מערכת COL צעיר | יום ג' תשרי ה׳תשפ״ב 09.09.2021

רצח שזעזע את הארץ • הסיפור המרתק מאחורי רצח גדליהו

אחד מהצומות ה'נעלמים' יותר שבארבעת הצומות, הוא 'צום גדליה' המתקיים היום – ג' בתשרי. אלפי שנים נוהג עם-ישראל להתענות ביום זה, אות וזיכרון לרצח הטראגי שזעזע את הארץ בתקופה שלאחר חורבן בית ראשון. מה בדיוק ארע שם? • גדולה מיתתם של צדיקים כשריפת בית אלוקינו
רצח שזעזע את הארץ • הסיפור המרתק מאחורי רצח גדליהו
shutterstock

 

הסיפור שמאחורי

הצום

 

אחד מן הצומות ה'נעלמים' יותר שבארבעת הצומות, הוא 'צום גדליה'. אלפי שנים נוהג עם-ישראל להתענות ביום שלאחר ראש השנה, אות וזיכרון לרצח הטראגי שזעזע את ארץ ישראל בתקופה שלאחר חורבן בית ראשון ושתוצאותיו הישירות היו איבוד כל שלטון יהודי בארץ הקודש וחיסול היישוב בארץ – לראשונה מאז נכנסו אליה עם-ישראל, בבואם מן המדבר.

 


 

איך כל זה קרה?

גדליהו בן אחיקם, גדל באחת מהמשפחות המיוחסות ביותר בארץ הקודש. סבו היה שפן, ששימש כסופר עבור המלך יאשיהו הצדיק. הנביא מספר כי שפן מצא בבית המקדש ספר תורה עתיק, ובכך הצליח לגרום להתעוררות של תשובה בעם, ולחזרתו בתשובה של המלך יאשיהו.

לימים, כאשר הגיע הנביא ירמיהו וגילה באזני העם את נבואותיו הקודרות – היו בניו משפחתו של שפן, ובהם גם אחיו של גדליה, מתומכיו המובהקים. העם, שנבואותיו של ירמיהו הפחידו אותו, העדיף לתת את אמונו בנביאי השקר שניבאו 'עתיד ורוד', ולמשמע דברי הנביא ירמיה ביקשו אף להורגו. מי שנחלץ תמיד לעזרת הנביא, הייתה משפחתו של גדליהו – אביו ואחיו, וגם אחרים מבני המשפחה המיוחסת – שבמקרה מסוים אף הצילו את הנביא ממוות.

 

השליט החדש

 לקראת עליית נבוכדנאצר על ירושלים, הייתה דעת בני משפחתו של גדליה כי יש להיכנע לידי נבוכדנאצר, ובכך להינצל מחורבן הבית. העם לא תמך בדעתם והסוף הנורא לא איחר מלבוא.

לאחר החורבן, העמיד נבוכדנצאר את גדליהו, שהיה צדיק וישר, בראש שארית הפליטה שנותרו ולא הוגלו מן הארץ. כשמוע היהודים שהתגוררו בסביבות ארץ הקודש כי הפקיד נבוכדנצאר את גדליהו על שארית הפליטה בארץ, מיד התקבצו כולם למקומו וביקשו לחיות תחת ממשלתו.

 


בין המתקבצים למקומו של גדליהו היו גם ישמעאל בן נתניהו והאחים יונתן ויוחנן בני קורח. הם היו אנשי מלחמה, ועם הגיעה של השמועה על נתינת השלטון בידי גדליה מיהרו למצפה – המקום בו התיישב בינתיים גדליהו.

 

ישמעאל חורש מזימות

בסתר ליבו, ביקש ישמעאל בו נתניה להפיל את גדליהו מכסאו. הוא חרש מזימות כיצד לעשות זאת. שנאתו לגדליהו הצדיק הייתה גדולה כל-כך, שהוא לא הצליח לשומרה בליבו, וכבר החלו הרינונים כי הוא קשר קשר עם מלך עמון לרצוח את גדליהו בן אחיקם.

יוחנן בן קרח, שהיה מאוהביו של גדליהו, מיהר להזהירו מפני מזימותיו של ישמעאל. אלא שגדליהו לא שעה לדברי יוחנן ונתן בישמעאל את אמונו. את הצעתו של יוחנן כי יהרוג את ישמעאל בסתר דחה גדליהו מכל-וכל.

ישמעאל בן נתניה הוציא את מזימתו לפועל בראשית חודש תשרי. במהלך סעודה חגיגית קם הוא יחד עם עשרה חמושים מאנשיו, ורצחו את גדליה הצדיק. מיד לאחר מכן פנו להרוג את כל האנשים ששהו במצפה באותו הזמן.

והנה, שיירת אנשים מתקרבת למצפה. הייתה זו קבוצה של כשמונים אנשים, שיצאו מעירם לבית המקדש, ובדרכם התבשרו על חורבנו.

על אם הדרך הם מוצאים את ישמעאל בן נתניה בוכה בכי תמרורים. הוא מציע להם לפנות אל המצפה אחריו. הקבוצה מצטרפת לישמעאל, ובעיר הם נופלים קורבן בידיהם של אנשיו. רובם נרצחים בידי אנשיו של ישמעאל.

 


 

חיסול היישוב היהודי

השמועה על הירצחו של גדליהו נפוצה בארץ וגורמת לבהלה רבה בקרב הבודדים שנותרו על אדמתה. רבים חוששים כי מלך בבל יכעס על הריגת גדליהו, וינקום בהם; על כן הם מתקבצים תחת הנהגת יוחנן בן קרח ומבקשים לברוח למצרים. קודם לכן, הם רודפים אחר ישמעאל ותופסים אותו בגבעון.

הנביא ירמיהו מזהירם כי בריחתם מצרימה תהיה מסוכנת עבורם ותביא עליהם עונשים כבדים. אם תישארו בארץ – הוא מבהיר – לא יעשה לכם מלך בבל מאומה, ותוכלו להמשיך לחיות את חייכם.

היהודים האומללים שבים על טעותם – וכשם שלא שעו לאזהרותיו של הנביא לפני החורבן, כך גם עכשיו אין הם מאמינים לנבואתו; השיירה יוצאת למצרים ובכך עולה הכורת על היישוב היהודי בארץ הקודש.

 

קרדיט תמונות: shutterstock

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.