מערכת COL צעיר | יום ט"ז טבת ה׳תשפ״ב 20.12.2021

נרגשים מהסופה? ב'סמטת הטורנדו' רגילים להרבה יותר מזה

בזמן בו אנו ספונים בבית החמים ומביטים על הסופה המתחוללת בחוץ, מעניין לדעת כי בארצות הברית הרחוקה 'סופה' היא כינוי לתופעת טבע הרבה פחות נעימה מכפי שהיא נראית אצלנו • הכירו את "סמטת הטורנדו" האמריקאית והסיבה שבשלה היא זכתה לשם זה • שכוחו וגבורתו מלא עולם
נרגשים מהסופה? ב'סמטת הטורנדו' רגילים להרבה יותר מזה
shutterstock

 

סמטת הטורנדו

 

הנה זה מגיע גם אלינו. סוף־סוף גם ארצנו הקטנטונת 'זוכה' לביקורה של סופה עוצמתית, שאפילו זכתה לשם משל עצמה - 'כרמל'; הנה גם אנחנו על המפה!

טוב. זה לא ממש ככה. 'כרמל' אינה הוריקן, ורק בקושי סופה חזקה, אבל נהיה מוכנים להסתפק במועט במקרה הזה.. למרות זאת, רבים עוקבים בחרדה ובחשש אחרי מהלכה של הסופה האימתנית, ומתפללים שלא תשאיר אחריה 'עקבות' ונזקים בלתי הפיכים.

 

ארצות הברית - במקום הראשון

בזמן בו אנו ספונים בבית החמים ומביטים על הסופה המתחוללת בחוץ, כדאי לדעת כי בארצות הברית הרחוקה, מסתובבים בשעה זו אלפים שאיבדו רק לפני מספר ימים את בתיהם וכל רכושם. היה זה בשל מכת סופות טורנדו שזרעו הרס על פני מדינות שלמות בארה"ב. שם, לא הייתה זו סופה חביבה בשם 'כרמל', אלא סופה קטלנית שפגעה בחייהם של רבים והותירה נזק בלתי ניתן לתיקון.

 

shutterstock


 

בכלל, ארצות הברית היא המקום הפגיע ביותר מפני סופות טורנדו. סופות הטורנדו מכים בה ללא הרף, וזאת בשל מזג האוויר השולט באזורים מסוימים בה, המתאים יותר להיווצרות טורנדו. הנתון הבא, יעיד על כך היטב: ארה"ב מחזיקה במקום הראשון בעולם במספר סופות הטורנדו, כאשר הממוצע עומד על כ-1,000 סופות טורנדו בשנה. אחריה ברשימה, במקום השני, עומדת קנדה, עם עשירית מכמות הסופות של שכנתה - רק כ-100 סופות טורנדו בשנה.

 

מדינות "סמטת הטורנדו"

בארצות הברית עצמה, ישנם מספר מדינות, בעיקר במרכז ארה"ב, המהוות כר פורה להיווצרות סופות קטלניות אלו. סופות הטורנדו מתרחשות בעיקר באביב ובקיץ, והם מתרכזות באזור הידוע בשם "סמטת הטורנדו", הכולל בעיקר את מדינות 'קנזס', אוקלהומה ומיזורי. במדינות אלו מורגלים במצבי חירום, ומותקנים בהם צופרים להתרעה לקראת סופה מתקרבת ומקומות מוגנים להסתתר בהם ברגעי הסופה.

הכינוי "סמטת הטורנדו", אינו מוכר רשמית על ידי הרשויות במדינה, אך הוא נפוץ בעיקר בזכות התקשורת שממהרת לדווח כאשר סופה פוגעת באחת מהמדינות שהוזכרו, ומרבה להשתמש בצירוף זה כדי להבהיר את ששוב פגעה הסופה במקום המועד לפורענות מעין זו.

 

shutterstock

 


ומה ההבדל בין סופה רגילה להוריקן וטורנדו?

 סערה 
רוח במהירות גבוהה מ-68 קמ"ש

 סופה 
רוח במהירות גבוהה מ-96 קמ"ש

 הוריקן 
רוח במהירות גבוהה מ-120 קמ"ש


הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.