מערכת COL צעיר | יום ט"ו שבט ה׳תשפ״ב 17.01.2022

הדג שקרא "שמע ישראל", וזכה לקבורה יהודית כהלכה

במרכז בית הקברות היהודי העתיק בעיר וינה, ניצבת מצבה יוצאת דופן בצורתה ובמהותה. מסורת עתיקת יומין מספרת איך הגיעה המצבה לבית הקברות ומדוע היא אינה דומה לשאר הקברים שבשכנותה • גלגול של צדיק? 
הדג שקרא
מצבת הדג שאמר שמע ישראל

 

הדג המסתורי

 

במרכז העיר וינה שבאוסטריה, שוכן בית-אבות ישן ומפורסם, המיועד לבני הקהילה היהודית בעיר. ברחבה שבחצר רחבת-הידיים, שוכן מאז ומקדם בית קברות יהודי, המוכר כבית הקברות היהודי העתיק של וינה.

בבית הקברות הזה, טמונים בין השאר גדולי-עולם; בין המפורסמים שבהם הוא רבי שמשון ורטהיימר זצ"ל, שהיה תלמיד חכם עצום וכן בעל קשרים בחצר המלוכה שפעל רבות למען אחיו היהודיים. מי שיסור לבית הקברות הזה, ויבקר על קברו של רבי שמשון ורטהיימר, יבחין בקלות כי ממש בסמוך לה עומדת מצבה יוצאת דופן. צורתה של המצבה אינה כמו אלו המוכרות לנו בדרך כלל; המצבה בנויה כעין תל גבוה של אבנים, שבראשם מפוסלת דמותו של .. דג! --

כדי להבין את סיפורה המסתורי של המצבה המיוחדת הזו, עלינו לשוב מאות שנים לאחור.

 

צבת קברו של רבי שמשון ורטהיימר זצ"ל

 

הדג זעק: שמע ישראל --

ערב שבת קודש, בקהילת קודש וינה. יהודים יראים אצים אנה ואנה, עסוקים בהכנות לקראת שבת המלכה הקרבה ובאה. כמו בכל בית, גם בבית בו התרחש המקרה המדובר, עמדה עקרת הבית במטבח ביתה, מתקנת ומכשירה את מאכלי השבת. בידיה פרפר דג טרי שהובא זה עתה מן הדייג, וכמנהג יהודיות כשרות באותה העת, הניפה האשה את מערוכה כדי להלום בדג ולהמיתו בטרם היא מכינה ממנו מטעמים.

הקריאה שנמלטה מפי הדג רגע לפני שהמערוך הונף על ראשו, כמעט וגרמה לה להתעלף במקום. לכל מי שהתאסף מיד לאחר מכן הייתה מוכנה להבטיח ששמעה קריאת "שמע ישראל" נזעקת מפיו של הדג בעצמו - -

היות ולא הייתה מוכרת כאישה המתלוצצת לחינם, מיהרו כולם לביתו של הרב, כדי לשמוע את דעתו על המקרה המוזר והמבהיל. ייתכן ונשמת צדיק מתגלגלת בדג המוזר, היו מי ששיערו.

לאחר שווידא כי אמת בפי האשה, הרהר הרב ופסק – היות ומדובר במקרה יוצא-דופן ולא מובן, ראוי שננהג בדג שלא כרגיל.

 

הדג המסותת בראש המצבה

 

על פי הוראתו, נעטף הדג בתכריכים וגם קבר נכרה עבורו בבית הקברות היהודי. עוד שנים רבות שחו באותו פלא, והיה גם מי שדאג להקים מצבה על קברו.

ואם אינכם מאמינים, סורו לבית הקברות היהודי העתיק בוינה, שם, סמוך לקברו של רבי שמשון ורטהיים זצ"ל, במרכזו של כר דשא תוכלו למצוא אותה – את המצבה הגדולה, שבראשה מתנוסס דג לתפארה.

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.