שלמה מן | יום י"ח אלול ה׳תשפ״א 26.08.2021

הפיכה באפגניסטן, לחץ בעזה ותסיסה באירן; הפרשן עושה סדר

אהוד יערי, הפרשן הבכיר לענייני ערבים, מדבר בראיון נרחב ל-COL, על כל התמורות בעולם הערבי לאחרונה • הלחץ של חמאס ברצועת עזה, ההפיכה באפגניסטן וההתחמשות של איראן • וגם: על בנט מול נתניהו במאבק בגרעין
הפיכה באפגניסטן, לחץ בעזה ותסיסה באירן; הפרשן עושה סדר
צילום רקע: שאטרסטוק. בעיגול: יערי (צילום: מסך, חדשות 12)

העיתונאי אהוד יערי, הפרשן הותיק לענייני ערבים של חדשות 12, העניק הערב (חמישי) ראיון להרצל קוסאשוילי, בתכנית ליל שישי ברדיו COL, ודיבר על איראן - לאור נסיעת בנט לוושינגטון - ועל המתחולל באפגניסטן, שחוותה מהפכה.

בתחילת דבריו התייחס לאמירתו של בנט, בראיון לניו יורק טיימס, זמן קצר לפני ההמראה כי ממשלה פלסטינית לא תוקם. לדברי יערי, "אין תבונה בצעד הזה. לא כל מה שרוצים צריך לומר". יערי גם המליץ לו לתאם עמדות מול עמיתו יאיר לפיד, שנזכיר, בראיון בתחילת השבוע התבטא דווקא הפוך.

> לבנט יש משהו להציע לביידן בנושא איראן שלנתניהו לא היה? הרי חלק מהטענות על נתניהו היו שדווקא האובססיה שלו בנושא איראן היא זו שהובילה להתחמשות שלהם. לטענת המבקרים, עדיפות דרכים דיפלומטיות כמו הסכם.

יערי: במבחן התוצאה, אם נתניהו לא היה מתעקש מול אובמה בנושא הסכם הגרעין, היינו מגיעים לנקודת זמן - ולמעשה אנו כבר מתחילים לראות אותה - שבה ההגבלות נגד איראן מצד העולם נופלות. כך שלמבקרים אין על מה לסמוך.


האזינו לראיון המלא >>>

האזינו לתוכנית המלאה לפי נושאים >>


בהמשך הראיון הרחיב יערי על מתחולל באפגניסטן ועל מיקומה האסטרטגי שמוביל אליה את מעצמות העולם.

"מי שאומר שהיה קרב לא יודע כלום. המקפדים של האפגנים עשו עסקאות בזה אחר זה ונכנעו מול הטליבאן, לא הייתה לחימה. לא שמעת על הרוגים, כלום", אמר יערי.

בהמשך חזר יערי לאיראן ודיבר על הנשיא החדש שנבחר במדינה. "צריך להבין שהשלטון באיראן התחלף לפני לפחות 10 שנים, מידי כוהני הדת לידי הגנרלים של משמרות המהפכה שיש להם בני ברית עם אנשי הדת. זאת אומרת שהמהפך באיראן מרודנות איסלאמית לרודנות צבאית, כבר נשלם והתחולל. אפשר לראות גם במינויים החדשים של השרים, כולם אנשים ששייכים למשמרות המהפכה".

סיום הראיון עסק בנושא עזה, והתחממות בציר הדרומי לאחרונה.

"אני לא מכיר תקופות ארוכות של שקט מאז שראשוני משפחתי הגיעו הנה, לפני 140 שנה", אמר יערי. "אין פה מצב חדש. כרגע חמאס במצוקה ומנסה לבעוט ולדפוק על השולחנות כי הוא במצוקה ויש בעיה כיצד יעבור לשם הכסף הקטארי וזה כי הבנקים הפלסטינים לא מעוניינים לגעת בכסף כי מפחדים לסנקציות.

"החמאס היה רוצה שיפתחו יותר את העברת הסחורות, וישראל מבקשת בתמורה את החזרת השבויים. המצרים במקביל כועסים עליהם גם כן וסוגרת להם המעברים.

"לסיכום: החמאס במצוקה קשה והוא לא רואה איך יוצא, אז הוא רוקע ברגלים ומשגר בלונים. אנחנו לא צריכים להתרגש מזה, ואני חושב - אני יודע שהרבי חושבים אחרת - שיש הגיון גדול מבחינתו לתת להם להתבסס עוד זמן בתוך המצוקה הזו".

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.