כלי הכסף שקיבל הרבי האמצעי מהנסיך, כשהתיישב בליובאוויטש
בימים האחרונים נחשף בירושלים כלי כסף שהנסיך לובומירסקי העניק במתנה לכ"ק האדמו"ר האמצעי, לרגל התיישבותו בליובאוויטש בשנת תקע"ג (1813).
כלי הכסף נוצר במקור באנגליה בסוף המאה ה-18 או בתחילת המאה ה-19. הכלי אשר שימש למזיגת חלב מוצג בימים אלה לראשונה בירושלים לקראת העמדתו למכירה פומבית בעוד כשבוע וחצי בבית המכירות הפומביות 'קדם'.
הדוכס פרנצישק קסאוורי לובומירסקי (1747-1819), אשר ידוע בסיפורי חסידים בתור "הנסיך לובומירסקי", היה בקשרי ידידות עם משפחת האדמו״ר הזקן וממשיכי דרכו במשך שנים רבות.
החל משנת 1783 (תקמ"ג) התגורר הנסיך בדוברובנה, ופגש לראשונה באדמו"ר הזקן בפטרבורג לאחר ששוחרר מהמעצר השני בשנת 1801 (תקס"א). באותה העת אסרו השלטונות על האדמו"ר הזקן לשוב ולהתגורר בליאזני, מה שהקשה ביותר על החסידים שהיו צריכים להיטלטל עד לפטרבורג כדי לראות את הרבי. הנסיך שראה באחד הימים את מרכבתו של הרבי עם מאות חסידים סביבה ביקש לפגוש את הרבי.
בפגישה הציע לובומירסקי לרבי לעבור לדוברובנה מקום מגוריו או ללאדי והבטיח כי באם יסכים הוא ישיג לכך אישור מהשלטונות וידאג לכל הסידורים הנדרשים למעבר. הרבי לבסוף החליט לעבור ללאדי כשהנסיך מורה לאנשיו לבנות עבור הרבי ומשפחתו בתים ולהכין את המקום להשתקעותו.
כך מתאר הרבי הריי"צ ברשימותיו את המעבר: "ארבעה ימים נסע הוד כ"ק אדמו"ר [הזקן]...לעיר ליאדי, במרכבה כבודה אשר התכבד הנסיך ליובאמירסקי לתת להוד כ"ק אדמו"ר, עם שני פרשים רוכבים בסוסים ללוותו... ויום הששי ערב שבת נחמו, ארבעה עשר לחדש מנחם אב תקס"א בא לעיר ליאדי, פלך מאהליב" (דברי ימי חיי אדמו"ר הזקן, עמ' נו).
לאחר פטירתו של האדמו"ר הזקן במהלך הבריחה מנפוליאון, האדמו"ר האמצעי חיפש מקום מגורים קבוע לו ולחסידיו, לאחר שהעיירה ליאדי חרבה בזמן המלחמה. באותה עת, הנסיך לובומירסקי, הציע לאדמו"ר האמצעי לבוא ולהתיישב בעיירה ליובאוויטש שהייתה בבעלותו. הנסיך, שהתייחס באהדה רבה ליהודים ורצה בפריחה הכלכלית שתביא עמה התיישבותו של רבי חסידי גדול בתחומו, הורה לספק עצים לבניית בתי מגורים לרבי ומשפחתו ולהקמת מבני ציבור עבור החסידים. מאה ושתיים שנה (תקע"ג-תרע"ו, 1813-1915) שכנה חסידות חב"ד בעיירה ליובאוויטש שברוסיה הלבנה. גם בשעה שנאסר האדמו"ר האמצעי בשנת תקפ"ז השתדל הנסיך לובומירסקי להקל את תנאי מאסרו, והשיג לאדמו"ר היתר לקיים מניין שלוש פעמים ביום בהשתתפות עשרים אנשים ולומר דברי חסידות פעמיים בשבוע בפני חמישים מחסידיו (ספר התולדות לאדמו"ר האמצעי. עמ' 111). מסופר כי בשעה שפרצה שרפה בליובאוויטש בתקופת ה"צמח צדק" וכלתה בתים רבים: "האדון ליובמירסקי הורה למנהל אחוזתו, לתת מהיער שלו כל הנדרש לבנין בית הרבי, קורות וקרשים, והאכרים יובילו את הקורות והבנאים יבנו –בחנם" (ספר התולדות למהר"ש. עמ' 5).
הנסיך היה אציל פולני עשיר, בעל אחוזות וקרקעות רבות, בן למשפחת לובומירסקי הידועה שהצמיחה אנשי אצולה רבים וידועים. לאחר חלוקת פולין הראשונה החליט להפוך לאזרח רוסי והתגייס לצבא האימפריה הרוסית. השתחרר משירותו הצבאי בדרגת גנרל.
מרון ארן, מבעלי בית המכירות הפומביות 'קדם' בירושלים, מציין כי "כשמחזיקים את הכלי הזה בידיים, היסטוריה שלימה קמה לתחייה. בעל התניא, הרבי האמצעי, הצמח צדק, ולהבדיל הנסיך - דמויות שידועות לנו רק מסיפורים - פתאום מקבלות חיים חדשים. בשנים האחרונות נפלה בחלקנו הזכות להפוך לכתובת הראשית לכל פריט הקשור בחסידות חב"ד. אנו רואים בכך אחריות גדולה ושמחים לחלוק עם הציבור מידע על פריטים היסטוריים אלה".
ולגופו של ענין, מנין הביטחון שזהו כלי שנשתמש בו קודש? משכתבים לנו היסטוריה..
אך בהמשך הדברים נזכר שהוא סייע לאדמו"ר האמצעי בעת מאסרו בשנת תקפ"ז, ובהמשך אף מוזכר הסיוע שלו בזמן השריפה בליובאוויטש שהייתה בתקופת הצ"צ בשנות היודים של שנות הר' (לפחות 25 שנים אחרי מאסר אדמו"ר האמצעי)
לכאורה צ"ל שמדובר בשושלת (או לפחות אב ובנו) של נסיכים שנקראו באותו תואר