מערכת COL צעיר | יום י"ד שבט ה׳תשפ״ב 16.01.2022

הר געש התפרץ באוקיינוס, גלי ההדף שטפו את האי טונגה

אחת ההתפרצויות הגעשיות העוצמתיות ביותר בשנים האחרונות, התרחשה אתמול באוקיינוס השקט. הר געש תת-ימי התפרץ וזרע הרס בכל האזור • תיעוד מהאי הסמוך מציג צונאמי שנגרם מגלי ההדף של ההתפרצות • שכוחו וגבורתו מלא עולם
הר געש התפרץ באוקיינוס, גלי ההדף שטפו את האי טונגה
צילום מסך

 

מסביב לעולם

 

גלי צונאמי שנגרמו בעקבות התפרצות הר געש תת-ימי הציפו אתמול את האי טונגה שבאוקיינוס השקט, והביאו להצפתם של ערים שלמות במדינה הרחוקה.

למרות גלי ההדף העצומים, עד עתה לא התקבל מידע על פצועים או נפגעים כתוצאה מהצונאמי, אם כי מאז התתפרצות קרסו רשתות התקשורת במדינת-האי והמידע על המתרחש בה מוגבל.

 

"המצב מדאיג מאוד"

ג'סינדה ארדרן, ראש ממשלת ניו זילנד הסמוכה לאי, אמרה במסיבת עיתונאים ביום ראשון כי טרם נוצר קשר עם ראשי רשויות בטונגה, ואין כמעט מידע על המתרחש בערים הסמוכות לחוף למעט בירת המדינה, נוקואלופה. "נוקואלופה מכוסה עננים גדולים של אפר געשי, אבל מעבר לכך המצב שם רגוע ויציב", אמרה ארדרן. "עדיין לא קיבלנו חדשות מערי-חוף אחרים", סייגה, והוסיפה כי חוסר המידע אינו מבשר טובות. ארדרן סיכמה את המצב בטונגה כ"מדאיג מאוד".

הר הגעש שהתפרץ מוכר בשם "הונגה טונגה", ונמצא באוקיינוס השקט. גובהו 1,800 מטר והוא נמתח לרוחב של כ-20 ק"מ. סרטונים שהופצו בתקשורת העולמית, מלמדים כי התפרצות זו של הר-הגעש, היא אחת מהעוצמתיות שתועדו אי פעם באמצעות לוויין. ההר נמצא סמוך יחסית לחופי טונגה, ובשל כך האי היה הנפגע העיקרי מהתפרצותו.

 

גל הדף עצום

כדי להבין את עוצמת ההתפרצות, תלמד העובדה כי הדף ההתפרצות נשמע גם במקומות רחוקים בניו זילנד, שבינם ובין ההר מפרידים למעלה מ-2,300 קילומטר! ניתן גם לציין כי לאורך חופי החוף המערבי של ארה"ב, הורגשו במקומות רבים גלים גבוהים וגאות יוצאת דופן.

 

צפו בהתפרצות ובגלים העולים אל החוף:

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.