מכתב למערכת | יום י"ט חשוון ה׳תשפ״ב 25.10.2021

רווקות מתמשכת: הבעיה לא רק אצל הבחורות הבררניות

הטור של "אמא לבחור מבוגר שטרם השתדך" הביא עשרות תגובות למערכת והציף את הנושא של השידוכים בחב"ד • אמא מנחלת הר חב"ד שחיתנה ילדים מגיבה בטור משלה ומציפה נקודות נוספות בסוגיה שמעסיקה הורים וילדים רבים שנמצאים בשלב השידוכים
רווקות מתמשכת: הבעיה לא רק אצל הבחורות הבררניות
צילום אילוסטרציה: shutterstock

קראתי את הטור של "אמא לבחור מבוגר שטרם השתדך", ואני מבינה לליבה לגמרי. עקבתי גם אחר התגובות שעלו ב-COL בעקבות הטור שלה, מהן ניתן ללמוד\לדעת מה שכולם כבר יודעים: הבעיה קיימת לפתחנו, ואין מי שירים את הכפפה.

האמא הנכבדה התמקדה בבן שלה, הבחור המבוגר ובטענה (הצודקת והמובנת) שבחורות פוסלות בגלל תמונה או בגלל סטיגמות, והיא קוראת להן ללכת ולראות, או במילים אחרות להיפגש, ומה כבר רע יכול לצאת מיזה.

לצד זה שמציינת הכותבת הנכבדה את בעיית הבחורים שנתקעו כי פוסלים אותם בגלל סטיגמות 'שכחה' לציין עובדה שאין עליה עוררין: אין יד מכוונת, ובחורים נשארים ב'קבוצה' או נכון יותר מסתובבים בניו יורק, חלקם אכן שומרים על סדרי לימוד, חלקם קצת לומדים, הרבה עובדים בעבודות מזדמנות (שבארץ לא יעזו לעבוד בהן) וחלקם רק עובדים וכביכול 'נמצאים ב-770'. טוב אולי לרזומה בשידוכים, עגום ביותר במציאות.

בשנים שהבחורה משקיעה בעצמה, לומדת ומתקדמת להיות מורה או גננת, תואר ראשון וכו', הבחורים המגודלים מתפרקים באין מפריע, וללא יד או עין שתצפה עליהם.

מספיק לראות ברזומה רמזים לכך, כששנת תש"פ 'קבוצה', אחר כך תשפ"א ב'שליחות' במזרח, ואחר כך שוב 'קבוצה'... שלא לדבר על חורים של שנה פה ושנה שם, כשלא ברור איפה הבחור הסתובב.

מתי הבחור מואיל בטובו וחסדו לחזור לארץ? האמא התקשרה והכריחה אותו לחזור. אמא: "הלו, אתה בן 23. תתאפס על עצמך ותחזור לארץ".

והבנות? יש לו 'קולקציה' לבחור: גיל 20? 21? 22? מחזורי לימוד שלמים מחכים שכבוד מעלתו יחליט לחזור.

האמא במכתבה קובלת שהבחורות 'בוררות' ולא נפגשות. הן השקיעו את הנשמה ולמדו לתואר ראשון, בזמן שהבחור המוצע במקרים רבים לעומתן לפחות, "כלי ריק" שהסתובב שנתיים ב'שליחות' אחרי 'קבוצה', הגיח לארץ וחזר לעוד סיבוב ב'770', וכעת הגיע כמו חדש. למה שלא יבררו את המתאים לרמתן?

והשדכנים?

שלושה מחזורים של בנות סיימו זה עתה לימודים, ורובן בשידוכין. מתקשרים לשדכן\נית, והתשובה: "מסדרים לכם בחור א' א', תיכף הוא חוזר לארץ – ישר לפגישה". וואו. התרגשות. אתרוג קלבריה משובח בייבוא פרטי.

התרגשות?? הפקרות!

לגבי התמונה והרזומה: כיום בעידן הווטסאפ, הכל פתוח. יהיו שיגידו ויש גם שהגיבו, שלשלוח תמונה של הבחור\ה ורזומה זה מאוד מקל וחוסך כאב ראש. יהיו אחרים בני 'הדור הקודם'  שיתקוממו: הייתכן דבר כזה, לשלוח לבחור תמונה של בחורה לפני פגישות? איפה הצניעות וכו'. אפשר לכעוס ואפשר לכעוס ובצדק. אבל לצערי הרב, אני מכירה משפחה שהאמא סירבה מסיבה עקרונית וחסידית לשלוח תמונה של הבת שלה, והיא שילמה את המחיר: הבת השתדכה בגיל 27.

נכון הכל משמיים. אבל כיום בחור שייתקל בסירוב לקבל תמונה מראש, הוא ידלג הלאה. היות וזה הפך למקובל, הוא יחשוב שאולי מסתירים איזו נכות חלילה. עם הנורמה קשה להתווכח, והנה יש לזה גם מחיר כואב.

מצד שני, 'להריץ' תמונות בווטסאפ זה סיכון לפגיעה בפרטיות. האם הבחורים לא מעבירים מאחד לשני את התמונות וההצעות שהם קיבלו? לא תמיד זה מכוונה רעה, לפעמים יכול להיות שהבחור מנסה להציע את זה לחבר שלו, אולי ההצעה תתאים דווקא לו. אבל בכל זאת, יש כאן פגיעה לא רק בצניעות, אלא גם בצנעת הפרט.

אפשר עוד להמשיך ולדבר על זה, מניסיון של אמא שחיתנה גם בן וגם בת, ויש עוד לפני במעלה הדרך.

אסכם ואומר במשפט אחד: כל עוד לא יעשו סדר עם הבעיה הזאת שהבחורים משוטטים ללא שום הכוונה 3 שנים או יותר ובמקום להעמיד אותם במקום ולקבוע להם סדר יום, שמי שמפר אותו נחשב שהוא יוצא מהנורמה החב"דית, במקום זה ממתינים לו בשטיח אדום עם פרחים בשדה התעופה!

השינוי לא יגיע ביום אחד, וגם לא ביומיים. חינוך חינוך ועוד פעם חינוך. בישיבות, במוסדות, ב'קבוצה' וגם השלוחים הנכבדים צריכים ליישר קו ולא לקבל בחורים מעבר לשנה אחת אחרי 'קבוצה'.

רק כך אולי נצליח למזער את התופעה.

ד.ל. נחלת הר חב"ד.

 

לכתבה זו התפרסמו 74 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
74 תגובות
1.
מה שהיה .הוא שיהיה. כי כולנו אגואיסטים.
י"ט חשוון ה׳תשפ״ב
כשאתה עם בן אתה משחק בדיוק כמו שהגברת הגדירה בכתבה.ונהנה מחיזור. כשאתה עם בת אתה רץ אחרי שדכנים וכל בחור שלא מתקרב לבת שלך ברמה חסידית ובהשכלה וכו. אתה נתקל ב עוד כחודשיים הוא יגיע לארץ ונראה. אבל כולנו כאלו כשיש לנו בנים (אולי למעט צדיקי עליון). קיצר זה מה יש .וחבל על כל הכתבות האלו .לא יצא מזה כלום. סתם דיוני הבל וריק. לנפח אגו של אמהות של בנים . הם נזכרות כשיש להם בת בשידוכין ואז מתבכיינות .וכשמגיע להן הבן הם מתנהגות אותו הדבר.
2.
טיולים במקום שידוכים
י"ט חשוון ה׳תשפ״ב
כמי שהיה הרבה ב770, שמעתי הרבה מהבחורים על טיוליהם במסגרת "שליחות".. הם מסתובבים במקסיקו ובהודו ועוד מדינות ואף במקומות שאינם בדיוק על טהרת הקודש. מה הפלא שלא מחפשים שידוך? הם רק רוצים לטייל ולהתפרק. הגיע הזמן להפסיק עם תופעת הנסיעות למקסיקו, הודו, תאילנד ועוד מדינות מפוקפקות תחת מסווה של שליחות [ואין הכוונה לאלה הנוסעים בקיץ באופן מסודר ע"י המל"ח]. הבחורים הפכו לתרמילאים והבחורות מחכות להם לשווא. וחבל.
תגובה
י"ט חשוון ה׳תשפ״ב
אם בחור התייעץ עם המשפיע וכתב לרבי על שליחות במקסיקו. מי אתה שתגיד לו לא?חצוף
כי המשפיע לא יכול לעקוף את הרבי!
י"ט חשוון ה׳תשפ״ב
ולפני ג' תמוז שבחור יהיה לא בישיבה (לא בזמן של בין הזמנים ובמקום שראוי לבחור)לא היה שייך כלל.
צודק לגמרי!
כ' חשוון ה׳תשפ״ב
בחור צריך להיות מונח בלימוד ולא להמציא שליחויות באמצע שנה על חשבון הלימוד!
3.
עושים טובה
י"ט חשוון ה׳תשפ״ב
צודקת לחלוטין!
הכי מצחיק שעד שהם מועילים בטובם לחזור לארץ הם ממש עושים סלקציה מי ברמה שלהם ומי לא .
אין להשוות בכלל בין הערך של הבחורות לבחורים.
בשעה ש׳השפיצים׳ של חבד נהנים להם (כן ,אני ממש לא חושבת שהם חיממו את הכיסאות ב770)הבנות משכילות ומתקדמות הן ברמה הרוחנית והן ברמה ההשכלתית.
אז חשוב שתדעו בחורים יקרים, יש לכם הרבה הצעות מסיבה אחת,והיא - שאין הרבה בחורים.
אז כדאי מאוד שתתחילו להעריך את הבחורות ותפסיקו להרגיש שאתם עושים טובה.
חבל ....
כ' חשוון ה׳תשפ״ב
זו תגובה שאולי מגיעה ממרירות אבל לא נכונה בהמון מקרים , ואם זה מה שמשדרים לבנות מה הפלא שהן חושבות שהן מתחתנות עם משרת או ארנק ? וחבל שכך
4.
העדר מנהיגות
י"ט חשוון ה׳תשפ״ב
5.
תודה על הכתבה!
י"ט חשוון ה׳תשפ״ב
בתחילת הכתבה תיארת כל כך מדויק את המצב עד כדי כך שהעלת לי דמעות בעיניים...
וכל זה עוד לפני שנכנסנו לסוגיית הייחוסים המפוקפקת.. בעיית השידוכים בחבד היא לצערינו מהשורש. מהלגיטימיות להסתובב בחו"ל במסווה של שליחות, מאופן ההתנהלות של השדכניות (מעריכה את עבודתן ובו זמנית גם ביקורתית עליהן מאוד)
י"ט חשוון ה׳תשפ״ב
כל מילה בסלע.............
6.
צודקת מאוד, צריך למצוא פתרונות כבר עכשיו...
י"ט חשוון ה׳תשפ״ב
הדבר הנכון ביותר הוא לחנך את הבחורים לחזור כמה שיותר מוקדם לארץ או לכל הפחות לנצל את זמנם במסגרות אמיתיות...
אך מה עושים עד שזה יקרה?
בנתיים יש מחזורים שלמים של בחורות שתקועות ומחכות לבחור שיועיל בטובו לחזור לארץ...
7.
הבעיה כאן שונה
י"ט חשוון ה׳תשפ״ב
כבחור שהסתובב ב770 ולמד שם כמה שנים טובות, אני רותה לטעון טענה אחרת.
הבעיה היא לא ש'הבחורים נמצאים ב770 ולא חוזרים להתחתן'. אלא שאין מסגרת,לבחורים מבוגרים בארץ וכתוצאה מזה בחורים לא חוזרים לארץ.
זה לא שהבחור חפץ לא להיות בארץ, אלא שאין לו מה לעשות בארץ. וממילא, במקום להאשים את הבחורים שהם אגואיסטים, שמישהו ירים את הכפפה ויפתח מסגרת לאלטערס ששם הם יוכלו ללמןד ולהיות בארץ מבלי לחפש את עצמם.
מהו המשך מסלול חב"ד לבחורים?
י"ט חשוון ה׳תשפ״ב
שלום רב,
כשבני חזר לארץ מקבוצה ואכן הרים את הכפפה וגייס בחורים והשיג מקום וכל הלוגיסטיקה בזה.... אבל לצערי לא קבל תמיכה מרבנים אנשי חינוך או בעלי בתים ותוך זמן קצר כשנתיים וחצי והכל התפרק. חבל חבל חבל.
היסטוריה קצרה
י"ט חשוון ה׳תשפ״ב
בעבר היה מקובל שהבחורים שלא נשארים עוד שנה ב770 חוזרים לישיבות המקור שלהם ושם היחיתה להם מסגרת. בשנות הסמ'ך (ובפרט בעיי'נים עם התחלת המושג התלמידים השלוחים) הדבר התחיל להתערער. קמו להם מסגרות סמיכה שונות שנתנו מענה לשנה ולאחר מכן התלמידים יצאו לשידוכים.
עם השנים זה נסגר ולא צצו פתרונות אמיתיים. ולבינתיים הישיבות הפסיקו לקבל אץ בוגריהם (כמסלול, לא כיחידים). ומאז המקום היחיד שבו אפשר לשבת וללמוד זה 770.
הפתרון שצריך להיות זה מוסד לבחורים מבוגרים, בשביל שבחור (שלומד) שמגיע לארץ לשידוכים לא ירתע אם יתעכב קצת יותר בארץ, משום שיהיה לו איפה ללמוד ולא להשתעמם, ובכך יהיה אפשר להכין את הבחורים לשידוכים.
עבודה =פתוח?
כ' חשוון ה׳תשפ״ב
ובעיקר ... אם בחור מעיז לעבוד הוא מיד נקרא פתוח. מה יעשה הבן ?
8.
תסתכלו בסטטוסים
י"ט חשוון ה׳תשפ״ב
היום פשוט מספיק להסתכל בסטטוס אחד של בחור בווצאפ או בפייסבוק כדי להבין מיד היכן הוא מסתובב, עם מי הוא מתרועע ובאיזה שטויות הראש שלו מונח
9.
לא יאומן מתי יהיה סוף לעיוות של המסלול
י"ט חשוון ה׳תשפ״ב
כל מה שמשקיעים בישבות כמעט לשוא אחרי השנים האפורות שלאחרי ישי"ג... עד מתי??
10.
בתור שליח שמעסיק בחורים לעבודות מזדמנות.
י"ט חשוון ה׳תשפ״ב
אחרי קבוצה חייבים לחזור למסגרת מלאה
11.
אב שבחסדי שמים שידך את ילדיו
י"ט חשוון ה׳תשפ״ב
כמה טיפים
איך לגשת לעולם השידוכים
א. הורים יקרים ב"ה אתם כבר נשואים
עכשיו אתם מחפשים שידוך לבן / לבת
תחשבו מה מתאים לבן או לבת שלכם
ולא ליחוס שלכם או מה יומרו השכנים על השידוך
ב. אין חולק ש בת חב"ד שלמדה בבית רבקה
ובשנה ד לומדת לתואר הידע הכולל שלה ברוב המקרים הוא מעל התמים הממוצע הן בהלכה והן בחסידות
ג. נושא כרטיס הביקור והתמונה
חייב להיות לפי כללי השו"ע דהינו
התמונה היא לעיניי ההורים בלבד ולא לעיני הבחור או הבחורה

ולאחר הדברים האלו
תכתבו לרבי בקשו ברכה
תוסיפו בצדקה

ובע"ה גם אתם תברכו על המוגמר
וַה' הִצְלִיחַ דַּרְכִּי
כל כך צודק!! טוב שיש אדם בגישה הזו
י"ט חשוון ה׳תשפ״ב
זה כל כך נכון מה שהזכרת כאן.
במקום לשפוט ולחפש אשמים, קודם נבדוק מה אנחנו צריכים לשנות בגישה שלנו כלפי אחרים.
ודבר שני,חשוב לזכור - הקב"ה הוא זה שמנהל את העניינים! ועלינו לעשות כל השתדלות .גם בדרך הטבע וגם-פשוט לסמוך ולהאמין באמונה שלימה .
שלישית , היום ברוך השם יש לנו צינור להקב"ה-הרבי וממנו אפשר גם לבקש, והוא כבר יסדר את העניינים דרך ה'
החפץ בעילום שמו.
הכללה מוגזמת והזויה
י"ט חשוון ה׳תשפ״ב
1. רוב הבחורים מנצלים את זמנם בשנת שליחות בישיבות מכון סמיכה ןאם חוזרים ל770 זה ללמוד עוד קצת. חייבים את זה לחיים אח"כ.
2. בחור שלמד בישיבה ובסמיכה ובפרט עם עשה גם מבחנים של היכל שלמה הידיעות שלו עולות פי 100 ויותר מכל בת סימינר. הבורות של כל מיני הורים שכנראה אין להם מושג מה עושים בישיבה הזוי.
12.
כל מילה, במקום.
י"ט חשוון ה׳תשפ״ב
אני בחורה חבדניקית, שמחכה לשידוך שלה, למדתי בסמינר בצפת למי שיודעת מה הכוונה.
אם אני רוצה להגיב על הכתבה הזו, אני כותבת את אותו דבר רק במילים שלי וקצת יותר..
13.
לדעתי הבעיה מתחילה בחינוך בישיבות
י"ט חשוון ה׳תשפ״ב
כשבחור נמצא בישיבה ומרגיש כבול, אז אחרי הישיבה הוא צריך את הזמן שלו כדי להשתחרר עד שהוא מתפקס על עצמו וקולט מה הוא רוצה מעצמו.
אם בישיבות היו נותנים יותר חופש ומרחב לבחור, הוא היה מגיע לקבוצה כשהוא יודע מה הוא רוצה מעצמו, ממילא אחרי קבוצה או שליחות הוא כבר יכול היה לגשת לשידוכים כשהוא מעוצב כל צרכו.
בחור צריך ללמוד בישיבה שמתאימה לו!
י"ט חשוון ה׳תשפ״ב
תומכי תמימים אין ענינה להתאים את עצמה לבחור. הבחור צריך להתאים את עצמו לתומכי תמימים כלומר לרצון רבותינו נשיאינו!

כשהשיקולים לבחירת ישיבה אינם ענייניים זה פתח לבעיות בהמשך הדרך בקבוצה ובשידוכים.

בחורים שלומדים ושומרים על הסדרים לא מרגישים כבולים עם צורך נואש לחופש ומרחב. בחור בשיעור א-ב בישיבה גדולה שעושה את המסלול הישיבתי המתאים לו מתוך רצון ולא מתוך כפיה כבר אמור לדעת מה הוא רוצה מעצמו
סליחה על ההתפרצות!
כ' חשוון ה׳תשפ״ב
אבל לצערנו (בלי להכליל בחורים חסידיים ויראי שמיים) ישנם בחורים שלצערנו כבר מגיל ישיבה גדולה ואולי לפני מחזיקים סמרטפונים - בשונה מהסמינר בו מחייבים חסימה אני לא ממש יודעת מה קורה בסמרטפון של הבחור מה שבטוח שחיים יותר משוחררים לא יהיו פה! ובחור כבול גם אין פה! אז מתי ואיפה אתה רוצה שהוא ישתחרר בתל אביב?! או בקניון או באתרי ספורט וסרטים למינהם
14.
שידוכים היא לא הבעיה היחידה
י"ט חשוון ה׳תשפ״ב
ישנם כל כך הרבה בעיות בחב"ד, ואין גוף מרכזי שיש לו סמכות לטפל בהם, חב"ד גדלה מאוד במשך השנים
במילים אחרות: חב"ד מתנהגת כאוסף של יחידים ולא כקהילה.

רשימה חלקית של הבעיות
1 ילדים שלא מתקבלים למסגרות
2 נשירה
3 הבינוניות במוסדות החינוך
4 שידוכים
5 פרנסה
6 עזרה בקהילה
7 זוגיות
ועוד היד נטויה
15.
הכול בידי שמים חוץ מ... הבהרה בנושא התמו...
י"ט חשוון ה׳תשפ״ב
הגמרא קובעת שאדם צריך לראות את המדוברת לפני שמתחתנים על מנת שיהיה מציאת חן אבל אין שום היתר לקבל תמונה זה דבר זול ומה עוד שכוונת הגמ' אינה רק למראה החיצוני (וכי אסור לאדם להתחתן עם מישהי פחות יפה?!)
אלא שכשנפגשים יש נשיאת חן הנדרשת על מנת להמשיך בצורה נכונה מה שמועבר בנוכחות עם האדם השני והכירות עימו
אבל סתם להעביר תמונה וודאי שאסור ולא מועיל ככל זה סתם דבר זול שהיפך צניעות בת ישראל!
וכי מותר לי להסתובב ברחוב ולהסתכל על בחורות אולי אחת תמצא חן בעיני ואבקש שיציעו אותי בפני הוריה?!
16.
בואו נפסיק לחפש אשמים
י"ט חשוון ה׳תשפ״ב
אבל אשמים אנחנו.. כן קשה לומר את זה, אבל זו המציאות. בכל טיעון שנטען יש מן האמת אבל הבעיה המרכזית שאף אחד לא אומר אותה היא שכל אחד מאותנו הוא חלק מהאשמים.
אנחנו חיים בעולם חדש ממש, שהכל חשוף בו... זה לא היה ככה באף דור וזה כל הסיפור.
במקום להטיח, שהוא, היא, הם האשמים (ושוב לא שאני חושב שאין בדברים האלו מן האמת. כן..) זה לא הסיבה המרכזית.
הסיבה המרכזית היא המציאות שבה אנחנו נמצאים וחיים: 'העולם הפתוח' ואנחנו משלמים על זה מחיר. צריכם לדעת להתנהל בעולם כזה נכון וזה ממש לא פשוט. אז לפני שמצביעים על האשם עדיף להסתכל אל תוך ליבנו פנימה. ולהתפלל להקב"ה שישלח את השידוך הטוב עבור כל אחד ואחד עם כמה שפחות עוגמת נפש ובמהירות האפשרית
העולם הוא תמיד חדש
י"ט חשוון ה׳תשפ״ב
לדור שהגיעו לארץ והקימו את כפר חב"ד וכו' לא היה יותר קל מהדור של היום (שחלק מהבעיה שלו הוא שאינו מודע...) וודאי שלדור של היום יותר קל בכל קנה מידה מדורות קודמים 50 שנה, 100 שנה ו200 שנה אחורה. צריך לדעת להעריך את זה. עצם זה שיש לנו את האפשרות המספרית ב"ה וכך זה התקבע ב%99.99 להשתדך רק בתוך חב"ד זה דבר שלא היה אף פעם כלל מחייב כ50 שנה ויותר אחורה
כל מילה בסלע
י"ט חשוון ה׳תשפ״ב
17.
ממש לא מסכים
י"ט חשוון ה׳תשפ״ב
הכותבת מציגה כאן מצג שווא ולפיו הרמה הרוחנית של הבחורים נמוכה בהרבה מזו של הבחורות כאשר ברור לכל שהמצב שונה מאוד, לא כל בחור (גם כזה שהיה בשליחות) הוא "כלי ריק" ולא כל בחורה (גם כזו שהייתה בסמינר) היא קדושה וטהורה. אך מה שהרגיז אותי יותר זו ההנחה של הכותבת שלימודים לתואר ראשון מצביעים על השקעה מרובה ועל כך שהבחורה לוקחת את החיים ברצינות, לעומת הבחורים ש"משוטטים ללא שום הכוונה" ו"מתפרקים באין מפריע". לימודים אינם הוכחה לרצינות ושהייה בשליחות איננה הוכחה להפקרות, היי בטוחה שאם לימודים לתואר היו חלק ממסלול החיים של בחור לפני חתונה היית רואה בחורים עם תואר במספר דומה לבחורות (וזו לא הייתה שום הוכחה להשקעה או לרצינות), וממש סליחה שאני לא מתרגש מבחורה שקנתה כמה עבודות סמינריוניות, קיבלה מראש תשובות לרוב המבחנים, אך מנפנפת בגאווה בתואר המהולל שלה
חוסר הבנה
י"ט חשוון ה׳תשפ״ב
רוצים פשוט שהבחורים יהיו רציניים במה שהם אמורים להתעסק לפחות במדת הרצינות בה עסוקות הבחורות במה שהם צריכים להתעסק. ובשטח זה -יחס העמידה בתפקיד שלה או שלו יש פער עצום שמביא את מפח הנפש וכו' כבכתבה
ממש לא כולנו עוסקים ברמאות ושקר
י"ט חשוון ה׳תשפ״ב
לשיטת הכותב כולם רמאים ולכן בקלות כל אחד ואחת היו יכולים לסיים תואר בהצלחה, אך רואים במציאות שזה לא כל כך פשוט ורובנו אנשים בעלי אמינות שלא מזייפים עבודות ומבחנים.
ל"חוסר הבנה"
כ' חשוון ה׳תשפ״ב
הבחורים לא רציניים? כמה בחורים בכלל אתה מכיר? מרבית הבחורים ממשיכים להדרכה בישיבות, שליחות בבתי חב"ד (כן, שליחות, לא כולם מטיילים כל היום), או סמיכה ב770, כל אלה דברים הדורשים המון רצינות והשקעה, אז די לסטיגמות המטופשות
18.
שורש הבעיה
י"ט חשוון ה׳תשפ״ב
הבעיה לא מתחילה בתקופה שאחרי ישיבה, כבר בשיעור א' בישי''ק הבחור לא מבין כלל מה רוצים ממנו (לשם דוגמא, לימוד הגמרא שמתחילים לפלפל בסברות הראשונים והאחרונים בעוד שהבחור אינו יודע לקרוא טקסט ולנתחו באופן ישר, פשוט מונע ממנו להתחבר לגמרא, ובעולם הפנימי יותר גרוע ואכמ''ל), וככל שעוברים השנים, נושרים הבחורים.
19.
צודקת במאה אחוזים
י"ט חשוון ה׳תשפ״ב
אני כבחור מבוגר מסכים איתה. הרזומה האישי שלי מלא בחורים של חוסר מעש, רק בגלל שיכולתי לעשות זאת במסווה של לימוד בכולל וכד'.
20.
אמא מנוסה
י"ט חשוון ה׳תשפ״ב
מורי ורבותי, רווקות שהיא מאוחרת זה דבר שאין לו לא טעם ולא ריח.
זה הרי דבר שלא כדרך הטבע מורי ורבותי.
תלך תבדוק קוף סיני זקן שחי לו בג'ונגל כראי'ה - מה הוא עושה מורי ורבותי? האם הוא מתבחבש עד גיל 30? הולך לגור אצל ההורים שלו? לא מוצא את עצמו? עושה תואר במשפטים? אה?
או שהוא הולך ומקים בית נאמן בישראל?!

ואולי אפילו נסתכל על הדברים קצת יותר לעומק ונלמד שהדברים לא ממש כפשוטם.
משל למה הדבר דומה? לבת מלך, בת מלך ששמה דורותי, אותה בת מלך הייתה גרה בעיירה בשם קנזס, על שם אדם באותו הדור שקראו אותו קנזס.
יום אחד היא מגלה אותה דורותי שהיא רווקה שהיא מאוחרת. לא מצאה את נפשה, לא ידעה מנוח לנפשה מורי ורבותי, ואמרה שמא אני אלך ואני אנשא לבן מלך, או איזה איכר פשוט, ובלבד שהוא בן מלך.

או בורסקאי שבשוק ובלבד שהוא גם בן מלך.
21.
להתאים את המצב למציאות.
י"ט חשוון ה׳תשפ״ב
לכן בחנוך לנער המכון הטכנולוגי.
שולחים לקבוצה רק אחרי 4 שנות לימוד בגיל 21 עם תעודת מקצוע ביד. שהבחור יודע שיש לו תעודה שהוא יכול להאוויח 15 אלף בחודש ולכן הוא לא יעבוד בכל מיני מזדמנות .
את הבן שלך תשלח לחנוך לנער!
כ' חשוון ה׳תשפ״ב
סבתא זקנה
כ' חשוון ה׳תשפ״ב
ומה הבעיה בזה ? אדוני הנכבד/גברתי הנכבדת?
חנוך לנער
כ' חשוון ה׳תשפ״ב
עם כל הזלזול (מהסטיגמות) בחנוך לנער. סביר להניח שאף אחד מהילדים שלך לא עשה / למד מה שהם לומדים.
נכון שזו מסגרת לבחורים שפחות מחפשים קודש, אבל תזהר בלשונך.
וידוע הסיפור עם הרבי שחלילה לדבר על על תמימים בצורה לא נאותה (ואכ"מ). וכן הרבי הורה לכתוב את בית ספר למלאכה בספר התמימים. כל טוב
22.
ירידה במספרים
י"ט חשוון ה׳תשפ״ב
תקשיבו לנתון מבהיל.
אין חתונות! בכפר חב״ד א' באהל כבר לא תפוס מדי ערב (בעיקר בכפר חב״ד ב')
פשוט אין הרבה חתונות כבעבר.
משהו תקוע פה.
נראה לי דוקא קשור לקורונה ששינתה קצת סדר...
כ' חשוון ה׳תשפ״ב
תגובה לזה שאין חתונות
כ' חשוון ה׳תשפ״ב
כי יש קורונה..... ויש הגבלות
24.
הבחורים
י"ט חשוון ה׳תשפ״ב
אכן מתבלים ומתבטלים ומבזבזים את שנותיהם היפות ביותר על נייעס מקווה, קפה שחור, ודיבור על סטארטאפים


חבל להכליל
כ' חשוון ה׳תשפ״ב
התחתנתי עם בעלי ב"ה אחרי שלמד בישיבה את השנים היפות שלו, עשה שנה נוספת בטבריה. נסע לקבוצה. ואחרי קבוצה מנוצל בלימוד ומבצעים בימי שישי, חזר לארץ להיות שליח בישיבה והתחתנן באותה שנה לפי הוראת המשפיע. ובלי סמרטפון כמו רוב חבריו אבל אולי זה באמת ירידת הדורות מהירה למרות שמדובר בשלוש שנים האחרונות
בזכות הורים שתמכו בו. אבא שהראה דוגמה חיה בלימוד תורה. הורים שלא מדברים נגד המוסד לימודים של הבן שלהם. אבא צריך לתת לילד את העונג והכיף של הלימוד ולהוות דוגמה חיה ולא לדבר עם הילדים כל היום נגד המוסדות לימוד וכמובן גם לישיבות יש הרבה מה להשתפר
25.
בעיה נוספת
י"ט חשוון ה׳תשפ״ב
אשכנזים לא רוצים ספרדיות ,ולא לא אל תבלבלו את המוח שזה בגלל מנטליות עובדה שהחברים הכי טובים של אותו גז׳ע הם ספרדים אבל עד השידוך ,דייי זה תירוץ לעוס יותר ממסטיק,הסיבה האמיתית זה שאם אחד אשכנזי דורי דורות, עם ייחוס אשכנזי ,יתחתן/תתחתן,עם ספרדי ולא משנה כמה מעלות יהיו לו/לה ,אז יגידו כנראה יש לו/לה איזה פגם אחרת איך הסכימו,מצד שני הספרדים הפסיקו להיות פריירים כמו פעם וגם הם לא ממהרים לקח. אשכנזים,קיצר ברגע שזה יפסק יהיו הרבה מאוד שידוכים,אבל כנראה משיח יגיע לפני
נעוץ תחילתן בסופן...
כ' חשוון ה׳תשפ״ב
הבעיה היא אמנם בעיה וצודק אתה בדבריך, אבל תחשוב לרגע שהסיבה שרוב האשכנזים לא רוצים להשתדך עם ספרדים זה בגלל שהוא פוחד שלילדים שלו יהיה יחס גזעני...
ואם יגידן? כמה שידוכים היו נסגרים לולא ה...
כ' חשוון ה׳תשפ״ב
ואם יגידו? על כל שידוך מדברים יום יומיים ואז עוברים לסדר היום, אם השידוך נראה טוב לשני הצדדים ולמדוברים שלא יתחשבו בתגובות, תכל'ס, הם יקימו בית טוב ונצחי אי"ה ויהיו מאושרים והדיבורים מסביב לא ישארו לנצח
...
כ' חשוון ה׳תשפ״ב
אוהו תודה! חיכיתי לתגובה הזאת!
כתבת את זה יותר טוב ממה שיכולתי לדמיין. יישר כוח
שבירת המעגל
כ' חשוון ה׳תשפ״ב
כל שינוי דורש אומץ, צריכים לקום ולהתחיל לעשות, לשבור את השרשרת הזאת והבעיה תיפתר...
26.
אומנם צודקת אך לא בהכל
י"ט חשוון ה׳תשפ״ב
דווקא הסיפור על זאת שהשתדכה בגיל 27 נדיר מאוד
הרבה מאוד בחורות לא מוכנות לשלוח תמונה לפני שמשפחת הבחור ערכה בירורים וההצעה מתקדמת
התמונות פוגעות בקידום השידוכים
כ' חשוון ה׳תשפ״ב
כאחת שמתעסקת עם שידוכים וגם כאמא לילדים בשידוכים
אומר בפה מלא, שאם היו נפגשים ללא ראיית תמונה, כמו שהיה לפני "דור התמונות", שידוכים רבים היו יוצאים לפועל. מה עוד שיש שדכניות שגם מביעות דעתן על התמונה: אולי ללא משקפיים? כדאי תמונה שלימה" , "אולי עם שיער פזור וכדו", שמעתי מחבירה שהשתתפה בקורס הנחייה לקראת שידוכי הבן ושם המנחה החבדית אמרה במפורש שיש המלצה להראות לבחור את תמונת הבחורה לפני הפגישות!!!לאן הגענו?!מי ערב שאמהות של הבחורים לא מראות את תמונות הבחורות לבניהן? הגיע הזמן שכל שידוך שיצא ב"ה לפועל ללא שליחת תמונות יפורסם מעל במות האתר וכו ,אפילו ללא שמות , כמו:" גם אנחנו סגרנו שידוך ללא תמונות מטרימות", לחזק את פורצי הדרך ולשבור את הנורמות ההזויות שחדרו למחנינו !!!
את\ה טועה
כ' חשוון ה׳תשפ״ב
כל בחור\ה המעוניין\ת להרשם אצל שדכן כאופציה לבירורים נדרש\ת לשלוח תמונה.
יחד עם תיאור (כללי), דרישות וכדו
אני רק שאלה
כ' חשוון ה׳תשפ״ב
מה הטעם לשלוח תמונה *לאחרי* הפגישה?
הרי התמונה היא לא ליופי, אלא ע"מ לבחון.
וכ"ז אך ורק על מנת להבין יותר, ולא ע"מ לשלול משהו
דווקא לא
כ"א חשוון ה׳תשפ״ב
השדכנית ביקשה תמונה וכתבנו לה: נשלח בע"ה שיתקדמו העינינים
השדכנית כיבדה
מדובר בפרטיות
27.
הורים יקרים
כ' חשוון ה׳תשפ״ב
הטענות הקשות שהגב' העלתה, טענות אלו אמורות לחזור אל ההורים בלבד,
לכאורה עם הבחור ירד מהדרך האם החברה אשמה בכך??
ואם הבחור מסתובב בעולם בטענה שהוא עוזר לשלוחים האם החברה אשמה בכך?
ואם הבחור לא למד ולא מינף את עצמו האם החברה אשמה בכך?
ואם הבחור חזר לארץ עם מיטב המחלצות וראשו מוטה כלפי מעלה מתוך הליכה שהוא סיגל לעצמו, האם החברה אשמה בכך?
הורים יקרים! החינוך מתחיל הרבה קודם, ואם ההורים יודעים שבנם לא ינצל את זמנו בלימודים לפחות כמו בארץ, שלא ייסע!!!
הורים יקרים! אנא הפסיקו להטיל האשמות באחרים, קחו אחריות על בנכם!!!
28.
אחוז הבחורים בקבוצה שרוכשים מכשיר חכם-עו...
כ' חשוון ה׳תשפ״ב
כאחד שנוסע כמה פעמים בשנה לרבי ויש לי קשר חזק עם הבחורים שם, אני נחשף לתופעה שאכן בחורים רבים קונים מכשיר חכם במהלך שנת הקבוצה, פעמים רבות!!!בלחץ האמהות שקשה להן הגעגועים לבנם יקירם, אך האם אתן לוקחות בחשבון את כל שעות הבטלה בשוטטות בקבוצות ובסטטוטים למינהם? וזה במקרה הטוב! האם לא שלחתן אותו לרבי כדי שבשנה זו ילמד, יתחזק ויקבל כוחות לבניית בית חסידי? יצא שכרו בהפסדו ממש
נכון, אך לא תמיד האמהות זה הבעיה
כ"א חשוון ה׳תשפ״ב
כיום ישנם כאלו שקונים את הסמרטפון למטרות שליחות כגון "מיי שליח", מדריכים בפנסאים, מנהלים קעמפים וכדו'..
לצערנו זה גורר הלאה לבזבוז זמן ותכנים אסורים..
השאלה איך אפשר לעצור כזה דבר?
לאסור סמרטפונים? לחייב חסימה?
הרי חייבים לעשות משהו בנידון!!
29.
תמונות...
כ' חשוון ה׳תשפ״ב
בעיית התמונות היא לא רק בשידוכים.
כשנלך לפי ההלכה וזה יהיה ברור לכל שתמונות בנות לא מתפרסמות- לא בתמונת פרופיל ולא בסטטוס ויש גם דרך איך להצטלם, ומינון,
אז יהיה מובן לכולם שבתמונה של הבת המיועדת תסתכל האמא של הבחור בלבד.
כי זה לא ראוי אחרת!!!
30.
היום המצב השתנה
כ' חשוון ה׳תשפ״ב
לפני 20 שנה היה מאוד מקובל שהבחורים הכי טובים טסים לשליחויות במזרח בדרום אמריקה באירופה וכו'. חלקם במסגרות הכוללות לימודי סמיכה.
מאז המצב השתנה והיום הבחורים הטובים הולכים לשליחות בישיבות. הרבה מהם חוזרים לישיבה בה למדו לשנת שליחות. דבר מבורך מאוד וגם גורם להרבה בחורים להיות בארץ.
רק צריך למצוא את הדרך הנכונה לגרום להם לרצות לשמוע הצעות במהלך ולקראת סיום שנת השליחות הזו.
31.
להתחתן מיד אחרי קבוצה
כ' חשוון ה׳תשפ״ב
כל אופציה אחרת מביאה אצל רוב הבחורים לתוצאות שליליות
32.
חבל שלא יודעים על ה50 אחוז של הבחורים המ...
כ' חשוון ה׳תשפ״ב
א. הטור נכתב מחוסר מידע, וממה שנראה בחוץ ובאתרים. משום מה לא יודעת הכותבת שיש אחוז מאוד גבוה של תל' שלומדים עד יום החתונה כדבעי וחיים עם הכוונה העליונה (נכון שהם לא "בינוני..) ועוד אחוז שרוב רובו עסוק בלימוד ובהתוועדויות ומבצעים. ואיך אפשר לזלזל בפה מלא על התמימים של דורנו???
ואכתוב ברור: זה שדורשים מבחור לראות את תמונה זה סטייל של דתי לאומי לא של חבד!!!!!
הגיע הזמן שנפסיק ללמוד מהמודרנים אלא מהחסידים......
נכון שיש הרבה תל' שאכן לא מתאים להם קבוצה וב"ה לאחרונה יש כו"כ שמנסים לעשות שם מסגרת טובה יותר וכו'
33.
אני ספרדי
כ' חשוון ה׳תשפ״ב
יש גזענות!. אבל..
מה לבחורה מבית ספרדי דוקא באשכנזי?
וכן ההיפך. די עם הרגשי נחיתות האלה..
התשובה לרווקות המאוחרת
כ' חשוון ה׳תשפ״ב
כי לפעמים לא מוצאים ...והשנים חולפות ביעף ומגיעים לרווקות מאוחרת.
מדוע לשלול הצעות רק בגלל מוצא? האם למוצא השונה יש קרניים על הראש או שנראה כמו חייזר??
ממש לא רגשי נחיתות!!
34.
שכוייח
כ' חשוון ה׳תשפ״ב
תמשיכו להעלות נושאים בוערים. נהיה פה מעניין באתר.
שנגיד כבר מזל טוב!!!
כ"א חשוון ה׳תשפ״ב
נו נו העיקר שיצא משהו מכל הדיבורים כאן..
לפחות כמה וכמה שידוכים של בחורים ישר אחרי 'קבוצה' וכמה וכמה נישואים בין אשכנזים לספרדים..
והיה זה שכרנו:)
והעיקר שיקימו בין נאמן!
35.
צודקת!!
כ"א חשוון ה׳תשפ״ב
כל מילה נכונה והלוואי שרבני חב"ד יניחו ידיהם על ההתנהלות של הבנים שלנו גם בחו"ל בשם הקודש של המילה: "שליחות" וד"ל....
36.
יש ברירת מחדל שמזניחים
כ"א חשוון ה׳תשפ״ב
ב"ה כשמסתבכים ולא יודעים מה לעשות צריך ללכת אל ברירת המחדל.
ברירת המחדל היא בן 18 לחופה ואם מגיע לגיל 20 תיפח עצמותיו.
ככה התנהגו עם ישראל בכל הדורות, וכך מתנהגים עד היום כל החסידויות.
עד תשנ"ב הי'ה עוד אפשר לנסות לומר שהרבי לוקח על הכתפיים שלו, אף שאין שום הוכחה שזה הי'ה לפי רצונו הקדוש, וכן לא היו אז כאלה בעיות בשידוכים.
אבל כעת כאשר כולם רואים שאנחנו שקועים בבעיות, הגיע הזמן לחזור אל ברירת המחדל של תורתנו הקדושה.
ויש מענה מפורסם של הרבי "... בזמננו כל המקדים בחתונה כדת משה וישראל הרי זה משובח ..." ויש עוד מענות ואגרות קודש כמו שכתוב במכתב הרבנים המפורסם מלפני 10 שנים.
37.
תודה למנהלי האתר
כ"א חשוון ה׳תשפ״ב
שהעליתם נושא כה חשוב,
מצב השידוכים בחב"ד אכן 'פאקאקט' וזאת בלשון המעטה.
צריך לפנות לעזרה מקצועית, להתייעץ עם אסטרטגיים מהמגזר הכלל חרשים ולטכס עצה וקו מנחה כללי להורדת גיל השידוכים וליצור פלטפורמה מודרנית ונוחה (ומאובטחת ופרטית כמובן) להנגשת כל נושא השידוכים בחב"ד
38.
גיננדעל
כ"א חשוון ה׳תשפ״ב
התור אחת ששלחה את הבן שלה לחנוך לנער אני יכולה לומר בפה מלא כי הם עושים עבודת קודש והיום בני שליח בישיבה "קלאסית" למהדרין.
39.
חידוד
כ"א חשוון ה׳תשפ״ב
יש הגיון בתגובת האם אלא שפה עולה השאלה הבאה
אם אנחנו שמים במרכז מוקד הדיון את רמתן של הבנות שהשקיעו ולמדו והגיעו להישגים שניתן לכמת אותם בסולם של מקצוע / תעודה למול הבחורים ש "נעלמו" להם חודשי חיים פה ושם, מה תועל הגעתו של הבחור לארץ? אוקי - הוא הגיע והוא פה והוא אפילו שליח בישיבה - כשנגיע לשאלת השוואת ה "נכסים והקניינים" של הבחור מול כל הצעה פוטנציאלית, מה היית מצפה שהוא יציג למול ה "קניינים" שאותם תציג הנערה?
כיוון ששאלה זו לא מתעוררת כאן ועכשיו אלא למעשה תמיד תלויה באויר ועדיין זוגות נישאים [וכולי תקווה שבתוך הבית פנימה אין מקום לדיבור והשוואה על בסיס כזה], הרי שנקודת העניין פה הוא לא "הישגים" שלה מול "הישגים" שלו אלא פוטנציאל אנושי שלה [מענטשיות, רמת ההזדהות עם הדרך - "חסידיות" ובסופו של יום גם כימיה] מול פוטנציאל אנושי שלו
40.
רבקה
כ"א חשוון ה׳תשפ״ב
אם בת לומדת תואר ארשון או שני . מה זה אומר ??. זה אומר שהיא מלומדת ותו לא . זה לא מעיד על אישיותה ,אין לה הבטחה שתתחתן יותר מהר מבת שלא למדה ,,זה לא אומר שתצליח בחיי הנישואין שלה בזכות התעודה.
41.
קריאת המפה
כ"א חשוון ה׳תשפ״ב
מהרבה תגובות וכן מהכתבה נראה שיש הרבה הורים שפשוט לא קוראים את המפה נכון
וזה ממש בולט בבירורים שהורים שואלים שאלות שלא קשורות בכלל למציאות ועוד.
כדאי פשוט בתקופה של השידוכים להתייעץ הרבה עם 'ידידים מבינים' שכבר שדכו וכן עם כאלה שבקיאים במהלך עולם הישיבות
ושההורים לא יחשבו שהם יודעים לבד יותר טוב מכולם
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.