COL | יום כ"ב שבט ה׳תשפ״ב 24.01.2022

ביומון הבני ברקי נדהמו: שיחת הרבי הנוקבת הגיעה לכל מקום

מלחמת המפרץ, הצורר מבגדד מאיים 'לשרוף את תל אביב' ויורה טילים על איזור המרכז • מבוכה בבני ברק: בכל הישיבות ובתי הכנסת הופצו בכמויות אדירות שיחת הקודש של הרבי בה זעק כי 'לא תקום פעמיים צרה' - בניגוד לנבואות הזעם מבני ברק • הרב טוביה פלס ע"ה, שהציף את בני ברק בחוברות ה'דבר מלכות' ובחורים מ'ספריית החסידות' שסייעו בהפצה - הביאו למהפך תודעתי בבני ברק • ר' שבתי וינטראוב משחזר ביומן מיוחד את הימים הסוערים, וכיצד נשברה 'תקרת הזכוכית'
ביומון הבני ברקי נדהמו: שיחת הרבי הנוקבת הגיעה לכל מקום
טילי פטריוט משוגרים לעבר טילי הסקאד. צילום: ALPERT NATHAN, לשכת העיתונות הממשלתית

שבתי וינטראוב

ר' טוביה פלס ע"ה ברח מכל פרסום כמו מאש, האיש שקיים את "והצנע לכת" ו"אמור מעט ועשה הרבה"  כדרך חיים, זכה שהדברים שהפיץ נגעו במאות אלפים.  

אך בבחינת "והחי יתן את ליבו" וכדי להבין את גודל המהפכה שעשה ר' טוביה פלס כאשר החל לפני ל"א שנים להפיץ את שיחותיו הקדושות של הרבי עם שם התואר "דבר מלכות", אספר מזווית אישית על חלוקת ה"דבר מלכות" הראשונה של שבת פרשת ויחי תנש"א, כמי שזכה להיות שותף בחלוקות הראשונות של ה'דבר מלכות' בבני ברק ביחד עם פעילים רבים.

כך למעשה הכל התחיל. הייתי אז מהפעילים של ספריית החסידות בבני ברק שהקים הרה"ח וכו' ר' אליהו וילהלם. ביום עשרה בטבת תנש"א, חודש לפני שנורו הטילים לעבר ישראל במלחמת המפרץ מעיראק, הלכנו לשמוע את ה"דברי כיבושין" מהרבי בשידור חי בבית כנסת חב"ד ברחוב רש"י.

חדי שמיעה שכבר שמעו את ההפטרה בקולו הק' של הרבי בקטע "כי לא מחשבותי מחשבותיכם" חשו שמשהו עומד להתחולל. ואכן, כשהגיע השיחה שהייתה רווית כאב, במעמד בו חשים שהרבי עומד ומבטל את הקטרוג של אותו ראש ישיבה מבני ברק, ובפרט שהמקום בו שמענו את השידור חי הוא לא רחוק מהמקום בו נאמרו הדברים ימים ספורים קודם לכן, כשאמר בפני תלמידיו בנוגע למצב המתוח ערב מלחמת המפרץ שח"ו היל"ת עומדת להתחולל שואה והסאה הוגדשה וכו'.

וכך בחצי שעה של שיחה כאובה בליל שישי, מוצאי צום עשרה בטבת, הרבי מתייחס לאותם דברים וזועק "פדה את ישראל מכל צרותיו..." "כי לא מחשבותי מחשבותיכם", וכיצד גוי בכלל יכול להזיק ליהודי וכו' וכו'.

כולנו היינו נרעשים אחרי השיחה.  ואם חשבנו שזה הסתיים בכך, כשהגיעה שבת קודש פרשת ויחי תנש"א, הרבי המשיך להתייחס לעניין באריכות רבה כשכל ההתוועדות הוקדשה לכך, תוך הסברים מופלאים במעלתן ובשבחן של ישראל והסבר על השואה וכו'. (לאחר מכן דיבר הרבי על כך עוד שלוש שבתות נוספות! למעשה עד לתחילת המלחמה שהחלה בתחילת חודש שבט).

בקרב הציבור שרר בלבול מוחלט, החרדה מפני הבאות וכו'. מול דבריו המרגיעים של הרבי מפני החרדות וההבטחה של הרבי שלא יאונה כל רע והדברים הם חלק מביאת משיח, הופיעו לפתע דברים נוראים של קטרוג והציבור הרחב לא ידע איך "לבלוע" את זה. למעשה זו הייתה סוגיה נפיצה להסביר זאת לציבור, היחס לשואה, היחס ליהודים וכו', ובתווך כמובן החרדה הגדולה מהמלחמה הצפויה, חלוקת מסכות האב"כ, ואנשים התחילו לשאול שאלות.

כשהגיעו הר"ד [ראשי דברים] מהשיחה של הרבי בשבת קודש, חשנו בספרייה צורך גדול להפיץ את ראשי הדברים של הרבי ברחבי העיר בני ברק.  באותה תקופה מי שמסר את שיעורי התניא בספריה היה הגה"ח הרב  טוביה בלוי שיחי', שידיו רב לו בהבנת השיחות ובהנגשתם לציבורים רחבים והוא הכין לעריכה מספר קטעים רלוונטים מתוך הר"ד במטרה שהספריה החסידית תפיץ זאת בבני ברק.

כדי לסבר את האוזן לציבור, צריך להבין ששיחותיו הקדושות של הרבי עד אותה תקופה לא היו מופצות כלל לציבור הרחב. השיחות שנאמרו על ידי הרבי פורסמו בשבועון כפר חב"ד, בנוסף לכך וועד הנחות בלה"ק היה שולח למנויים תמורת תשלום את חוברת השיחות קודש מהשבוע הקודם ותו לא. כך שראינו חובה לחלק ברחבי בני ברק קטעים מתוך הראשי הדברים של השיחה לקראת שבת ברחבי העיר. 

היות ולא רצינו לעשות זאת ללא רשות כי מדובר היה בשיחה מיוחדת, התקשרנו מהספרייה למזכיר הרה"ח ר' לייבל גרונר ע"ה, ביום שני בערב, ושלחנו לו את הקטעים הרלוונטיים שהוכנו להדפסה והסברנו לו את המבוכה של הציבור שלא יודעים ולא מבינים כראוי מה הרבי אמר וכו'. למחרת, כשהתקשרנו אמר לנו המזכיר שהעמוד האחרון לא הגיע כראוי, וכבר אין טעם להכניס זאת  לרבי, כי השיחה השבועית עומדת לצאת 'מוגה' ולהתפרסם. גם אנחנו לא ידענו אז איזו הפתעה מחכה לנו לקראת סוף השבוע.

החלוקה בתוך הסידורים

את הרגעים הללו שנדמות כנצח קשה לשכוח כמי שנכח במעמד היסטורי בו לראשונה שיחותיו של הרבי מופצות ברבבות עותקים עם שם התואר "דבר מלכות".

 ביום חמישי בלילה, ערימות של עשרות אלפי חוברות דבר מלכות תצלום משבועון כפר חב"ד נחתו בספריית החסידות בבני ברק, כמו בשאר הריכוזים החרדיים בארץ. כמובן מי שעמד מאחורי ההדפסה וההפצה היה ר' טוביה פלס.  

הרב יצחק פיין ע"ה, מי שהיה אחראי על חלוקת שיחת השבוע וכו' לא ידע איך להתמודד עם כמויות הענק שנחתו עליו ללא הודעה מוקדמת ועוד להפיץ בכל בני ברק לקראת שבת. אבל קומץ הפעילים בבני ברק ושל הספרייה ובראשם הרה"ח ר' שמעון ויצהנדלר לא ויתרו ולקחו זאת כאתגר שכל העיר תדע את דבריו הק' של הרבי. הפעילים  החליטו: ויהי מה, העיר תוצף ב"דבר המלך" ויגיע לכל מקום ומקום, כולל ל... בתי הכנסת והישיבות הליטאיות, מהיכן שיצאו אותם דברים קשים, ויזכו השבוע לקבל את המענה הנכון לדברים החמורים שנשמעו בבני ברק.

ובכך, מעבר לחלוקה הרגילה בערב שבת (תוך ניסיונות להעלים את שיחת הקודש מצד גורמים מסויימים), חפ"ק מיוחד פעל בליל שבת קודש עד אור הבוקר להיכנס למאות בתי כנסת של הליטאים ולהכניס בתוך הסידורים את התדפיס של הדבר מלכות, מה שנקרא 'אישי ישיר'. וכך ביום שבת קודש, בני ברק כמרקחה. שיחתו הקדושה של הרבי הופצה בעשרות אלפים של עותקים בבני ברק. רבבות קראו ולמדו את השיחה המופלאה של ויחי תנש"א, תשובה הולמת למסע הקטרוג.

כדי להבין את עוצמת המבוכה הליטאית מחלוקת הדבר מלכות הראשון, תוך חדירה לשטחם, כבר ביום ראשון, אחד ממאמרי ה"השקפה" המרכזיים של עיתון השטנה בעת ההיא, נאלץ להסביר לקוראיו נגד שיחתו הק' של הרבי שחולקה ברבבות עותקים. מכך הבנו שהדברים פעלו את פעולתם. התחושה הייתה ממש כמו שכתוב במגילת אסתר "ובכל עיר ועיר מקום אשר דבר המלך ודתו מגיע שמחה וששון ליהודים"...

(במאמר המוסגר על אותה תקופה מתוחה ערב מלחמת המפרץ בו החלה חלוקת הדבר מלכות,  אלפים הגיעו לספריה לשמוע ולראות את שיחת עשרה בטבת תנש"א בחדר ההקרנות של הספרייה.  יום ולילה לא ישבותו עבדה השיחה, בנוסף לכך הספרייה הכניסה מודעה בעיתון הפופולארי דאז "ערב שבת" שהייתה בבעלות ר' צבי רוזן ובו קראו לקהל האלפים להגיע לראות את השיחה.)

המפגש עם הפעילים

עוד אפיזודה מעניינת, ממש ערב פרוץ המלחמה הקשור לשיחה של הרבי.  המתנגדים החליטו לפרסם שוב את דבריו של אותו ראש ישיבה מעל גבי לוחות המודעות בבני ברק עם כל דבריו, שעליהם הרבי זעק מקירות ליבו הטהור. כשאנו יוצאים מהספרייה שעתיים לאחר חצות הלילה, אנו מגלים לתדהמתנו את מדביק המודעות מכסה את הלוחות עם אותם דברי קטרוג. חשנו כי מן השמיים זיכו אותנו להוריד את המודעות הללו.  וכך אנו מוצאים את עצמנו  הולכים אחרי המדביק מודעות, והיכן שהוא מסיים את ההדבקה - אנחנו בעקבותיו פשוט מקלפים את כל המודעה כשהיא רטובה עדיין עם הדבק,  ולא נודע כי באו אל קרבנה... וכך עד אור הבוקר. בני ברק לא זכתה לראות אפילו שיריים מאותה מודעת שטנה.

כך נוצר המפעל האדיר "דבר מלכות"! שהמשיך מספר שבועות כתדפיס משבועון כפר חב"ד ומיד לאחר מכן באישורו של הרבי קיבל את השער המפורסם דבר מלכות, וזכה שהרבי בעצמו חילק את דבר מלכות י"ב שהיו לקט שיחות בענייני משיח וגאולה. אז הרבי ירד להתוועדות בשבת פרשת אמור עם ה'דבר מלכות' בידו הקדושה, מה שנתן משנה תוקף להוצאה לאור וההפצה ברבים.

כל שיחות הקודש המופלאות של תנש"א - תשנ"ב חולקו ברבבות עותקים, כאשר נוסף לחוברת הדבר מלכות גם הליקוט השבועי וקטעים מאגרות קודש. בחול המועד פסח הראשון לאחר כשלשה חודשים של הפצת הדבר מלכות כאשר בני ברק מככבת בראש, התקיימה אסיפת פעילים של מפיצי הדבר מלכות עם ר' טוביה פלס שחשף טפח מהעידודים הבלתי פוסקים של הרבי לעניין קדוש ונעלה זה, מה שעוד יותר דרבן להמשיך בחלוקת הדבר מלכות ביתר שאת ובית עז.

רבבות יהודים החלו להיחשף בפעם הראשונה לעוצמת תורתו של הרבי. לא אשכח יהודי תלמיד חכם מבני ברק, שהגיע כולו בהתפעלות לספרייה ואמר בתום ליבו שלא ידע שהרבי הוא כזה גאון עולם. הוא פשוט לא ראה את השיחות עד להפצת ה"דבר מלכות".

יהא הדברים לזכרו הטהור ולממשיכי דרכו בהפצת הדבר מלכות שימשיכו את המפעל הקדוש הזה, וכל חסיד יראה לעצמו זכות וחובה להיות שותף בהרחבת מפעל הדבר מלכות, עד שנזכה להפצת התורה חדשה מאתי תצא בהתגלות מלך המשיח תיכף ומיד ממש.

.

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
5 תגובות
1.
תיאור חי ומרגש
כ"ג שבט ה׳תשפ״ב
היסטוריה מרתקת עד היום לא הבנתי איך החל הדבר מלכות. ר' טוביה חולל מהפך אמיתי
2.
משמע מהכתבה לכאורה
כ"ג שבט ה׳תשפ״ב
שהדפסת הדבר מלכות הייתה כנראה בהוראה מגבוה. מעניין לברר פרט זה אצל משפחת פלס או מישהו מהמזכירות וכו'.
כפי שזכור לי
כ"ד שבט ה׳תשפ״ב
זו הייתה הוראה מהרבי לדאוג לפרסום השיחה ומהמזכירות מישהו פנה לר' טוביה. כדאי לבדוק את העניין
3.
בקשה מר' שבתאי לבירור שמועה בקשר לסיפור
כ"ג שבט ה׳תשפ״ב
יש שמועה שר' טוביה הכניס את היומון הזה לרבי שתקף את החלוקה ההיא והרבה ענה נתקבל ות"ח או משהו כזה. נשמח שהרב שבתאי ישר או יכחיש.
4.
וואו
כ"ג שבט ה׳תשפ״ב
31 שנים מוציא את הדבר מלכות? לא יאומן
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.