שניאור דייטש | יום כ"ז כסלו ה׳תשפ״ב 01.12.2021

להשכיחם תורתך: מתווה הגיור של מתן כהנא - נחשף

מזעזע: מתווה הגיור של שר הדתות מתן כהנא נחשף לראשונה – ובמרכזו האפשרות שתינתן בידי רבני ערים להקים בתי דין לגיור, כדי לפעול לגיור מאות אלפי אזרחים ישראלים שהם 'מזרע ישראל', אך אינם יהודים על פי ההלכה • מתן כהנא: "בישראל חיים חצי מליון אזרחים מזרע ישראל שאינם יהודים. הגיעה העת לאפשר למי שחפץ להצטרף לחיק העם היהודי" • בציבור החרדי מאיימים על הקמת ספרי יחוסין קהילתיים. ח"כ יואב בן צור מש"ס: "מערכת הגיור היא ציפור הנפש של העם היהודי והפגיעה בו תוביל להתבוללות קשה"
להשכיחם תורתך: מתווה הגיור של מתן כהנא - נחשף
אילוסטרציה. צילום: שאטרסטוק

מתווה הגיור של שר הדתות מתן כהנא נחשף לראשונה – ובמרכזו האפשרות שתינתן בידי רבני ערים להקים בתי דין לגיור, כדי לפעול לגיור עשרות ומאות אלפי אזרחים ישראלים שהם מזרע ישראל, אך אינם יהודים על פי ההלכה. כך דווח הבוקר (רביעי) ‘ישראל היום’.

על פי התכנית, השליטה במערך הגיור תישאר בידי מערך הגיור הממלכתי והרבנות הראשית.

שר הדתות מתן כהנא אמר: “אי אפשר לטעון שמדובר במתווה רפורמי שיעודד התבוללות, מכיוון שגדולי הציונות הדתית סומכים את ידיהם עליו, והם מצפים מהרבנות הראשית לאמץ אותה.

“במדינת ישראל חיים כיום קרוב לחצי מיליון אזרחים שאינם יהודים על פי ההלכה. מדובר בצאצאי יהודים מזרע ישראל החיים איתנו בצבא, בעבודה, בלימודים ובכל מרחבי החיים. הגיעה העת לאפשר לכל מי שחפץ להצטרף לחיק העם היהודי ע”פ ההלכה ולעשות זאת בהליך גיור מאיר פנים. עלינו כמדינה החובה והזכות לעשות הכל על מנת שזה יקרה. חוק הגיור הממלכתי שאני מוביל יאפשר לרבני עיר לחזור ולגייר כבעבר, ירחיב את תכניות הלימוד והליווי למתגיירים ויאפשר לכל המבקש להצטרף במלוא המובן לעם ישראל. להשלים הליך גיור בפני בית דין רשמי של מדינת ישראל”.

עיקרי התכנית:

• מערך הגיור הקיים יקבל לראשונה הכרה ממלכתית בחוק.

• רבני ערים יוכלו להקים הרכבי בית דין לגיור במסגרת מערך הגיור הממלכתי.

• יוקם באגף הגיור מחוז “רבני ערים” שיעניק שירותים מנהליים להרכבי רבני הערים.

• תוקם ועדת רבנים שתנסח את סדרי הדין להרכבים המקומיים.

• לרב הראשי ולמועצת הרבנות הראשית סמכות לבטל מינוי של דיין גיור באופן מבוקר.

במסגרת עיקרי המתווה, יוקם אגף שיכונה “מחוז רבני ערים” בתוך מערך הגיור הממלכתי, ובמסגרתו יוכלו רבני ערים להקים בתי דין מקומיים.

נוסף על כך, תוקם ועדת רבנים שתנסח את סדרי הדין להרכבים המקומיים. אחת הסוגיות הנפיצות תהיה השאלה אם לאפשר לרבני הערים לגייר עשרות אלפי קטינים. גיור של ילדים יאפשר הכנסה מהירה של אלפים לעולם היהודי, אך הוא נתקל בהתנגדות מצד גורמים שמרנים.

כדי לשמר את השליטה של מערך הגיור הממלכתי והרבנות הראשית בהליך, הוחלט כי הרבנים הראשיים ומועצת הרבנות הראשית יוכלו בהליך מוסדר לשלול את מינויו של דיין גיור.

על פי הנוהל, יוכל הרב הראשי לפנות לוועדת הרבנים בהמלצה לשלול את סמכותו של דיין שחורג מהנהלים, ולאחר המלצה מצד הוועדה, סמכותו תישלל על ידי מועצת הרבנות הראשית.

ח״כ יואב בן צור מש”ס הגיב לפרסום המתווה: “לא היה הרס וחורבן למוסד הרבנות הראשית והמסורת היהודית כמו שמוביל השר להריסת הדת מתן כהנא. מערכת הגיור היא ציפור הנפש של העם היהודי והפגיעה בו תוביל להתבוללות קשה. אין מנוס, נצטרך להקים מערך ספרי יוחסין פרטי”.

ח”כ אורי מקלב מיהדות התורה: “השר כהנא מעניק מתנה לגויים ביום אידם, לצערינו זהו מתווה של זילות בייחוס ובכל הכבוד של האומה היהודית, הם בועטים ועוקרים הכל. כפי שחששנו, שר הדתות הופך את תהליך הקבלה לעם הנבחר השורשי והיסטורי לרישום לקנטרי-קלאב. הם מובילים אותנו במהירות להקים מערך פנקסי ייחוס קהילתיים”.

ואם לא די בזאת, למרות פרסומה של תכנית הגיור של שר הדתות מתן כהנא, היום נודע כי יו"ר הוועדה לשירותי דת, ח"כ יוליה מלינובסקי הידועה בעמדותיה המילינטיות נגד ההלכה המסורה, תגיש ביום ראשון לוועדת השרים לענייני חקיקה את הצעת החוק שלה לתיקון מערך הגיור, בטענה כי "מתן כהנא משאיר את הכוח אצל הרבנות הראשית".

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.