מתלמידי הבעל שם טוב, שיסייעו לו לחלץ את העגלה מהביצה העמוקה.

בראותם את משקל העגלה ועומק הביצה ענו לו התלמידים: "ניא מאזשעש", ובתרגום לעברית: "אין אנו יכולים".

השיב להם העגלון: ״מאזשעש דא ניא חאטשעש״ – "יכולים, אבל לא רוצים".

הבעל שם טוב, שהיה אמון על המושג של ללמוד לקח מכל מה שרואים ושומעים, אמר לתלמידיו: תקשיבו למסר של העגלון, זהו מסר לחיים. הכי קל לומר 'אני לא יכול', בזמן שלרוב זה בעצם 'אני לא רוצה‘.

אחרי שבשבת שעברה, פרשת תרומה, למדנו על כלי המשכן, השבוע בפרשת תצווה אנו לומדים על בגדי הכהונה, סוגיהם, עיצובם, החומר ממנו ייעשו וכו'. רש"י, בהתייחסו לאיסור התורני לקרוע מבגדי הכהונה, מתייחס גם ל׳בדי הארון׳ עליהם למדנו כבר בשבוע שעבר.

'בדי הארון' הם אותם מוטות שהיו מחוברים בשני צדי ארון העדות. הם נועדו למסעות, כשיהיה צורך לשאת הארון, יחזיקו בבדי הארון. מסתבר, ש'בדי הארון' צריכים להיות מחוברים לארון תדיר, גם כשהעם לא במסע והארון רק נמצא בקודש הקודשים. יש על זה גם ציווי מהתורה "לא יסורו ממנו".

הארון יוצא מקודש הקדשים כשיש מלחמה, אז הולך הוא לפני המחנה ומסייע לבני ישראל במלחמתם. אבל זה לא קורה כל יום, בטח לא כשהם היו כבר בירושלים בבית המקדש. מה הסיבה, אם כן, שבדי הארון חייבים להיות מחוברים תדיר?

ספר החינוך מסביר בהגיון פשוט "נצטווינו לבל נסיר את בדי הארון ממנו, פן נהיה צריכים לצאת עם הארון לשום מקום במהירות". כי אתה אף פעם לא יודע מה יקרה מחר, והארון צריך להיות מוכן ומזומן ליציאה.

וכך למד מזה הרבי מליובאוויטש מסר הכי חשוב: גם אם אתה חושב את עצמך לארון קודש, ואולי אתה באמת תלמיד חכם, צדיק וקדוש, עדיין עליך ללמוד מארון העדות בו נמצאים לוחות הברית. כמו הארון ובדיו המחוברים תדיר, היה גם אתה מוכן תדיר ליציאה לכל קריאה לעזרה שתבוא אליך. גם בשעה שאדם לומד ומתפלל או כל עיסוק אחר חשוב מעין כמוהו, עליו להיות בתנועה כאילו בדי הארון מחוברים אליו, להיות בתנועה של נכונות לצאת ולתת יד.

ואם תגיד אני עסוק, אינני יכול, יבוא העגלון האוקראיני, יכניס את ראשו בעד החלון ויאמר לך בקול גדול: מאזשעש דא ניא חאטשעש!

שבת שלום,

הרב זלמן וישצקי

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.