מערכת COL צעיר | יום ח' אלול ה׳תשפ״א 16.08.2021

הרבי הציע לעשות 'דיל', ולהפתעת כולם הגיע ברכבו לאירוע

לקראת סיומה של שנת תשמ"ח הכריז הרבי כי זמן זה הוא "עת לבנות" – העת להוסיף בבניין עבור הוספה בענייני יהדות וקדושה • בין המקומות הראשונים, שהיו זקוקים להרחבה היה בניין בית חיינו – 770, שכבר עמד צר מלהכיל את ההמונים שבאו בשעריו • מר דוד צ'ייס, היה מי שביקש מהרבי להשתתף באירוע הנחת אבן הפינה, ולהפתעת כולם נענה בחיוב
הרבי הציע לעשות 'דיל', ולהפתעת כולם הגיע ברכבו לאירוע
הרבי במעמד

 


ישנם תמונות שייחודם בולט לעין כל. תמונות המבטאות בלי קול כי הן מסתירות מאחוריהם עובדות מיוחדות. וישנם גם תמונות שבמבט ראשון נראות 'פשוטות' וחסרות כל סיפור ייחודי משלהן. לעיתים זו עוד תמונה בחלוקת דולרים או רגע מהתוועדות שנדמה שיש עוד רבים כמותם. אך כאשר מתבוננים פנימה, אל הפרטים, עלולים למצוא בהם עולם ומלואו. בסדרת הכתבות 'מאחורי התמונות' נתחקה אחר סיפורם של תמונות – מפורסמות או נדירות, ונביא סיפורים ועובדות מרתקות המסתתרות מאחוריהם.


 

פרק שביעי:

'דיל' מפתיע

 

 

 // הרבי מגיע להשתתף במעמד "הנחת אבן הפינה"


לקראת סיומה של שנת תשמ"ח, וביתר שאת במהלך שנת תשמ"ט, הכריז הרבי כי זמן זה הוא "עת לבנות" – העת להוסיף בבניין עבור הוספה בענייני יהדות וקדושה.

קריאתו זו של הרבי, גרמה להתעוררות עצומה בקרב קהל החסידים והביאה לגל של בנייה בכל רחבי העולם. מוסדות חב"דיים וגם בתים פרטיים נבנו, או זכו להרחבה. הרבי עודד את מגמת הבנייה וקרא לחסידים נוספים להרחיב ולבנות כל מבנה שעניינו הוא טוב וקדושה.

בין המקומות הראשונים, שהיו זקוקים להרחבה היה בניין בית חיינו – 770, שכבר עמד צר מלהכיל את ההמונים שבאו בשעריו. ככל שחלפו השנים נעשתה השהות במקום דחוקה וצפופה יותר, ומן ההכרח היה להרחיבו ולפארו כיאה וכיאות.

 


 

'דיל' והסכמה מפתיעה

היה זה ביום ראשון י"ז באלול תשמ"ח. כפי שהיה נהוג באותה התקופה, שהה הרבי באותה התקופה בביתו שברחוב פרזידנט. לאחר תפילת מנחה שנערכה בבית, התקיים מעמד חלוקת דולרים לצדקה עבור קבוצה קטנה של אנשים.

לאחר סיום החלוקה, ניגש אל הרבי מר דוד צ'ייס – ידיד גדול לתנועת חב"ד ויו"ר הקרן לפיתוח מחנה ישראל. בפיו של מר צ'ייס הייתה בקשה מפתיעה; הוא הגיע להודיע לרבי על טקס הנחת אבן הפינה להרחבת 770, ולהזמין את הרבי להשתתף בטקס שיתקיים באותו היום בשעה חמש.

להפתעתו ולהפתעת כולם נענה הרבי ואמר: 'יהודי תמיד עושה עסקים (Deal).. אם בשעה חמש תישא בפני כולם כמה מילים בשפת האם שלך - שפת האידיש, אופיע שם'.

 


השיחה בין הרבי ומר דוד צ'ייס. צפו:


 

"רבי, איך האב דיר ליב זייער זייער"

בזמן הקצר שנותר להם השתדלו המארגנים להכין את המקום לבואו של הרבי. בימה מאולתרת הוקמה, ונעשו סידוריים טכניים שיאפשרו את הסדר במהלך האירוע. השמועה על בואו של הרבי נפוצה כאש בשדה קוצים, והמונים הגיעו להשתתף במאורע הנדיר.

מכוניתו של הרבי גלשה לרחוב איסטערן פארקווי, בדיוק בשעה הייעודה. הרבי ניגש לסטנדר שהוכן מראש, והחל נושא שיחה שארכה כעשר דקות.

 


כעת, הגיע תורו של הנדיב מר דוד צ'ייס לקיים את הבטחתו. אלא שהוא נשא בשפה האנגלית ובסיומה אמר: "רבי, אמנם התחייבתי לך לדבר באידיש, אך מה אעשה ושכחתי שפה זו כמעט לגמרי והדבר קשה עלי, אך זאת אומר: רבי איך האב דיר ליב זייער זייער (רבי אני אוהב אותך הרבה מאוד)", וסיים בברכו את הרבי בבריאות ובכוח. למשמע תירוצו של מר צ'ייס חייך הרבי לעברו חיוך רחב במיוחד.

הרבי ביקש כי גם גיסו הרש"ג יישא דברים, ואכן, הרש"ג אמר מספר מילות ברכה כשהוא מזכיר בדבריו את עובדת מלאות 91 שנים לתומכי תמימים יומיים קודם-לכן, ומברך את הרבי בנחת מחסידיו.

 


 

חלוקה שלא מן המניין

את מה שהתרחש לאחר מכן תיאר כותב היומן "שנת הקהל בבית חיינו" במילים הבאות:

"אז ירד כ"ק אדמו"ר שליט"א מן הבימה וניגש סמוך לבור שנכרה לפני כן ויועד לאבן הפינה, לקח בידו את חפירה והסיט קמעה את החול לצדדים. אחר התכופף מלא קומתו ונשא בשתי ידיו הקדושות אבן גדולה שעמדה שם והניחה בתוך הבור, שוב נטל לידו את האת וכיסה את האבן במעט חול.

אחר כך התכבדו הנדיב מר צ'ייס, חברי המזכירות, והרבנים החשובים אף הם במילוי הבור באת החפירה.

 


אך בזה עדיין לא נגמר הענין... כ"ק אדמו"ר שליט"א צעד לעבר פתח הגדר שסביב הגינה ושם נעצר, השמועה עברה חיש, דולרים... הסטנדר הובא במהרה מן הבימה ומעליו החל הרבי שליט"א בחלוקה, בתחילה אמנם נוצרה המולה רבה שכן מעולם לא חשבו כיצד ליצור מסלול לקבלת דולר, שם במקום, מול חזית הבנין... אך עד מהרה התארגן הסדר והקהל החל לזרום בהמוניו בעוד התזמורת מאחור משמחת בניגוני שמחה".

 

בתמונות נראה הרבי כשהוא מגיע למעמד ברכבו, נושא שיחה ומטיל מעט עפר על הבור באמצעות את החפירה. בתמונה האחרונה נראה הרבי בעת חלוקת השטרות לצדקה.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.