שניאור דייטש | יום ל' שבט ה׳תשפ״ב 01.02.2022

יהדות רוסיה אבלה על הסתלקות רבה הראשי של אנטוורפן

יחד עם כל בית ישראל, שרויה יהדות רוסיה באבל על האבדה הגדולה לכלל ולפרט, בהסתלקותו של הגאון החסיד רבי משה דוד ליברמן ע"ה, ששימש ברבנות מעל 70 שנה, ומתוכן עשרות שנים בתפקידו הרם כרבה הראשי של הקהילה המעטירה "שומרי הדת" באנטוורפן שבבלגיה • רבה של רוסיה הגר"ב לאזאר שיגר אגרת תנחומין 
יהדות רוסיה אבלה על הסתלקות רבה הראשי של אנטוורפן
הרב ליברמן ע"ה ויבדלח"ט הגר"ב לאזאר, בקבלת פנים עם הנשיא פוטין במוסקבה, בעת ביקורו של הראשל"צ הרה"ר הגאון יצחק יוסף והרב הראשי הגאון ישראל מאיר לאו

יחד עם כל בית ישראל, שרויה יהדות רוסיה באבל על האבדה הגדולה לכלל ולפרט, בהסתלקותו של הגאון החסיד רבי משה דוד ליברמן ע"ה, ששימש ברבנות מעל 70 שנה, ומתוכן עשרות שנים בתפקידו הרם כרבה הראשי של הקהילה המעטירה "שומרי הדת" באנטוורפן שבבלגיה.

הרב ליברמן התייצב למען יהודי רוסיה בכל הזדמנות שניקרה בפניו, וכאשר עזרתו הייתה נדרשת. קשר מיוחד נרקם עמו עם הקהילה היהודית ברוסיה, והוא בא לידי ביטוי בעת שעמד בראש משלחת גדולי רבני אירופה שהגיעו לביקור במוסקבה והתארחו בלשכתו של הנשיא פוטין. וכן כאשר הגיע ידידו הקרוב יבדלחט"א רבה הראשי של רוסיה הגאון רבי בערל לאזאר, לבקר בקהילה היהודית באנטוורפן, אירחו הרב ליברמן ע"ה בביתו, והשתתף לכבודו במעמדים שנערכו במשך ימי הביקור המרומם.

רבה של רוסיה הרב לאזאר ביכה את האבידה הקשה, ושיגר אגרת ניחומין בשם יהודי המדינה, אל משפחתו החשובה.

בין דבריו כתב: "אביכם ישב באנטוורפן, אבל מצודתו היתה פרושה בכל העולם היהודי כולו. בביקורי בלשכתו ובקהילתו קיבלתי ממנו עידוד רב על הפעילות ברוסיה, דיבר עד כמה הדבר יקר וחשוב בעיניו, ואף זכינו והוא גם ביקר אצלנו במוסקבה. יש הרבה מה לדבר עליו, הרבה זכרונות חמים ומעוררים, ואציין במיוחד את הנאומים שלו, הדיבורים שלו, הרושם הכביר שהם השאירו על הציבור - הוא היה מרומם בדבריו את הקהל כולו "אַ טפח העכער" מעל הקרקע. היה לו מבט של חסיד-אמיתי על כל דבר ומאורע, על כל מצב שקיים בעולם. וכמובן יש להעלות על נס את ההשקעה הגדולה שלו לטובת השלוחים ברחבי תבל. פטירתו היא כדברי הנביא: "אבד חסיד מן הארץ". אמנם זהו ביטוי השגור על אבידת כל אדם גדול, ומקורו במיכה פ"ז פסוק ב', אך האבדה הגדולה של פטירת האי גברא רבא, אביכם ע"ה, היא אכן "אבד חסיד מן הארץ" - חסיד ככל הפירושים שלו, הן פשוטו כמשמעו, הן כדרשת חז"ל, והן כמובא בתורת החסידות, ובפרט בלוח "היום יום" (י"ד כסלו וכ"א אד"ר), מסירת הנפש שלו, הנחת עצמותו, היותו רב בעל שיעור קומה, דמות של רב קמאי מדורות עברו, ההתמסרות שלו לענייני הכלל וענייני הפרט, הם יאירו נתיב ויהוו שיעור לחיים. היה "חסיד" במלוא מובן המילה".

"אבל מלבד משמעות הפסוק במיכה, פסוק זה הוא המשך לפסוק קודם לו: "אין אשכול לאכול", אבד ה"אשכול", איש שהכל בו. אביכם היה הן "אשכול" והן "חסיד", על כל  המובנים שבשניהם. זו אבדה לכלל, אבדה למשפחה, ואבדה גם לי כאדם פרטי".

"המקום ינחם אתכם בתוך שאר אבלי ציון וירושלים. שהקב"ה ישלח ניחומים לכל אחד ואחת מבני המשפחה, משפחתו הגשמית לכל לראש, והמשפחה הרוחנית שלו, כלל האבלים על פטירתו - ורבים מאוד הם, ויהי רצון שבקרוב ממש יקוים הייעוד הקיצו ורננו שוכני עפר, והוא בתוכם ובראשם, וינהיג עדתו ומשפחתו לקראת משיח צדקנו בקרוב ממש".

בסיום אגרתו כתב הרב לאזאר: "אין לי ספק, כי הצאצאים שזכה להעמיד, אשכולות של יראי ה', שלוחים ברחבי תבל, כולם זרע ברך הוי' המה, אנשי אשכולות המהווים דוגמא חי' של חסיד, דוגמא חי' של שליח בכל העולם כולו - בוודאי בהמשך העשייה שלו ובהמשך השליחות שלכם, תנוחמו, ועבודתכם הקדושה תביא רוב נחת לנשמתו".

צפו: תמונות ארכיון בעת ביקורו של הרב משה דוד ליברמן ע"ה ברוסיה ובקבלת פנים בביתו באנטוורפן לרבה של רוסיה. צילום: 'מבשר טוב' מוסקבה.

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.