מערכת COL צעיר | יום ח' אלול ה׳תשפ״א 16.08.2021

תפילין של רש"י או ר"ת? הרב ששאל וקיבל תשובות משמיים

ספר ה"שאלות ותשובות מן השמיים" הוא אחד הספרים המופלאים שבארון הספרים היהודי. בין עמודיו מופיעים עשרות רבות של שאלות ששאל רבי יעקב הלוי מקורביל בשאלת חלום וקיבל עליהם תשובה משמיים! • התפילין של מי הן הנכונות, ומתי תבוא הגאולה – הם שניים מתוך השאלות שמופיעות בספר המיוחד  
תפילין של רש
shutterstock

בידינו מצויים כיום ספרי שו"ת – שאלות ותשובות – רבים שכתבו חכמי ישראל במשך הדורות. רובם של הספרים נכתבו באותו האופן; בזה אחר זה מופיעים שאלות שהופנו למחבר הספר, ומיד לאחריהם תשובותיו ופסקיו ההלכתיים שהשיב לשואלים.

 

שו"ת מן השמיים

מתוך כולם, מתבדל ספר "שו"ת" אחד בייחודו ובשונותו. זהו ספר שבו המחבר כתב דווקא את השאלות ולא את התשובות. ה"שו"ת" הזה הינו שו"ת פלאי, שעד היום תוכנו אפוף מסתורין ומעורר סקרנות.

הכירו את "שו"ת מן השמיים" – ספר דק, כתוב בקיצור יחסי, שתוכנו יוצא הדופן נתקבל במקרים רבים להלכה – על אף היותו פלאי ומסתורי.

 


מי שכתב את השאלות בספר ה"שו"ת מן השמיים" היה רבי יעקב הלוי מקורביל – אחד מגדולי בעלי התוספות. רבי יעקב התייחד בכך שלצד היותו גדול בחלק הנגלה שבתורה, נודע גם כמי שבקי בתורת הסוד המשתמש בחוכמת הקבלה-המעשית. את התשובות לשאלותיו בהלכה קיבל רבי יעקב ..משמיים! הוא נהג לערוך 'שאלת חלום' בדרכים הידועות לו, ולאחר שהיה מביע את שאלותיו, זכה לקבל תשובה שפתרה את בעייתו.

 

מחלוקת בשמיים ובארץ

עשרות רבות של שאלות שאל רבי יעקב, ולאחר שקיבל עליהן תשובות, העלה אותם על הכתב לזיכרון. לא על כל שאלה זכה הוא אמנם לתשובה, אך רובם ככולם נענו בתשובות מופלאות. כדוגמה, הספר "שו"ת מן השמיים" נחתם בשאלה ששאל רבי יעקב אך לא זכה לקבל עליה תשובה:

"ועל קץ הגאולה שאל כמו כן אך לא מצא תשובה כתובה לפניו".

 


בהזדמנות אחרת שאל רבי יעקב על מחלוקת רש"י ורבינו תם, בסדר הנחת הפרשיות בתוך התפילין. בחלומו ביקש רבי יעקב לפתור את המחלוקת ולידע כיצד באמת צריכים להיות מסודרות הפרשיות – האם כרש"י או כרבינו תם:

ועתה מלך מלכים צוה למלאכיך הקדושים להודיעני

הלכה כדברי מי, ודברי מי אתה מחבב?

והשיבו: אלו ואלו דברי אלהים חיים וכמחלוקת למטה כך מחלוקת למעלה.
הקב"ה אומר הויות באמצע (כדעת רבינו-תם) וכל פמליא של מעלה אומרים הויות כסדרן (כדעת רש"י)..

 

צילום: shutterstock 


 

// מעניין לציין

התשובות המופיעות בספר השו"ת יוצא הדופן, לא מצויינות בדרך-כלל בתאריכים. רק בשני מקרים לאורך כל הספר אנחנו מוצאים תאריך המצויין בתשובות מן השמיים. האחד מהם הוא התאריך "י"ט כסלו".

בספרו מספר רבי יעקב כי לאחר ש"שאלתי ליל ג' י"ט כסליו.." שאלה מסויימת, קיבל את התשובה לשאלתו, אך לצידה צוין גם ש"היום יום בשורה".

פעמים רבות הזכיר הרבי את דברי ה"שו"ת מן השמיים", אשר כבר בזמנו נודע יום זה כ"יום בשורה".

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.