הרצל קוסאשוילי | יום כ"ו טבת ה׳תשפ״ב 30.12.2021

יִתֵּן אֶל לִבּוֹ: מה נאמר לילדים ואיך נוכל להגן עליהם? • ר' דובי ברוד

מה אומרים לילדים, איך מדריכים אותם ומגנים עליהם? איך מתמודדים? • המטפל החב"די הרגשי הרב דובי ברוד בראיון נרחב בתכנית ליל שישי ברדיו COL • וגם, תחזית: להיכן החברה שלנו הולכת? המגמות המתפתחות והתהליכים
יִתֵּן אֶל לִבּוֹ: מה נאמר לילדים ואיך נוכל להגן עליהם? • ר' דובי ברוד
צילום רקע: שאטרסטוק

שבוע לא פשט עבר השבוע על המגזר החרדי. הטרגדיה בעקבות פרשיית הסופר חיים ולדר הסעירה את כולם והותירה רבים אובדי עצות. בעיקר הורים. 

בתכנית 'ליל שישי' ברדיו COL התארח הערב (חמישי) הרב דובי ברוד, שכבר שנים עוסק בנושא כמטפל נפשי ורגשי. הוא דבר על אובדן האמון של הילדים וגם על אובדן הדרך של מי שפגע באחרים וגם בעצמו, וחלק נקודות חשובות שיש לדבר עליהן עם הילדים.


האזינו לראיון המלא עם הרב ברוד >>>


"אין ספק שהאירוע השבוע היה מגה פיגוע", פותח הרב ברוד. "אם לפני שנים לא דיברו כלום על מוגנות, היום כבר ברור בעקבות אירועים שונים שזה נושא שכן יש צורך לדבר עליו, והתחילה הכשרה שלימה איך להדריך ילדים כך שיחיו בעולם מוגן יותר וצנוע.

"רוב ההכשרות האלה בעבר נגעו בהסברה לילד על אדם זר שמנסה לגעת ולפגוע. אומרים לילדים - להגיד 'לא', לרוץ ולספר - שלושה 'למ"דים'.

"אבל לצערנו רוב הפגיעות קורות בידי מישהו קרוב, אפילו לפעמים בתוך המשפחה. וכאן זה כבר מורכב. לילד לא קל פה להגיד לא. וילד עלול למצוא את עצמו אשם וכדומה, וזה מבלבל. כי מה שמסבירים לילדים על מוגנות מדבר על אדם זר. ולכן היום עוסקים בלהדריך למצוא כבר את תחילתה של הפגיעה, בדיבור, בגלל שהרבה פעמים זה מתחיל בשידול".

עוד הסביר הרב ברוב: "דוגמה נוספת שמדברים עליה עם ילדים היא סודיות. חברות אמורה להיות משהו מקרינה, שלא מפחדים ממנו. מסבירים לילדים שקשר שיש בו סודיות הוא לא טוב וצריך לעצור אותו, ואותו דבר גם כשמדובר באיום".

הרב ברוד הוסיף כי שמע מהרב אשכנזי, רבו של כפר חב"ד, שיש להגיד לילדים ש"זכותם וחובתם להרגיש מוגנים ובטוחים, ואם משהו גורם להם להרגיש לא מוגן או בטוח - להתייעץ".

הרב ברוד: "הסיפור של חיים ולדר הוא הרבה יותר מורכב, כי הוא היה אייקון בתחום. הוא היה איש מקצוע ואיש חינוך. אנשים חיכו חודשים להיפגש איתו. באמת היה מאסטר, ובזכותו השיח הפך להרבה יותר רגשי ומכיל. הוא גם היה איש טיפול ובאו אליו לייעוץ. אנשים באו אליו לקבל עזרה ומשענת, בהם ילדים ואנשים שעברו פגיעות. ולכן המשבר מאוד גדול".

במהלך השיחה דיבר הרב ברוד גם על ההשלכות של הפרשייה בטווח הארוך. "אני יכול להגיד שבאופן אישי כילד גדלתי על הספרים שלו, וכשהאירוע השבוע קרה ועוד לפני זה כשפורסמו סיפורים - זה טלטל גם את העולם הפנימי שלי. ברור לי שאחרי שכשהדברים יירגעו - אנחנו כן נחיה בעולם מוגן ואנשים כאלה יחששו לפגוע בקלות מתוךמחשבה שהכל יהיה בסדר.

"תהליכים משתנים בשנים האחרונות במגוון תחומים. הנושא של אלימות כבר ירד לחלוטין מהשולחן. היום מורה שמעז להרים יד הופך לשיחת היום ומפוטר. תהליכם אורכים זמן אבל קורים".

השיחה נמשכה ועלו בה שלל נושאים ונקודות חשובים, הקשורים גם לקדושת החיים. האזינו לריאיון המלא.

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
3 תגובות
1.
יישר כח לדובי היקר
כ"ז טבת ה׳תשפ״ב
על דברים נכוחים ותומכים.
2.
צריך לברר האם התייעץ אם רב לפני הראיון
כ"ז טבת ה׳תשפ״ב
אם לא צריך לשאול גם רב כמו ששואלים לפני צום רב ורופא האם לצום
הוא מתייעץ
ו' שבט ה׳תשפ״ב
הוא מתייעץ עם הרבה רבנים כמו הרב גלוכובסקי
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.