COL | יום כ"א שבט ה׳תשפ״ב 23.01.2022

כשר' טוביה הסביר: מה ל'דף היומי' בחוברות דבר מלכות?

ר' אורן פופר מקראון הייטס, שעמל יחד עם הרב טוביה פלס ע"ה בשנות ההוצאה הראשונות על הפקת חוברות ה'דבר מלכות', נזכר בימים הראשונים, בקשיים הטכניים הגדולים וה'סיוע השקט' של הרב פלס. "היה ממוקד מטרה" • בהזדמנות נדירה חשף הרב טוביה פלס בפניו את הסיבה שנוספו לחוברת נושאי לימוד נוספים מלבד שיחות הרבי ומאמרי חסידות, כגון שיעורי הדף היומי • פופר: "עם כזאת מטרה – קשה להתווכח"
כשר' טוביה הסביר: מה ל'דף היומי' בחוברות דבר מלכות?
ר' אורן פופר. משמאל: תמונת חדר השידורים וחוברת 'דבר מלכות'

ר' אורן פופר מקראון הייטס, שהוא גם חתנו של הרב זושא פויזנר, מוכר בעיקר כמי שעבד עם הרב פלס ע"ה בשנות ההוצאה לאור הראשונות של חוברת ה'דבר מלכות'.

בראיון לרדיו COL בהגשת הרצל קוסאשוילי, הוא מספר על המוטו של הרב טוביה והחריצות הבלתי רגילה שלו למען הפצת תורת הרבי.

הרצל: הרב פלס ע"ה היה שתקן ולא מתבלט, עשה דברים 'עד הסוף'. סייעת לו בימים הראשונים של הפצת ה'דבר מלכות'. ספר איך זה היה?

ר' אורן: "הסדר היה כזה: משנת תשמ"ח, לאחר הסתלקות הרבנית בכ"ב שבט, הרבי התחיל להתוועד בכל שבת. עד אז זה לא היה כך. אני זוכר כשלמדתי בישיבה במוריסטון, לא הסכימו לשחרר את הבחורים לנסוע ל-770, כי לא ידעו באיזו שבת הרבי יתוועד.

"הייתי חלק מצוות 'הנחות בלה"ק' ומידי שבוע הכניסו לרבי שיחות של הרבי משבת להגהה, בעיקר כדי שיודפסו בעיתונים בארה"ב ל'אלגמיינער ז'ורנאל', ובארץ לעיתון 'כפר חב"ד' וביומי דפגרא גם לעיתונים כלליים כמו 'מעריב' ו'ידיעות'. אני זוכר את אותם ימים ואת הקשיים הטכניים העצומים עימם התמודדנו.

"אנשי עיתון כפר חב"ד היו 'על קוצים' כדי שנשלח בזריזות את השיחות, כדי שיוכלו לסגור את העיתון. כדי לסבר את האוזן איך זה עבד, היה מחשב מחובר למודם, ודרכו היו מתקשרים למודם מחובר למחשב בארץ. קצב השליחה היה איטי ביותר, בוודאי במושגים של היום: זה היה משגר 2400 סימנים לשנייה, וכל 8 סימנים זה אות אחת...

"היו רעשים על הקווים, וגם ניתוקים. המחשב לפעמים היה 'מערבב' את האותיות, היו עוצרים ומתקשרים לארץ לברר בצד השני אם זה הגיע בסדר...

"בשלב מסויים הרב טוביה פלס התחיל להפיץ את השיחות של הרבי בקיבוצים, הסתכלנו על זה באופן תמוה. "תחתון שאין תחתון למטה הימנו..." כיבדנו אותו בשל דבקותו במטרה. כשהוא שמע על מכשיר חדש שיכול קצת לשפר את התשדורות לארץ, הוא מיד רץ לרכוש אותו. להכל דאג בשקט בשקט...

היה ממוקד מטרה, הוא בדיוק מזכיר לי מה שהשווער שלי הרב זושא פויזנר היה אומר, וזו נקודה משותפת לשניהם: "אם הרבי רוצה משהו – זה מה שצריך לעשות". היה ממוקד מטרה, שום דבר לא עמד בדרכו.

היית איתו עם הרב טוביה בקשר בשנים האחרונות?

"בשנים האחרונות פחות. פעם אחת הגעתי לכפר חב"ד ופגשתי אותו. הוא אמר לי משהו שהביא אותי להסתכלות אחרת לגמרי על כל העניין.


האזינו לתוכנית המלאה לפי נושאים >>


באותו הזמן קצת חרה לי שבארה"ב ה'דבר מלכות' מודפס לא באיכות טובה כמו בארץ. אז ביקשתי מהרב טוביה, אם הוא יכול אולי לדבר עם האחראים שישתדלו שהאיכות הדפסה תשתפר.

הוא הישיר מבט וענה לי תשובה: "אומר לך את האמת, זה לא מעניין אותי. הדבר היחיד שמעניין אותי, שיהיו כמה שיותר יהודים שיחזיקו את החוברת 'דבר מלכות' עם השם של הרבי. זאת המטרה. כל מה שנדפס בפנים, זה בשביל שעוד יהודי יחזיק את החוברת הזאת."

"זה פשוט סתם את כל שאלותיי וטענותיי. הבנתי באותו רגע, שכל הטענות "מדוע מכניסים את הדף היומי" ועוד ענייני לימוד נוספים, כדי שעוד יהודי ועוד יהודי ירצו את החוברת הזאת. עם כזאת מטרה – קשה להתווכח".

להאזנה לראיון המלא:

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.