מערכת COL צעיר | יום י"א אלול ה׳תשפ״א 19.08.2021

העיתון בישר: הרבי יבקר בארץ; הנשיא נפגע ורבים נטלו חופשה

​הכותרת הראשית בעיתון 'פנים אל פנים' באותו יום של שלהי תשכ"ו, בישרה לקהל הקוראים על ידיעה מרעישה – הרבי מליובביץ' עתיד לבקר בארץ בקיץ • הידיעה, גרמה להתרגשות גדולה בארץ, אך גם לתרעומת קלה מצד הנשיא שזר שהתפלא כי לא סופר לו על-כך
העיתון בישר: הרבי יבקר בארץ; הנשיא נפגע ורבים נטלו חופשה
הידיעה בעיתון

 


דרכי התקשורת ששלטו בעולם בשנות הכ"ף, לא היו מן המשופרות. אמנם, כבר פעלו הטלפונים ומברקים חצו את האוקיינוס במהירות – אך גם אז, היה השימוש בהם עולה הון רב, ועוד טרם יכלו הידיעות לעבור בפירוט ובהרחבה ממקום למקום בתוך זמן קצר.

זה היה הגורם לכך שעיתוני הימים ההם מלאו ידיעות מוטעות, מעוותות ולעיתים – תלושות מן המציאות. שמועה קלה שהגיעה ממקום רחוק, קיבלה פנים חדשות והוצאה מהקשרה. אם כיום נופלים מידי פעם טעויות בעיתונים – מובן ומסתבר שעיתונאי אותה התקופה יחטאו בטעויות רבות עוד יותר.

 

העיתון בו פורסמה הידיעה המוטעית


 

"אל תופתע אם.."

מציאות זו הובילה – ככל הנראה – לכך שבחודש אייר תשכ"ו, התפלאו רבים למראה העיתון "פנים אל פנים". עיתון זה התקבל בקרב חוגים דתיים בארץ, והיה נקרא בתפוצה רחבה. באותו היום של כ"ג באייר תשכ"ו, בישרה כותרתו הראשית לקהל הקוראים – "הרבי מליובביץ' יבוא בקיץ לישראל". לצד הכותרת, בלטה על פני כל עמוד-השער דמותו של הרבי.

במסגרת אחד המדורים הקבועים שהתפרסם בעיתון ונקרא בשם "אל תופתע אם..", התבשרו הקוראים: "אל תופתע אם – הרבי מליובביץ, הנשיא העולמי של חב"ד יבוא לביקור בארץ בקיץ הקרוב. לפי התכנית המתגבשת עתה בחצר האדמו"ר יבוא הרבי במטוס מיוחד וישהה בארץ ארבעה ימים בלבד, בהם יבקר בירושלים, צפת, טבריה, ראשון לציון, קרית-גת ולוד. הרבי יסיים ביקורו בהתוועדות חסידית גדולה בכפר חב"ד שתיערך כל הלילה ומשם יצא עם בוקר לשדה התעופה".

 


 

הנשיא חש פגוע

הכתב – שקיבל ידיעה לא נכונה, או שמא בדה את הדברים מליבו (..), הוסיף וכתב פרט חשוב:

"כנראה שנשיא המדינה, מר ש.ז. שזר, יהיה בין מקבלי פני מטוסו של הרבי. עד עכשיו לא יצא הנשיא לשדה התעופה אלא לקבל פני ראשי מדינה בלבד (גם האפיפיור הוא כידוע ראש-מדינה), פרט לקבלת אחיו ד"ר אברהם רובשוב, שבא מברית המועצות".

 


רבים התרגשו למראה הידיעה. חב"דניקים רבים נדרשו באותם ימים לשאלה: האם אמנם עתיד הרבי לבקר בארץ הקודש?..

מי שהידיעה הגיעה לידו, וחש אולי פגוע מעט מהעובדה שאיש לא עדכנו על הנסיעה המתוכננת, היה הנשיא שזר בעצמו. ככל הנראה הביע הנשיא את תמיהתו, באזני אחד החסידים ואולי אף כתב על כך ישירות לרבי.

במכתב שכתב לו הרבי, כחודש לאחר שהתפרסמה הידיעה בעיתון, אנו מוצאים התייחסות לתמיהתו זו:

"נ.ב. נצטערתי רבות (א) על השמועה אשר חשד בי כ' שעומד אני לבקר באהקת"ו [-בארץ הקודש תבנה ותכונן] מבלי להודיעו מקודם. והוא בהיפך מוחלט להיחסים שבינותינו - אילו לא הודעתי לכ'[בודו].

ואדרבה, אי ההודעה היא הוכחה שלא הי' להאמור כל יסוד".

 

שזר בביקורו האחרון אצל הרבי


 

"הרבה אמרו שיקחו חופש.."

מסתבר שהנשיא שזר לא היה לבדו בין אלו שהאמינו כי הידיעה בעיתון אמיתית. גם רבים אחרים שהשמועה הגיעה לאזנם התרגשו מהידיעה. ניתן ללמוד על כך, ממכתב ששיגר ר' יהושע פינסון לרבי, ובו דיווח על הרשמים מביקור שערך באותה עת באירופה ובארץ הקודש.

בין הדברים כותב ר' יהושע פינסון:

"ומענין לענין, הפרסום בפנים-אל-פנים עשה רושם עז באופן שמכל הצדדים צלצלו לדעת, והרבה אמרו מתחילה שיקחו חופש על זמן עכבתו של כ"ק אדמו"ר שליט"א וכו'".

מן הדיווח עולה כי התרגשות אחזה ברבים, שמיהרו לברר את אמינות הידיעה, ואף ביקשו ליטול חופש כדי להתלוות לרבי במהלך הביקור..

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.