מערכת COL | יום ח' כסלו ה׳תשפ״ב 12.11.2021

הרב שוחט: "באמריקה אין סדר. בירור יהדות דומה לבילוש"

סערת המתחזה הלבנוני: הרב שלום דוב בער שוחט, מנהל בית דין שע"י אגודת הרבנים ארה"ב, קנדה ואמריקה שחתם השבוע יחד עם ראשי בתי דין נוספים על מכתב הקורא 'לעשות סדר' בתחום הפרוץ, חושף בראיון ל'ליל שישי' ב-COL נתונים מדאיגים על חוסר במערך רישום גירות באמריקה ועל הקלות הבלתי נסבלת של התחזות ליהודי • "יש קהילות רפורמיות במאריקה שעורכות 'גיורים' כבר 70-80 שנה, ורבנים שערכו גיורים שלא על פי ההלכה, אין רישום מסודר. כל רב המגיע לברר יהדות צריך לעבוד 'כמו בלש' ולזה גם צריך חוש מיוחד" • ומה הוא מציע?
הרב שוחט:
הרב שולם בער שוחט (ארכיון COL). משמאל: הלבנוני המתחזה (צילום מסך, רשתות חברתיות)

השבוע סערה התקשורת בשל מקרה הלבנוני המתחזה, שנישא ליהודייה חרדית.

שלושה רבנים המכהנים כמנהלי בתי דין רבניים ידועים בארה"ב: הרב חיים ישראל שפערלין, הרב שלום דובער שוחאט והרב משה מרדכי ליבעראוו נועדו יחדיו ויצאו במכתב ובו הצעה ורעיונות כיצד למנוע הישנות מקרים דומים בעתיד.

בראיון לתכנית 'ליל שישי' בהנחיית הרצל קוסאשוילי, מגולל הרב שלום דוב בער שוחט, מנהל בית דין שע"י אגודת הרבנים ארה"ב, קנדה ואמריקה (בית דין הפועל מזה 120 שנה) את הקשיים בבירור יהדות באמריקה, לעומת ישראל ואירופה, ועל הקלות הבלתי נסבלת של יכולת ההיטמעות של גויים בקרב קהילות יהודיות.

הרב שלום דובער שוחט: "את הסיפור על המתחזה הלבנוני כולנו שמענו בתקשורת, אבל עד לרגע זה לא ברור במאת האחוזים אם הוא לא יהודי ומתחזה... בתקשורת מיהרו לחרוץ דין, אבל כמו שחייבים לערוך בירור יהדות כדי לדעת אם הוא יהודי, כמו כן חייבים לוודא שהוא לא גוי במאת האחוזים".

איך הגיעו למצב כזה?

הרב שוחט: "צריך להבין. בארה"ק, בצרפת, אנגליה ואירופה, יש מערך מסודר של רישום יהדות, יוחסין, מעקב אחרי גרים בעיות ממזרות ורישום מסודר של כל האינפורמציה. באמריקה לעומת זאת, מצד אחד יש בתי דין שקיימים הרבה מאוד שנים, כמו בית הדין שאני יושב בו שקיים כבר 120 שנה, ובתי הדין המוסמכים הנוספים.

לצד זאת יש באמריקה קהילה מאוד גדולה - רפורמית וקונסרבטיבית, בת 150 שנה, שכבר עורכת גיורים ב-70-80 שנה האחרונות. בנוסף לכל זאת, יש גם רבנים אורטודוקסים שגיירו שלא כפי ההלכה.

כשרב צריך לברר יהדות הוא ממש צריך לעשות עבודת מחקר ובילוש. בשלב ראשון לוודא את זהות המבקש, ולחפש בעץ הייחוסין עד האשה הראשונה במשפחה שהגיעה לאמריקה, כולל חיפוש ואיתור בעיתונים ישנים, בארכיונים וכדומה.

בנוסף לכל זה צריך מומחיות מיוחדת לנושא הזה, לחקור ולדרוש היטב. בנוסף, ולא כולם מודעים למורכבות, יש את הנושא הממזרות, כשאולי מישהו בעץ המשפחתי התחתן בשנית ללא גט כהלכה מהנישואין הראשונים.

כידוע הרבי דרש מהשלוחים שלא לעשות בענייני גירות ולשלוח את המקרים הללו לרבנים מוסמכים.

אם רב לא עושה חקירה ודרישה יסודית זאת בעיה".

"אתן דוגמא להמחיש זאת: יכול להיות גוי שמצאה חן בעיניו היהדות, והא חושב לעצמו שלהבדיל אין הבדל בין להיות נוצרי או להיהפך ליהודי, רק צריך להיטמע בקהילה וללמוד על היהדות. הוא נטמע בקהילה יהודית ובא לבית הכנסת, אחרי כמה שנים עובר לקהילה גדולה יותר, אחרי 7 שנים הוא רוצה להינשא ליהודייה, והרב שמברר מקבל עליו המלצות חמות בשלוש קהילות יהודיות שהאיש "יהודי חם ופעיל בקהילה". אם לא עורכים חקירה יסודית – עלולים ליפול בפח".

איך ניתן להיזהר להבא ממקרים כאלו?

הרב שוחט: "לכן פרסמנו השבוע שיש יוזמה עתידית להקים משרד שיתן מידע נדרש לרבנים ושלוחים שנדרשים לכך. מדובר בתכנית עתידנית אולם הסיפור שהתפוצץ השבוע רק חידד לכולנו עד כמה הדבר נצרך".


להאזנה לכל הראיונות - לחצו כאן>>>

להאזנה לראיון המלא:

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.