מערכת COL צעיר | יום כ"ח אלול ה׳תשפ״א 05.09.2021

צולם ע"י גוי: התמונה הנדירה בה נראה הרבי עורך 'תשליך' בר"ה

מידי שנה, במשך שנים ארוכות, צעדו מאחורי הרבי קהל גדול של חסידים ויהודים, בטור מסודר, לאורך שדרת איסטערן פארקווי המסתיימת במקום 'הגן הבוטני' • בגן קיימו כולם את מנהג אמירת ה'תשליך' ולאחר מכן שבו בשירה ל-770 • אלפים נקבצו לצפות במחזה וביניהם גם צלמי עיתונות  
צולם ע
shutterstock

 


ישנם תמונות שייחודם בולט לעין כל. תמונות המבטאות בלי קול כי הן מסתירות מאחוריהם עובדות מיוחדות. וישנם גם תמונות שבמבט ראשון נראות 'פשוטות' וחסרות כל סיפור ייחודי משלהן. לעיתים זו עוד תמונה בחלוקת דולרים או רגע מהתוועדות שנדמה שיש עוד רבים כמותם. אך כאשר מתבוננים פנימה, אל הפרטים, עלולים למצוא בהם עולם ומלואו. בסדרת הכתבות 'מאחורי התמונות' נתחקה אחר סיפורם של תמונות – מפורסמות או נדירות, ונביא סיפורים ועובדות מרתקות המסתתרות מאחוריהם.


 

פרק עשירי:

ותשליך במצולות ים

 

 // הרבי יוצא ל'תשליך' יחד עם כל החסידים

במשך שנים רבות זכתה שדרת איסטערן פארקווי לארח מידי שנה בראש השנה מראה מרהיב – טור עורפי ארוך של מאות חסידים, ההולכים זה לצד זה, בצעדים זריזים, פניהם אל קצה השדרה וקולם נישא למרחק בשירה.

בראש הטור הארוך הלך הרבי, צעדיו זריזים והליכתו אומרת כבוד. עיני כולם נישאו אליו - המהלכים בשורה כמו גם עוברי האורח הלא־יהודיים.

באותה שעה של אחרי צהריים, ישבו יהודים תושבי השכונה שלא היו מחסידי חב"ד על ספסלי הרחוב ונשמו אוויר של חג, מכוניות של אמריקאיים גויים חלפו בכביש הרחב,  ובכלל – מלאו הרחובות בעוברים ושבים. הופעתה של שיירת החסידים המזמרת משכה אליה את תשומת ליבה של כולם.

 


לא ניתן היה להתעלם מן המחזה שכמותו רובם לא ראו מימיהם – המוני חסידים, לבושים שחור ולבן, מזמרים ניגונים יהודיים - לאו דווקא חב"דיים -  צועדים בסך, זה אחר זה, זקנים, נערים וילדים. היה זה מראה לא שיגרתי כלל. רבים מהיהודים המקומיים המתינו משנה לשנה כדי להשתתף במאורע המיוחד.

 

"הייתי נהנה אם הצילום עלה ליפה"..

התהלוכה צעדה מידי שנה - עד שנת תשכ"ח - לאורך השדרה הרחבה; מבית מספר 770 ועד לסוף הרחוב, שם שכן כבוד הגן הבוטני. בגן פיכו מים חיים, אליהם הועידו ההמונים את פניהם. זה היה המקום הקרוב ביותר בו ניתן היה לקיים את מנהג התשליך.

ברבות השנים היה המנהג למסורת, ורבים, יהודיים וגויים ציפו על השדרה לתהלוכה הקבועה. גם צלמי עיתונות הגיעו מצוידים בכלי עבודתם, מבקשים לתעד את הרגעים המיוחדים.

 

הרבי במעמד ה'תשליך'. צולם על־ידי נכרי


אכן, תמונה אחת ממעמד של תשליך נותרה בידינו. בתמונה נראה הרבי עומד בגן הבוטני לקראת אמירת ה'תשליך'. בהקשר לצילום נדיר זה, ראוי להזכיר את שאירע בעיירה ליובאוויטש בימי אדמו"ר הרש"ב, כאשר יצא הרבי נ"ע לאמירת תשליך על הנהר. בנו של אחד מאדוני האחוזות שבסביבות ליובאוויטש, הנציח את הרגע בו נראה הרבי יחד עם החסידים עומדים על הנהר. הצילום היה למורת רוחו של אדמו"ר הרש"ב, שהביע צער מכך.

אולם ברשימותיו מציין אדמו"ר הריי"צ כי "לא אכחד אשר הייתי נהנה אם הצילום עלה ליפה"..

 

לכתחילה מלמעלה

בשנת תשי"ז, התקדרו השמים בעבים וגשם עז ניתך על ראשי העומדים ברחוב. אך לא גשמים, גם אם עזים ביותר, יניאו חסידים מללכת ל'תשליך'. כמדי שנה, נעמדו כל הקהל בטור ארוך ויצאו לכיוון הגן הבוטני שרים ושמחים.

עם הגיעה של השיירה לגן, התברר למצער כי הגן נעול על מסגר ובריח. ככל הנראה משנוכחו צוות הגן כי הגשם יורד והמבקרים אינם פוקדים את המקום, סגרוהו בשעה מוקדמת מהרגיל.

הקהל עמד אובד עצות. כמה מהתמימים ניסו לבחון, אולי תיתכן דרך כלשהי לפתוח את השער. והנה – הקהל עמד נדהם: הרבי החל מטפס בזריזות על גדר הברזל, במהירות ובנחישות. כמה ביקשו לגשת ולעזור לרבי, אך הוא דחה את עזרתם, ורגעים ספורים לאחר מכן כבר עמד בתוך שטח הגן. אחרי הרבי טיפסו כל הקהל בזה־אחר־זה על הגדר, ונכנסו אל הגן. לכתחילה אריבער!

 

בריכת ה'תשליך' כיום


 

מלכא בלחודוהי

לקראת שנת תשכ"ח ביקשה הרבנית חיה מושקא מר' שניאור זלמן גורארי כי ינסה למצוא פתרון שיאפשר את אמירת ה'תשליך' במקום קרוב יותר, היות וההליכה לגן הבוטני דורשת מהרבי טרחה רבה. ר' זלמן נרתם למשימה וימים ספורים קודם ראש-השנה, הצליחה חברת קידוחים שחפרה בחצר 770, להגיע למקור מים שנבע לתוך בריכה מיוחדת שהוקמה במקום.

מני־אז ערך הרבי את ה'תשליך' לבדו, בלא שהקהל נכח במקום, וזאת בעקבות מסר שעבר לחסידים שהבהיר כי זהו רצונו של הרבי.

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.