מערכת COL צעיר | יום ח' שבט ה׳תשפ״ב 10.01.2022

הצדיק שנפטר בגיל 39, אך משפיע עד היום על העולם היהודי

רבי יצחק לוריא המפורסם בכינויו 'האר"י', היה מי שבזכותו התפרסמה בעולם תורת הקבלה לאחר שגילה לתלמידיו את סתריה והדריכם על פי שיטתה • תורתו, נוסח התפילה שתיקן ושיריו אומצו על ידי יהודים רבים עד היום • האר"י הקדוש
הצדיק שנפטר בגיל 39, אך משפיע עד היום על העולם היהודי
נרות בציון האריז"ל

 

האר"י הקדוש

 

רבי יצחק לוריא אבי שיטת הקבלה, הידועה בשם "קבלת האריז"ל", התפרסם בעולם היהודי בשמו המקוצר אר"י, שהוא ראשי תיבות של אשכנזי רבי יצחק. כפי שמסתבר משמו, היתה משפחתו ממוצא יהודי גרמני, לפני שהיא עברה לגור בירושלים עיר הקודש. כאן נולד האיש הגדול הזה, שעתיד היה למלא תפקיד מרכזי לא רק בהתפתחות הרוחנית של תקופתו, אלא שהשפעתו מורגשת עד ימינו אנו.

 

עירם של המקובלים. העיר העתיקה בצפת

 

מקובל צעיר

בגיל צעיר מאוד נתייתם רבי יצחק לוריא מאביו והלך לקהיר שבמצרים, שם דאג לגידולו וחינוכו דודו העשיר, ר' מרדכי פרנס. הוא למד בישיבת רבי דוד בן זמרה (הרדב"ז), הרב הראשי של מצרים, שהתפרסם כמחברם של ספרי שאלות ותשובות הרדב"ז. הצעיר המוכשר נהיה אחד התלמידים המקורבים של הרדב"ז ובלימודיו הגיע להישגים גבוהים ביותר. הוא אף חיבר פירוש למסכת זבחים. כאשר דודו, ר' מרדכי פרנס, ראה כי קרובו הצעיר מצליח בלמודים, הוא נתן לו את בתו לאשה והבטיח לדאוג למחיתו ביד נדיבה.

אולם רבי יצחק לוריא, שנחון בנשמה עלאית, לא הסתפק בלימוד ההלכה בלבד. הוא השתוקק לדעת את חכמת הקבלה והקדיש את חייו ללימודה ולפתוחה. בגיל צעיר החל להתבודד על שפת הנילוס ובמשך 7 שנים חי לבדו, כשהוא שקוע בלימוד ספר הזוהר, המהווה את עיקר חכמת הקבלה, וכן ספרי קבלה אחרים. הוא נהג לחזור אל משפחתו רק פעם אחת בשבוע, לקראת שבת-קודש.

בהיותו מחונן בנשמה אצילה, התמסר כולו לחקר החכמה הנסתרת ותר אחרי השגת הסברים מתקבלים על הדעת לכל שלבי החיים, הטבע וכל היקום. הוא בילה ימים רבים בצום, תפילה ולימוד, ובמאמציו הבלתי נלאים לחדור לפנימיות התורה, גילה רבות מהמשמעויות האמיתיות של האמונה היהודית. כך עלה בידו לעבד שיטה מיוחדת במינה של תורת הקבלה ומקומה בעולם ותפקידה של התורה ומצוותיה בחיי האדם.

 

צפת - עירם של המקובלים

היותו מלא השראה והתלהבות, ראה האר"י בתפקידו לטהר את העולם מהיסודות הבלתי טהורים ומרוח הטומאה השולטת בו. בשנת ה'שכ"ט הוא לקח את משפחתו ועלה לירושלים וממנה לצפת, אותה הפך למרכז לימוד הקבלה.

עד מהרה התקבצה סביבו קבוצה גדולה של תלמידים, שנהו אחריו, האזינו להסבריו באשר למשמעות העמוקה של כל המאורעות המתרחשים בעולם. מפעם לפעם הצטרפו אליו יותר ויותר אנשים שקיבלו על עצמם מרצון חיי קדושה וסיגופים, אותם הנהיג האר"י הקדוש והעמיד כדרישה בל־תעבור בחוגי מקורביו.

בהשפעתו קיבלה התפילה אצל המקובלים משמעות מיוחדת, עמוקה יותר, כאשר הוא הסביר כל מילה וכל פסוק והמשמעות הקבלית הסודית המסתתרת מאחוריהם. ימי החג והצומות קיבלו משמעות עמוקה ונעלית, והשבת נתמלאה ברגש של קדושה, כאשר היא הוקדשה כולה לתורה ולעבודת השם.

כל סעודת שבת בה שרו שירי קודש, אשר רבים מהם נכתבו והולחנו על־ידי האר"י בעצמו, היו כקרבן מיוחד המוקרב לה' ואילו סעודת מלווה־מלכה שבמוצאי־שבת הפכה לחוויה של פרידה מהשבת היוצאת, שרישומה ניכר בכל ימות השבוע.

 

בית העלמין העתיק בצפת. כאן נטמן האריז"ל

 

השפעה עצומה

בצורה כזו נתן האר"י הקודש תוכן חדש לחיים היהודיים, תוכן ער ותוסס יותר, תוכן 'חי' יותר. תורתו של האר"י התפשטה בעולם והגיעה לכל פינה בה חיים יהודים.

אחד המפיצים העיקריים של תורת האר"י היה תלמידו וממשיך־דרכו כראש תנועת המקובלים, רבי חיים ויטל. הוא רשם את הגילויים של רבו הגדול וההסברים שלו על תופעות שונות וספריו נמנו אל אותם ספרים שנדפסו פעמים רבות באותם ימי בראשית של מקצוע הדפוס. תלמיד מובהק אחר של האר"י היה רבי ישראל סרוק.

אישיותו של רבי יצחק לוריא השפיעה על רבים מגדולי ישראל, שחדרו בעקבותיו לעולמה של הקבלה. הוא נפטר בגיל צעיר (39), וכל העם היהודי התאבל על מותו ללא־עת.

על אף ימי חייו הקצרים הטביע האר"י חותם בל יימחה על החיים היהודיים ועל דרך השקפתם של רבים. הוא הנהיג מנהגים רבים, שהפכו חלק בלתי נפרד מחיינו היום־יומיים. תפילותיו וניגוניו, כמו זמירותיו נתקבלו בחוגים רחבים וחלקם אף נכנס לסידור התפילה. קהילות רבות – ובהם גם אנו, חסידי חב"ד - מתפללות לפי מה שנקרא "נוסח האר"י", ורבות מתורותיו שימשו לאחר־מכן כיסוד לשיטת החסידות.

הודות להשפעתו הגדולה והדרך שהנחיל הלאה, היתה היהדות מסוגלת לעמוד איתן בצוק העיתים, מול רעיונות הכפירה ששטפו את העולם במאה שנים הבאות. האר"י הקדוש נחשב אחד המאורות הגדולים ביותר בשמי עם ישראל.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.