בשיתוף מערכת COL צעיר | יום י"א אלול ה׳תשפ״א 19.08.2021

מִמֶּנּוּ תֵּצֵא תּוֹרָה • הצדיק מבגדד שהאיר את העולם בתורתו

לרגל יום הסתלקותו י"ג באלול - קורות חייו של רבי יוסף חיים זי"ע מבגדד בעל 'בן איש חי' • סיפור חייו של הצדיק שספרו המפורסם היה לאחד מספרי ההלכה המקובלים בעם-ישראל • מיוחד לקוראי COL צעיר
מִמֶּנּוּ תֵּצֵא תּוֹרָה • הצדיק מבגדד שהאיר את העולם בתורתו
shutterstock

 

דמותו של

ה"בן איש חי"

רבי יוסף חיים מבגדד, מגדולי האחרונים, מקובל, דרשן ומנהיג קהילת יהודי בבל. מוגש לרגל יום פטירתו - י"ג אלול


 

במעלליו יתנכר נער

רבי יוסף חיים מבגדד, המכונה "הבן איש חי" נולד בשנת תקצ"ד לאביו רבי אליהו חיים ולאימו הצדקת מרת מזל טוב ע"ה.

שנים רבות לא זכו בני הזוג לילדים ולכן החליטה הרבנית לנסוע למרוקו לצדיק רבי יעקב אבוחצירא ולבקש את ברכתו. כששמע הצדיק את בקשתה, בירכה שתזכה ללדת בן זכר שיאיר עיני ישראל בתורתו.

 


על שנות ילדותו של רבי יוסף חיים מסופר, כי בהיותו כבן שבע נפל לבאר עמוקה ובנס ניצל ויצא משם ללא פגע. בהיותו בבור נדר רבי יוסף חיים שאם יזכה לצאת מהבור יקדיש את כל חייו ללימוד התורה הקדושה.

עוד בהיותו רך בשנים, שקד על התורה. מסופר כי בהיותו כבן י"ד שנה, עזר לאביו לערוך פסק הלכה מורכב שעורר התפעלות בקרב קוראיו  והוכיח את עומק בקיאותו וגדלותו התורנית. בגיל זה גם התחיל הצדיק הצעיר את לימודיו בבית המדרש הנודע בבגדד "בית זלכה".

בהיותו כבן 26 נפטר אביו, ואנשי הקהילה מינוהו לממלא מקום אביו. עד פטירתו, ביום י"ג באלול התרס"ט, במשך 50 שנה ישב על כסא ההוראה. במהלך שנים אילו חיבר ספרים רבים והנהיג עדת יהודי בבל באורח מופלא.

 

ציור בן כ-100 שנה המתאר יהודי בעיראק


 

מִמֶּנּוּ תֵּצֵא תּוֹרָה

ה"בן איש חי" נודע בדרשותיו המרתקות. מידי שבת וחג התקבצו יהודים רבים בבית הכנסת המרכזי שבבגדד והאזינו במשך שעות לדרשותיו. הרב שילב דברי אגדה ומוסר, סיפורי מעשיות, משלים וחידות כדי להעביר מסרים מחזקים ומעוררים.

במהלך אחת מדרשותיו בשבת קודש, באופן פתאומי קרסו עמודי העץ התומכים את עזרת הנשים בבית הכנסת. הכל נדהמו כאשר הרים רבי יוסף חיים את ראשו ובאורח פלא, עצרה הקריסה בבת אחת. בפעם אחרת סופר כי באמצע דרשה שקעה ריצפת בית הכנסת ופתאום התגלתה באר מים עמוקה במקום בו עמד הרב אך הרב לא התפעל ולא זז ממקומו.

עוד סיפרו זקני בגדד בהתפעלות, כי באורח ניסי הי קולו של הצדיק נשמע למרחוק ובבירור בעת דרשותיו, והגיע אף לאוזני האנשים שהצטופפו מחוץ לבית הכנסת מחוסר מקום...

 

ה'בן איש חי' זי"ע בין נכבדים יהודים בבגדד. יושב משמאל בשורה האמצעית


 

פועלו הרב

ה"בן איש חי" כתב למעלה מ200  חיבורים, אך רק חלקם נשמרו. כמו כן חיבר למעלה מ200 פיוטים אשר המפורסם שבהם הוא "ואמרתם כה לחי" המדבר בגדלותו של התנא הקדוש רבי שמעון בר יוחאי.

בהשפעתו ובעידודו של הצדיק הוקמה ישיבת "פורת יוסף" בעיר העתיקה בירושלים. מעניין לדעת כי הצדיק רכש בית ושדה בארץ הקודש במטרה לקיים מצוות התלויות בארץ.

רבי יוסף חיים נהג לשלוח את ספריו לדפוס בירושלים ובכך לסייע בפרנסת אנשי ירושלים. כמו כן תרם מכספו וגם העביר כספים לסייע ליישוב היהודי בארץ הקודש.

למרות שלעיתים עורר לתשובה את קהל שומעיו, הדגיש ה"בן איש חי" בספריו כי יש להיזהר מאוד שלא לדבר היפך הזכות אודות יהודים.

הרב חיבר "מודעה וגילוי דעת" אשר מופיעים בסידורים נוסח עדות המזרח ויש הנוהגים לאומרם מידי יום. במודעה וגילוי דעת אילו המתפלל מבהיר כוונתו עבור כל מחשבה, דיבור ומעשה שלו שיהיו כולם לשם שמיים, ומבטל מראש מה שיכול לעלות בליבו ומוחו שלא בהתאם לכוונה זאת...

 

נכתב בסיוע ואדיבות הרב מאיר כהן, מחבר הספר "אבירי בבל"

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.