שלמה מן | יום י"ז תשרי ה׳תשפ״ב 23.09.2021

סערת העירוב בערים גדולות: ב'שכונה' נגד; רבנים בחב"ד בעד

שבועות אחרי קריאת עשרות רבני ומשפיעי חב"ד להקים עירובים בערים גדולות, רבני קראון הייטס קובעים שאין לסמוך על העירוב בשכונה • הרב ברוך אוברלנדר בתשובה הלכתית מנומקת מדוע יש היתר בעירובין, ואדרבה: "יש הוראות מפורשות מאדה"ז והרבי"
סערת העירוב בערים גדולות: ב'שכונה' נגד; רבנים בחב
ברקע: שכונת קראון הייטס (צילום ארכיון, יהודה צייטלין). בקטן: רבני קראון הייטס ורבה של קהילת חב"ד בבודפסט

חברי הבד"צ בשכונת קראון הייטס תוקפים את פסק הדין שפורסם לפני שבועות אחדים ב-COL, בנוגע להקמת ערוב בערים גדולות כדי לאפשר ליהודים לשאת ולטלטל חפצים ברשות הרבים בשבת ללא חשש, וקובעים כי הדבר אסור בתכלית.

"במענה לשאלת רבים בנוגע לעירוב בשכונה", פותחים הרבנים, "כבר נתפרסמה ברבים דעת כל הרבנים בשכונתינו בשלילה מוחלטת. ובהיות אשר חדשים מקרוב באו להטיל ספק, על כן לא נצרכה אלא להעדפה לחזור על הראשונות".

בנוגע למעשה קובעים הרבנים, הרב אברהם אזדבה והרב ברוין, כי בשבת, לטענתם, אסור לטלטל ברחובות השכונה, ו"עירוב" זה כאילו אינו. מנגד, כאמור, עשרות רבני חב"ד, ראשי ישיבות ופוסקים, מהארץ, אירופה וארה"ב קבעו כי הדבר אפשרי.


מכתב הרב אזדבה והרב ברוין מקראון הייטס


הרה"ג הרב ברוך אוברלנדר, השליח הראשי ורבה הראשי של הונגריה, קובע במכתב מנומק כי אין לסמוך על השמועות השונות שנאמרים בשם הרבי בענין עירובין, "שהרי יש לנו הוראות מפורשות מאדמו"ר הזקן בשלחנו ומהרבי באגרות הקודש, ועל פיו אנו צריכים לנהוג". ובנוגע למעשה מחזק את פסק הדין שיש להעמיד עירובין.

• לקריאת מכתבו המלא של הרב אוברלנדר > לחצו כאן

יש להבהיר כי מכתבו של הרב אוברלנדר לא נכתב בהקשר הספציפי של העירוב בשכונת קראון הייטס, אלא לשאלה הרחבה והכללית הנוגעת לעמדת חב"ד בנושא הקמת עירובין בערים גדולות באופן כללי.

כזכור, במכתב חסר תקדים שנחשף כאן ב-COL עודדו שורה ארוכה של רבנים ראשי ישיבות ופוסקים הקמת עירובין בערים גדולות וקטנות בארץ וברחבי העולם, כדי שיתאפשר ליהודים לשאת ולטלטל חפצים ברשות הרבים בשבת ללא חשש.

"המורם מהנ"ל", כתבו הרבנים בין היתר במכתבם, "שבכל מקום שרבנים מומחים בהלכות עירובין, ובעלי ניסיון בשטח זה, ממליצים על תיקון עירוב כדין, ושניתן להתקין בו את העירוב באופן שיהי' תמיד תחת אחריות דיינים מומחים ותחת פיקוח משגיחים מיוחדים שתפקידם לתקן המחיצות מיד באם יישברו (וע"י כך יסורו החששות שהעלה רבינו במענות ק'), פשוט שאין שום מקום על פי דעת רבינו זי"ע להימנע מהתקנת העירוב.


קול קורא של עשרות רבנים לעריכת עירוב


"וכפסק דין התשב"ץ שהביא רבינו באגרותיו : "דרך ת"ח הוא לתקן, ומי שלבו נוקפו בזה הדיוטות גמורה היא, או מינות נזרקה בו, וזכות גדולה היא למתקן".

 לקריאת המכתב המלא של הרבנים > לחצו כאן

עוד הוסיפו הרבנים כי, "אדרבה, כל המסייע לדבר מצוה זה – בגופו ובמאודו – זכות הרבים תלוי בו, והרי זה מקרב על ידי כן את הגאולה האמיתית והשלימה".

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.