מערכת COL צעיר | יום ז' חשוון ה׳תשפ״ב 13.10.2021

איך הציל חכם יהודי את קולומבוס מהאינדיאנים? • מרתק

איך הציל רב יהודי את קולומבוס מהבעיה אליה נקלע בפגישתו עם האינדיאנים על האי ג'מייקה? ומי היה אותו רב יהודי, שמדעני נאס"א בחרו להעניק למכתש על הירח את שמו? • וגם: מתי הזכיר הרבי את קשריו של אותו רב עם קולומבוס בהתוועדות?
איך הציל חכם יהודי את קולומבוס מהאינדיאנים? • מרתק
shutterstock

 

הרב היהודי

וקולומבוס

 

אי-שם באוקיינוס האטלנטי, סמוך לחופי האי ג'מייקה 

קולומבוס היה מאושר. אדמתה של אמריקה, היבשת שגילה במסעו הקודם נגלתה שוב לעיניו.

הוא סקר במבטו את החוף הריק, ובחן את אדמת האי בו תעגון בעוד זמן קצר ספינתו. דמויות נראו מתרוצצות על גבה. אלו ככל הנראה ילידי המקום, הבין קולומבוס, וקיווה, בכל ליבו, שפניהם לשלום.

 

רעיון גאוני

חלומות לחוד, ומציאות לחוד. קבלת הפנים שציפתה לו ולאנשיו לא הייתה חמה במיוחד. האינדיאנים התייחסו לחבורה שפלשה לשטחם בחשדנות ובחוסר אמון. קולומבוס היה זקוק לדבר-מה שיוכיח להם את גדולתו.

הרעיון שנהגה על ידי אנשיו לבסוף, היה גאוני.

 

shutterstock


בעוד שבוע ימים, בישר קולומבוס לאנשי השבט האינדיאני, אכסה את השמש ואגרום לה שלא תאיר למשך זמן קצר. זה יהיה לכם האות והסימן לעוצמתי וגדולתי.

ואכן, הבלתי ייאמן קרה. בדיוק במועד הנקוב התכסתה השמש וחשיכה השתררה על הארץ. האינדיאנים התמלאו בפחד ואימה. קולומבוס היה נדמה להם כמי ששולט בגרמי השמיים, והם מיהרו לקבל את מרותו בהכנעה.

הם לא יכלו לתאר לעצמם כי לוחות אסטרונומיים שעמדו לרשותו של קולומבוס, הם שסיפרו לו על ליקוי החמה העתיד להתרחש על אדמת המקום. איש מהם לא יכל לדעת כי חכם יהודי בשם רבי אברהם זכות הוא זה ש'ניבא' את הליקוי העתיד להתרחש.

מי היה אותו חכם יהודי שהציל את קולומבוס מהתנגדותם של האינדיאנים?

 

רבי אברהם זכות

רבי אברהם זכות נולד בקסטיליה שבספרד תקופה קצרה קודם הגירוש המפורסם. בצעירותו הספיק הנער הנבון להסתופף בצילם של גדולי ישראל שהתגוררו בספרד ופיארו את כותל המזרח של יהדות העולם. בזכות התמדתו וכשרונותיו היחודיים, הפך הנער הצעיר בעצמו לתלמיד חכם עצום, ועם השנים הלך שמו והתפרסם בכל רחבי העולם. לצד גדלותו התורנית, היה רבי אברהם גם בקי בחכמות אחרות, כמו רפואה ואסטרונומיה.

גדולתו של רבי אברהם זכות בתחום מהלך הכוכבים, הביאה אליו יום אחד את קולמבוס שהזדקק לעזרתו של הגאון היהודי. באותם השנים, הניווט בנתיבי הים התבסס בעיקרו על צפיה בשמים, וזיהוי מהלך הכוכבים. נווטים מומחים ידעו לזהות את מקומם על פי הכוכבים שנראו מעל ספינותיהם.

 


רבי אברהם, שהיה אסטרונום בעל שם-עולמי, העניק לקולומבוס כלים באמצעותם יוכל רב-החובל ההרפתקן לנווט את ספינותיו כראוי. קיימת השערה, שכאשר יצאו ספינותיו של קולומבוס במסעם השני לאמריקה, נלוו עליהם גם כמה מתלמידיו של רבי אברהם. תלמידים אלו, סייעו לקולומבוס במסעו באמצעות הידע הרב בחכמת האסטרונומיה שרכשו אצל רבם.

עד היום נחשב רבי אברהם לאחד מהאסטרונומים הגדולים שידעה ההיסטוריה. מדעני נאס"א (ארגון החלל האמריקאי), העניקו לאחד המכתשים שגילו על הירח את שמו של החכם היהודי, כהנצחה ואות כבוד לתגליותיו בתחום האסטרונומיה.

 

shutterstock


 

הרבי מספר על קולומבוס

בעיצומה של התוועדות י"ב תמוז תשד"מ, התייחס הרבי באופן מפתיע לרבי אברהם זכות וקשריו עם 'מגלה אמריקה' קולומבוס. הרבי הזכיר את רבי אברהם באמרו שהיה גדול בחכמת האסטרונומיה ('חכמת התכונה'), ואף חלק בכמה עניינים על שיטת הרמב"ם בעניינים הקשורים עם מהלך גרמי השמיים. 

וכך אמר הרבי:

מה שהוזכר אודות ר' אברהם זכות - קשור עם תולדות הישוב של מדינה זו, כידוע ש"קולומבוס", שגילה את אמריקה, השתמש בנסיעותיו ב"חשבונות" ו"כלי התכונה" שנעשו ע"י רבי אברהם זכות, ויתכן אפילו שמישהו מתלמידיו הצטרף לקולומבוס בנסיעותיו, וכך גילו את אמריקה!...

 

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.