מערכת COL צעיר | יום ו' אדר א ה׳תשפ״ב 07.02.2022

תשמ"ט: שרשרת האירועים סביב פטירת הרב שמריהו גורארי ע"ה

לרגל היארצייט של הרב שמריהו גוראריה ע"ה - חתן אדמו"ר הריי"צ וגיסו של הרבי נשיא-דורנו – ביום ו' אדר, מגיש COL צעיר סקירה מצולמת משרשרת האירועים שסביב פטירתו • גיס וחסיד  
תשמ

 


ישנם תמונות שייחודם בולט לעין כל. תמונות המבטאות בלי קול כי הן מסתירות מאחוריהם עובדות מיוחדות. וישנם גם תמונות שבמבט ראשון נראות 'פשוטות' וחסרות כל סיפור ייחודי משלהן. לעיתים זו עוד תמונה בחלוקת דולרים או רגע מהתוועדות שנדמה שיש עוד רבים כמותם. אך כאשר מתבוננים פנימה, אל הפרטים, עלולים למצוא בהם עולם ומלואו. בסדרת הכתבות 'מאחורי התמונות' נתחקה אחר סיפורם של תמונות – מפורסמות או נדירות, ונביא סיפורים ועובדות מרתקות המסתתרות מאחוריהם.


 

פרק שבעה־עשר:
פטירת הרש"ג

 

הבשורה על פטירתו של הרש"ג, בבוקר יום השבת ו' אדר-ראשון תשמ"ט, התפשטה במהירות בין באי בית-חיינו. תקופה ממושכת קודם לכן היה הרש"ג מאושפז בבית רפואה סמוך במצב לא-פשוט. שנותיו האחרונות היו קשים עליו גם מבחינה פיזית, ובריאותו הלכה והתרופפה. עד להסתלקותה, הייתה גיסתו – הרבנית חיה מושקא ע"ה – עוקבת אחר מצבו, ודואגת שיקבל את הטיפול המיטבי עבורו. אך מאז פטירתה הלך מצבו והתדרדר עוד יותר, עד שבערב שבת נודע כי מצבו חמור.

בסביבות השעה שמונה בבוקר, החזיר הרב שמריהו גוראריה ע"ה, את נשמתו ליוצרה. השמועה שהגיעה במהירות לשכונת קראון הייטס, גרמה לצער רב להמוני חסידים.

 

הרש"ג יושב במקומו הקבוע לצד הרבי בהתוועדות באחת השנים

 

הוראות לקראת הלוויה

כמידי שבת, ירד הרבי להתפלל תפילת שחרית בשעה עשר, אך קודם לכן ביקש לוודא כי הגבאי יאמר קדיש עבור הרש"ג ע"ה. כולם ציפו להתוועדות הקבועה, בה אכן דיבר הרבי אודות מעלתו של הנפטר שאדמו"ר הריי"צ נ"ע מינהו לנהל את ישיבות תומכי-תמימים.

 

הרבי יוצא ללוויה

 

עם צאת השבת ביקש הרבי כי הלוויה תיקבע לשעה בה יוכל קהל-רב ככל הניתן להגיע. כמו כן ביקש כי את סדרי הלוויה תנהל אגודת חסידי חב"ד. העניין השלישי שביקש הרבי – היה לדאוג לתפילות במשך ימי השבעה בביתו של גיסו וכן שיהיה מי שיעמדו בתור "חיוב" במשך כל השנה.

 

תפילות בבית הרש"ג

למחרת השתתף הרבי בלוויה, יחד עם קהל גדול מאוד, שהגיע לחלוק כבוד אחרון לחתנא דבי נשיאה, גיסו של הרבי ומי שעמד בראש ישיבות תומכי תמימים. הצער הגדול ניכר על פניו של הרבי לכל אורך הלוויה, כאשר על פניו נסוכה ארשת מאוימת.

 

הרבי מתפלל בבית הרש"ג ע"ה

 

להפתעת הכול, במשך כל ימי ה'שלושים' עלה הרבי להתפלל בביתו של הרש"ג שבקומה השלישית של 770. אנ"ש והתמימים נכנסו בסדר מסודר להשתתף גם הם בתפילות, כאשר בכל תפילה נכנס רק חלק מהקהל.

מתפילות אלו בבית הרש"ג ע"ה, נותר בידינו תיעוד בודיאו ובתמונות, בהם נראה הרבי כשהוא מתפלל ועולה לתורה. בתום השבעה הורה הרבי לכלל תלמידי ישיבות תומכי-תמימים באזור לנסוע למעמד הקמת המצבה, בה השתתף באורח-נדיר הרבי בעצמו. כך גם יצאה ההוראה להדפיס מהדורה חדשה של תניא לעילוי נשמת הרש"ג.

 

במלאות 'שלושים' לפטירת הרש"ג

 

משמעות השם 'שמריהו'

שלוש שנים לאחר פטירתו, ביום ז' באדר תשנ"ב, לאחר שירד מבימת התפילה כדי לחלק דולרים לצדקה, אמר הרבי לפתע:

 

יום זה הוא יום ההילולא של המנהל-פועל דישיבת תומכי-תמימים, כולל גם כל הסניפים שניתווספו לאחר מכן... ויש לקשר זה גם עם שמו "שמריהו", המורה על שמירת כל העניינים שנסתעפו מכל עבודתו אשר עבד במשך חיים חיותו בעלמא דין - גם יחד, אשר, בעיקרם ובסופם של חייו בעלמא דין הוא היה המנהל-פועל דתומכי-תמימים במשך כמה וכמה עשיריות בשנים בפשטות. ויש לו גם-כן את ה"זרעו בחיים" - אלה הם התלמידים דתומכי תמימים... והעיקר... תחיית-המתים תיכף ומיד, כיוון שצדיקים קמים בתחילה, ובשורות טובות, ובפרט שהם באים ("זיי קומען צוגיין") עם חיל גדול - תלמידיהם ותלמידי תלמידיהם...

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.