מערכת COL צעיר | יום י"ב טבת ה׳תשפ״ב 16.12.2021

ההמצאות ששינו את פני העולם: השטר, המנורה והקיטור

מספר המצאות במשך ההיסטוריה שינו את פני העולם והפכו את החיים לקלים ונוחים יותר לאין שיעור; שלש מהם היו שטר הנייר, נורת החשמל ומנוע הקיטור • על ההמצאות ותרומתם להיסטוריה • מרתק
ההמצאות ששינו את פני העולם: השטר, המנורה והקיטור
ההמצאות ששינו את העולם

 

ההמצאות

ששינו את העולם

 

שטר הנייר

במשך שנים רבות, השתמשו בני-האדם כאמצעי תשלום לקנייה ולמסחר - במתכות יקרות, מטבעות או אפילו חומרי גלם כמו בעלי-חיים או ירקות.

תחילת השימוש בשטר-נייר סימנה עידן חדש - עולם שבו שטר כסף יכול להוות תשלום עבור סחורות ושירותים, למרות שלו עצמו אין ערך מהותי. שטר הנייר היה בשימוש נרחב בסין כבר לפני כ-1,800 שנים, אך לאירופה הוא הגיע רק כ-800 שנה לאחר מכן. שם זה התחיל עקב מחסור פתאומי במטבעות, שבשלו הנפיקו בנקים שטרות נייר כהבטחה עבור תשלומים עתידיים של מתכות יקרות. בשנים הבאות, הפך שטר הנייר 'כסף' בפני עצמו.

מאז ועד היום הפך השטר לאמצעי התשלום העיקרי. במשך הזמן, פסקו הזהב והכסף מלשמש כאמצעי תשלום לגיטימי. השטרות קיבלו מעמד בלתי מעורער, ותקופה קצרה לאחר שהגיעו לאירופה הם נעשו לאמצעי התשלום המקובל בכל רחבי העולם.

 


 

נורות החשמל

לעתים אמנם שוכחים עד כמה הם חשובים, אבל כל מה שדרוש זה הפסקת חשמל קצרה, שבעזרתה ניזכר במהרה בחשיבותן של.. נורות החשמל.

היה זה תומאס אדיסון שרשם פטנט על נורות החשמל העמידות הראשונות בשנת תר"מ, ובכך שחרר את בני-האדם מתלות כמעט מוחלטת באור יום. נורות חשמליות הגיעו ברבות השנים לכל מקום והם נמצאים בכל דבר, מתאורת הבית ופנסי הרחוב, ועד לפנסי-יד ופנסי רכב. חוטי החשמל שנפרסו על פני הערים והכפרים כדי להדליק את הנורות הראשונות, התגלו כמוצלחים גם להובלת זרם חשמל לאותם בתים מספר שנים לאחר-מכן, וסללו את הדרך לאינספור מכשירי חשמל אחרים בבית.

 


 

| מנוע הקיטור

מכוניות, מטוסים, רכבות, חלליות - אף אחד מאמצעי התחבורה הללו, לא היה יכול לבוא לעולם אלמלא פריצת הדרך המוקדמת של מנוע הקיטור. השימוש המעשי הראשון בכוח הקיטור היה בשנת ה'תנ"ח, כאשר תומס סברי פיתח משאבת מים המונעת בקיטור. מנועי הקיטור שוכללו במהלך מאה השנה הבאים, בעיקר על ידי ג'יימס וואט, כשבזמן זה הם מעניקות לעולם את אחת הקפיצות הטכנולוגיות המשמעותיות ביותר שידעה ההיסטוריה האנושית עד-כה. לאורך השנים הבאות, תרם מנוע הקיטור לעולם בתחומים רבים; בתחום התחבורה, החקלאות והייצור, ובכך קידם את מעמדן של מעצמות עולמיות כמו בריטניה וארצות הברית.

התועלת החשובה מכל היא שהעיקרון הבסיסי של מנוע הקיטור שוכלל בשנים הבאות, והביא לחידושים מאוחרים יותר כמו מנועי בעירה-פנימית (המשמשים להנעת רכבים, לדוגמה), ומנועי סילון (המשמשים להנעת מטוסים, לדוגמה).

 


 

חשוב לזכור

חשוב ומעניין לזכור שמאחורי חלק גדול מאותם המצאות ששינו את העולם, עומדים אנשים בודדים, חדורי מטרה שנלחמו זמן רב אך לבסוף שינו את פני ההיסטוריה. מוסר ההשכל שיכול כל אחד מאיתנו ללמוד מהם, קשור בדברי הרמב"ם המפורסמים – בהם הוא מסביר שעלינו לראות בכל עת את העולם שקול, חציו זכאי וחציו חייב; מעשה אחד שלנו, יכול להכריע את הכף ולשנות את ההיסטוריה – בבוא הגאולה.

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.