מערכת COL צעיר | יום ב' שבט ה׳תשפ״ב 04.01.2022

משלחת החבשים שרצתה צילום והקופה הקבועה • פרק רביעי

חדרו של הרבי הכיל במשך השנים חפצים רבים. חלקם עומדים שם עד היום, וחלקם שהו שם רק תקופה קצרה, או שהועברו למשמרת בשנים האחרונות • בין הפריטים המרכיבים את החדר הקטן שממנו יוצאת אורה לעולם כולו, בחרנו בשורה של חפצי קודש עיקריים שאת סיפורם נשרטט בפרקי הסדרה החדשה • משלחת החבשים שביקשה להצטלם והקופה הקבועה
משלחת החבשים שרצתה צילום והקופה הקבועה • פרק רביעי
תמונה מביקורם של החבשים

חדרו של הרבי הכיל במשך השנים חפצים רבים. חלקם עומדים שם עד היום, וחלקם שהו שם רק תקופה קצרה, או שהועברו למשמרת בשנים האחרונות.
בין הפריטים המרכיבים את החדר הקטן שממנו יוצאת אורה לעולם כולו, בחרנו בשורה של חפצי קודש עיקריים שאת סיפורם נשרטט בפרקי הסדרה - סודות מתוך החדר.


 

פרק רביעי:
משלחת החבשים והקופה הקבועה

 

כפי שצוין בפרקים הקודמים, בטרם הפך החדר המפורסם לחדרו האישי של הרבי, הוא עבר גלגולים שונים ושימש למטרות נוספות. בפרק שלפנינו נחזור שוב לעסוק במה שהתרחש בחדר עד לקבלת-נשיאותו של הרבי, וכן נספר את סיפורם של פריטים נוספים שהיו בחדר.

 

הרבי והרבנית משתמשים בחדר

בתקופה הראשונה לאחר בואם של הרבי והרבנית לארצות הברית, שימש החדר הקטן למקום משכנם, עד שמצאו דירה מסודרת למגוריהם.

 

חדר המל"ח

כפי שסופר בפרקים הקודמים, ברוב התקופה שקודם קבלת הנשיאות שימש החדר עבור ה"מרכז לענייני חינוך" שבראשו עמד הרבי. לצידו של הרבי עבדו בחדר גם שאר העובדים ב"מרכז".

אפיזודה מעניינת שתאיר מעט תקופה זו; במהלך אותה תקופה, ביקרו משלחת של ספק-יהודים מחבש בארצות-הברית, ונפגשו עם מספר ארגונים ואישי ציבור יהודיים. בין שאר המקומות בהם ביקרו, היה גם 770, שם שמעו דברים מאדמו"ר הריי"ץ שהפנה אותם לשוחח גם עם חתנו הרבי נשיא-דורנו. בתום הפגישה עם הרבי, שהתקיימה בהשתתפות הרב משה לייב רודשטיין והרב חמ"א חדקוב, ביקשו להנציח את פגישתם באמצעות תמונה. הרבי לא הצטלם עמם, אבל בזכות פגישה זו נותרה בידינו תמונה שמשקפת מעט את מה שהתרחש בחדר באותה תקופה.

הספרן הרב שלום דובער לוין תיאר את הנראה בתמונה כך:

בתמונה נראה הקיר המערבי של החדר, כפי שהיה נראה בשנים ההם, שארון הספרים נמשך בו גם על-גבי הדלת. כעבור שנים התקינו מזגן בחדר הסמוך, ומעל-גבי הדלת נראות הרשתות המביאות והמוציאות את אויר המזגן אל ומהחדר. השלחן של הרבי נראה עומד לצד צפון, ולא במקומו הרגיל, לצד מזרח. מסתבר שהזיזו אותו לצד צפון לצורך התמונה, או לצורך הביקור.

 

התמונה שנותרה מהביקור

 

החלונות נאטמו והפכו למקום אחסון

כאשר נקנה בניין 770, כלל חדרו של הרבי חלונות משני כיוונים; בצד הפונה לשדרת איסטערן פארקווי - חלונות העומדים במקומם עד היום, ובצד הפונה לכיוון בניין 784 הסמוך. לאחר שנבנתה ההרחבה שחיברה בין בניין 770 לבניין המשרדים 784, נאטמו החלונות שפנו לכיוון זה. הרבי נהג לעשות בחללים שנותרו מהחלונות שימוש, כאשר היה מניח בהם ספרים שונים. אחד מאותם חללים הפך בשנים האחרונות, לאחר ג' תמוז תשנ"ד, לארון קודש.

 

קופת הצדקה של כולל-חב"ד

הקופה היחידה שהוצבה בתמידיות על שולחנו של הרבי, הייתה קופת 'כולל חב"ד'. על פי השמועה, בכל פעם ש'כולל חב"ד' הוציא קופה חדשה, הייתה גם הקופה שעל שולחנו של הרבי 'מתעדכנת' ומוחלפת בזו החדשה. הייתה זו הקופה היחידה שעמדה על השולחן באורח קבע.

 

ספרים בחדר הרבי

בסוף שנות היו"ד הדפיס הרב נתן גורארי ע"ה את הש"ס בהוצאת 'מאורות', עם הוספה יוצאת-דופן - חידושי הצמח-צדק. הביצוע לווה אז בהדרכות מהרבי, שקיבל לאחר הוצאת הש"ס עותק עבורו. לאחר שקיבל את הש"ס החליף הרבי את כרכי הש"ס שבחדרו באלו החדשים, ואילו את הישנים העניק לספריית לוי-יצחק בקראון הייטס.

ספרים נוספים שמעניין לציין הם ספר הזוהר בהוצאת "מוסד הרב קוק", "תורה שלימה" ו"אנציקלופדיה תלמודית".

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.