מערכת COL צעיר | יום כ"ד אלול ה׳תשפ״א 01.09.2021

הרבי נכנס לחדרו ואמר לרב הכט: "המרגלים היו כאן!"

במשך שנים רבות סיפרו יודעי דבר על סוכנים רוסיים המבקרים ב-770 מידי פעם ומעבירים מידע למפעיליהם ברוסיה • בספר 'דיעדושקא' המתאר את מסכת פעולותיו של הרבי למען יהדות רוסיה, מובאים סיפוריהם של כמה מהמזכירים החושפים את שהתרחש מאחורי הקלעים • הרבי והמרגלים
הרבי נכנס לחדרו ואמר לרב הכט:
shutterstock

רובם של האנשים לא היו מודעים לקיומם. רק מעטים, בעיקר כאלו שהתערו בין אנשי המזכירות שמעו על כך ש'הם' עלולים לבקר. איש כמעט ולא נתקל בהם ממש. אבל מי שידע, ידע שהם מגיעים ל770 לעיתים, וגם ידע להיזהר, ולשמור. הפחד מפני הסוכנים הסובייטים היה תמידי.

רבים יפקחו זוג עיניים תמהות למקרא המשפט האחרון. סוכנים סובייטים ב770? האומנם?

ובכן, מסתבר שכן. במשך שנים רבות התנהגו אנשי המזכירות בזהירות מופלגה בפני אנשים שנחשדו כסוכנים רוסיים. עד לשנת תנש"א, היה השלטון הסובייטי פעיל במלוא עוזו, כשסוכנים חשאיים המפוזרים ברחבי העולם פועלים במרץ עבורו.

 


אחד מן האנשים שנחשב בעיני פקידים רוסיים כדמות שיש לעקוב אחר פעולותיה היה הרבי נשיא דורנו. שיחותיו הפומביות בעניינים הנוגעים לרוסיה, הצליחו לעיתים לעורר הדים שנשמעו הרבה מעבר לגבולות 770. רבות מפעולותיו של הרבי הנוגעות למה שהתרחש בין גבולות רוסיה, נותרו חסויות וחשאיות עד היום. ככל הנראה, לא נדע עליהם עוד לעולם. הרוסים הבינו שמהבית הזה ברחוב איסטרן פארקווי מתנהלים 'עסקים' רבים השייכים לתחומם, וככל הנראה ביקשו לעקוב מקרוב אחר המתרחש.

 

'הם' נמצאים ב-770

בספר "דיעדושקא" (בעריכת הרב זושא שי' וולף), פורסמו תיאורים שלא ייאמנו על מה שהתרחש בעניין זה בין כתלי בית חיינו, להם כמעט ולא היה מודע איש – למעט מספר 'יודעי דבר':

מספר המזכיר הרב קרינסקי:

באופן כללי, כל הפעילות מ"770" בקשר ליהודי רוסיה התנהלה באופן חשאי. גם במזכירות הרבי לא תמיד ידעו ברור מכל הנעשה. כל דבר היה בתכלית הסוד. לא תמיד ידעו הכל אודות הנכנסים ל'יחידות', לשם מה נכנסים ואלו הוראות הם מקבלים.

יש עניינים שעד היום אינם ידועים, ולעולם לא ייוודעו. כל העניינים בקשר לרוסיה היו בעל פה. הרבי הדגיש זאת כמה פעמים, והקפיד שלא תהיה שום תכתובת בכל הקשור לנושא זה.

במשך זמן ארוך, כבר בשנות הכ', הרבי ידע שנציגים של רוסיה נמצאים ב-770, וייתכן אף שהכיר אותם. נציגים אלו היו נוכחים גם בהתוועדויות השבת והחגים, כשדברי הרבי לא מועברים בשידור, במטרה לעקוב מה אומר הרבי אודות יהודי רוסיה ואודות הממשל הסובייטי.

הרבי בעצמו אמר לא אחת כי ידוע לו בבירור ש'הם' נמצאים פה, והיו חושדים בפלוני או בפלוני.

 

איפה לייבל מוצ'קין?

סיפר המזכיר הרב גרונר ע"ה:

יום אחד התחיל להיראות ב-770 אדם מסוים, שעורר חשד כי הוא מרגל מטעם הרוסים. הוא הסתובב במשך כמה ימים ב-770, ו'ריחרח' מהנעשה. הוא שכר דירת מרתף אצל אחד מאנ"ש בסמיכות ל-770.

לאחר כמה ימים לשהותו בסביבה, הגיע אותו אדם אל הרב גרונר, וביקש להיכנס ל'יחידות'. הרב גרונר שהספיק לשמוע עליו, דחה את בקשתו. למחרת הגיע הנ"ל שוב ל"גן עדן התחתון", נעמד ליד דלת החדר הק', וניכר היה שבדעתו להיכנס אל החדר בכל רגע. הרב גרונר הזעיק מיד שמירה, ניגש אליו והודיע לו שהוא הזמין את משטרת ניו-יורק לבדוק מיהו ומה מעשיו.

כששמע שהשוטרים בדרך אליו, עזב אדם זה מיד את 770, הלך למרתף ששכר, ארז את החבילות שלו ויותר לא נראה ב-770.

 


 

הרב חדקוב מזהה מרגל

במקרה אחר - סיפר הרב גרונר - הגיע ל-770 יהודי מבוגר, שביקש לדבר עם הרבי בחדרו. אדם זה העלה חשד שהוא משתייך לרוסים, ודחיתי אותו. משהתעקש שהוא צריך לדבר עם מישהו, שאלתי את הרב חדקוב אם הוא מוכן לשוחח עם יהודי זה, והרב חדקוב השיב בחיוב.

כשאותו יהודי פתח בשיחה עם הרב חדקוב, הפשיל מיד את שרוולו, ועל פרק ידו היה שעון שקירב אותו לעבר הרב חדקוב. היה ברור לרב חדקוב שבתוך השעון מוסתר מכשיר הקלטה, והוא נזהר בכל מילה שהוציא מפיו.

המזכיר הרב בנימין קליין ע"ה הוסיף, שהיוצאים מרוסיה סיפרו לאחר שיצאו, כי בעת חקירותיהם היו החוקרים אומרים להם שהם יודעים מכל הנעשה ב-770 ובמחיצת הרבי וגילו בקיאות רבה במתרחש ב"בית חיינו".

 

המרגלים היו כאן!

 ה'פאראד' המסורתי שנערך בשדרה שלפני "770", בל"ג בעומר תשמ"ז, כאשר הרבי נכנס לחדרו, פנה אל הרב יעקב יהודה העכט ע"ה, ואמר לו "די שפיונען זיינען געווען דא" [-המרגלים היו כאן]! כלומר, שהרבי הבחין במהלך התהלוכה בבולשים מטעם ממשלת רוסיה שנכחו במקום...

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.